Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:41:27 GMT

سفیر فرهنگی تربیت می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۴۰۲۳

سفیر فرهنگی تربیت می‌کنیم

تهران- ایرنا- مدیر بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر در توضیح دلایل گنجاندن این بخش در جشنواره گفت: ما در یک هفته نمی‌توانیم به کسی سینما یاد بدهیم، بلکه امیدواریم اعتماد به نفس ورود به سینما حرفه ای را ایجاد کرده و شرکت کنندگان خارجی را به سفیر فرهنگی خود تبدیل کنیم.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جشنواره جهانی فیلم فجر از زمان برگزاری به شکل مستقل و به دبیری رضا میرکریمی (1394) شامل بخش های متنوعی غیر از بخش های معمول است؛ دارالفنون یکی از این بخش هاست که با هدف یافتن و پرورش استعدادهای برتر در جشنواره گنجانده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مازیار میری کارگردان ایرانی مدیر این بخش است و در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد اینکه آیا در جشنواره های معتبر دیگر بخشی مشابه وجود دارد یا خیر، گفت: در جشنواره های معتبری مانند برلین، بلگراد، فنلاند و پوسان (کره جنوبی) چنین بخشی وجود دارد؛ البته این بخش در بعضی جشنواره ها هم همزمان نیست و قبل یا بعد از آن برگزار می شود.
وی در مورد روال کار در دارالفنون گفت: ما برای شرکت در دارالفنون ثبت نام نداریم؛ بلکه از مراکز دانشگاهی و آموزشگاهی ایرانی و خارجی در طول سال می خواهیم با ما در ارتباط باشند و استعدادهای مطرح از میان دانشجویان خود را با چند شرط به ما معرفی کنند؛ حتما فرد باید زیر 27 سال باشد، فیلم کوتاه ساخته و زبان انگلیسی را خوب صحبت کند.
کارگردان فیلم «حوض نقاشی» ادامه داد: بعد از این مراحل، فیلم های این افراد دیده و سوابق خوانده و بررسی می شود؛ در مورد علاقمندان ایرانی اولویتی برای بچه های شهرستانی داریم زیرا در تهران امکانات برای آموزش سینما بیشتر است. در ادامه یک ماه قبل از جشنواره تعداد شرکت کنندگان مد نظر ما در درالفنون و موضوعی را که باید روی آن کار کنند، اعلام می کنیم تا شرکت کنندگان، طرح را روز اول با خود بیاورند که موضوع امسال مهاجرت و خانواده بود.
به گفته وی روزهای اول دو استاد فیلمنامه نویسی برای کامل کردن طرح با آنها صحبت می کنند که امسال نغمه ثمینی و مهران کاشانی کلاس های فیلمنامه را اداره کرده اند. روزهای بعد به ترتیب تاریخ سینمای ایران، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه، تدوین و تولید تدریس می‌شود و در نهایت شرکت کنندگان فرا می گیرند وقتی فیلم را ساختند چطور باید آن را در سطح جهانی عرضه کنند.
کارگردان فیلم «سعادت آباد» با اشاره به اینکه امسال گروهی 60 نفره در دارالفنون شرکت دارند گفت: این افراد طی یک هفته جشنواره هر روز با هم هستند و ارتباط برقرار می کنند، با فرهنگ ها و سینمای یکدیگر آشنا می شوند و می توانند در گروه های چندنفره روی یک طرح که بعد از کلاس ها کامل شده کار کنند. در نهایت یک روز قبل از اختتامیه باید طرح کامل شده خود را برای ساخت فیلمی تا 15 دقیقه ارائه کنند، داوران 5 طرح برتر را شامگاه چهارشنبه (4 اردیبهشت) اعلام می کنند که به هرکدام مبلغی برای ساخت فیلم داده خواهد شد.
وی در مورد مبلغی که برای ساخت فیلم به این برترین طرح ها داده می شود توضیح داد: امسال 2 هزار دلار را بین 5 طرح برتر تقسیم می کنیم، زیرا سطح شرکت کننده ها و طرح ها نسبت به سال های قبل بهتر بود.
«هر روز از صبح در نشست هستند، حوالی ساعت 4 عصر فیلم می بینند، ساعت 8 تا 10 شب هم نشست دارند، با کارگردانان خارجی حاضر در جشنواره صحبت می کنند و فیلم های همدیگر را می بینند و در مورد آنها گفت وگو می کنند».
میری در پاسخ به این سوال که چرا نام دارالفنون برای این بخش انتخاب شده با توجه به دشواری تلفظ آن برای خارجی ها و اینکه به سینما مرتبط نیست، گفت: دارالفنون اولین مدرسه ایرانی بوده که فنون در آن آموزش داده می شده است و افراد معتبری در آن درس خوانده اند، روزی که رضا میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره خواست این بخش را شروع کند با هم تصمیم گرفتیم اسم ایرانی بگذاریم و این اسم با توجه به سوابق تاریخی آن خوب بود.
وی در مورد نتایج گنجاندن دارالفنون در جشنواره که امسال چهارمین دوره خود را می گذراند اظهار داشت: امسال فعالیت سه سال گذشته را رصد کردیم تا بدانیم چند نفر از شرکت کنندگان وارد سینمای حرفه ای شده اند و دیدیم هشت نفر به این مرحله رسیده اند؛ مانند حسین امیری دوماری و پدرام امیری که فیلم «جاندار» را ساخته اند و امسال در جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت، نویسنده فیلمنامه تحسین شده «قصر شیرین» همچنین سازنده فیلم «دیدن این فیلم جرم است» و سازنده یک فیلم از لیتوانی در جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش دارد همه از شرکت کنندگان دوره های پیشین جشنواره هستند.
وی البته تاکید کرد: ما در یک هفته به کسی سینما یاد نمی دهیم؛ بلکه می خواهیم فرهنگ مان را یاد بدهیم، اعتماد به نفس کافی به آنها بدهیم و تلاش کنیم تا در مورد شرکت کنندگان خارجی در دارالفنون سفیر فرهنگی خوبی در کشور خود راجع به ایران باشند، تجربیات اساتید رشته های مختلف سینما را مرور می کنیم و به شرکت کننده ها کمک می کنیم بتوانند جواب سوالات خود را بیابند.
میری در پایان گفت: وجود دارالفنون در جشنواره هم از جهت اعتبار برای جشنواره و هم از جهت تربیت سفیر فرهنگی برای ما مهم است. همچنین دبیر جشنواره بسیار روی این بخش تاکید دارد و خوشحالیم امروز بعضی از شرکت کنندگان در جشنواره های مختلف حاضر هستند و با شناخت خوب نسبت به فرهنگ و سینمای ایران، نشان دهنده موفقیت این بخش هستند.
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 29 فروردین تا 6 اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو و به دبیری رضا میرکریمی برپاست.
این جشنواره شامل بخش های متنوعی؛ از جمله بخش های اصلی سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و جام جهان نما، بخش های جنبی نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده، مستند زیر ذره‌بین، شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام)، مروری بر آثار سینمای چین، مروری بر آثار سینمای آلمان، نمایش فیلم‌های کمدی معاصر، نمایش‌های ویژه بهترین کشورها و بازار فیلم است.
افزون بر این برنامه های مختلفی، چون دارالفنون (اردوی استعدادیابی با حضور فیلم­سازان جوان ایران، منطقه و جهان)، نشست‌های دانشگاهی، کارگاه ‌ها و سمینارهای آموزشی و بزرگداشت بزرگان سینمای ایران نیز همزمان با 9 روز جشنواره برگزار می شود.
جشنواره جهانی فیلم فجر میزبان بیش از 250 مهمان از 58 کشور جهان؛ شامل مدیران جشنواره‌ های جهانی، برنامه‌ ریزان یا نمایندگان انتخاب فیلم از طرف جشنواره ها، سینماگران و علاقمندان به سینمای ایران است. همچنین 28 مهمان از 21 کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند.
در این دوره 163 فیلم از 64 کشور جهان در بخش های مختلف؛ شامل 9 فیلم کوتاه، 14فیلم بلند پریمییر (اولین نمایش)، 41 فیلم بلند و 7 فیلم کوتاه برای اولین بار در آسیا نمایش داده خواهند شد.
بازار فیلم از 29 فروردین تا سه اردیبهشت برگزار شد، 80 نفر از مهمانان جشنواره مربوط به بخش بازار بودند و در میان این افراد 46 خریدار از 22 کشور حضور داشتند.
فراهنگ**9157** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره جهاني فيلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۴۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره «رود و ریل» در روستای گردشگری «بیشه» برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: در راستای ثبت جهانی روستای گردشگری «بیشه»، جشنواره «رود و ریل» در این روستای گردشگری برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره در راستای مقدمات و شاخص‌های ثبت جهانی روستای گردشگری «بیشه» با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، عنوان کرد: وجود چشمه‌سارهای پرآب، رودخانه‌های خروشان، آبشار زیبای بیشه و آداب و سنت‌های روستایی و عشایری در کنار راه‌آهن سراسری شمال به جنوب موجب شده تا مسیری زیبا و دیدنی در منطقه گردشگری بیشه ایجاد شود.

حسن‌پور، افزود: اجرای مراسم آئینی دعای باران، موسیقی محلی، شعرخوانی لری، تجلیل از راهبان نمونه و مراسم آئینی رقص لری از جمله برنامه‌های جشنواره فرهنگی رود و ریل است.

بنابراین گزارش، روستای گردشگری «بیشه» در منطقه‌ای به همین نام در کنار راه‌آهن سراسری تهران به جنوب و در ایستگاه راه‌آهن «بیشه» و در هم‌جواری آبشار زیبای «بیشه» در ۶۰ کیلومتری خرم‌آباد قرار گرفته است.

کد خبر 6079653

دیگر خبرها

  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • فیلم‌های ایرانی برای اکران به «سارایوو» می‌روند
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • شرکت ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا/ ثبت نام ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تربیت معلم 
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است
  • جشنواره «رود و ریل» در روستای گردشگری «بیشه» برگزار می‌شود