Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلاش دولت برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال ۹۸، اشراف بانک مرکزی بر بازار ارز، همکاری ایران برای تحقق اهداف «طرح پهنه راه»، تکذیب شایعات توقف فعالیت کونلون بانک چین با ایران، طلا گرمی ۴۳۴ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (چهارم اردیبهشت ماه) به شرح زیر است:

پوشش بیمه ای در حوادث طبیعی مستلزم مشارکت دولت و حاکمیت است

«رحیم مصدق» شب گذشته (سه شنبه سوم اردیبهشت) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با موضوع تشکیل بیمه همگانی حوادث با اشاره به اینکه فراگیر بودن و عام بودن خسارت بیمه طبیعی یکی از مسائل مهم و ضروری در پوشش بیمه حوادث است، گفت: «پوشش بیمه ای در حوادث طبیعی مستلزم مشارکت دولت و حاکمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با بیان اینکه صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی 16 سال است که در دستور قرار گرفته که به دلایل مختلف از جمله بار مالی هنوز به سرانجام نرسیده است، گفت: «برای بیمه حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله در شهرهایی با وسعت کلان، شرکت های بیمه ای باید به میزان مبلغ بیمه ایفای تعهد کنند که دولت نیز باید در تامین ما به التفاوت مبلغ بیمه همکاری کند.»

 

وی با اشاره به اینکه شرکت های بیمه در سال های اخیر پوشش های بیمه حوادث طبیعی را در کنار بیمه های رایج ارائه می کنند، افزود: «محاسبات ما در بیمه مرکزی نشان می دهد اگر برای هر حادثه طبیعی 30 میلیون تومان حق بیمه در نظر گرفته شود حق بیمه برای خانه 100 هزار تومان در سال است که 1800 میلیارد تومان حق دولت از سهم بیمه و 1200 میلیارد تومان هم برای سرمایه اولیه صندوق پیشنهاد شده است و در مجموع 3 هزار و 600 میلیارد تومان حق بیمه حوادث طبیعی است.»

 

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ادامه اداد: « با پیش بینی مجلس باید صندوق بیمه یک سرمایه اولیه داشته باشد که 50 هزار میلیارد تومان برای سرمایه اولیه صندوق مبلغ بسیار پایین است. همچنین پیش بینی شده اگر در حادثه ای حوادث به حدی بود که فراتر از مبلغ صندوق بود دولت باید تقبل کند که با توجه به تحریم ممکن است با مشکل مواجه شویم.»

 

تلاش دولت برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال ۹۸

دولت در سال های اخیر موضوع اشتغال را به صورت جدی دنبال کرده است و در این زمینه برنامه ریزی های زیادی در حوزه شهری و روستایی تدوین کرده و آنها را دنبال می کند. میزان لاشتغال در هر جامعه اگر از رشد مناسبی برخوردار باشد می تواند باعث پویایی بهتر در آن جامعه و به دنبال آن رشد بیشتر اقتصادی شود.

 

بنابراین گزارش دولت های یازدهم و دوازدهم با اجرای طرح اشتغال فراگیر و طرح ملی اشتغال زمینه افزایش تولید و حرکت صعودی منحنی اشتغالزایی را برای کشور فراهم کرده است و در ادامه این راه بنا به گفته ریس سازمان برنامه و بودجه برای سال 98 اشتغالزایی یک میلیونی هدفگذاری شده است.

 

سازمان برنامه و بودجه  در این زمینه به نقل از «محمدباقر نوبخت» آورده است: «سازمان برنامه و بودجه کشور در کنار دیگر وظایف و مأموریت‌هایی که ایفا می‌کند، به موضوع اشتغال هم در سال رونق تولید اهتمام خاصی دارد و امیدواریم با همکاری فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی و نیز همه نهاد‌ها و ارکان حاکمیت و دولت، بتوانیم به توسعه اشتغال و در نهایت رشد و توسعه کشور کمک کنیم.»

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «در سال جاری علاوه بر ایجاد اشتغال که حدود یک میلیون فرصت شغلی است، برای جلوگیری از ریزش اشتغال هم برنامه داریم و با تمام وزرا و دستگاه‌های مرتبط و نیز استان‌ها هماهنگی و مذاکرات لازم را استمرار خواهیم داد. موضوع رونق تولید در زمره راهبرد و رهنمود سال ۱۳۹۸ این سازمان و دولت است و ما، در فرآیند رسیدگی به بودجه‌های سالانه ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در قالب تبصره ۱۸ به امر اشتغال و تأمین منابع و تجهیز آن توجه لازم داشته‌ایم.»

 

اشراف بانک مرکزی بر بازار ارز / رفع التهاب مجدد بازار ارز

دوم اردیبهشت ماه سال جاری در ادامه اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورمان کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد معافیتهای نفتی ایران دیگر تمدید نمی شود و هدف از این تصمیم رساندن صادرات نفت ایران به صفر است تا این کشور به منابع اصلی درآمد خود دست نیابد.

 

در این بیانیه آمده است: «آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان و دوستانمان تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامین نفت کافی برخوردار باشد. ما بر روی یک روند زمانبندی شده به توافق دست یافته ایم که همزمان با برچیده شدن نفت ایران از بازارهای جهانی، تقاضاهای احتمالی نفت پاسخ داده شود. آمریکا و متحدانش همچنین متعهد شده اند تا فشارهای اقتصادی علیه ایران افزایش دهیم تا این کشور دست از اقدامات بی ثبات کننده خود که تهدیدی برای آمریکا و متحدانمان و امنیت منطقه است بردارد.»

 

پس از اعلام این تصمیم آمریکا موج واکنش ها از سوی کشورهای مختلف آغاز شد. همدستان آمریکا با ذوق زدگی از دولت آمریکا بابت این تصمیم تشکر می کردند در حالیکه بسیاری از کشورهای دنیا این اقدام را بی تدبیری و نشانه کینه توزی ترامپ علیه ایران عنوان کرده اند.

 

مقامات کشورمان نیز بلافاصله پس از اعلام این موضوع موضعگیری های مناسبی در این زمینه داشته از وزارت خارجه تا وزارت نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر کدام در گفتگوها و بیانیه هایی اعلام کرده اند که این رویای آمریکا هرگز تعبیر نمی شود و حتی با این سیاست ها باز هم نمی تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

 

بنابراین گزارش برخی تحلیگران بر این موضوع اشاره دارند که لغو معافیت های نفتی علاوه بر فشار بر حوزه اقتصادی کشور در این بخش به حوزه ارزی کشور نیز ضربه می زند و زمینه آشفتگی در این بازار را فراهم می کند در حالی که رییس کل بانک مرکزی در واکنش به این موضوعات با اشاره به اینکه صفر کردن صادرات نفت ایران توهم است، از اشراف بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داده است.

 

همکاری ایران برای تحقق اهداف «طرح پهنه راه»

ئیس جمهوری چین شهریور سال ۱۳۹۲ طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم را پیشنهاد داد و یک ماه بعد موضوع جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم را مطرح کرد و در حال حاضر با تلفیق این دو طرح «طرح پهنه راه» شکل گرفته است که از جمله اهداف آن می توان به اقدام برای ایجاد اعتماد، اتحاد اقتصادی و جامعیت فرهنگی یاد کرد. این طرح از سال ارائه تاکنون توانسته است زمینه همکاری کشورهای ذینفع در آن را فراهم آورد.

 

در ادامه این مسیر برای تحقق اهداف طرح پهنه راه اردیبهشت ماه سال گذشته در کنفرانس همکاری مالیاتی «پهنه راه» در شهر آستانه قزاقستان با هدف به رسمیت شناختن ضرورت همکاری مالیاتی بلند مدت «پهنه راه» به عنوان اقدامی عملی در راستای حاکمیت مقررات بین المللی مالیات، ارتقای فضای کسب و کار و در نتیجه ارتقای رشد اقتصادی، تأسیس مکانیزم همکاری سازمان های مالیاتی «پهنه راه» یا همان «بریتاکوم» پیشنهاد شد و کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس با امضای سند یادداشت تفاهم بریتاکوم، «مکانیزم همکاری سازمان های مالیاتی پهنه راه» را رسما تأسیس کردند و سازمان امور مالیاتی ایران نیز با امضای سند مزبور در جایگاه ناظر به عضویت این مکانیزم درآمد. با امضای سند عضویت «گروه ارتقای ظرفیت سازمان های مالیاتی پهنه راه» یا بریتاکگ از سوی سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور، عضویت سازمان مالیاتی ایران به عنوان یکی از شرکای این گروه رسمیت یافت.

 

تکذیب شایعات توقف فعالیت کونلون بانک چین با ایران/ادامه فعالیت در قالب کالاهای بشردوستانه

بانک کونلون چین که سال گذشته مدتی فعالیت های خود با ایران را در اثر توقف فروش نفت ایران به چین متوقف کرده بود پس از گذشت یک ماه از آبان ماه بنا به گفته مسئولان فعالیت های خود با کشورمان را آغاز کرد و قرار شد که پول حاصل از فروش نفت ایران به چین به بانک کانلون منتقل شود تا امکان خرید و فروش کالا برای فعالان اقتصادی ایران فراهم شود.

 

و در ادامه فعالیت های این بانک با ایران در بهمن ماه سال گذشته اعلام شده بود که  کونلون بانک برای انجام تراکنش‌هایی که ال‌سی گشایش یافته آن از بانک‌های ایرانی خارج از فهرست تحریم باشد مشکلی ندارد و اگر بانک ایرانی در فهرست تحریم است باید ادامه تراکنش‌ها از طریق بانک دیگری صورت گیرد. این بانک، تمام معاملات پیش از ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸ را تحت شرایط خاصی ‌می‌پذیرد. بانک کونلون در صورتی نسبت به نقل و انتقال وجوه برای طرف ایرانی اقدام ‌می‌کند که ال‌سی  (LC)گشایش شده از بانک‌های ایرانی مشمول تحریم نبوده باشد.

 

همچنین کالایی که برای آن ال‌سی گشایش شده، نباید جزو کالاهای تحریمی باشد بنابراین اگر ال‌سی مربوط به معاملات پیش از ۳۰ اکتبر از بانک‌هایی که در معرض تحریم نیستند، گشایش شده باشد، تراکنش‌های مربوط به آن انجام ‌می‌گیرد البته ممکن است انجام این تراکنش‌ها تا حدودی زمان‌بر باشد. اما توصیه من به فعالان اقتصادی ایران این است که از طرف‌های تامین‌کننده چینی خود بخواهند که آنها نیز انجام سریع این تراکنش‌ها را در بانک کونلون مورد پیگیری قرار دهند حال ممکن است، گشایش ال‌سی از بانکی که در شمول تحریم قرار دارد، انجام شده باشد و احتمالا طرف ایرانی مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت، پرداخته باشد. راه‌حل موجود برای این گروه از فعالان اقتصادی این است که باقیمانده وجوه را از بانکی که مورد تحریم قرار نگرفته است، حواله کنند.

 

بر این اساس ادامه فعالیت های این بانک در قالب روابط محدود به کالاهای بشردوستانه ادامه دارد اما باز با بیانیه جدیدی که از سوی کاخ سفید مبنی بر عدم تمدید معافیتهای نفتی ایران مطرح شد شایعاتی درباره توقف فعالیت این بانک با ایران بر سر زبانها افتاد که در پاسخ به این شایعات رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی می‌گوید روابط بانکی ایران با بانک کنلون چین متوقف نیست، ولی این روابط محدود به کالاهای بشردوستانه شده است.

 

رشد ۸۸۹ واحدی شاخص/بورس دوباره جان گرفت

شاخص کل بورس که طی دو روز گذشته روند کاهشی به خود گرفته بود امروز صبح (چهارشنبه چهارم اردیبهشت) در ساعات اولیه معاملات با رشد ۸۸۹.۹۴ واحدی به  ۲۰۳ هزار و ۷۴۷ واحد رسید.

 

بنابراین گزارش، نمادهای «وتجارت (بانک تجارت)، خساپا (سایپا)، وبملت (بانک ملت)، خودرو (ایران خودرو)، خپارس (پارس خودرو)، های وب (داده گستر عصر نوین – های وب) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)» در ساعات ابتدای معاملات بورس جزو پربیینده ترین نمادها بوده اند که در میان آنها وتجارت، وبملت، خودرو، خپارس و فولاد دارای رشد مثبت و نمادهای خساپا و های وب دارای رشد منفی هستند.

 

این گزارش می افزاید: در ساعات اولیه معاملات امروز بورس نمادهای «کگل، وبصادر، وتجارت، فولاد، بفجر و وبملت دارای تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس و نماد پارسان دارای تاثیر منفی بر شاخص کل بورس هستند.

 

طلا گرمی ۴۳۴ هزار تومان/دلار ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان

امروز (چهارشنبه چهارم اردیبهشت ماه) هر گرم طلای ۱۸عیار۴۳۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است و هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۶۹دلار معامله می‌شود. در بازار سکه نیز برای امروز سکه بهار آزادی طرح جدی، سکه بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی به ترتیب با قیمت های 4 میلیون و 853 هزار تومان، 4 میلیون و 703 هزار تومان، 2 میلیون و 697 هزار تومان، یک میلیون و 712 هزار تومان و 950 هزار تومان مبادله می شود.

 

این در حالی است که (سه شنبه سوم اردیبهشت) سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 864 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 4 میلیون و 550 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 695 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 710 هزار تومان و سکه یک گرمی با قیمت 950 هزار تومان مبادله می شد و هر گرم طلای ۱۸عیار هم در این روز ۴۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده بود و هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۷۴ دلار معامله می‌شد.

 

مقایسه قیمت های این دور روز حاکی از آن است که شاهد کاهش جزئی در قیمت هر گرم طلای 18 عیار و قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید و افزایش قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی هستیم.

 

امروز (چهارشنبه چهارم اردیبهشت) صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۷۰۰ خریداری می‌کنند. همچنین یورو در این صرافی ها با قیمت 15 هزار و 600 تومان خریداری می کنند و با قیمت 15 هزار و 700 تومان می فروشند. قیمت معامله یورو و دلار در صرافی های بانکی نسبت به روز گذشته افزایش نسبی داشته است.

 

بنابراین گزارش در روز جاری (4 اردیبهشت) دلار، یورو، پوند، درهم، لیر، یوان چین، دلار کانادا، دلار استرالیا و کرون سوئد به ترتیب با قیمت های 13 هزار و 850 تومان، 15 هزار و 800 تومان، 18 هزار و 250 تومان، 3 هزار و 780 تومان، 2 هزار و 420 تومان، 2 هزار و 40 تومان، 10 هزار و 200 تومان، 9 هزار و 900 تومان و 14 هزار و 817 تومان ارزشگذاری شده است./

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان خسارت سیل قم مسجد مقدس جمکران روز ارتش کانون های مساجد نیمه شعبان کانون مساجد جشن نیمه شعبان اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۴۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم

به گزارش «نماینده»، مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با تاکید بر اینکه در قانون بانک مرکزی که به تازگی ابلاغ شده‌ است و همچنین ماده قانون احکام دائمی، سیاست ارزی کشور مشخص شده است، گفت: متاسفانه بدون توجه به این سیاست بانک مرکزی قیمت بازار غیررسمی ارز را انکار می‌کند و می‌گوید من با این قیمت کاری ندارم درحالی این قیمت با او کار دارد.

وی افزود: قیمت بازار غیررسمی یا بازار آزاد که باید با سیاست‌های بانک مرکزی کنترل می‌شده، طی ۲ ماه ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و بعد از همه التهابات ۲۰۰۰ تومان کاهش یافته است؛ اینها به آن معناست که بانک مرکزی برنامه‌ای برای سیاستگذاری ارزی منطبق بر قانون ندارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه بی ثباتی ارزی تبدیل به ناامنی می‌شود، اظهار کرد: روز به روز می‌بینیم که با سیاستگذاری فعلی نیاز ارزی کشور بیشتر و از طرف دیگر ارزآوری کمتر می‌شود؛ کم اظهاری در واردات و بیش اظهاری در صادرات نتیجه‌اش بی رغبتی در صادرات است. آقایان به ارز نفتی دل خوش کردند درحالی که این ارز به معنای ناامنی است چند روز دیگر وقتی دولتی در دنیا تغییر کند و رئیس جمهوری دیگری بیاید نمی‌توان بازار را کنترل کرد.

طغیانی از رئیس مجلس خواست تا در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهد و گفت: ما مسئولیم و باید حتماً وارد شویم و وضعیت را کنترل کنیم.

به گزارش ایسنا محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر طغیانی با تاکید بر اینکه موضوع ارز حتما مهم است، اظهار کرد: در سیاست‌های ارزی اختلاف نظری بوده و در حال بررسی است، حتماً تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی را به صحن مجلس می‌آوریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی در استان کرمانشاه
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • برنامه امسال چهارمحال و بختیاری ایجاد ۱۲۹۵۱ فرصت شغلی است
  • حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • تنوع فرصت‌های شغلی برای جوانان شرط مهم حضور سازمان‌ها در نمایشگاه بازار کار
  • تداوم کاهش نرخ ارز و طلا با اقدامات بانک مرکزی
  • حراج سکه قیمت آن را نزولی خواهد کرد؟