Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اردبيل - ايرنا - رييس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل گفت: بارش نابهنگام برف و بروز پديده يخبندان در روزهاي اخير بيش از 50 درصد از مجموع محصولات باغي و سردرختي شهرستان خلخال را از بين برد.

به گزارش ايرنا ، خليل نيکشاد روز چهارشنبه در بازديد از باغ هاي ميوه شهرستان خلخال افزود: بر اساس بررسي هاي اوليه کارشناسان خسارت ها به محصولات سردرختي زود گل زده منطقه از جمله زردآلو ، هلو ، شليل ، گردو ، گيلاس و آلبالو و ساير ميوه هاي هسته دار وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه توده هواي سرد در روزهاي آينده نيز در استان ماندگار خواهد بود، اظهار کرد: ميزان خسارت اعلام شده به بخش باغي استان قطعي نيست و با توجه به ادامه بررسي هاي کارشناسي از باغ هاي مناطق مختلف خلخال از جمله باغ هاي آسيب ديده از سرماي بخش شاهرود ، احتمال افزايش ميزان خسارات اعلام شده در روزهاي آينده دور از انتظار نيست.
او به باغداران توصيه کرد تا 2 روز آينده با آتش زدن کاه و کلش و لاستيک هاي فرسوده و سرشاخه درختان هرس شده براي تعديل سردي هوا تلاش کنند.
بهبود عليزاده ، مدير جهاد کشاورزي خلخال نيز در اين بازديد گفت: بارش سنگين برف و کاهش دماي هواي منطقه تا 7 درجه زير صفر در پيش از ظهر امروز خسارات وارده به سردرختي باغ هاي ميوه اين شهرستان را افزايش مي دهد.
او با بيان اينکه برف و سرما به درختان شکوفه داده و ببار نشسته هسته دار باغ هاي ميوه آسيب زده ، افزود: بيشترين خسارات متوجه باغ هاي گردو در بخش شاهرود خلخال بوده که اعلام ميزان دقيق خسارات وارده نيازمند صرف وقت بيشتر براي بررسي باغ ها مي باشد.
او اظهار داشت: تنها درختان مصون مانده از گزند برف و سرماي اخير درختان سيب دير گل ده منطقه هستند که هنوز شکوفه نداده و ببار ننشسته اند.
وي گفت: سرماي اوايل ارديبهشت سال گذشته نيز بيش از 2 هزار ميليارد ريال به بخش باغي و زراعي اين شهرستان خسارت زده و 100 درصد محصول باغي و 50 درصد محصولات زراعي اين منطقه را از بين برد.
شهرستان خلخال در جنوب اردبيل واقع و داراي 49 هزار هکتار اراضي مستعد براي کشت انواع محصولات کشاورزي و باغي است که از اين ميزان هفت هزار و 400 هکتار را باغ هاي ميوه مناطق نيمه گرمسيري و سردسيري تشکيل مي دهند.
در حال حاضر بدليل استفاده از روش هاي سنتي توليد ميوه و پرهيز از بکارگيري کودهاي شيميايي در توليد ميوه ، خلخال يکي از قطب هاي بزرگ توليد ميوه ارگانيک استان اردبيل محسوب مي شود.
7119/6018
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح سرشاخه‌کاری در ۵۰ هکتار از باغات گردوی خلخال

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن نورمحمدی اظهار کرد: سطح باغات گردو در شهرستان خلخال ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است و سالانه سه هزار و ۸۰۰ تن گردو از این باغات برداشت می‌شود.
وی با اشاره به اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردوی شهرستان در سال‌های اخیر گفت: طرح سرشاخه‌کاری با هدف جلوگیری از سرمازدگی محصول، افزایش تولید محصول، تولید محصول یکنواخت و افزایش درصد مغز گردو در باغات این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه تاکنون برای اصلاح و پایدارسازی تولید باغات گردو ۷۰ هکتار از باغات خلخال سرشاخه‌کاری شده است، اظهار کرد: در سال جاری ۵۰ هکتار برای اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته و در این راستا ۲۵ هزار پیوندک سه چشمه‌ای و تجهیزات پیوندزنی تهیه شده است.
نورمحمدی همچنین از برنامه‌ریزی برای احداث ۴۰۰ هکتار باغ جدید و اصلاح و جایگزینی از طریق نهال‌های اصلاح شده در این شهرستان خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبار مناسب در سال‌های نه چندان دور شاهد شکوفایی اقتصاد کشاورزی در منطقه و شهرستان خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: برای اصلاح کامل باغات گردوی شهرستان خلخال یک برنامه ۱۰ ساله با برآورد اعتبار مورد نیاز و سطح اجرایی به صورت سالانه تهیه و به مراجع استانی و شهرستانی از قبیل فرمانداری، استانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ارسال شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه با اعتبارات استانی و شهرستانی، این طرح برنامه پیشرفت مناسبی نخواهد داشت، گفتد: با توجه به نقش طرح سرشاخه‌کاری در اقتصاد شهرستان و استان، امیدواریم جزو طرح‌های پیشنهادی سفر آتی ریاست جمهوری به استان قرار بگیرد.
نورمحمدی افزود: با توجه به اینکه غالب کشاورزان سطح شهرستان خلخال دارای باغ گردو بوده و با توجه به فراگیر بودن طرح مذکور، در صورت تامین اعتبار گردش مالی بالایی در شهرستان ایجاد و موجب رونق اقتصادی منطقه و همچنین سایر صنایع مرتبط و وابسته از قبیل صنایع تبدیلی و فرآوری، بسته‌بندی و صنایع چوبی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • کمک چهار میلیارد ریالی خیران خلخال به آزادی زندانیان مالی
  • اجرای طرح سرشاخه‌کاری در ۵۰ هکتار از باغات گردوی خلخال
  • تاثیر زنبور عسل در افزایش محصولات باغی
  • سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی و باغی چهارمحال و بختیاری
  • کشاورزان خراسان شمالی مراقب سرمازدگی محصولات باشند
  • مشاهده یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال (فیلم)
  • فیلم| ثبت تصویر یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال
  • پنجمین پلنگ نژاد ایرانی در شهرستان خلخال رویت شد
  • (ویدئو) ثبت تصویر یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال
  • ویدئو| مشاهدهٔ پلنگ در منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ آق داغ خلخال