Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرجمعی گفت: بیش از ۹ هزار جعبه پرورش کرم ابریشم تاکنون در خراسان رضوی توزیع‌ شده که بیش از ۳۰ درصد از کرم‌های ابریشم موجود در جعبه‌ها به پیله نرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تربت حیدریه، «فرید سرجمعی» امروز (۴ اردیبشهت) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته و در شهرستان تربت حیدریه تعداد جعبه توزیع شده ۱۳۵، تولید پیله تر ۵۱ تن و تولید ابریشم خام ۹ تن است، در خراسان رضوی تعداد جعبه توزیع شده ۵۲۳۱، تولید پیله تر ۱۰۷ تن و تولید ابریشم خام ۱۷ تن است و در نهایت در کشور تعداد جعبه توزیع شده ۲۸ هزار، تولید پیله تر ۸۵۰ تن و نیز تولید ابریشم خام ۱۳۶ تن اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره توسعه نوغانداری استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه خرید تضمینی دولت برای هر کیلو ابریشم ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان است، درحالی‌که در بازار، ابریشم را تا کیلویی ۲۵ هزار تومان خریداری می‌کنند، اظهارداشت:کار توزیع تخم نوغان وارداتی (چینی) و داخلی برای استانهای سه گانه خراسان ظرف چند روز اخیر آغاز و تاکنون ۱۰هزار و ۹۰۰ جعبه به قیمت هر جعبه ۷۵ هزار ریال توزیع شده که تا پایان اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد که از این میزان هشت هزار و ۲۰۰ جعبه سهم خراسان رضوی، ۲ هزار و ۶۰۰ جعبه برای خراسان شمالی و بقیه به استان خراسان جنوبی تعلق دارد.

 

وی گفت : پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰ تن پیله ابریشم در خراسان رضوی امسال تولید شود که ۹۸ درصد از ابریشم تولیدی نوغانداری‌های کشور و خراسان رضوی برای فرش‌بافی استفاده می‌شود و الباقی برای سایر صنایع همچون پوشاک و صنایع‌دستی به کار می‌رود.

 

سرجمعی با بیان اینکه بیش از ۹ هزار جعبه پرورش کرم ابریشم تاکنون در خراسان رضوی توزیع‌شده که بیش از ۳۰ درصد از کرم‌های ابریشم موجود در جعبه‌ها به پیله نرفته‌اند، گفت:نمونه‌برداری از جعبه‌های پرورش کرم ابریشم ارسال‌شده و در حال اجراست و تا ۱۰ روز آینده نتایج آن اعلام می‌شود.

 

رئیس اداره توسعه نوغانداری استانهای خراسان با بیان اینکه کار توزیع تخم نوغان در استانهای سه گان خراسان از فروردین ماه آغاز شده، افزود: سهم نوغانداران خراسان رضوی از این توزیع ۸۲۰۰ جعبه تخم نوغان بوده که تا پایان اردیبهشت همچنان ادامه دارد.

 

سرجمعی با بیان اینکه هر جعبه تخم وارداتی حاوی ۲۶ تا ۲۹ هزار عدد تخم است، گفت: تا این لحظه شاهد افزایش ۶۰ درصدی عرضه تخم نوغان در خراسان رضوی هستیم و امسال همچنین ۱۶ هزار نهال یک ساله توت بین نوغانداران این استان به صورت رایگان توزیع و تنها کرایه حمل از استان گیلان دریافت شد که آن هم بسیار ناچیز بود.

 

وی در خصوص کاهش تولید ابریشم، بیان کرد: افزایش سن نوغانداران و کهولت سن، عدم استقبال قشر جوان، واردات ابریشم بدون نیازسنجی، عدم افزایش قیمت نسبت به دیگر محصولات کشاورزی و در آخر هم کیفیت پایین جعبه‌های توزیع از جمله عوامل کاهش تولید ابریشم به شمار می‌رود.

 

رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی عنوان کرد: برای افزایش تولیدات در سالجاری نسبت به توزیع تخم‌های نوغان و کیفیت بالا اقدام خواهد شد که کل جعبه‌های توزیعی، وارداتی خواهند بود، البته این واردات در سال گذشته و سال جاری انجام شد اما تعداد جعبه‌ها کافی نبود.

 

سرجمعی افزود: در سال گذشته اقداماتی انجام و یا در حال انجام است که شامل مواردی مانند تشکیل صندوق توسعه نوغانداری که منوط به تشکیل شرکت‌های تخصصی نوغانداری است و این شرکت‌ها در مراحل ثبت هستند و از مهم‌ترین وظیفه این صندوق پرداخت تسهیلات در قالب خسارت احتمالی و همچنین احداث سالن‌های ویژه نوغانداری است که نیاز به عضویت هریک از نوغانداران و ابریشم‌کشان در شرکت‌های تعاونی نوغانداری است.

 

وی بیان کرد: تهیه مواد ضدعفونی رایگان جهت ضدعفونی سالن‌های نوغاندارانی که در سال جاری مشکل بیماری کرم ابریشم داشته‌اند، توسط شرکت مربوطه و با همکاری نوغانداران محل سالن‌های پرورش نامبردگان به انجام خواهند شد، از دیگر اقدامات پیگیری در خصوص پرداخت خسارت به نوغاندارانی است که در سال گذشته خسارت دیده‌اند.

 

رئیس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی ادامه داد: پیگیری در خصوص افزایش مبلغ پرداختی خسارت صندوق بیمه محصولات کشاورزی به نوغانداران، برگزاری کلاس‌های آموزش نوغانداری در مناطقی که درخواست کرده‌اند، ادامه بیمه تخم‌های نوغان در سال جاری و حائز اهمیت است.

 

سرجمعی در خصوص جایگاه تربت حیدریه به لحاظ تولید پیله، گفت: شهرستان تربت حیدریه در خراسان رضوی رتبه اول را به لحاظ تولید پیله را دارا است و از نظر تولید ابریشم نیز نه تنها در استان بلکه در کشور نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

 

وی افزود: شهر بایگ یکی از بخش های تربت حیدریه می باشد که در ۲۰ کیلومتری شهرستان واقع شده است و شغل اصلی مردم منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی ابریشم کشی است واز این لحاظ بایگ مقام نخست تولید ابریشم کشور را دارا است.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان قم کانون های مساجد خسارت سیل کانون مساجد خبرگزاری اردبیل جشن نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران کرم ابریشم نوغانداری توزیع خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۵۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش۱۴ درصدی تولید گوشت‌مرغ در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۸۷ هزار و ۵۵۰ تن مرغ پارسال در این استان تولید و توزیع شد که این میزان نزدیک به ۱۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.
حسن رستمی افزود: تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در استان خراسان رضوی در یکسال گذشته افزایش داشته است.

وی گفت: در این مدت ۱۴۰ هزار تن تخم مرغ در استان خراسان رضوی تولید شده است که افزایش نزدیک به هشت درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد.

مدیر طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر هزار و ۴۸۷ مرغداری گوشتی در این استان با ظرفیت ۳۲ میلیون و ۳۸ هزار و ۹۵۵ قطعه فعالیت دارد.

وی گفت: خراسان رضوی یکی از استان‌های برتر کشور در تولید تخم مرغ است و مازاد تولید این محصول را به استان‌های دیگر صادر می‌کند.

رستمی افزود: در حال حاضر ۲۵۵ واحد فعال مرغ تخم گذار با ظرفیت ۹ میلیون و ۲۰۰ قطعه در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که از حیث واحد‌های فعال و میزان تولید دارنده رتبه دوم هستیم.

دیگر خبرها

  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه
  • جذب ۳ هزار نیروی دبیری در خراسان رضوی در سال جاری
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است
  • خراسان رضوی یکی از استان‌های برتر کشور در تولید تخم مرغ است
  • افزایش۱۴ درصدی تولید گوشت‌مرغ در خراسان رضوی
  • توزیع ۱۵۰۰ جعبه تخم نوغان بین مددجویان کمیته‌امداد خراسان‌شمالی
  • تولید گوشت‌مرغ در خراسان رضوی ۱۴ درصد افزایش یافت
  • توزیع ۱۵۰۰ جعبه تخم نوغان میان مددجویان خراسان‌شمالی
  • توزیع دفترچه اقامت طرح سرمایه گذاری به اتباع افغانستانی در خراسان رضوی