Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به رئیس جمهور برای کمک به دولت در تأمین و توزیع کالاهای اساسی اعلام آمادگی کرد.

 به گزارش ایسنا  متن این نامه به  شرح زیر است:
 
 برادر ارجمند جناب آقای حسن روحانی
رئیس محترم جمهور
سلام علیکم

همان‌گونه که مستحضرید بحران‌های اخیر در حوزۀ تأمین و توزیع کالاهای اساسی موجب نارضایتی عمومی و مردمی و بحران‌های اجتماعی گردیده است، این امر در حالی رخ داده است که دولت ارز 4200 تومانی به تأمین این نوع از کالاها تخصیص می‌دهد، علاوه بر نادرستی این سیاست که بخشی از علت نابسامانی است، سوءمدیریت در بخش‌های مختلف وزارتخانه های صمت، جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و در نهایت بانک مرکزی یکی از دلایل مهم و کلیدی در این نابسامانی‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعمد در اخلال و جلوگیری در عدم تأمین به موقع کالاهای اساسی به منظور بحران آفرینی از طریق تأخیر در ثبت سفارش، رفتار سلیقه‌ای در ثبت سفارش، صدور بخشنامه‌های متناقض، ارجاع به مجموعه‌های بیرون از وزارتخانه، ثبت سفارش و تخصیص ارز برای امور غیرضروری، جابجایی تخصیص‌ها از طریق دست‌کاری در سیستم‌های نرم افزاری و ایجاد موانع، همچنین ناهماهنگی بین وزارتخانه‌های مذکور در تمکین به تصمیمات کلان کشور و تعلل در تخصیص ارز و تبعیض در نوع ارز تخصیصی توسط بانک مرکزی، همچنین توجه و عنایت ویژه به برخی از واردکنندگان انحصارگر و ذی‌نفع بودن برخی از مسئولان که از مصادیق تعارض منافع است، در عرصه کالاهای اساسی می تواند موجب مخاطرات امنیتی در کشور شود.
دیده بان شفافیت و عدالت با رصد به موقع بازار کالاهای اساسی در کمیته‌های تخصصی خود؛ تاکنون در دو مورد روغن خوراکی و مواد شوینده با هماهنگی دستگاه‌های اطلاعاتی و برانگیختن همکاری فوری مسئولین ذیربط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان مانع ایجاد بحران در این زمینه بوده است.
بدیهی است دیده‌بان شفافیت و عدالت همچنان آمادگی دارد تجربیات و توان کارشناسی مردمی در اختیار خود را به منظور پیش‌گیری از آغاز و تداوم این قبیل بحرانها در اختیار دولت محترم قرار دهد.
 
 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: احمد توكلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۳۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبودی در عرضه کالای اساسی خانوار نداریم

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که کالاهای اساسی سبد خانوار به وفور در میادین، فروشگاه‌های زنجیره@ای و مغازه‌ها موجود است که همین فراوانی منجر به روند کاهشی قیمت‌ها و تعدیل در بازار شده است.

اخیرا مسعود امرالهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد اعلام کرد: هر گونه تغییر در قیمت کالاهای اساسی بدون مجوز ستاد تنظیم بازار کشور مورد تایید نیست و تخلف محسوب می شود ما مشکلی در تامین کالاهای اساسی و ارز برای واردات کالاهای و نهاده های دامی نداریم و اظهار نظرهایی مبنی بر افزایش قیمت گوشت در هفته های آینده با هدف تشویش بازار و اذهان عمومی مطرح می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد هر گونه افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار را در هفته‌های آینده تکذیب کرد و گفت: دولت تصمیمی بر افزایش نرخ ارز نیمایی و یارانه برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی ندارد.

بنابر سیاست‌های وزارت جهاد مبنی بر افزایش جوجه ریزی ماهانه، واردات دام پروار و خرید توافقی گوشت و همچنین افزایش تولید مرغ، گوشت و تخم مرغ و میوه نه تنها کمبودی برای عرضه نداریم بلکه به سبب مازاد تولید و حمایت از تولیدکنندگان صادرات باید در دستور کار قرار گیرد.

بنابر آمار در سال گذشته به میزان ۲۴ میلیون و ۶۱۹ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار وارد کشور شده است. این میزان کالای اساسی وارداتی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه ماقبل به لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از حیث ارزش ۹.۷۲ درصد کاهش داشته است.

قیمت گوشت قرمز کاهشی شد

در ادامه منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: استمرار در واردات و عرضه با قیمت مصوب موجب شد تا قیمت گوشت قرمز گرم وارداتی و منجمد تغییری نکند.

او از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در بازار خبر داد و گفت: در ایام نوروز و پرمصرف گوشت منجمد گوسفند و گوساله وارداتی حتی در دورترین نقاط با نرخ  مصوب عرضه شد با توجه به کاهش تقاضا در برابر عرضه گسترده دام شاهد کاهش قیمت هستیم، از این رو خواستار خرید حمایتی دام سبک و سنگین با نرخ ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزارتومان هستیم. با توجه به حجم مناسب تولید گوشت در داخل و واردات گوشت منجمد و گرم، قیمت تا حدودی در بازار کاهش یافته و در برخی مناطق ناهماهنگی سیستم توزیع منجر به نوسانات قیمت در بازار شده است.

همچنین مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزارتومان و مرغ گرم ۸۰ هزارتومان است.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که قیمت مرغ به سبب افزایش جوجه ریزی ها و تولید تغییری نداشته باشد، هرچند مرغداران به قیمت های فعلی معترضند و خواستار اصلاح قیمت هستند.

 یوسف خانی از توزیع روزانه ۷ هزارتن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: بنابر آمار در استان تهران روزانه ۱۲۰۰ تن مرغ توزیع می شود که میزان مصرف هم در همین حد است. قیمت گذاری دستوری معنایی ندارد و باید تنها قیمت پایه ای برای مرغ اعلام شود.

تخم مرغ کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود

در ادامه حمید رضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۰ تا ۳۲ هزارتومان است که بدلیل مازاد تولید ۱۵ هزارتومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود. با توجه به مازاد تولید تخم مرغ در سه ماهه نخست سال به طور متوسط ماهانه ۱۰ هزارتن و در مجموع ۳۰ هزارتن تخم مرغ باید خرید حمایتی شود تا تولید دچار چالش نشود.

کاشانی ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت تخم مرغ به حدی پایین است که تخم مرغ با زیان به کشورهای منطقه صادر می شود. اما برآوردها حاکی از آن است که در ۳ ماهه نخست سال ۱۵ تا ۲۰ هزارتن تخم مرغ صادر شود.

کمبودی در عرضه اقلام اساسی نداریم

رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از ثبات قیمت اقلام اساسی در بازار خبر داد و گفت: در شرایط کنونی تمامی کالاهای اساسی در بازار به وفور موجود است و هیچ کمبودی در زمینه تامین این کالاها نداریم.

به گفته او، بنابر اعلام اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی براینکه تغییر نرخ ارز آزاد ارتباطی به کالاهای اساسی و مواد غذایی ندارد و نرخ ارز کالاهای اساسی و مواد غذایی به هیچ عنوان تغییری نخواهد داشت. امسال کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر و روغن در بازار به‌وفور تامین است و نه‌تنها کمبودی در این زمینه‌ها نداریم؛ بلکه با نرخ‌های دولتی عرضه می‌شود.

با توجه به افزایش تولید مرغ، گوشت و تخم مرغ و تامین دیگر اقلام اساسی سبد خانوار در کنار تشدید نظارت ها نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه تمامی کالاها با نرخ دولتی در بازار توزیع می شود که امیدواریم این سیاست ها ادامه یابد تا خانوارها برای تامین سبد معیشتی دچار مشکل نشوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • مسوولان برای مقابله با سیل احتمالی چابهار در آماده باش کامل قرار دارند
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی
  • اعتبارات کافی برای تامین برق واحدهای صنعتی و تولیدی تخصیص یابد
  • دستور استاندار سیستان و بلوچستان بر بسیج امکانات و آمادگی کامل مدیریت بحران
  • آماده باش کامل تمام ادارات شهرستان بم برای سیل احتمالی
  • آماده باش کامل در استان هرمزگان/ مرخصی‌ها لغو شد
  • اختصاص ۴۲۶ میلیون دلار ارز به کالاهای اساسی و دارو
  • برنج و شکر با قیمت مصوب عرضه می‌شود/ توزیع کالاهای اساسی طبق روال سابق
  • وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی در کرج
  • کمبودی در عرضه کالای اساسی خانوار نداریم