Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:43:36 GMT

سرما خسارات زیادی به باغداران استان اردبیل تحمیل کرد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۴۴۲۸

سرما خسارات زیادی به باغداران استان اردبیل تحمیل کرد

اردبیل - ایرنا - سرمای نابهنگام و بارش برف در دومین ماه از سال که درختان به شکوفه نشسته اند، موجب سرمازدگی بخش های وسیعی از باغات استان اردبیل شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خلیل نیکشاد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد که بیش از نیمی از حدود 41 هزار هکتار باغات این استان بر اثر سردی هوا ، سرمازدگی و بارش برف خسارت دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


احمد شهریار ، معاون بهبود تولیدات گیاهی استان اردبیل نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که با توجه به ادامه سرما و دمای زیر صفر تا صبحگاه روز شنبه در منطقه، میزان دقیق خسارت باغات استان در پی فعالیت جبهه هوای سرد قابل ارزیابی نیست.
وی با اشاره به ادامه بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی استان اردبیل درباره برآورد خسارت وارده به باغات استان گفت: با توجه به ادامه شرایط دمایی پایین و زیر صفر تا صبح روز شنبه، برآورد درصد خسارت و نیز میزان ریالی خسارت وارده در شرایط کنونی مقدور نیست و اوایل هفته آینده با تجمیع مشاهدات کارشناسان، میزان دقیق خسارت اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: با فعالیت موج هوای فعال در منطقه، باغات شهرستان خلخال و مشگین شهر دچار سرمازدگی شده به طوری که همه درختان گردوی شهرستان خلخال و بخش اعظمی از باغات انگور شهرستان مشکین شهر دچار خسارت جدی شده است.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل چند روز پیش از این موج سرما، به باغداران هشدارهای لازم را داده و توصیه های لازم را برای جلوگیری از خسارت شدید ارائه کرد ولی با بارش برف طی 2 روز گذشته و کاهش دمای هوا در مرکز و جنوب استان، باغداران برغم تلاش شبانه روزی در جلوگیری از سرمازدگی درختان ناکام ماندند.
در چند هفته گذشته به علت مساعد بودن هوا، اغلب درختان میوه در استان اردبیل به گل نشسته و در مرحله رشد برگ بود، ولی سرمای نابهنگام موجب شد که شکوفه ها، جوانه سرشاخه ها و نیز غنچه های برخی درختان دیرگل ده نیز دچار آسیب شود.
در چند روز اخیر به توصیه هواشناسی و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، کشاورزان و باغداران استان اقداماتی از قبیل ایجاد شعله های آتش و دود برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی انجام دادند ولی به دلیل شدت سرما و یخبندان تلاش آنها موثر واقع نشد.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل امروز چهارشنبه توصیه کرد که باغداران استان برای جلوگیری از خسارت بیشتر به خصوص برای کاهش خسارت به خود درختان، اقداماتی از قبیل کنترل دما در محدوده باغات از طریق روشن کردن آتش و ایجاد دود و بستن دریچه گلخانه ها انجام دهند.
بنا به توصیه جهاد کشاورزی استان اردبیل، با توجه به تداوم سرما و افزایش رطوبت در مزارع و باغات، باغداران استان به ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر اقدام کرده و از هرس درختان خودداری کنند.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به زنبوردارن استان توصیه کرد که با توجه به پایین بودن دما در روزهای آینده، نسبت به محافظت از کندوهای زنبور عسل و انجام تغذیه کمکی اقدام کنند.
اداره کل هواشناسی استان اردبیل نیز پیش بینی کرد که طی امروز چهارشنبه و فردا پنجشنبه، به دلیل وجود ناپایداری ضعیف در منطقه، آسمان شمال استان و نواحی منتهی به استان گیلان غالبا ابری و در سایر مناطق نیمه ابری خواهد بود.
بر اساس نقشه های هواشناسی استان، در ارتفاعات، مناطق کوهستانی، کوهپایه های سبلان و نواحی منتهی به استان گیلان افزایش ابر و بارش پراکنده و خفیف باران و برف پیش بینی می شود.
بنا به گزارش هواشناسی استان اردبیل، نقشه های هواشناسی نشان می دهد که از روز جمعه تا اواسط هفته آینده بارشی در سطح استان رخ نخواهد داد و دما نیز تا صبح روز شنبه هفته آینده در مناطق مرکزی و جنوبی استان به ویژه در شهرستان های نیر، سرعین، نمین، اردبیل و خلخال همچنان سرد و زیر صفر خواهد بود.
به پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اردبیل، از روز جمعه در طول روز به تدریج شاهد افزایش نسبی دما خواهیم بود.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 41 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش از 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می کند.
بارش نابهنگام برف در استان اردبیل و خسارت باغات در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده و کارشناسان، بیمه کردن باغات و کاشت درختان سازگار با شرایط دمایی منطقه را منطقی ترین راه کاهش خسارت به باغداران و کشاورزان منطقه می دانند.
1905/6016

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد خسارت سرمازدگي باغات استان اردبيل برف و سرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۴۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از راه‌اندازی ۴۱ مرکز خرید گندم در سال زراعی جاری در استان اردبیل خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نوبخت اژدری عصر چهارشنبه در جلسه هماهنگی برداشت محصول گندم و خرید تضمینی آن در اردبیل، اظهار داشت: با توجه به پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی، ما به صورت سیستمی عملیات خرید گندم را انجام می‌دهیم و کشاورزان شناسنامه‌دار می‌توانند گندم تولید شده خود را با قیمت مصوب 17 هزار و 500 تومان به مراکز خرید تحویل دهند.

وی تصریح کرد: سال گذشته 279 هزار تن برداشت گندم در استان اردبیل را شاهد بودیم که امسال پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به 380 هزار تن افزایش پیدا کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: عملیات خرید گندم در مزارع شمال استان از خردادماه آغاز می‌شود و تلاش ما بر این است تا با همکاری غله و خدمات بازرگانی بتوانیم خرید محصول استراتژیک گندم را انجام دهیم.

اژدری افزود: در تولید و خودکفایی گندم تلاش زیادی در سال‌های گذشته انجام شده و ما سعی کردیم با معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به آفات و امراض و سازگار با شرایط جوی استان در این زمینه گام‌های جدی را برداریم.

وی میانگین برداشت گندم آبی را در استان بیش از چهار تن اعلام کرد و ادامه داد: توجه به مسائل اساسی در کشت گندم به ویژه کشت در زمان مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین می تواند به پایداری و ارتقای تولید و در نتیجه خودکفایی گندم و حتی صادرات آن منجر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به مدیریت شایسته ترویج زراعی در بخش کشاورزی و ارائه توصیه‌های مروجان به زارعان در بحث آبیاری، سمپاشی، کودپاشی، نوع شخم، تنظیم ماشین‌آلات و... اشاره کرد و گفت: افزایش دانش، مهارت و ارتقای توان تولیدی در این حوزه می‌تواند راهکاری اساسی باشد.

اژدری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا افزایش بهره‌وری را با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده مهیا کنیم و در این زمینه کشاورزی حفاظتی و جلوگیری از فرسایش خاک از مسائل و موضوعات اساسی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با مکانیزه کردن اراضی و اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها انتظار می‌رود در واحد سطح برداشت محصول ارتقا یافته و وضعیت مطلوبی را نسبت به سال‌های گذشته در تولید و ایجاد امنیت غذایی در این بخش شاهد باشیم.

انتهای پیام/131

  

دیگر خبرها

  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • جذب اعتبارات برای جبران خسارات سیل اخیر