Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ علی اعطا در نشست مطبوعاتی که به مناسبت روز معمار برگزار شد با انتقاد از ساخت و ساز در حیاط خانه تاریخی لرزاده گفت: متاسفانه امروزه شاهد ساخت و ساز در مجاورت خانه لرزاده که ثبت میراث فرهنگی است، هستیم.

وی افزود: ساختمانی در حیاط خانه تاریخی لرزاده در حال ساخت و ساز است که خود انحراف جدی از مصوبات بوده و شهرداری لازم است پیگیری های لازم را انجام بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار کرد: در نظر بوده که این ساختمان  برای پشتیبانی خانه لرزاده  به صورت دو طبقه ساخته شود اما در حال حاضر ساختمانی ۶ طبقه در سال ۹۳ ساخته شده است و کاربری آن نیز به گون ای دیگر تغییر پیدا کرده است و  این چنین ساختمان ها را نباید در حریم بسازیم.

اعطا افزود: ساختمان متخلف در حال حاضر با موضوع درمانی از سوی شرکت شهر سالم ساخته شده است.

در ادامه شهردار منطقه ۷ در توضیح ساخت و ساز در مجاورت خانه لرزاده گفت: بعد از مصوبه شورای شهر  تهرانپیگیر بودیم تا خانه لرزاده را حفظ کنیم و تا تعیین تکلیف، ساخت و ساز در مجاور این ساختمان متوقف شده است.

سمیه حاجوی تاکید کرد: تخلفات  انجام شده در رابطه با این ساخت و ساز به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شده است.

 

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ساخت و ساز شورای شهر تهران شهرداری تهران معماری هیئت رئیسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۳۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان‌ منفعل و مزایای آن برای شهرها

ساختمان‌های منفعل نسبت به ساختمان‌های معمولی ۹۰ درصد انرژی کمتری برای گرمایش و سرمایش مصرف می‌کنند و به‌طور قابل‌توجهی راحت‌تر از خانه‌های ساخته‌شده سنتی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اصطلاح خانه منفعل تحت یک استاندارد ساختمانی خاص و مبتنی بر اصول حداکثر کارایی، راحتی و مقرون‌به‌صرفه بودن تعریف می‌شود و یک مفهوم معماری است که می‌تواند توسط هر کسی و در هر مکانی اعمال شود. ساختمان‌های منفعل می‌توانند در مقایسه با بناهای سنتی ۹۰ درصد و نسبت به میانگین ساختمان‌های جدید ۷۵ درصد انرژی بیشتر ذخیره کنند. علاوه بر این، مدل ساخت‌وساز آنها در آب‌وهوای سرد و گرم پاسخگو است.

خاستگاه مفهوم و استاندارد خانه‌های منفعل

این روند ساخت‌وساز، که در حوزه معماری سازگار با محیط زیست و پایدار قرار می‌گیرد، منشأ دوگانه دارد. از یک طرف، این اصطلاح برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ در ایالات متحده توسعه یافت، زمانی که بحران نفت باعث شد ایالات متحده و کانادا تصمیم به ساخت خانه‌هایی بگیرند که با ماهیت آب‌وهوای منطقه سازگار باشد و وزارت انرژی ایالات متحده دستورالعمل‌های ساختمانی خاصی را برای ۱۶ منطقه آب‌وهوایی در قلمرو خود ایجاد کرد. از سوی دیگر در سال ۱۹۹۶ مؤسسه استاندارد رسمی آلمان خانه‌های منفعل را با هدف به اشتراک‌گذاری دانش، تقویت همکاری و اجرای روش‌های اعتبارسنجی موجود تأیید کرد.

اصول ساخت خانه‌های منفعل

مؤسسه خانه منفعل ایالات متحده (PHIUS) طراحی و ساخت خانه‌های منفعل را مطابق با پنج اصل اساسی علم ساختمان تعریف می‌کند. ساختمان‌های منفعل باید دارای عایق‌بندی مطلوب، جهت‌گیری مناسب خورشیدی باشند، پنجره‌ها و درها ویژگی عملکردی بالایی را داشته باشند و مهم‌تر اینکه خانه‌ها باید مانند محفظه‌ای عمل کنند که هوا در آن نفوذ نمی‌کند و تهویه متعادل دارد.

عایق‌بندی با کیفیت بالا

در اولین اصل، هدف، افزایش لایه‌های عایق حرارتی ساختمان، افزایش ضخامت عایق‌ها و پوشش بخش بیشتری از ساختمان است، به‌طوری که به‌جز در و پنجره، بقیه قسمت‌ها کاملاً پوشیده می‌شود.

به حداقل رساندن پل‌های حرارتی

این مرحله شامل شناسایی سردترین نقاط خانه مانند گوشه‌ها و درزها است که گرما به آن منتقل می‌شود و از آن خارج می‌شود. تکنیک‌های متعددی برای کاهش این اتلاف انرژی طراحی شده است که علاوه بر این به کاهش رطوبت نیز کمک می‌کند.

هوابندی ساختمان

هوابندی ساختمان به‌عنوان مقاومت در برابر نشت هوای داخل یا خارج از طریق نقاط یا مناطق نشتی ناخواسته در پوشش ساختمان تعریف می‌شود. با استفاده از تکنیک فشار، مناطقی که در آن جریان هوا در خانه وجود دارد، شناسایی می‌شوند تا هوا در آن‌ها مسدود شود.

تهویه مکانیکی با بازیابی حرارت

این سیستم تهویه از هوای موجود در خانه برای پیش‌گرم کردن یا خنک کردن هوای ورودی و در عین حال تصفیه هوای موجود استفاده می‌کند و متناسب با آب‌وهوای منطقه می‌توان از آنها برای کاهش یا افزایش رطوبت هوا استفاده کرد.

بهینه‌سازی جهت‌یابی

این مرحله به‌ویژه روی درها و پنجره‌ها و موقعیت آنها بر اساس جهت‌گیری خانه، آب‌وهوا و شرایط متغیر متناسب با فصل تمرکز دارد، چراکه خانه‌های منفعل در نهایت نمونه‌ای از معماری تطبیقی هستند که می‌خواهند از شرایط موجود مکانی که در آن ساخته شده‌اند، حداکثر استفاده را ببرند.

مزایای ساختمان‌های منفعل

ساختمان منفعل مزایای زیادی برای ساکنان شهرها دارد و در ادامه به بعضی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود که باعث شده مشتریان، معماران و مهندسان، طرح‌های ساختمان منفعل را به ساختمان‌های سنتی ترجیح دهند.

صرفه‌جویی در هزینه‌های ساکنان

بسیاری از خانه‌های منفعل دارای منابع انرژی سازگار با محیط زیست مانند پنل‌های خورشیدی و پمپ‌های حرارتی خورشیدی هستند. با اجتناب از استفاده مستقیم از انرژی نیروگاه‌های برق سنتی، ساکنان می‌توانند قبض‌های برق بسیار کمتری بپردازند و این یک فرصت عالی برای جوامع کم‌درآمد است.

کمک به ارتقای کیفیت آب‌وهوا

به گفته محققان محیط زیست، هفت سال از ۱۰ گرم‌ترین سال ثبت شده تا کنون، پس از سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاده است. آب‌وهوا به دلیل فعالیت‌های انسانی و تولید گازهای گلخانه‌ای به‌طور فزاینده‌ای در حال گرم شدن است، اما ساختمان منفعل باعث کاهش یا حذف انتشار کربن از سازه‌های مسکونی می‌شود که یک مزیت چشم‌گیر برای ساکنان، سیاره زمین و شهرهایی است که سطح انتشار بالایی دارند.

شرایط زندگی سالم‌تر برای ساکنان

اصل خانه منفعل به اصطلاح «بدون هوا» به ساکنان کمک می‌کند زندگی سالم‌تری داشته باشند. واحدهای ساختمان جریان هوا را به اشتراک نمی‌گذارند و از انتشار میکروب‌ها، ویروس‌ها و آلودگی‌های موجود در هوا جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب ساکنان کیفیت بالاتری از هوای داخل خانه را تنفس می‌کنند.

کد خبر 744621

دیگر خبرها

  • ساختمان تاریخی بورس اوراق بهادار دانمارک طعمه حریق شد
  • آخرین خبرها از ثبت جهانی «فلک‌الافلاک»
  • ۲۰ خانه نورانی در یک محله تاریخی | رسم ماندگار وقف زمین یا خانه در کن برای ساخت مسجد
  • ثبت ملی بنای تاریخی اداره «نوغان‌داری» تربت‌حیدریه
  • بنای تاریخی اداره «نوغان‌داری» تربت‌حیدریه ثبت ملی شد
  • این دختران ایرانی برای زیبا شدن خود را می سوزانند
  • ساختمان‌ منفعل و مزایای آن برای شهرها
  • پایان زمین‌خواری در حریم پایتخت | جزییات تغییرات مدیریت ۶ هزار کیلومتر حریم مشخص شد
  • عکس| بزرگ‌ترین هتل خاورمیانه؛ ساختمان ١۵ طبقه‌ای که روزگاری آسمان خراش بود
  • روزگار گذشته بر آسیاب‌های تاریخی کن | آسیاب شاه به تاریخ پیوست