Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم مدیریت صحیح برنامه نیمه شعبان باعث نارضایتی مردم شد از جمله کمبود پارکینگ مناسب ، ترافیک سنگین، نبود پارک و بوستان مناسب اطراف مسجد مقدس جمکران برای اتراق زائران، نبود سرویس بهداشتی مناسب برای این حجم از جمعیت و...که می تواند یک نمره منفی در کارنامه مدیران قمی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، نیمه شعبان از جمله ایام بسیار پر فضیلت می باشد که در روایات آن را برابر با لیالی قدر می دانند، پیامبر اکرم (ص) فرمودند:در شب نیمه‌ شعبان روزی‌ها تقسیم می‌شود و عمر مردم معین می‌گردد و روندگان به حج نامشان نوشته می‌شود و خدای تعالی در خلق خود افراد بی‌شماری را می‌آمرزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



میلاد حضرت مهدی(عج) و نیمه شعبان بزرگترین عید شیعیان جهان است که هرسال باشکوه وصف ناشدنی در سراسر جهان برگزار می شود به جرئت می توان گفت بعد از پیاده روی اربعین به عنوان بزرگترین اجتماع مسلمانان، تجمع عاشقان ولایت و امامت در روز نیمه شعبان در قم و مسجد مقدس جمکران بزرگترین اجتماع مسلمانان است.

چند سالی است که در روز نیمه شعبان علاوه بر تجمع دوستداران اهل بیت  از سراسر جهان در مسجد مقدس جمکران همایش پیاده روی از حرم مطهر حضرت معصومه(س) به سمت مسجد مقدس جمکران در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) به طول 7 کیلومتر برگزار می شود.

ضعف مدیریت در روز نیمه شعبان در قم

150موکب مردمی امسال در طول مسیر پیاده روی اربعین در بلوار پیامبر به زائران و مسافران خدمات رسانی کردند که با توجه به رضایت های حاصل شده از سوی زائران می توان گفت که موکب های مردمی نیمه شعبان در قم برای زائران سنگ تمام گذاشتند و از هیچ خدمات دهی فروگذار نکردند هرچند جانمایی برخی از موکب ها مناسب نبود و باعث ترافیک  در مسیر پیاده روی شده بود.

همچنین یکی دیگر از صحنه های زیبای پیاده روی جمکران این بود که علاوه بر استقرار موکب‌های قمی در ایام نیمه شعبان، موکب‌های بسیاری هم از اقصی نقاط کشور جهت ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف به زائرین، در استان قم حضور یافتند.

اما آنچه باعث نارضایتی شرکت کنندگان در بزرگترین اجتماع مهدی یاوران که قرار است ثبت ملی و جهانی نیز شود بود عدم مدیریت صحیح مدیران قم بود، پیش بینی ها حضور3 میلیون زائر در اجتماع عظیم مهدی یاوران در قم را نوید می داد که این‌گونه هم شد ازنظر آماری جمعیت زائرینی که در این ایام به استان قم وارد می‌شود، برابر با جمعیتی است که در مناسک حج تمتع شرکت می‌کنند.

نبود برنامه فرهنگی ضعف پیاده‌روی جمکران

عدم مدیریت صحیح برنامه نیمه شعبان باعث نارضایتی مردم شد از جمله کمبود پارکینگ مناسب ، ترافیک سنگین، نبود پارک و بوستان مناسب اطراف مسجد مقدس جمکران برای اتراق زائران، نبود سرویس بهداشتی مناسب برای این حجم از جمعیت و...که می تواند یک نمره منفی در کارنامه مدیران قمی باشد.

یکی از ضعف های مدیریت در بازگشت زائران جمکران امسال بسیار مشهود بود مسدود بودن خیابان های اصلی و هدایت مسافران به جاده ها و کوچه های خاکی اطراف صحنه نا زیبایی در ذهن مسافران جمکران که از دیگر شهرها به قم آمده بودند را ثبت کرد.

نبود محل مناسب برای اسکان این حجم از زائران که در اطراف خیابان های اصلی و فرعی منتهی به جمکران با برپایی چادر مسافرتی اتراق کرده بودند نیز یکی از صحنه های نازیبایی بود که مستقیماً متوجه مسئولان قم است اینکه زائران مجبور به چادر زدن در بیابان های اطراف جمکران شوند علاوه بر نبود امنیت کافی یک نوع بی حرمتی به زائران مهدویت است.

بلوار پیامبر اعظم ظرفیت کافی برای مدیریت پیاده و سواره را دارد اما متأسفانه بعد از پایان مراسم و بازگشت زائران  تنها شاهد آشفته بازار در بلوار پیامبر اعظم بودیم که عابران پیاده، اتوبوس، موتور و خودروهای شخصی بدون هیچ نظم خاصی درحرکت بودند و مانند یک کلاف به هم پیچیده شده  و باعث افزایش ترافیک شده بودند و اتوبوس های شهری مسیری را که در روزهای عادی در 10 دقیقه طی می کردند به بیش از 3 ساعت زمان می برد تا به مقصد برسند و در نهایت هم زائران را در انتهای بلوار پیامبر اعظم پیاده می کردند و باعث کلافگی و سردرگمی مردم در آن ساعت از شب می شدند همچنین مسدود بلوار پیامبر اعظم بعد از پایان مراسم پیاده روی نیمه شعبان توجیه منطقی نداشت.

کمبود پارکینگ معضل بزرگ قم

معضل بزرگ دیگری که سال‌هاست رسانه ها و مردم از مسئولان شهری مطالبه می کنند کمبود پارکینگ است کمبود پارکینگ در قم در روزهای عادی نیز احساس می شود چه رسد به روزهایی که زائران و مسافران میلیونی وارد قم می شوند ظرفیت پارکینگ های قم در همان ساعات اولیه روز نیمه شعبان تکمیل شد و زائران و مسافران مبادرت به پارک خودرو در حاشیه خیابان ها می کردند که همین باعث افزایش حجم ترافیک و بی نظمی می شد.

علاوه بر مسئولان استانی این عدم مدیریت و شاید امکانات متوجه مسئولان کشوری نیز می باشد زیرا باید به اجتماع بزرگ مهدویت که در جهان کم نظیر است توجه ویژه‌ای داشت که متأسفانه این نگاه در بین مسئولان ملی وجود ندارد، اگر مسئولان کشوری خودشان  در اجتماع بزرگ مردمی نیمه شعبان حضور یابند، دیدگاه آنان نسبت به ارائه خدمات در راستای بهتر برگزار شدن این برنامه بزرگ شیعی تغییر خواهد کرد.

از طرفی حضور 3  میلیون نفری زائران در ایام نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران ظرفیت بسیار بزرگی است که دستگاه‌های فرهنگی باید برنامه‌های فرهنگی خوبی برای زائران اجرایی کنند اما در بخش فرهنگی هم مدیران قمی به شدت ضعیف عمل کردند.

طولانی بودن مراسم و تعداد سخنران در داخل مسجد مقدس جمکران نیز نشان از ضعف مدیریت مسجد مقدس جمکران داشت با توجه به سردی هوا طولانی بودن برنامه مسجد مقدس جمکران باعث خستگی زائران شده بود همچنین مشخص نبودن مسیرهای تردد داخل مسجد نیز باعث ازدحام و شلوغی شده بود که با یک مدیریت و مشخص کردن مسیرها می‌شد از این ازدحام جلوگیری کرد.

در کنار ضعف های که وجود داشت تلاش زیادی از سوی ارگان ها و نهادهای استانی و مردمی انجام شده بود که نباید آن‌ها را نادیده گرفت اما درنهایت تلاش ها  و زحمات با یک عدم مدیریت صحیح کمرنگ و در نهایت باعث ایجاد نارضایتی می شود و البته استفاده از ظرفیت های مردمی برای ایجاد نظم در چنین اجتماعاتی می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند و همچنین تجربه این چند سال کافی است تا در سال های آینده شاهد این بی نظمی ها و عدم مدیریت ها نباشیم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۳۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران الگوی مدیریتی مشارکت در بین رویداد‌های کشور است

قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک فعالیت و همگرایی جمعی و الگوی مدیریت مشارکت در بین رویداد‌های کشور است که برای برگزاری آن قریب به ۷۰ دستگاه دخیل هستند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با مدیران سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، قائم مقام و سخنگو؛ سعید مجیدی، مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی و حسین تیموری؛ مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ علیرضا نادعلی شهرستانکی، عضو و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و همچنین نمایندگان نمایندگان دستگاه‌های مختلف مشارکت کننده در برگزاری نمایشگاه کتاب برگزار شد.


پیرنگ جدی نمایشگاه امسال موضوع فلسطین و غزه خواهد بود


در این جلسه علی رمضانی از دستگاه‌هایی که در برگزاری سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های دیگری که دل در گرو بزرگترین رویداد فرهنگی کشور دارند، کمک کردند تا این اتفاق در سطح کشور و بین‌الملل توانست خوش بدرخشد تشکر کرد و گفت: سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تمهید ویژه‌ای که در حوزه ساخت و بهره‌برداری مصلی امام خمینی (ره) صورت گرفته، برگزار می‌شود. بخش‌هایی از پیشرفت این مجموعه در ایام برگزاری نماز عید فطر قابل مشاهده بود. ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ تا ۲۰ است و در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود. روز‌های برگزاری این دوره از نمایشگاه همزمان با دهه کرامت و ایام جشن و سرور در فضای کلی کشور همراه است.


قائم مقام سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بیان کرد: میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کشور هند است. جمهوری اسلامی ایران مذاکرات مربوط به میهمان ویژه را از دو تا سه سال قبل انجام می‌دهد. با کشور هند از سال ۱۴۰۱ برای حضور در دوره سی‌وپنجم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفتگو شده بود. ایران هم در نمایشگاه کتاب آتی دهلی نو میهمان ویژه این کشور خواهد بود. کشور‌های مختلفی برای حضور در بخش ناشران خارجی و بین‌المللی ثبت‌نام کردند.


مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه درباره میزان استقبال ناشران از این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد و گفت: ثبت‌نام ناشران در حوزه داخلی و خارجی از اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز شده بود. همچنین عملیات اجرایی نمایشگاه آغاز شده و نقشه جانمایی ناشران در مرحله نهایی‌سازی است. ناشران سراسر کشور استقبال بسیار خوبی برای حضور در نمایشگاه دارند و باید بیش از سال‌های گذشته برای حضور ناشران ظرفیت اختصاص دهیم. شبستان مصلی امام خمینی (ره) به عنوان بخش ناشران عمومی با بیشترین تقاضا رو به رو است و با افزایش تقاضای حدود ۷ هزار متری برای غرفه مواجه هستیم. تلاش می‌کنیم با اصلاح نقشه این مطالبه را پاسخ دهیم. فعالیت‌های فرهنگی در این دوره از نمایشگاه پیگیری مفصل‌تری شده و خواهد شد تا دستگاه‌های مختلف در ایام نمایشگاه به بازدیدکنندگان خدمات فرهنگی ارائه دهند.


رمضانی با بیان اینکه پیرنگ جدی نمایشگاه امسال موضوع فلسطین و غزه خواهد بود. گروه‌های فلسطینی و گروه‌های داخلی فعال در حوزه فلسطین با مردم در مورد مسائل فلسطین و مقاومت صحبت و از این ظرفیت تبیینی استفاده می‌کنند.


وی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یک فعالیت و همگرایی جمعی دانست و گفت: این نمایشگاه الگوی مدیریت مشارکت در بین رویداد‌های کشور است که برای برگزاری آن قریب به ۷۰ دستگاه دخیل هستند. بخش مجازی این دوره از نمایشگاه همچنان فعال است و مردم از سراسر کشور می‌توانند از نمایشگاه استفاده کنند.



قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنچمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به شعار «بخوانیم و بسازیم» افزود: ساختن آینده و امید در شعار نمایشگاه در نظر گرفته شده و پایه آن آگاهی و خواندن است. این شعار تا پایان سال در تمام مجموعه فعالیت‌های کتابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده می‌شود. از شعار سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با عنوان «آینده خواندنی است» نیز در طول سال استفاده شد.


رمضانی با بیان اینکه پیمانکاران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مستقر هستند، گفت: مجموعه‌های مدیریت بحران، اورژانس، آتش نشانی، کمیته ایمنی و سلامت و... با بازدید زود هنگام از نمایشگاه می‌توانند تدارکات لازم را در نظر بگیرند. بیمه نمایشگاه و بیمه کلی در مورد افراد مانند سال گذشته انجام خواهد شد.


وی درخصوص حضور رسانه‌ها برای پوشش اخبار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد و گفت: حجم بالایی از رسانه‌ها تقاضای حضور در این دوره از نمایشگاه را داشتند. رسانه‌های خارجی نیز در این دوره از طریق نمایشگاه و معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر هستند. با توجه به اجتماع بسیار قابل توجه حضور مردم در نمایشگاه مجموعه پیشنهاد می‌شود فرمانداری و استانداری موضوع استقرار صندوق‌های رای را در دستور کار قرار دهند.


علی رمضانی در پایان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یک نمایشگاه خانوادگی عنوان کرد و گفت: این ویژگی برای نمایشگاه کتاب یک مزیت است و در دو سال گذشته تلاش شد در این حوزه فعالیت‌هایی داشته باشیم. همچنین در بخش کودک و نوجوان با بیشترین حجم مراجعه بازدیدکنندگان رو به رو خواهد بود. مجموع این ویژگی‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک مزیت است. برگزاری ۳۵ دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بین نمایشگاه‌های دنیا ممتاز است و جزو چند نمایشگاه پر پیشینه و مستمری است که برگزار می‌شود.



شهر آفتاب نتوانست مساحت مورد نیاز نمایشگاه کتاب را تأمین کند



علی‌رضا نادعلی نیز در این نشست گفت: این جلسه به خاطر هماهنگی دستگاه‌هایی که در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشارکت دارند، برپا شده است. به خاطر میزان مساحتی که نمایشگاه کتاب تهران نیاز داشت، مجبور هستیم این دوره را نیز در مصلی برگزار کنیم و مجموعه شهرآفتاب آن میزان مساحت را که مورد نیاز نمایشگاه کتاب بود، نتوانست تامین کند.



وی در بخش دیگری از سخنان خود با درخواست از همه نهاد‌های همکار در برپایی نمایشگاه برای هماهنگی‌های حداکثری با همدیگر، اشاره کرد: موضوع نمایشگاه یک موضوع ملی است. به همین دلیل کمیته‌های نهاد‌های همکار و مشارکت کننده در نمایشگاه کتاب هرچه زودتر تشکیل بشود.



نادعلی ادامه داد: همه دستگاه‌ها نقایص و آسیب‌های کار‌های خودشان را بررسی کنند تا نسبت به رفع آن اقدام شود. همگی ما باید تردد روان و راحتی مردم را در اولویت برنامه‌ها بگذاریم. از همه نهاد‌ها و دستگاه‌های همکار تقاضا دارم تا از مصلی امام خمینی (ره) بازدید حضوری داشته باشند تا جلسه بعدی برای تقسیم کار برگزار شود.



در ادامه این جلسه، حاضران درباره تعیین زمان مشخص برای ورود و خروج کتاب‌ها، دوری از فعالیت‌های یکنواخت و روی آوردن به فعالیت‌های خلاقیت محور، هماهنگی محتوای تبلیغات داخل نمایشگاه، هماهنگی برای کنترل حجم عبور و مرور در ایام برگزاری نمایشگاه، نظارت بر غرفه‌های بهداشتی و غذایی نمایشگاه، تاکید بر بیمه بازدیدکنندگان و مجریان برگزاری نمایشگاه، آمادگی سازمان زیباسازی شهر تهران برای اکران تبلیغات محیطی نمایشگاه، هماهنگی شرکت‌های خدمات حمل و نقل عمومی برای ارائه خدمات به بازدیدکنندگان، تقویت مشارکت استادان و دانشجویان برای حضور در نمایشگاه، ارائه خدمات کمی و کیفی از سوی سازمان تاکسیرانی به بازدیدکنندگان نمایشگاه، خدمات‌رسانی بهتر به مردم در نمایشگاه با تقویت خطوط منتهی به مصلی، خدمات‌رسانی بهتر از سوی شرکت واحد به معلولان و جانبازان، آمادگی شرکت ملی پست برای ارائه خدمات به بازدیدکنندگان حضوری و مجازی، الزام غرفه داران به نصب خاموش کننده در محل غرفه، پررنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه با توجه به مناسبت‌های پیش رو و شعار نمایشگاه، برگزاری برنامه‌های مشترک بین ایران و هند با توجه به زبان و فرهنگ مشترک، تدارک برنامه‌های متنوع در حوزه کودک و نوجوان و... بحث و گفتگو کردند.



سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • برپایی غرفه فرهنگی «روز زمین پاک» در پیاده‌راه امیرکبیر اراک
  • مالکان درمورد مدیریت سرخابی‌ها تصمیم می‌گیرند
  • مشاور وزیر:مالکان درمورد مدیریت استقلال و پرسپولیس تصمیم می‌گیرند
  • نیت خاص آیت‌الله امامی‌کاشانی در تشرف ۴۰ هفته‌ای به جمکران با پای پیاده!
  • تسهیل تردد معلولان در مسجد الحرام
  • معاون قوه قضاییه : با مشکلات و بحران هایی روبرو بوده و هستیم
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران الگوی مدیریتی مشارکت در بین رویداد‌های کشور است
  • مدیریت‌ شهری از ظرفیت رسانه برای معرفی «پنجاه‌بدر» استفاده کند
  • مدیریت ورزشگاه آزادی به فدراسیون فوتبال داده می‌شود؟