Web Analytics Made Easy - Statcounter

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره عملکرد دستگاه‌های مربوطه در رابطه با سیلاب اخیر اظهار داشت: اولا سیلاب اخیر در این حجم و در این بازه زمانی طی یکصد سال اخیر در کشور بی‌سابقه و پیش‌بینی نشده بود. اگرچه پیش‌بینی‌های هواشناسی گوشزدهایی داشت اما بهرحال آمادگی برای برخی شرایط وجود نداشت با این وجود همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها، نیروهای مسلح و مجموعه وزارت نیرو با ورود به موقع توانستند اوضاع را کنترل کنند و خسارت جانی را به کمترین میزان ممکن برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نباید فراموش کنیم ما مشکلات تامین آب شرب، ریزگردها، مسائل  زیست محیطی، منابع طبیعی، خاک کشاورزی، آب‌های زیرزمینی و از مدار خارج شدن نیروگاه‌های برقابی را داشتیم که هر کدام از آنها با سیلاب اخیر تا حد زیادی حل شده و در این بین مجموعه‌های مختلف دست اندر کار از جمله وزارت نیرو نیز حداکثر تدابیر را برای مهار شرایط بحران و جلوگیری از ورود خسارت بکار بستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر کاستی‌هایی هم بود دلیل این بود که در این 4 دهه اخیر چنین اتفاقی نیفتاده بود، گفته می‌شود باید بسیتر رودها لایروبی می‌شد اگر مسیل آبی با فرضا 100 میلیون متر مکعب ظرفیت 20 میلیون متر مکعب هم لایروبی می‌شد حجم آب بعضا 5 برابر مسیل بود که قطعا لایروبی تاثیرگذار نبوده است.

وی با اشاره به انتقاداتی که در زمینه سدسازی‌ها مطرح شده گفت: در گذشته می‌گفتند سدها آب را نگه داشته و باعث تبخیر شده‌اند و دیگر اینکه آبی نیست که پشت سدها شود بنابراین شاهد ریزگردها هستیم اما امروز و در پی سیلاب اخیر بسیاری از منتقدین نظرشان اصلاح شده و این سوال را مطرح می‌کنند اگر سدها نبودند حجم 50 میلیارد متر مکعب آب را کجا باید ذخیره می‌کردیم؟

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اگر این سدها نبودند خوزستان و بسیاری از شهرها  و روستاها کامل به زیر آب می‌رفتند. ما 50 میلیارد متر مکعب آب را با سدها نگهداشت کرده‌ایم که نشان می‌دهد مفید بوده و اهمیت خود را در این سیل نشان داده‌اند. اکنون هم معتقیدیم در جاهایی که مسیر پر آب داریم، می‌توان احداث سد داشت تا از تخریب و فرسایش خاک جلوگیری شود.

وی در پاسخ به اینکه برخی نیز گفته‌اند چرا آب پشت سدها قبل از سیل تخلیه نشده بود، گفت:  عطش بی آبی ما را آزار می‌داد چگونه می‌توانستیم به یکباره و در یک فاصله کم این حجم از آب را تخلیه کنیم؟ کسی فکر نمی‌کرد این حجم از بارندگی داشته باشیم، همه می‌گفتند در دوره خشکسالی به سر می‌بریم و باید از عمان و خلیج فارس آب بیاوریم آیا باید سدها را خالی می‌کردیم؟ آیا زیر سوال نمی‌رفتیم؟ آیا سابقه داشته که حجم آب در عرض 72 ساعت به 50 میلیارد متر مکعب برسد؟ بهتر است به جای انتقاد به آینده نگری فکر کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خشکسالی خلیج فارس عمان مشکلات وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۳۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ذخایر آبی سدها در شروع سال ۱۴۰۳+جدول

۱۴ سد مهم کشور ذخایر آبی زیر ۲۰ درصد دارند، به‌عبارتی بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن آنها خالی است. همچنین در ۱۶ سد کشور نیز ذخایر آبی آنها نسبت به زمان مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌بارش بوده، بین ۲۵ تا ۹۰درصد کاهش دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 184 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا پنجم فروردین 1403) در مجموع 16 میلیارد و 360 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 19 میلیارد و 700 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 17 درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، 12 میلیارد و 410 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی 12 میلیارد و 50 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، 3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

درحال حاضر با وجود 25 میلیارد و 640 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، 52 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 48 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز پنجم فروردین 1402 بالغ بر 26 میلیارد و 750 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده کاهش 4 درصدی در این بخش است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

14 سد مهم کشور ذخایر آبی زیر 20 درصد دارند، به‌عبارتی بیش از 80 درصد ظرفیت مخازن آنها خالی است. همچنین در 16 سد کشور نیز ذخایر آبی آنها نسبت به زمان مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌بارش بوده، بین 25 تا 90درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد شدید از توهین به حرفه پرستاری در برخی فیلم و سریال‌ها
  • باران به داد سدها رسید/ ۲۲ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارد
  • وضعیت ذخایر آبی سدها در شروع سال ۱۴۰۳+جدول
  • دوگاری: امباپه در تیم ملی فقط راه می‎‌رود!
  • آبگیری سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در سامانه بارشی اخیر
  • افزایش دمای خوزستان تا اوایل هفته آینده
  • تولید ۷۵ درصد برق نیروگاه‌های برقابی کشور در خوزستان
  • ۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد/ کاهش ۱۷ درصدی ورود آب به سدها
  • لزوم آینده‌نگری برای رفع مشکل ترافیک اصفهان/تکمیل رینگ چهارم بودجه و حمایت کافی می‌خواهد
  • بارش های اخیر در۱۹استان قابل ملاحظه بود/اسکان عشایر در مناطق امن