Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید شاه‌آبادی معاون صدا در سالروز تأسیس رادیو به جلوتر بودن و گرم‌بودن رادیو نسبت به تلویزیون اشاره کرد و گفت: رادیو از تلویزیون جلوتر است، چون از تبرج و خودنمایی‌های خاص نه خودنمایی ضرورتاً منفی به دور است. ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ساعت نوزده چهارم اردیبهشت‌ماه 79 سال پیش اولین فرستنده عمومی رادیو به ایران آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین‌باری که رادیو در ایران شنیده شد به دلیل فقدان دسترسی و ابزارهای ارتباطی آن زمان، با نام "رادیو تهران" شناخته شد.  در بدو تأسیس، رادیو تهران که دارای دو فرستنده یکی برای موج متوسط و دیگری برای موج‌کوتاه بود، برای پخش برنامه‌های خود از یک استودیو در محل اداره بی‌سیم استفاده می‌کرد. در سال 1327 یک فرستنده در اختیار رادیو قرار گرفت و یک استودیوی کوچک در میدان ارگ برای پخش اخبار ساخته شد. در سال 1336 نام «رادیو تهران» به «رادیو ایران» تبدیل و بعدها در جنب رادیو ایران فرستنده دومی بنام رادیو تهران نیز مشغول به کار شد که در آغاز امر تنها موسیقی از آن پخش می‌شد. حالا که 79 سال از اولین حضور رادیو در ایران می‌گذرد رادیو از 16 شبکه رادیویی بهره می‌برد. به همین مناسبت گفتگویی با برخی از هنرمندان و مدیران رادیو داشتیم که در مهمترین آن به موضوع جلوتر بودن رادیو از تلویزیون، فرهیختگی و دسترسی بهتر به رادیو در عصر مدرنیته اشاره کردند.

مشروح این گپ و گفت‌ها را در ادامه می‌خوانید:  

شاه‌آبادی: رادیو از تلویزیون جلوتر است چون تبرج ندارد

حمید شاه‌آبادی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران است و چند صباحی این مسئولیت را قبول کرده و پیش از این مسئولیت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم در کارنامه خودش دارد. او با اشاره به مخاطب بیش از 40 درصدی رادیو به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: مخاطب همیشه برای ما اهمیت داشته و در راستای میل مخاطب حرکت کرده‌ایم و البته از مصلحت موردنیاز واقعی دور نشویم.  همکاران ما به طور ویژه با نرم‌افزارهای متعدد در لحظه از واکنش مخاطبین خودشان متوجه می‌شوند. از همکاران و شنوندگان تقاضا دارم این تعامل را در سال جدید بیشتر کنند. وقتی ما خودمان را به علایق و سلایق مخاطبین نزدیک کنیم مخاطبین ما برای استفاده از رادیو بیشتر ترغیب می‌شوند. امیدواریم روز به روز بهتر بشویم.

وی افزود: ابتدای سال 96 که نظرسنجی‌ها روند رو به رشد رادیو را نشان داد ما دنبال کارهای بهتر و جذاب‌تری برای مخاطبین بوده‌ایم. هیچ‌گاه نباید به این آمارها دلخوش کرد بلکه باید به میزان رفاقت و صیمیتی که مردم با رادیو پیدا می‌کنند این انس را به رخ بکشیم. قطعاً گرم بودن رادیو، همدل و هم‌صحبت بودن رادیو با مردم بیشترین تأثیرگذاری را دارد.

شاه‌آبادی در پاسخ به این سوال که هنرمندان رادیو اعتقاد دارند رادیو از تلویزیون جلوتر است، تأکید کرد: این جلوتر بودن رادیو به خاطر دوری رادیو از تبرج، خودنمایی خاص نه خودنمایی ضرورتاً منفی است. چون رادیو تلاش می‌کند تا عمق معنا و مفهوم را منتقل کند و مجبور است تمام توان خودش را در درون واژگان و صدای گوینده قرار بدهد و ارائه کند و ابزار دیگری برای این کار ندارد.

وی خاطرنشان کرد: رادیو به غنای محتوا اهمیت می‌دهد و ممکن است این توانمندی‌ها کمتر به رخ کشیده شود اما فرهیختگی به این معناست که ما آثار رادیویی‌مان و اثرگذاری بیشتری در ذهن مخاطب کمک می‌کند. ما معتقدیم مخاطب با مقبولیت بیشتر و تدافع کمتر با اثر رادیویی مواجه است. همین باعث کیفیت اثر، فرهیختگی و منشأ اثر می‌شود.

رادیو تصویری نمی‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد تصویری کردن رادیو را دارید، افزود: ما دنبال رادیو تصویری نبودیم. چرا که اعتقاد داریم باید صددرصد پیام از طریق رادیو و صوت برای مخاطب انجام شود و رادیو نما یک تصویر مکمل نیست بلکه تصویری است که در واقع مفهوم یک پیام را کامل کند. با توجه به اینکه در منازل ما اکثراً از تلویزیون رادیو می‌شنوند به جای یک تصویر سیاه، یک تصویری را پخش می‌کنیم که یک ارزش افزوده به فهم و درک مخاطب عنایت کند. عنوان و ساعت پخش هرچه مرتبط‌تر با مفهوم و پیام منتشر شده باشد بهتر می‌شود. رادیونماها کار خودشان را شروع کردند و البته پهنای باند بسیار کمی دارند و قدرت تعویض عکس‌های ما تقریبا هر 30 ثانیه یک بار است. در واقع ما دنبال رادیوی تصویری نیستیم بلکه به دنبال اضافه کردن یک ارزش افزوده‌ای به مخاطب هستیم.

«صبح‌جمعه با شما» با مردم اجرا می‌شود

شاه‌آبادی در خصوص اجرای مسابقات رادیویی و شبهه‌ای که درباره مسابقات تلویزیون وجود دارد و همچنین نسبت به خروج هنرمندان «صبح جمعه با شما» از استودیو و با مردم اجرا کردن به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: ما البته تعدادی از برنامه‌هایمان را به سمت برنامه میدانی می‌بریم یعنی همه برنامه‌ها ضرورتاً نباید در داخل استودیوها اجرا شود. مسابقه‌ها هم به گونه‌ای است که مخاطب را با برنامه و جوایز بسیار محدود درگیر می‌کند. همیشه ما از جوایزی که بر روی یک برنامه سوار بشود و پیام یک برنامه را تحت‌الشعاع قرار بدهد اجتناب کردیم دوستان ما هم در بخش‌های دیگر مراقبت می‌کنند. مسابقه ما کاملاً با هدف درگیر شدن مخاطب با موضوع برنامه انجام می‌شود نه یک اتفاقی که بر برنامه سوار بشود.

معاون صدا: دنبال رادیو تصویری نیستیم/حتماً نباید برنامه‌های رادیویی در داخل استودیو باشدمیزگرد طنز در خبرگزاری تسنیم: ماجراهای "صبح جمعه با شما" از چگونگی حضور منوچهر نوذری تا هراس برخی سیاستمداران از طنز بدون تعارف رادیو+فیلم

تلویزیون به عنوان ارزش افزوده رادیو، اضافه می‌شود

معاون صدا در پاسخ به این سوال که آیا رادیو با تلویزیون کار مشارکتی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ما قرارمان بر این است 5 درصد از برنامه‌های رادیو برون‌سپاری شود و از ظرفیت‌های برنامه‌های رادیویی تلویزیون استفاده کند همچون رادیو گفتگو که نشست خبری مقامات را برگزار کرد. بنابراین هیچ‌وقت نقطه عزیمت یک محور را از رادیو تغییر نخواهیم داد، البته تلویزیون می‌تواند نه به عنوان تصویر مکمل و تصویری که نیازمند او باشد و پیام ناقص شود بلکه به عنوان یک ارزش افزوده اضافه شود.  

رئیس رادیو ایران: عصر مدرنیته رسانه هم نمی‌تواند رادیو را منزوی کند

محمدجعفر محمدزاده رئیس شبکه رادیویی ایران با اشاره به اینکه رادیو در حاشیه قرار نخواهد گرفت، تأکید کرد: بحث مهم امروز تأثیرگذاری و به هنگام بودن رادیو در مقابل عصر مدرنیته رسانه‌های امروز است. من اعتقاد ندارم که رادیو در حاشیه این مدرنیته رسانه‌ای قرار گرفته است. ولی در عین حال معتقدم اگر برنامه‌سازان رادیو بدانند چه کاری باید انجام بدهند و نکته دیگر مخاطب خودش را از دست نخواهد داد. چرا که شرایط زیستی مردم به گونه‌ای است می‌تواند در هر شرایطی مخاطب رادیو باشد.

وی در خصوص جلو بودن رادیو از تلویزیون، گفت: تلویزیون الان برنامه‌محور است و مردم یک برنامه خاص را دنبال می‌کنند شاید از این نظر پربیننده باشد. ولی مخاطب رادیو، شبکه محور است و یک شبکه را همراهی می‌کند. رادیو در عصر جدید دیجیتال مردم به رسانه‌ها نیاز دارند و تنها رسانه‌ای که در هر شرایطی نیاز مخاطب را برطرف می‌کند، قطعاً رادیوست؛ چرا که استفاده از هر ابزار ارتباطی و رسانه‌ای نیاز دارد حتماً با آن رسانه به صورت تمام و کمال همراه شویم.  

رئیس رادیو ایران در پاسخ به این سوال که «صبح جمعه با شما» به میان مردم می‌رود، تأکید کرد: قرار است «صبح جمعه با شما» در میان مردم همچون گذشته ضبط شود و در حال مذاکره با مکان‌هایی هم هستیم اما قطعی نشده است.

گوینده صاحب‌نام رادیو ورزش: رادیو همیشه در خدمت خواسته‌های مردم بوده است

مسعود اسکویی گوینده صاحب‌نام رادیو ورزش با اشاره به اینکه بایستی به رادیو ارج بنهیم که برای هر سلیقه‌ای محتوا دارد، تأکید کرد: سال 1319 بود که رادیو به ایران آمد و یک روند رو به رشدی را طی کرد تا به امروز که به 16 شبکه رادیویی رسیدیم. باید به رادیو ارج بنهیم؛ چرا که رادیو امروز به اعتقاد من برای هر سلیقه‌ای وجود دارد. برخی اوقات هم جلوتر از تلویزیون هستیم.

وی افزود: مشکل تلویزیون ایناست زمانیکه مسابقات ورزشی چون المپیک، جام‌جهانی و آسیایی با توجه به تغییر ساعت نمی‌تواند همه را پخش مستقیم کند اما رادیو همه را روی آنتن می‌برد و مخاطب هم در هر شرایطی می‌تواند این برنامه‌ها را دنبال کند. رادیو به دلیل گرما و توجه به مخاطب است که می‌گویم جلوتر از تلویزیون است. رادیو همیشه خواسته مردم را برآورده کرده و با مردم ارتباط تنگاتنگی داشته است ولی کمتر شاهد چنین ارتباط و تعاملی بین مخاطب و تلویزیون هستیم.  هیچ رادیویی جایش خالی نیست اما هر روز کار ما و وظیفه ما نسبت به مردم سخت‌تر می‌شود.

ملازاده: رادیو پیام "خبری" می‌شود"رادیو پیام" بیست و چهار ساله شد

رئیس رادیو پیام و آوا: از موسیقی‌های فاخر استفاده می‌کنیم

شهرام ملازاده رئیس شبکه رادیویی آوا و پیام است؛ او در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با اشاره به شروع کار خبری رادیو پیام در ابتدای سال، گفت: اتفاق ناخواسته سیل باعث شد تا کنداکتور سالانه رادیو پیام را تغییر بدهیم و در خدمت اطلاع‌رسانی خبری به مردم باشیم. همان سیاستی که قرار بود آرام آرام به رادیو پیام اضافه شود و رادیو پیام، خبری بشود.

 وی درباره سالروز تأسیس رادیو، گفت: رادیو باید بتواند خودش را با توجه به پیشرفت سایر رسانه‌ها به روز نگه دارد. رادیو یک قدمت 79 ساله دارد و هر سال خودش را به روز نگه می‌دارد تا از سایر رسانه‌ها عقب نماند. تلاش کردیم در جشنواره رادیو هم این بخش‌های سنتی در عین حال مدرنیته توأمان باشد.

ملازاده با اشاره به اینکه موسیقی‌های فاخر در دستور کار رادیو آواست، تأکید کرد:  رادیو آوا تنها شبکه موسیقی‌محور سازمان صداوسیماست و مورد اقبال مخاطبین است. همیشه محور موسیقی تمیز در دستور کار ما بوده و سعی می‌کنیم موسیقی فاخر و قابل استفاده‌ای را برای مردم پخش کنیم. خوشبختانه رادیو تا به حالا به این سمت نرفته و البته برخی از همکاران ما در تلویزیون به این نکته توجه نمی‌کنند و آن اتفاقی که نباید می‌افتد.

گوینده با سابقه رادیو: هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند جای رادیو را بگیرد

فاطمه آل‌عباس را رادیویی‌ها با "خانه و خانواده" و تلویزیونی‌ها در برنامه‌های شبکه پنج و آموزش بیشتر دیدند. او گوینده با سابقه رادیوست که در چند دوره جشنواره‌های بین‌المللی و داخلی هم به عنوان گوینده منتخب و برتر رادیو انتخاب شده است. او در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به این نکته اشاره کرد که: "من همیشه به رادیو تعصب داشته‌ام و دارم؛ چون رادیو مرا انتخاب کرد." چقدر خوب شد سال‌ها قبل یک رسانه‌ای به نام رادیو افتتاح شد که کسانی مثل من اینجا نه برای کار بلکه عاشقی کنند و بتوانند در مجموعه‌ای خودشان را پیدا کنند و هنرشان را به مردم عرضه کنند.

آل‌عباس در پاسخ به این سوال که رادیو با حضور این همه رسانه، فضای مجازی و حتی شبکه‌های ماهواره‌ای می‌تواند همین‌طور بالنده و تأثیرگذار بماند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اتفاقی که در رادیو افتاده از دانش و تجارب پیشکسوتان‌مان استفاده کردیم اما در عین حال از جوانگرایی غافل نشدیم. حضور جوان‌ها که خوش‌فکر و با علم روز آشنا هستند ما را در ساخت برنامه‌هایی که از دیگر رسانه‌ها عقب نمانیم و همیشه به روز باشیم، یاری داده است. فارغ از تعصب رادیویی‌ام، با تحقیق و پژوهشی که انجام دادم می‌گویم رادیو هیچ‌گاه جای خودش را با هیچ رسانه دیگری عوض نخواهد کرد و از رتبه خودش پایین نخواهد آمد. دلیل دارم. شما ببینید همه در گوشه و کنار کشور به اینترنت دسترسی ندارند اما رادیو در تمام دنیا رسانه‌ای قابل دریافت است که همه در گوشی‌های تلفن همراه خودشان رادیو دارند. حقیقتاً رادیو همیشه معتبرترین رسانه برای مردم است.

اینترنتی شدن رادیو هم یک گام رو به جلوست

این مجری تلویزیون و گوینده با سابقه رادیو درباره حضور رادیو در اینترنت و تجهیز رادیو نما، اظهار کرد:  رفتن رادیو به سمت اینترنتی شدن و برخورداری از اپلیکیشن‌ها و اضافه شدن تجهیزاتی تحت عنوان "رادیو نما" خیلی به حرفه‌ای شدن و به روز شدن رادیو کمک کرده است. به دلیل آنکه شاید در فضایی که دسترسی به رادیو داشتیم از رادیو استفاده کنیم. زیرا امروزه تلفن همراه و اینترنت جزئی از زندگی مردم و جامعه شده است.

گزارش و گفتگوها: مجتبی برزگر

انتهای پیام/

R1515/P1010114/S4,1430/CT6 واژه های کاربردی مرتبط رسانه ملی تلویزیون

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رسانه ملی تلویزیون رسانه ملی تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۵۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام پربیننده ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز

در نشست اعلام آمار پربیننده‌ترین برنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در رمضان و نوروز ۱۴۰۳، از شبکه‌های سه، یک و دو به ترتیب به عنوان پربیننده‌ترین‌های تحویل سال نام برده شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، همچنین در نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان صداوسیما از سریال «نون خ» به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال در این ایام یاد شد که با بیشترین میزان مخاطب ۴۱/۵ درصد مخاطب همراه بوده است. این آمار از سوی مرکز تحقیقات صدا و سیما اعلام شد.

طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ» با حدود ۴۱/۵درصد پرمخاطب‌ترین بوده است. سریال «زیرخاکی» ۲۴/۹ درصد، سریال «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و برنامه «محفل» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه افطاری با ۲۷/۹ و به دنبال آن «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد پربیننده‌ترین برنامه‌های رمضانی محسوب می‌شوند.

برنامه‌های سیمای استان‌ها هم با ۱۴ درصد مخاطب و برنامه «ماه خدا» هم با ۹ درصد مخاطب بیشترین مخاطب را داشته‌اند.

سلیم غفوری ـ قائم‌مقام معاونت سیما ـ در میان برنامه‌های افطار، از «محفل» و «زندگی پس از زندگی» به عنوان پرمخاطب‌ترین‌ها یاد کرد. 

او گفت: در ایام رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار، ۹ برنامه سحر و مجموعا ۵۰ ویژه برنامه معارفی روی آنتن رفت که شامل ۵۰ درصد گفت‌وگو محور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا و کلیپ، ۷ درصد گزارشی و ۳ درصد هم پویانمایی بود.

وی درباره برنامه‌های سرگرمی و مسابقه نیز بیان کرد: ایران دوست داشتنی؛ شصتادیا، معرکه، پانتولیک‌ و قوی‌ترین مردان، میهمانی، برمودا و بگو بخند در این ایام روی آنتن رفتند که ۳۸ درصد مسابقه، ۷ درصد مستند، ۴ و نیم درصد برنامه گفت‌وگو محور را ایام نوروز داشتیم و در همه برنامه‌ها تلاش شده بود به آداب و رسوم نوروز و رمضان و نگاه جهانی و امتی داشته باشیم و قالب‌ها حتما تنوع داشته باشند.

احمد خورشیدی ـ مدیر سایت تلوبیون ـ هم شبکه‌های پربیننده در ساعات تحویل سال را به ترتیب شبکه‌های سه، یک و دو اعلام کرد.

بر اساس این اعلام، در این میان سریال‌ها، «نون.خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با ۱۰۷ هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.

خورشیدی بیان کرد: برنامه «سال نو» به عنوان ویژه‌برنامه تحویل سال با یک میلیون و ششصد هزار بازدید در تلوبیون دیده شد. در حوزه سرگرمی برنامه «مهمانی» هم با بیش از ۶۰۰ هزار پربازدیدترین برنامه در تلوبیون محسوب می‌شوند.

یه گفته مدیر تلوبیون آمار مخاطبان سریال‌ها هم بر اساس میانگین هر قسمت عنوان شده‌اند. 

در بخشی از این نشست هم محسن شاکری‌نژاد ـ رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ـ در سخنانی گفت: ما در حال حاضر دو مدل نظرسنجی داریم تلفنی و حضوری (میدانی). در نظرسنجی حضوری و میدانی هم به دو سبک به شکل درب منازل و محله‌ای ـ میدانی کار صورت می‌گیرد که بیشتر در رویدادهای حساس سیاسی از این روش استفاده می‌شود. میزان نظرسنجی‌ها هم از هزار نمونه تلفنی است تا ۴۰ هزار میدانی. در انتخابات مجلس هم عددی که مرکز تحقیقات اعلام کرد ۴۱/۷ بود و چند درصد با عدد اصلی اختلاف داشت.

او با اشاره به مشکلات بودجه و زمان، یادآور شد: ما هر دو هفته یک بار میزان مخاطبان سریال‌ها را می‌سنجیم. برنامه‌های شاخص هم هر ماه یک بار سنجیده می‌شوند. ضمن اینکه هر فصل هم کلیت مخاطب صداوسیما را از در منازل می‌سنجیم.

به گفته وی «پنج فروردین اولین گزارش درباره برنامه‌های تلویزیونی اعلام شده که بر این اساس، مخاطب «زندگی پس از زندگی» ۱۷.۹ و «محفل» ۱۷.۵ درصد بوده است. هرچند در ادامه آمار دو برنامه با اختلاف کم تغییر کرد و مخاطب «محفل» ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد بوده است.»

همچنین سریال «نون.خ» با ۴۱.۵ درصد پربیننده‌ترین سریال نوروز ۱۴۰۳ است که این آمار از فصل قبلی این سریال ۱۰ درصد بالاتر است. آمار مخاطبان سریال «زیرخاکی» با ۲۴.۹ و «هفت سر اژدها» با ۲۲.۵ درصد و «رستگاری» با ۱۵.۵ درصد همراه بوده است.»

او با یادآوری اظهارات پیمان جبلی درباره افزایش هشت درصدی مخاطبان نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد که در همه آیتم‌های رمضان افزایش مخاطب داشته‌اند. 

شاکری‌نژاد البته برای ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر استثنا قائل شد و اذعان کرد که میزان بیننده این برنامه‌ها چند درصد ریزش داشته است.

وی افزود: در مورد میزان مخاطبان در آخرین نظرسنجی که داشتیم کلیت میزان مخاطب در تهران و شهرستان‌ها ۶۶ درصد بوده است. با این وجود که میزان مخاطبان در روستاها بیشتر است، این نظرسنجی ها بیشتر در تهران و شهرستان‌ها صورت گرفته. اما در نظرسنجی جداگانه میزان مخاطب در روستاها حدود ۷۸ درصد بوده است.

او تاکید کرد: امروز چالش جدید بین فضای برودبند و برودکست وجود دارد و در چنین فضایی این اعداد در این عصر چیزی شبیه به معجزه است.

در این نشست همچنین مدیران حاضر به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.

سلیم غفوری در پاسخ به کیفیت پائین فیلمنامه‌های رمضانی در مقایسه با دوره‌های قبل عنوان کرد: در حوزه سریال‌ها، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» از قبل نگارش شده بودند اما «نون خ» و «زیرخاکی» در دوره جدید ساخته شدند. در مورد این سریال‌ها هم اختلاف سلیقه وجود دارد؛ به عنوان مثال از نظر مخاطب «نون خ» امسال بهتر و یا بالاتر بوده است اما در نهایت فرایند جدید بر این خواهد بود که از این پس فیلمنامه‌ها تکمیل و سپس کار شروع شود.

قائم‌مقام معاون سیما درباره اینکه چرا سریال‌های تلویزیون مثل قبل خیابان خلوت کن نیستند؟ توضیح داد: این اتفاق به فضای کلی مصرف رسانه برمی‌گردد. ۱۵ سال پیش بخش عمده مصرف رسانه‌ایِ مخاطبان، تلویزیون بود اما حالا سایر بسترها را هم داریم. این الگو فقط در ایران نیست در تمام دنیا این اتفاق افتاده است. تلویزیونی که زمانی ۸۰ درصد مخاطب داشت الان اینگونه نیست. شبکه‌ای در دنیا نداریم که ۸۰  یا ۹۰ درصد مخاطب داشته باشد. بنابراین مردم از بسترهای مختلف مصرف رسانه‌ای‌شان را تامین می‌کنند.

در ادامه علی بخشی‌زاده ـ معاون صدا ـ با بیان اینکه رادیو مانند دیگر بخش‌های سازمان صداوسیما در ابتدا سیاست‌هایی را طراحی کرد و به سبب آن برنامه‌هایی روی امواج برد، گفت: در شش محور برنامه‌ها را تدارک دیدیم که مواسات و همدلی مومنانه، ترویج آداب مهربانی، همدلی و وحدت مسلمین، صبر راهبردی و نظام سلطه و استکبار، جلسات تلاوت‌های خانوادگی، ترویج سفره‌های افطار خانه و مساجد و … از جمله این محورها بودند.

او ادامه داد: یکسری سیاست‌های اجرایی طراحی شده‌ بود که از جمله آن می‌توان به کمربند تلاوت اشاره که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز پخش می‌شدند و مشهود بود. همچنین حضور مردم در سفره‌های ساده افطاری را گزارشگران به سمع مخاطبان رساندند و کارشناسانی که با تنوع خوبی به مباحث پرداختند.

تنوع مکانی در مراسم شب‌های قدر و پیروز بیرون آمدن از تداخل مناسبتی ۱۳ فرودین با ۲۱ ماه رمضان با تعبیر منطقی از ویژگی‌های امسال رادیو برشمرده شد.

حسن عابدینی ـ معاون سیمای استان‌ها ـ نیز در سخنانی با اشاره به عملکرد سیمای استان‌ها بیان کرد: از حدود چهار ماه پیش روزانه ۱۰ ساعت از برنامه‌ها را از شبکه‌های استانی پوشش می‌دهیم و تولیدات استان‌ها بسیار زیاد شده و بخش عمده‌ای از کارهایی که در استان‌ها صورت می‌گیرد قابلیت پخش از رسانه ملی را دارد.

به گفته وی یکی از اقدامات جدید این است که مجموعه‌های نمایشی در استان‌ها تولید شوند که مجموعه «سنجرخان» یکی از این آثار بود. همچنین دو سریال «مستوره اردلان» و «سوجان» را در صداوسیمای گیلان و سریال «دامون» را در صداوسیمای مازندران داریم و این آثار از جدیدترین سریال‌هایی هستند که تولید آنها به‌زودی آغاز می‌شود.

عابدینی اعلام کرد: ما در ایام عید بیش از ۲۹ هزار دقیقه برنامه در قالب نمایشی و برنامه‌های ترکیبی تولید کردیم. رقمی حدود ۱۴۰ هزار دقیقه مناظره در کمتر از یک ماه رکورد بالایی بود. برای نمایندگان مجلس هم مناظره برگزار کردیم. این روند استمرار پیدا خواهد کرد و در دور دوم انتخابات مناظره‌ها را پخش خواهیم کرد. در حوزه موسیقی، نماهنگ و سرود هم همکاران ما افتخارات خوبی را رقم زدند.

به گزارش همشهری آنلاین، نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی امروز- سه‌شنبه- ۲۹ فروردین با حضور محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی، علی بخشی‌زاده معاون صدا، احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون و سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما در سالن کوثر صداوسیما برگزار شد.

غفوری قائم مقام معاونت سیما در ابتدای این نشست گفت: در حوزه برنامه‌های رمضان، ۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر داشتیم. همچنین ۵۰ ویژه برنامه معارفی به روی آنتن رفت. شبکه‌ها امسال به سراسر کشور توجه داشتند و قالب‌های برنامه‌سازی تنوع داشت.

احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون نیز اظهار کرد: در تلوبیون ۵۰ میلیون دقیقه بازدید در ۲۴ ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم. ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ آی پی منحصر بفرد در لحظه سال تحویل شبکه سه را تماشا می‌کردند. بیش از ۴۰ هزار آی‌پی مخاطب شبکه یک بودند و بیش از ۳۰ هزار آی‌پی شبکه دو را تماشا می‌کردند.

«مهمانی» و «مردان آهنین» در تلوبیون پیشتاز شدند
وی افزود: پربازدیدترین برنامه افطار طی چهار سال اخیر برنامه «زندگی پس از زندگی» بوده است اما امسال برنامه «محفل» به «زندگی پس از زندگی» رسید. هر دو برنامه بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید داشتند. برنامه‌های «پناه» و «هلال» در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در بین برنامه‌های سال تحویل برنامه‌های سال نو، «شب عیدی» و «ایران دوست‌داشتنی» به ترتیب پرمخاطب بوده‌اند.

خورشیدی تاکید کرد: در میان برنامه‌های سرگرمی مهمانی، «مردان آهنین»، «شب خوش»، «پاورقی» و «معرکه» به ترتیب بیشترین مخاطب را داشتند. در حوزه سریال‌ها بر اساس تعداد مخاطب محاسبه ‌شده در هر قسمت «نون‌خ ۵»، «زیرخاکی»، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» و «جومونگ۳» در تلوبیون پربیننده بودند.

محسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در ادامه مراسم با یادآوری این‌که نظرسنجی برنامه‌های صداوسیما را به صورت تلفنی و درب منازل انجام می‌دهیم بیان کرد: سریال‌ها هر دو هفته یک بار و برنامه‌های شاخص هر ماه یک بار نظرسنجی می‌شوند.

وی افزود: در آخرین نظرسنجی که داشتیم کلیت مخاطب صداوسیما ۶۶ درصد است. البته این نظرسنجی در تهران و مراکز استان‌ها انجام شده و میزان مخاطب در شهرستان‌ها و روستاها بیشتر است. این آمار در شهرستان‌ها حدود ۷۰ درصد و در روستاها ۷۸ درصد است. این اعداد در عصر اینترنت چیزی شبیه معجزه است. میزان مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی آمریکا مشخص است و به ندرت به ده درصد می‌رسد. پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی انگلستان ۱۸ درصد مخاطب داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ادامه داد: بخشی از مخاطبان ما در بستر فضای مجازی دنبال می‌کنند. وقتی درباره میزان مخاطب صحبت می‌کنید باید مخاطب برودکست را هم لحاظ کنیم.

وی تاکید کرد: در بین سریال‌ها نون‌خ ۴۱ و نیم درصد، زیرخاکی ۲۴.۹ درصد، هفت سر اژدها ۲۲.۵ درصد و رستگاری ۱۵.۵ درصد مخاطب داشته‌اند. سریال نون.خ نسبت به پارسال ۱۰ درصد رشد مخاطب داشته است. همچنین در برنامه‌های شب قدر ۲ تا ۳ درصد ریزش مخاطب نسبت به سال قبل داشتیم. از این ریزش استقبال می‌کنیم چون نشان می‌دهد مردم در مراسم مساجد شرکت کرده‌اند.

شاکری‌نژاد با اشاره به میزان مخاطبان برنامه‌های افطار گفت: محفل با ۲۷.۹ درصد پرمخاطب‌ترین برنامه بوده و زندگی پس از زندگی ۲۷.۱ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. این دو برنامه رکورد سال قبل را شکسته اند. سال قبل مخاطب زندگی پس از زندگی ۲۶ درصد و مخاطب محفل ۱۹ درصد بود. پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سحر هم، برنامه‌های شبکه‌های استانی، ماه خدا و ماه من بوده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سازندگان نون خ ! لطفا یه استراحتی به خودتون بدید 7 فیلم برتر تاریخ سینما دربارۀ «آخرالزمان هسته‌ای» سطح دغدغه های مدیران تلویزیون را ببینید: کتانی قرمز را از پای مجری خانم دربیاورید!

دیگر خبرها

  • «بگو بخند» در رادیو صبا
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز
  • اعلام پربیننده ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز
  • ۶۶ درصد مردم ایران همراه با تلویزیون و «نون‌خ» صدرنشین
  • «نون. خ ۵» پربیننده‌ترین شد و «زیرخاکی» محبوب‌ترین
  • برمهانی: پربیننده شدن برنامه‌های معارفی یک اتفاق تحولی است/ سریال «زیرخاکی» پرمخاطب می‌شود+فیلم
  • سطح دغدغه مدیران تلویزیون: کتانی قرمز مجری خانم!