Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: در سال زراعي 97-96 از ميزان 496 هزار تن بذر اصلاح شده گندم کشور، بيش از 146 هزار تن آن در شبکه تعاوني‌هاي تحت پوشش سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران تکثير و توليد شده ‌است.
به گزارش سرويس اقتصادي آريا،‌ دکتر حسين شيرزاد در ارتباط با سهم شبکه تعاوني‌ها در توليد بذر کشور افزود: در سال زراعي (97-96) حدود 146 هزار تن بذر گندم و نزديک به 22 هزار تن بذر جو مورد نياز کشور در شبکه تعاوني‌هاي روستايي و کشاورزي تکثير و توليد شده و به نحو مطلوب بين کشاورزان مناطق مختلف توزيع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي برنامه و سهميه تخصيص يافته از سوي کميته‌هاي فني براي شبکه تعاوني‌هاي روستايي و کشاورزي در سال زراعي 97-98 را براي بذر گندم معادل 157 هزار تن يعني حدود 30 درصد برنامه کشوري و براي بذر جو ميزان 27 هزار تن معادل 43 و نيم درصد برنامه کشوري اعلام کرد که اقدامات اجرايي مربوط به تکثير و توليد آن در مراکز و سايت‌هاي بذري شبکه مذکور به انجام رسيده است.
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران ضمن تشريح فعاليت‌هاي دفتر توسعه خدمات فني و کشاورزي تعاوني‌ها گفت: به طور کلي تکثير و توليد بذور اصلاح شده غلات و دانه‌هاي روغني در سطح شبکه تعاوني‌هاي روستايي و کشاورزي به دو بخش تکثير و توليد بذور غلات (گندم وجو) و بذور دانه‌هاي روغني تقسيم مي‌شود.
وي درباره تکثير و توليد بذور غلات (گندم و جو) تصريح کرد: در مجموع بذور مورد نياز کشور اعم از بذور اصلي و خودمصرفي غلات (گندم و جو) بالغ بر يک ميليون و 100 هزار تن است که از اين مقدار با برنامه‌ريزي انجام شده از سوي کميته‌هاي فني مرکز و استان‌ها حدود 630 هزار تن بذور اصلاح شده شامل 578 هزار تن گندم و 52 هزار تن بذر جو توسط سه بخش خصوصي، تعاوني و دولتي تحت نظارت کامل مؤسسات تحقيقاتي ذي‌ربط تکثير و توليد شده و در نهايت در اختيار کشاورزان قرار داده مي‌شود.
اين مقام مسئول در خصوص بذر دانه‌هاي روغني عنوان کرد: هم اکنون از مقدار 1700 تن برنامه کشوري دانه روغني سويا حدود 900 تن (معادل 53 درصد آن) توسط شبکه تعاوني‌هاي روستايي و کشاورزي در دو استان گلستان و مازندران توليد مي‌شود ضمن اينکه براساس برنامه کشوري تکثير و توليد بذر کلزا از مجموع 1600تن بذر توليدي، 850 تن آن توسط اين شبکه و از طريق کشت و صنعت شهيدرجايي خوزستان توليد و عرضه مي‌گردد.
رئيس هيات مديره سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران با اشاره به برنامه کشوري توليد بذر پنبه گفت: سقف اين برنامه معادل 4500 تن بوده که مقدار يکهزار تن آن توسط شبکه تعاوني‌هاي روستايي و کشاورزي در استان خراسان رضوي و فارس تکثير و توليد شده و برنامه کشوري تکثير و توليد بذر نيز ذرت معادل 13هزار تن است که از اين مقدار معادل 2500 تن آن توسط شرکت تعاوني روستايي اولتان اردبيل تکثير و توليد مي‌شود.
شيرزاد در خصوص جزييات بيشتر فعاليت‌هاي توليد بذر شبکه تعاوني‌هاي روستايي و کشاورزي خاطرنشان کرد: در حال حاضر شبکه تحت پوشش با 79 سايت فرآوري و بوجاري بذور گندم و جو، 3 سايت فرآوري و توليد بذر دانه‌هاي روغني، يک سايت توليد بذر ذرت، 2 سايت توليد بذر پنبه، 2 سايت توليد بذر سيب زميني و يک سايت توليد شلتوک در کشور فعاليت داشته و براي سال زراعي جاري توليد 157 هزار تن بذر گندم و 27 هزار تن بذر جو، يکهزار تن کلزا ، 3 هزار تن سويا، 2500 تن سيب‌زميني، 450 تن شلتوک و 500 تن پنبه را در برنامه دارد.
وي درعين حال اظهار اميدواري کرد که در صورت بسترسازي و حمايت همه‌جانبه در يک برنامه ميان مدت (تا افق 1400)، اين سطح از توليد مي‌تواند به 200 هزار تن بذر گندم و 45 هزار تن بذر جو، 1200 تن بذر کلزا، 4500 تن بذر سويا، 1000 تن بذر برنج، 5000 تن بذر سيب زميني،4000 تن بذر ذرت و 300 تن بذر يونجه ارتقاء يابد.
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي در تجزيه و تحليل برنامه توليد بذر گندم کشوري در سال زراعي 97-96 (آبي و ديم) يادآور شد: پيش‌بيني برنامه سال زراعي گذشته معادل 572 هزار و 316 تن بوده که از اين مقدار 496 هزار و 555 تن؛ معادل 88 درصد آن محقق شده در حالي که اين نسبت در شبکه تعاوني‌ها بالغ بر 96 درصد سهميه تخصيصي و بالاتر از ميانگين کشوري آن بوده است.

وي عمده استان‌هاي توليد کننده بذور کشاورزي کشور را استان‌هاي اردبيل، خوزستان، فارس، گلستان و همچنين کشت و صنعت‌هاي جيرفت و شهيد رجايي (دزفول) عنوان کرد.
اين مقام مسئول ضمن برشمردن مزاياي توليد بذر توسط شبکه تعاوني‌هاي روستايي کشور تأکيد کرد: انتخاب تعاوني‌ها به عنوان توليد کننده بذر، متضمن تغيير نگرش کلي در بحث توليد بذور و تفوق ديدگاه خدمت‌رساني بجاي درآمدزايي، کاهش چشمگير هزينه‌هاي قابل توجهي همچون سرکشي و بازديد از مزارع، حمل بذر از مزرعه تا سايت بوجاري و... را به دنبال داشته، توليد و توزيع بذر توسط اين شبکه و فرآيند جايگزيني بذور خودمصرف کشاورزان با بذور اصلاح شده موجب افزايش کيفي وکمي توليد محصولات و بهبود بهره‌وري و نيل به خودکفايي پايدار خواهد بود.
شيرزاد با ارائه توضيحاتي پيرامون مسائل و مشکلات تکثير و توليد بذور اصلاح شده گفت: سازوکارهاي حمايتي وزارت متبوع در زمينه پرداخت تسهيلات و تخصيص يارانه ها نيازمند بازنگري و تقويت جدي است.
وي در پايان، پيشنهاداتي را به منظور رفع مسائل پيش رو ارائه و افزود: پيگيري افزايش سهميه‌هاي تکثير و توليد بذور اصلاح شده، پيگيري تحقق برنامه‌هاي دولت در حمايت از توليدکنندگان بذور درقالب يارانه و تسهيلات اعتباري و واگذاري 10 درصد باقيمانده برنامه توليد بذر بخش دولتي (شرکت خدمات حمايتي) با اولويت تشکل‌ها مي‌تواند راهکار هاي مفيد فايده اي بوده ضمن اينکه توسعه فناوري توليد بذور هيبريد به عنوان يک راهبرد پيشرفته، در کشاورزي دنيا از افزايش ميانگين نرخ بازده اقتصادي به ميزان 42 درصد حکايت دارد.



کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بذر تعاون روستايي توليد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۴۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویزیت رایگان در‌ مناطق روستایی کنت

ایوب کرد تمینی  بیان کرد: در ادامه برنامه‌های هفته سلامت ویزیت و توزیع داروی رایگان باهمت همکاران مجموعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیب و سوران در مناطق روستایی کهنانی از نقاط تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت کنت انجام شد.
 
وی افزود: در راستای اجرای این برنامه باهدف ارائه خدمت به مردم که دسترسی کمتری به مراکز بهداشت و درمانی دارند اجرا می‌شود که تعداد ۴۰ نفر ویزیت و بین بیماران دارو رایگان توزیع شد.
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران ادامه داد: همچنین در ادامه برنامه ویزیت رایگان باتوجه‌به اهمیت و شیوع بیماری‌های غیرواگیر همکاران حوزه بهداشت به غربالگری دیابت و بررسی فشارخون پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ویزیت رایگان در‌ مناطق روستایی کنت
  • تحقق ۱۳۱ درصدی سهم اشتغالزایی در آذربایجان شرقی
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی
  • کشت فراسرزمینی منجر به تقویت تولید داخلی و تامین امنیت غذایی می‌شود
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد
  • خرید توافقی گوجه فرنگی صنعتی در استان بوشهر
  • افزایش تولید در واحد سطح با بذور اصلاح شده گندم
  • اصلاح الگوی کشت تکلیف قانونی وزرات جهاد کشاورزی
  • اصلاح ژنتیک گیاهان چه ارتباطی با شهرها دارد؟