Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، هشتمین ‌اجلاس بین‌المللی امنیتی مسکو با حضور وزرای دفاع، روسای ستاد، فرماندهان عالی نظامی، دفاعی، امنیتی و مسئولان سازمان‌های بین‌المللی از ۸۰ کشور آغاز شد.

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس با قدردانی از اهتمام ‌ژنرال سرگئی شایگو وزیر ‌دفاع فدراسیون روسیه‌ در برگزاری این کنفرانس اظهار داشت: ‌این کنفرانس با درک موثر از شرایط حساس بین‌المللی، تمرکز خود را بر مهم‌ترین چالش امنیتی منطقه معطوف کرده و به همین دلیل انتظار می‌رود نتایج و دستاوردهای مثبتی برای امنیت بین‌الملل داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در سخنرانی‌ام در اجلاس هفتم‌ به موضوع انتقال قدرت جهانی از نیمکره غربی به نیمکره شرقی تاکید کردم، افزود: این تغییرات و جابه‌جایی قدرت، با مقاومت‌هایی از سوی قدرت‌های سنتی و به طور مشخص قدرت‌های غربی مواجه است و آنها توانایی تغییر ادراک خود از جمله ادراک امنیتی را ندارند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه چنانچه درک بازیگران از امنیت، یک درک صحیح و ناشی از واقع‌بینی و درک حقایق نباشد امید به صلح و امنیت در جهان واهی خواهد بود، تصریح کرد: ‌«امنیت مستکبرانه»، «امنیت خودخواهانه»، «امنیت منفعت‌طلبانه» و «امنیت تحمیلی به ملت‌ها» بخشی از ویژگی‌های درک امنیتی است که پس از جنگ دوم جهانی سعی کرده به تدریج خود را به نظم جهانی تحمیل کند.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه «تحریم و تهدید، تحمیل اراده، باج‌خواهی و اشغالگری، ظلم و بی‌عدالتی» محصول چنین درکی از امنیت است، تاکید کرد: ‌نژادپرستی، استبداد، افراط‌گرایی قومی و مذهبی و تروریسم از آثار و پیامدهای آن به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه با برخی روندهای جهانی، معتقدم تاریخ در حال تکرار است، ادامه ‌داد: غرب یک بار با پیامد مرگبار مماشات در مقابل نژادپرستی و خودخواهی و قربانی شدن میلیون‌ها شهروند اروپایی در جنگ دوم جهانی مواجه شد و اکنون شکل دیگری از نازیسم در ترامپیسم ظاهر شده است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با هشدار نسبت به پیامدهای ترامپیسم تاکید کرد: همراهی و سکوت و قرار گرفتن در شرایط «بدون اقدام» و «خلاء تصمیم‌گیری»، به امید اینکه مرور زمان می‌تواند این مشکل را حل کند، ساده لوحی و خوش‌بینی است.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه این نحوه عمل نه تنها گزینه مناسبی در چنین شرایطی نیست بلکه مشوق خودخواهی‌ها و گستاخی بیش از پیش کارگزاران کاخ سفید است، تصریح کرد: تداوم این رویکرد‌ می‌تواند جهان را به نزاعی بدفرجام هدایت کند لذا وقت آن فرا رسیده از ظهور یک هیتلر دیگر در صحنه جهانی جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به شرکت‌کنندگان در کنفرانس امنیتی مسکو داعش را یکی از محصولات ادراک منفعت‌طلبانه و تجاری‌سازی امنیت دانست و ‌اظهار داشت: با بسیج و فداکاری نیروهای مسلح، دولت و ملت سوریه و عراق و حمایت‌های بی‌دریغ ایران و روسیه، داعش سرزمین اشغالی خود را از دست داد.

وزیر دفاع  جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ‌تلاش‌های آمریکا برای مدیریت این صحنه و حفظ داعش در صحنه نبرد برای دو تا سه دهه‌ به نتیجه نرسید، گفت:‌ آنها مجبور شدند پایان داعش را اعلام کنند، اما بی‌عدالتی و استکبار و استبداد و اشغالگری پایان نیافته ‌و ‌عوامل‌ ظهور و بروز تفکرات افراطی و تروریسم همچنان فعالیت دارند.‌

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه در سخنرانی‌ام در اجلاس هفتم، ضمن بیان برخی مصادیق از ریشه‌های ناامنی در منطقه، تاکید کردم ‌‌که هنوز با نابودی این تفکر فاصله معناداری داریم، افزود:  بسیاری از عواملی که در ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی موثر بودند اکنون نیز در روند استقرار امنیت و بازسازی مانع ایجاد می‌کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با محکومیت ‌کشتار مردم بی‌گناه سریلانکا و ‌کشتار بی‌گناهان در مساجد نیوزیلند هشدار داد: افراط‌گرایان مدعی مسلمانی و نژادپرستی افراطی را که عامل چنین کشتارهایی هستند، دو روی یک سکه می‌دانم.

‌وی با اشاره به ‌آثار تغییرات جدی در منطقه غرب آسیا و سرنگونی رژیم دیکتاتوری وابسته در ایران و استقرار نظام مردم‌سالار دینی تصریح کرد: توقف روند توسعه‌طلبی‌های اشغالگران نژادپرست صهیونیست، افزایش آگاهی مردم منطقه به حقوق اساسی خود، آغاز روند استقلال‌خواهی و بازگشت به دین و باور ملت‌ها و شتاب گرفتن خروج استعمارگران از منطقه از تبعات این تغییرات بوده است.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه همه این تغییرات ‌نویدبخش آینده‌ای روشن و امیدوارکننده برای منطقه است، اضافه کرد: ‌‌ظلم و بی‌عدالتی در نظام بین‌الملل و حاکمیت برخی رژیم‌های استبدادی مورد حمایت قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا در منطقه همچنان وجود دارد.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: هرچند آگاهی ملت‌ها و برافتادن نقاب تزویر و ریا از چهره استکباری رژیم آمریکا، امیدها را به پایان بی‌عدالتی افزایش داده، اما عملکرد محافظه‌کارانه بسیاری از دولت‌ها در مقابل اقدامات یکجانبه و ظالمانه ترامپ و حتی همراهی بخشی از آنها با وی نشان می‌دهد هنوز برای استقرار یک نظام مطلوب فاصله قابل توجهی وجود دارد.                                

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اشغال سرزمین فلسطین و سرکوب مردم این کشور توسط صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: هنوز هسته‌های خاموش تکفیری در عراق یک تهدید برای امنیت این کشور است.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه در سوریه بازیگران مداخله‌گر خارجی همانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی مانعی برای تحقق صلح و امنیت کامل در این کشور هستند، گفت: ‌در حال حاضر ‌هر دو کشور عراق و سوریه نیاز به ‌بازسازی کامل دارند.

‌وی به دیگر ‌‌مصداق بی‌عدالتی در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: کشتار مردم مظلوم و بی‌گناه یمن همچنان به دست نیروهای اشغالگر ادامه دارد و در افغانستان همچنان واضاع ناآرام است و سوق دادن داعش به آن کشور، شرایط امنیتی ‌را پیچیده‌تر کرده است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه منفعت‌طلبی برخی قدرت‌های غربی، منطقه خلیج فارس و مشخصا جنوب این منطقه را به زرادخانه تسلیحاتی تبدیل کرده است، تاکید کرد: با پایان حضور داعش در عراق و پاکسازی بخش عمده‌ای از سرزمین سوریه از تروریست‌ها، بازسازی این کشورها آغاز شده و دولت و ملت ایران در این مرحله نیز در کنار آنها خواهند بود.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد‌ مسائل و مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو قابل حل و فصل است، گفت: جمهوری اسلامی ایران ‌مبتنی بر اصل امنیت تعاملی و اصول سیاست خارجی خود بر توسعه مناسبات با تمام همسایگان تاکید می‌کند.

وی در همین زمینه تاکید کرد: ‌اگر چه تحریم‌های ظالمانه رژیم آمریکا و اقدامات تروریستی آن‌ها علیه اقتصادمان، آسیب‌های بزرگی را به زندگی عادی ملت ایران وارد کرد‌ که هیچ وقت از خاطر آنها نخواهد رفت ولی این شرایط نه تنها خدشه‌ای بر اراده آنها در پیگیری آرمان‌های مقدس‌شان وارد نمی‌کند‌‌ بلکه موجب افزایش انسجام داخلی با برافتادن نقاب تزویر از چهره رژیم آمریکا به ویژه در جریان سیل اخیر شده است.

امیر سرتیپ حاتمی خطاب به کشورهای یاوه‌گو علیه ملت ایران گفت: ‌به عنوان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم لحظه‌ای از تامین امنیت ملت ایران و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور به رغم یاوه‌گویی‌های رژیم آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی که کسب توانایی دفاع از خود توسط ملت ایران را بر نمی‌تابند، کوتاه نخواهیم آمد و به مسیر برحق خود در تقویت بنیه دفاعی در چارچوب دکترین بازدارندگی فعال ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه آمال غیر‌انسانی رژیم آمریکا در آسیب رساندن به منافع و رفاه ملت ایران با ادعای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را در شرایط دنیای کنونی غیر‌عملی می‌دانم، تاکید کرد: ‌رفاه ملت جزء منافع حیاتی ماست و برای تامین آن و مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا خود را مجاز به استفاده از همه ابزارهای مشروع از جمله ابزار دفاعی می‌دانم.‌

امیر سرتیپ حاتمی با ابراز ‌تاسف ‌از سکوت و همراهی برخی دولت‌ها و محافل بین‌المللی در مقابل هنجارشکنی‌ها و اعمال رژیم مسئولیت‌ناپذیر آمریکا علیه ملت ایران  اظهار داشت: به این کشورها و دولت‌ها هشدار می‌دهم که این سکوت و همراهی تنها گریبان مردم غرب آسیا را نخواهد گرفت بلکه می‌تواند جهان را با عواقب سنگینی همانند جنگ دوم جهانی مواجه کند ‌و پشیمانی پس از واقعه نیز سودی نخواهد داشت.

وی تهیه فهرستی خودسرانه از کشورها و نهادهای قانونی آنها و گروه‌های مخالف سیاست‌های استکباری به عنوان حامی تروریسم و تروریست توسط آمریکا که دولت‌های آزادیخواه و گروه‌های مبارز نیز در بین آنها قرار دارند، را اقدامی بی‌شرمانه و نژادپرستانه دانست و ادامه داد: برای وجدان بیدار بشری درک واقعیت اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشروترین سازمان در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیاست و جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی تروریسم، هرگز اراده پولادین‌اش برای حفظ استقلال و کمک به ملت‌های آزادیخواه سست نشده، آسان است و مخالفت آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین رژیم حامی تروریسم با آنها نیز قابل درک است.

وی خطاب به سردمداران رژیم آمریکا با بیان اینکه ‌بدانید سپاه پاسداران قدرتمند است، گفت: ‌زمان آن فرارسیده که نیروهای تروریست فرماندهی مرکزی آمریکا که دستشان به خون هزاران بی‌گناه در منطقه آلوده است، ‌منطقه را ترک کنند و چنانچه دست به اقدام نسنجیده‌ای بزنند با واکنش بسیار شدیدی مواجه خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ‌خواستگاه فکری تروریسم در منطقه رژیم سعودی است، تصریح کرد: این رژیم با حمایت از تروریست‌ها و اعزام تروریست به اقصی نقاط‌ جهان و کشتار مردم مظلوم یمن نامش در کنار حامیان آمریکایی‌شان در تاریخ ثبت خواهد شد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با توصیه به رژیم سعودی خاطرنشان کرد: لازم آنها در سیاست‌هایشان بازنگری کنند و به آغوش ‌جهان اسلام بازگردند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در پایان ضمن تشکر مجدد از ژنرال سرگئی شایگو و همکاران و برگزار‌کنندگان این کنفرانس مهم و موثر اظهار امیدواری کرد که این مسیر نتایج مورد انتظار در تحقق امنیت منطقه‌ای را به همراه داشته باشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: وزیر دفاع کنفرانس امنیتی مسکو امیر حاتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۴۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت:‌ اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به رژیم صهیونیستی کند ایران پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران و عملیات وعده صادق گفت: به رغم اقدام حرفه‌ای ایران که اقدام جنایتکار رژیم صهیونیستی را محکوم کردند آمریکا، انگلیس و فرانسه با مداخله در وظیفه شورای امنیت مانع تصویب بیانیه محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی شدند.

وی بیان کرد: این حداقل اقدامی بود که شورای امنیت می‌توانست انجام دهد و شورای امنیت نتوانست از عهده وظیفه حداقلی خود بردارد. ایران مصمم بود نقض فاحش منشور ملل و مفاد کنوانسیون‌های وین را در دنیا و مجامع بین‌المللی تبیین کند. دستگاه دیپلماسی در دیپلماسی فشرده و در تماس‌های تلفنی و دو سفر وزیر خارجه به خارج از کشور و مکاتبات رسمی و گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل و ...

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی تلاش کرد این اقدام جنایت آمیز را تبیین کند.

کنعانی ادامه داد: ایران به عنوان دولت متعهد و مسؤولیت پذیر در تلاش‌های دیپلماتیک ثابت کرد رژیمی که اقدام به تجاوز کرده در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی تنبیه شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی و مشروع و مسلم و شناخته شده خود از منظر حقوق بین الملل اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که مستقیما در عملیات جنایت آمیز حمله علیه مقر دیپلماتیک ایران و به شهادت رساندن مستشاران نظامی ایران نقش داشتند را مورد حمله قرار داد.

وی گفت: ایران مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را انجام داده که متجاوز تنبیه شود. ایران نمی‌تواند نسبت به منافع و امنیت ملی و امنیت شهروندان خود دست بسته بماند.

وی گفت: ایران نسبت به اقدام بازدارنده در قبال رژیمی که به هیچ تعهد و مقرراتی پایبند نیست دست زد و بیش از ۳۰ تماس تلفنی در این مدت انجام شد. آنچه ایران انجام داد اقدام مشروع و بازدارنده در مقابل یک رژیم متجاوز بود. ایران این عملیات را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به هیچ وجه به دنبال دامن زدن به بحران و جنگ در منطقه نیست. دو مرکز نظامی و اطلاعاتی هدف قرار گرفت. هیچ هدف اقتصادی و هیچ یک از اهداف مسکونی و یا شهروندان عادی مورد هدف قرار نگرفتند.

کنعانی بیان کرد: عملیات پایان یافته است و ایران به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در منطقه است و ایران اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به این رژیم کند پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهیم و در حفاظت از امنیت ملی خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا و کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی گفت: دولت آمریکا از ابتدای بحران غزه بخشی از عملیات نظامی علیه ملت فلسطین در نوار غزه بود. اگر حمایت‌های نامحدود و بدون قید و شرط دولت آمریکا نبود این رژیم امکان تداوم یک روز از جنگ در نوار غزه و کرانه باختری را نداشت.

وی افزود: مصوبات جدید دولت آمریکا در ارائه کمک‌های هنگفت مالی و نظامی به رژیم غاصب صهیونیستی چیزی جز پاداش دولت آمریکا به رژیم جنایتکاری که بیش از هفت ماه مرتکب نسل کشی در سرزمین‌های فلسطینی می‌شود، نیست. جهان نسبت به این اقدام دولت آمریکا قضاوت خواهد کرد.

کنعانی گفت: دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار یک رژیم غاصب قرار داده که هیچ پیروزی در سرزمین‌های فلسطینی جز بیش از ۳۴ هزار کشته بر جا نگذاشت. آیا ملت آمریکا می‌پذیرد دولت آمریکا اینگونه اعتبار آنها را برای این رژیم استفاده کند. ادامه این کمک‌ها کمکی به رژیم بازنده صهیونیستی در جنگ ضد بشری در نوار غزه نخواهد کرد.

وی درباره اقدام رخ داده در اصفهان گفت: اقدام ایذایی بوده و رژیم صهیونیستی مسؤولیت آن را برعهده نگرفت و شاید آنقدر بی ارزش بود که این رژیم روی این موضوع کار تبلیغاتی کند.

کنعانی بیان کرد: شی کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند و دشمن نتوانست از این اقدام ایذایی چیزی به دست بیاورد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران در عمل ثابت کرد در تامین امنیت ملی ملاحظه هیچ طرفی را نخواهد کرد و نظام جمهوری اسلامی در تداوم دفاع از امنیت ملی خود شجاعانه و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

وی درباره ادعای وال استریت ژورنال بیان کرد: در حوزه رسانه‌ها مطالب مختلف و گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح می‌شود که نیازمند پاسخ و موضع گیری رسمی نیست. اگر اظهارنظر رسمی از سوی مقامات دولتی صورت بگیرد اظهارنظر می‌کنم.

کنعانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ایران برای تامین حقوق ملت به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه طرف‌های خاص از جمله آمریکا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است.

وی گفت:‌ آن کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند دولت آمریکا بود و دولت‌های اروپایی نتوانستند خلأ دولت آمریکا را جبران کنند. ایران در راستای احقاق حقوق ملت از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرد و دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده و می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: امنیت در قفقاز جنوبی برای امنیت در کل منطقه اثرگذار است و هرگونه بی ثباتی و ناامنی در این منطقه بر کلیت امنیت در منطقه اثرگذار است. همواره گفته‌ایم حضور نظامی خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و تامین منافع ملت‌های منطقه نخواهد کرد. هر رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی گری در قفقاز جنوبی باشد باعث پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب زدن به روند صلح سازی در منطقه خواهد بود و چنین چیزی را ایران نمی‌پذیرد.

کنعانی افزود: کشورهای منطقه مایل به شکل گیری سازوکارهایی نیستند که به پیچیدگی شرایط در منطقه کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز و پشتیبانی نظامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مسیر روسیه و منطقه غرب آسیا گفت: چنین چیزی را قطعا تایید نمی‌کنم. ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم.

وی افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر خطوط هوایی مدنی ایران در چارچوب قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافران و محموله‌های تجاری در مسیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

کنعانی گفت: در هیچ کدام از مسیرهای ادعایی که در رسانه‌ها پرداخته می‌شود از جمله در رسانه‌هایی که دارای سابقه ضدیت و جوسازی علیه ایران هستند،چنین فعالیت‌هایی صورت نمی‌گیرد و ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است و اینگونه ادعاها را رد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مباحث مطرح شده درباره تحریم احتمالی ایران خاطرنشان کرد: درباره برخی تحرکات و اظهارنظرها و نشست‌ها به منظور تحریم جدید ایران، اگر چنین اقداماتی را انجام دهند پاداش به یک رژیم متجاوز است و اقدام غیرقانونی علیه دولتی است که صرفا در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض مقرارت بین‌المللی عمل کرده است.

کنعانی بیان کرد: جای تاسف است اتحادیه اروپا علیه رژیمی که هفت ماه مرتکب جنایت جنگی شده و بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی را قتل عام کرده و مراکز بیمارستانی را مورد حمله جنایتکارانه قرار داده و بیماران و مجروحان و کادر درمانی را در محوطه بیمارستان اعدام و از محوطه بیمارستان به عنوان قبرستان‌های دفن دسته جمعی استفاده کرده و طبل رسوایی آن نواخته شده است، اقدامی را در دیوان بین‌المللی دادگستری صورت نمی‌دهد.

وی گفت: اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کنند که جز در چارچوب قوانین بین‌المللی اقدام نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر چنین اقدامی را انجام دهند غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان اقدام شرم آور محسوب می‌شود. اگر کشوری خود را پایبند به رعایت این تحریم‌ها کند، در تاریخ یک شرمندگی را برای خود به ثبت خواهد رساند که از تحریمی حمایت و تبعیت کرده که هیچ مبنای قانونی و مشروع از منظر بین‌المللی ندارد و بلکه پاداش برای رژیم صهیونیستی است.

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • عبور ایران از توان بازدارندگی استراتژیک رژیم صهیونیستی‌/ضرورت تنبیه رژیم صهیونیستی برای امنیت جهان لازم بود
  • مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • رویکرد متناقض آمریکا در قبال مساله فلسطین
  • کنعانی: اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قانونی و در جهت ایجاد بازدارندگی بود / آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران + فیلم
  • آغاز نشست سخنگوی وزارت خارجه
  • پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد