Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@12:35:34 GMT

پایتخت نرسید؛ برنده باش حاشیه‌ساز شد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۶۳۸۸

پایتخت نرسید؛ برنده باش حاشیه‌ساز شد

تهران - ایرنا - در هفته‌ای که گذشت یکی از مراجع اعزام نسبت به مسابقه تلویزیونی «برنده باش» واکنش تندی نشان داد، رییس مرکز طرح و برنامه سیما رفت و تهیه کننده «پایتخت» از نرسیدن این پروژه برای نمایش در عید فطر خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در هفته ای که گذشت رویداد های مهمی در صدا و سیما رخ داد که در این بسته خبری آنها را مرور می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** پایتخت به عید فطر هم نمی رسد
الهام غفوری تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در هفته گذشته درباره اپیزود ویژه «پایتخت» که پس از منتفی‌شدن ساخت آن برای نوروز ۹۸ قرار بود برای عید فطر آماده شود، بیان کرد: ما فعلاً درگیر ساخت سریال «خواب‌زده» هستیم و نمی‌توانیم پروژه دیگری را شروع کنیم.
وی بیان کرد: اپیزود ویژه «پایتخت» بیشتر فضای نوروزی دارد و اگر قرار باشد برای مناسبت دیگری ساخته شود داستانش تغییر می‌کند بنابراین ساخت این اپیزود را در عید فطر در دستور کار نداریم.
اپیزود ویژه «پایتخت» که قصه آن به ماجرای خانواده نقی معمولی یک سال پس از حوادث سوریه و جنگ با داعش می‌پرداخت، قرار بود برای شب تحویل سال ۹۸ به کارگردانی سیروس مقدم آماده شود که با درگذشت زنده‌یاد خشایار الوند نویسنده سریال، ساخت آن به تعویق افتاد.
پیش از این مرتضی میرباقری طی یک نشست خبری اعلام کرده بود که احتمال دارد این اپیزود به ماه رمضان برسد اما بنا به گفته‌های الهام غفوری فعلاً ساخت این اپیزود که فضایی نوروزی هم دارد منتفی شده است.

** برنده باش حاشیه ساز شد
روز دوم اردیبهشت ماه متن استفتایی از آیت الله مکارم شیرازی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد که آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالی که مطرح شده بود «مسابقه‌ای حضوری با عنوان مسابقه بزرگ برنده‌باش از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکت‌کنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سوال، مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی (تا سقف 100 میلیون تومان) اعطا می‌کند که با کمک مجری برنامه و فرصت‌هایی که در اختیار هر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد، مبلغ جایزه غالباً از 5 میلیون تومان کمتر نیست. شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آن‌ها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست بودن جواب‌ها، در یک رقابت فشرده، 4 نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد. آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟» اعلام کرده بودند که «این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌باشند.»
روز سوم اردیبهشت ماه روابط عمومی مسابقه «برنده باش» نسبت به انتشار استفتایی از آیت الله مکارم شیرازی درباره این مسابقه توضیحی ارائه کرد. در این توضیحات عنوان شد: در پی انتشار استفتائی پیرامون مسابقه برنده باش به اطلاع می‌رساند فرض مطرح شده در سوال استفتاء کامل نیست و طبیعتاً فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش می‌سازد.
در همین رابطه محمدجواد آذری جهرمی چهارشنبه (4 اردیبهشت) از برخورد صریح اپراتورها با مسابقات غیر مشروع تلویزیونی خبر داد.
وی در این باره نیز گفت: روز گذشته طی دستوالعملی، مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه را موظف کردم شخصا بر روند مسابقات غیرمشروع و بخت‌آزمایی در تلویزیون و غیر آن نظارت کنند و جلوی این پدیده سوء را بگیرند.
او تاکید کرد که رعایت نکردن این دستورالعمل برای اپراتورها عواقب جدی درپی خواهد داشت.

** اکران «رالی ایرانی» به نفع سیل زدگان
در ایام جشن نیمه شعبان و با هدف جمع آوری کمک برای هم وطنان ایرانی در مناطق سیل‌زده کشور، تهیه‌کنندگان و گروه کارگردانی مجموعه فیلم - مسابقه «رالی ایرانی»، اقدام به برپایی مراسم رونمایی از این مجموعه کرده‌اند تا بتوانند به این وسیله ضمن ادای احترام به هموطنان آسیب دیده و گروه‌های داوطلبی که در این کمک رسانی شرکت داشته‌اند، امکان جمع آوری کمک‌های مردمی از طریق هلال احمر در این مراسم را مهیا سازند.
بخش‌هایی از این مجموعه رئالیتی شو در مناطقی از شمال و جنوب کشور ضبط شده است که در فروردین ماه دچار سیل شده‌اند.
مراسم رونمایی مجموعه «رالی ایرانی 2» که با هدف توزیع در شبکه نمایش خانگی ساخته شده است، با حضور بازیگران و عوامل پشت دوربین و دیگر چهره‌های فرهنگی و هنری ساعت 18 دوشنبه دوم اردیبهشت در 2 سالن سینمای پردیس ملت همزمان برگزار شد.
در این مجموعه بازیگرانی چون نیوشا ضیغمی، امیر حسین رستمی، کامبیز دیرباز، کامران تفتی، ترلان پروانه، فرزاد حسنی، امیر عباس گلاب، فردین ناجی، سیاوش خیرابی، نیما شاهرخ شاهی، بهناز شفیعی، متین ستوده، سمیرا حسینی، امیر کربلایی زاده و بازیگر لبنانی سالی باسما و چند چهره جدید حضور دارند.

** جزئیات سریال رمضانی «دل‌دار»
نوید محمودی یکی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان سریال «دل‌دار» درباره این مجموعه که قرار است ماه رمضان از شبکه دو سیما روی آنتن برود گفت: «دل دار» یک قصه عاشقانه است که در بستر عشق و اتفاقات اجتماعی که جوانان درگیر آن هستند مثل ازدواج، شغل و انتخاب‌های نادرست اتفاق می‌افتد. جنبه عاشقانه این سریال مخاطب را با خود همراه می‌کند و اجازه می‌دهد که در بستر این روایت عاشقانه نکات دیگری را هم که دغدغه‌مان است درباره‌اش حرف بزنیم.
محمودی درباره قصه اصلی این سریال توضیح داد: خط اصلی داستان درباره آرش جوان نخبه دانشگاهی است که به دلیل بیماری مادرش دانشگاه را رها کرده و بعد از چند ماه و بر اثر اتفاقی، عشق دوران دانشگاهش یعنی رونا را می‌بیند.
وی اضافه کرد: رونا و آرش با بازی سوگل خلیق و محمدرضا غفاری در بستر قصه با اتفاقاتی مواجه می‌شوند که به نظرم عاشقانه جوان و جذابی پیش رو داریم. داستان عاشقانه دیگری هم در این سریال داریم که مربوط به شادی خواهر آرش با بازی الناز حبیبی است که در محل کارش به جوانی (حسام محمودی) علاقه‌مند می‌شود و درواقع مخاطب دو داستان عاشقانه موازی را در این سریال می‌بیند.
محمودی در ادامه درباره رقابتی که بین سریال‌های درام در ماه رمضان رخ می‌دهد، بیان کرد: ما به این بخش ماجرا فکر نمی‌کنیم که همزمان چه سریال‌هایی ساخته می‌شود بلکه به قصه‌ای فکر می‌کنیم که می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و انرژی می‌گذاریم تا به بهترین شکل اجرایش کنیم. به هر حال در هر دوره زمانی نیز درام‌ها و عاشقانه‌ها برای مردم جذاب بوده‌اند و شما نمی‌توانید یک ملودرام و قصه درست پیدا کنید که مخاطب جذبش نشده باشد.

** مجوز صدا و سیما به هشت اپراتور
معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما درباره سازوکار عملکرد سرویس های ارائه محتوای «شی جام»، «شی نما»، «شی نمک» در فضای مجازی توضیحاتی ارائه کرد.
رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری صداوسیما در درباره اپراتورهایی که همچون شبکه‌های تلویزیون در فضای مجازی و تحت اپلیکیشنهای پخش برنامه‌های تلویزیونی در دسترس مخاطب قرار دارند گفت: سازمان صداوسیما با هشت اپراتور قرارداد دارد تا بتواند شبکه‌های خود را سرویس دهی کند، این اپراتورها مثلآیو، لنز و شیما (که مرتبط با صداوسیماست) وظیفه سرویس رسانی به مردم در فضای اینترنت را بر عهده دارند.
وی با اشاره به شبکه‌هایی مثل «شیء جام»، «شی نما»، «شی نمک» که دراپلیکیشنهایی مانند تلوبیون در دسترس قرار گرفته ادامه داد: سرویس‌های شبکه‌های زنده تلویزیونی و همچنین پخش برنامه‌های ضبط‌شده شبکه‌ها در فضای مجازی از جمله فعالیت‌های این اپراتورهاست. این مجوز سال گذشته توسط رئیس صداوسیما به هشت اپراتور سپرده شد که البته فعالیت‌هایشان زیر نظر معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما تعریف می‌شود.
علیدادی همچنین عنوان کرد: این سرویس‌ها برای فضای مجازی در نظر گرفته شده‌اند و همانطور که فرستنده‌ها وظیفه سیگنال رسانی را بر عهده دارد اینها هم وظایفی در فضای مجازی دارند که هم زنده و هم تولیدی به پخش محتوا می‌پردازند، همچنین محتوای وی او دی نیز بر عهده آنهاست.
معاون توسعه و فناوری صداوسیما با اشاره به اینکه اینها شبکه‌های جدیدی نیستند عنوان کرد: اما ممکن است سرویس دهی های جدیدی هم داشته باشند مثلاً شیء جام پخش فوتبال را بر عهده دارد و یا اپراتوری برای پخش برنامه‌های کودک و سریال‌ها طراحی شده است که همه اینها به مخاطب قابلیت‌های زیادی می‌دهد که بتواند در فضای مجازی از این اپراتورها استفاده کند.

**تغییر در مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما
عبدالکریم خیامی رییس مرکز طرح و برنامه سیما از ریاست این مرکز خداحافظی کرده است.
عبدالکریم خیامی که پیش از این توسط مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی به عنوان رییس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما منصوب شده بود دیگر در این مرکز حضور ندارد.
هنوز سرپرست جدیدی برای این مرکز منصوب نشده است با این حال خیامی دیگر قرار نیست عهده‌دار ریاست این مرکز باشد و این روزها در آخرین جلسات این مرکز شرکت می‌کند.
مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما تا سال 96 با عنوان مرکز طرح و برنامه فعالیت داشت و سال 96 بخش ارزیابی نیز به این مرکز اضافه شد.
میرباقری در حکمی درباره عملکرد و رویکردهای این مرکز عنوان کرده بود که «تدوین سیاست‌های محتوایی برنامه‌های سیما»، «احیای فرآیند بررسی و تصویب پیشینی طرح و برنامه‌های تلویزیونی و صدور مجوز تولید»، «ارزشیابی عملکرد شبکه‌ها» از جمله این وظایف است.
همچنین احیای دبیرخانه جشنواره و هماهنگی و انسجام بخشی جشنواره‌های متعدد تلویزیون، تشکیل شورای راهبردی، محتوایی و اندیشه ورزی سیما و نظارت بر روند فعالیت آنها از توصیه‌های معاون سیما به رئیس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی این معاونت در آن حکم بوده است.
فراهنگ**9210**9246**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي صدا و سيما آذري جهرمي مكارم شيرازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۶۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز

در نشست اعلام آمار پربیننده‌ترین برنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در رمضان و نوروز ۱۴۰۳، از شبکه‌های سه، یک و دو به ترتیب به عنوان پربیننده‌ترین‌های تحویل سال نام برده شد.

به گزارش همشهری آنلاین، همچنین در نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان صداوسیما از سریال «نون خ» به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال در این ایام یاد شد که با بیشترین میزان مخاطب ۴۱/۵ درصد مخاطب همراه بوده است. این آمار از سوی مرکز تحقیقات صدا و سیما اعلام شد.

طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ» با حدود ۴۱/۵درصد پرمخاطب‌ترین بوده است. سریال «زیرخاکی» ۲۴/۹ درصد، سریال «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و برنامه «محفل» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه افطاری با ۲۷/۹ و به دنبال آن «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد پربیننده‌ترین برنامه‌های رمضانی محسوب می‌شوند.

برنامه‌های سیمای استان‌ها هم با ۱۴ درصد مخاطب و برنامه «ماه خدا» هم با ۹ درصد مخاطب بیشترین مخاطب را داشته‌اند.

سلیم غفوری ـ قائم‌مقام معاونت سیما ـ در میان برنامه‌های افطار، از «محفل» و «زندگی پس از زندگی» به عنوان پرمخاطب‌ترین‌ها یاد کرد.

او گفت: در ایام رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار، ۹ برنامه سحر و مجموعا ۵۰ ویژه برنامه معارفی روی آنتن رفت که شامل ۵۰ درصد گفتگو محور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا و کلیپ، ۷ درصد گزارشی و ۳ درصد هم پویانمایی بود.

وی درباره برنامه‌های سرگرمی و مسابقه نیز بیان کرد: ایران دوست داشتنی؛ شصتادیا، معرکه، پانتولیک و قوی‌ترین مردان، میهمانی، برمودا و بگو بخند در این ایام روی آنتن رفتند که ۳۸ درصد مسابقه، ۷ درصد مستند، ۴ و نیم درصد برنامه گفتگو محور را ایام نوروز داشتیم و در همه برنامه‌ها تلاش شده بود به آداب و رسوم نوروز و رمضان و نگاه جهانی و امتی داشته باشیم و قالب‌ها حتما تنوع داشته باشند.

احمد خورشیدی ـ مدیر سایت تلوبیون ـ هم شبکه‌های پربیننده در ساعات تحویل سال را به ترتیب شبکه‌های سه، یک و دو اعلام کرد.

بر اساس این اعلام، در این میان سریال‌ها، «نون. خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با ۱۰۷ هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.

خورشیدی بیان کرد: برنامه «سال نو» به عنوان ویژه‌برنامه تحویل سال با یک میلیون و ششصد هزار بازدید در تلوبیون دیده شد. در حوزه سرگرمی برنامه «مهمانی» هم با بیش از ۶۰۰ هزار پربازدیدترین برنامه در تلوبیون محسوب می‌شوند.

یه گفته مدیر تلوبیون آمار مخاطبان سریال‌ها هم بر اساس میانگین هر قسمت عنوان شده‌اند.

در بخشی از این نشست هم محسن شاکری‌نژاد ـ رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ـ در سخنانی گفت: ما در حال حاضر دو مدل نظرسنجی داریم تلفنی و حضوری (میدانی). در نظرسنجی حضوری و میدانی هم به دو سبک به شکل درب منازل و محله‌ای ـ میدانی کار صورت می‌گیرد که بیشتر در رویداد‌های حساس سیاسی از این روش استفاده می‌شود. میزان نظرسنجی‌ها هم از هزار نمونه تلفنی است تا ۴۰ هزار میدانی. در انتخابات مجلس هم عددی که مرکز تحقیقات اعلام کرد ۴۱/۷ بود و چند درصد با عدد اصلی اختلاف داشت.

او با اشاره به مشکلات بودجه و زمان، یادآور شد: ما هر دو هفته یک بار میزان مخاطبان سریال‌ها را می‌سنجیم. برنامه‌های شاخص هم هر ماه یک بار سنجیده می‌شوند. ضمن اینکه هر فصل هم کلیت مخاطب صداوسیما را از در منازل می‌سنجیم.

به گفته وی «پنج فروردین اولین گزارش درباره برنامه‌های تلویزیونی اعلام شده که بر این اساس، مخاطب «زندگی پس از زندگی» ۱۷.۹ و «محفل» ۱۷.۵ درصد بوده است. هرچند در ادامه آمار دو برنامه با اختلاف کم تغییر کرد و مخاطب «محفل» ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد بوده است.»

همچنین سریال «نون. خ» با ۴۱.۵ درصد پربیننده‌ترین سریال نوروز ۱۴۰۳ است که این آمار از فصل قبلی این سریال ۱۰ درصد بالاتر است. آمار مخاطبان سریال «زیرخاکی» با ۲۴.۹ و «هفت سر اژدها» با ۲۲.۵ درصد و «رستگاری» با ۱۵.۵ درصد همراه بوده است.»

او با یادآوری اظهارات پیمان جبلی درباره افزایش هشت درصدی مخاطبان نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد که در همه آیتم‌های رمضان افزایش مخاطب داشته‌اند.

شاکری‌نژاد البته برای ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر استثنا قائل شد و اذعان کرد که میزان بیننده این برنامه‌ها چند درصد ریزش داشته است.

وی افزود: در مورد میزان مخاطبان در آخرین نظرسنجی که داشتیم کلیت میزان مخاطب در تهران و شهرستان‌ها ۶۶ درصد بوده است. با این وجود که میزان مخاطبان در روستا‌ها بیشتر است، این نظرسنجی‌ها بیشتر در تهران و شهرستان‌ها صورت گرفته. اما در نظرسنجی جداگانه میزان مخاطب در روستا‌ها حدود ۷۸ درصد بوده است.

او تاکید کرد: امروز چالش جدید بین فضای برودبند و برودکست وجود دارد و در چنین فضایی این اعداد در این عصر چیزی شبیه به معجزه است.

در این نشست همچنین مدیران حاضر به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.

سلیم غفوری در پاسخ به کیفیت پائین فیلمنامه‌های رمضانی در مقایسه با دوره‌های قبل عنوان کرد: در حوزه سریال‌ها، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» از قبل نگارش شده بودند، اما «نون خ» و «زیرخاکی» در دوره جدید ساخته شدند. در مورد این سریال‌ها هم اختلاف سلیقه وجود دارد؛ به عنوان مثال از نظر مخاطب «نون خ» امسال بهتر و یا بالاتر بوده است، اما در نهایت فرایند جدید بر این خواهد بود که از این پس فیلمنامه‌ها تکمیل و سپس کار شروع شود.

قائم‌مقام معاون سیما درباره اینکه چرا سریال‌های تلویزیون مثل قبل خیابان خلوت کن نیستند؟ توضیح داد: این اتفاق به فضای کلی مصرف رسانه برمی‌گردد. ۱۵ سال پیش بخش عمده مصرف رسانه‌ایِ مخاطبان، تلویزیون بود، اما حالا سایر بستر‌ها را هم داریم. این الگو فقط در ایران نیست در تمام دنیا این اتفاق افتاده است. تلویزیونی که زمانی ۸۰ درصد مخاطب داشت الان اینگونه نیست. شبکه‌ای در دنیا نداریم که ۸۰ یا ۹۰ درصد مخاطب داشته باشد؛ بنابراین مردم از بستر‌های مختلف مصرف رسانه‌ای‌شان را تامین می‌کنند.

در ادامه علی بخشی‌زاده ـ معاون صدا ـ با بیان اینکه رادیو مانند دیگر بخش‌های سازمان صداوسیما در ابتدا سیاست‌هایی را طراحی کرد و به سبب آن برنامه‌هایی روی امواج برد، گفت: در شش محور برنامه‌ها را تدارک دیدیم که مواسات و همدلی مومنانه، ترویج آداب مهربانی، همدلی و وحدت مسلمین، صبر راهبردی و نظام سلطه و استکبار، جلسات تلاوت‌های خانوادگی، ترویج سفره‌های افطار خانه و مساجد و … از جمله این محور‌ها بودند.

او ادامه داد: یکسری سیاست‌های اجرایی طراحی شده بود که از جمله آن می‌توان به کمربند تلاوت اشاره که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز پخش می‌شدند و مشهود بود. همچنین حضور مردم در سفره‌های ساده افطاری را گزارشگران به سمع مخاطبان رساندند و کارشناسانی که با تنوع خوبی به مباحث پرداختند.

تنوع مکانی در مراسم شب‌های قدر و پیروز بیرون آمدن از تداخل مناسبتی ۱۳ فرودین با ۲۱ ماه رمضان با تعبیر منطقی از ویژگی‌های امسال رادیو برشمرده شد.

حسن عابدینی ـ معاون سیمای استان‌ها ـ نیز در سخنانی با اشاره به عملکرد سیمای استان‌ها بیان کرد: از حدود چهار ماه پیش روزانه ۱۰ ساعت از برنامه‌ها را از شبکه‌های استانی پوشش می‌دهیم و تولیدات استان‌ها بسیار زیاد شده و بخش عمده‌ای از کار‌هایی که در استان‌ها صورت می‌گیرد قابلیت پخش از رسانه ملی را دارد.

به گفته وی یکی از اقدامات جدید این است که مجموعه‌های نمایشی در استان‌ها تولید شوند که مجموعه «سنجرخان» یکی از این آثار بود. همچنین دو سریال «مستوره اردلان» و «سوجان» را در صداوسیمای گیلان و سریال «دامون» را در صداوسیمای مازندران داریم و این آثار از جدیدترین سریال‌هایی هستند که تولید آن‌ها به‌زودی آغاز می‌شود.

عابدینی اعلام کرد: ما در ایام عید بیش از ۲۹ هزار دقیقه برنامه در قالب نمایشی و برنامه‌های ترکیبی تولید کردیم. رقمی حدود ۱۴۰ هزار دقیقه مناظره در کمتر از یک ماه رکورد بالایی بود. برای نمایندگان مجلس هم مناظره برگزار کردیم. این روند استمرار پیدا خواهد کرد و در دور دوم انتخابات مناظره‌ها را پخش خواهیم کرد. در حوزه موسیقی، نماهنگ و سرود هم همکاران ما افتخارات خوبی را رقم زدند.

نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی امروز- سه‌شنبه- ۲۹ فروردین با حضور محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی، علی بخشی‌زاده معاون صدا، احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون و سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما در سالن کوثر صداوسیما برگزار شد.

غفوری قائم مقام معاونت سیما در ابتدای این نشست گفت: در حوزه برنامه‌های رمضان، ۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر داشتیم. همچنین ۵۰ ویژه برنامه معارفی به روی آنتن رفت. شبکه‌ها امسال به سراسر کشور توجه داشتند و قالب‌های برنامه‌سازی تنوع داشت.

احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون نیز اظهار کرد: در تلوبیون ۵۰ میلیون دقیقه بازدید در ۲۴ ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم. ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ آی پی منحصر بفرد در لحظه سال تحویل شبکه سه را تماشا می‌کردند. بیش از ۴۰ هزار آی‌پی مخاطب شبکه یک بودند و بیش از ۳۰ هزار آی‌پی شبکه دو را تماشا می‌کردند.

«مهمانی» و «مردان آهنین» در تلوبیون پیشتاز شدند

وی افزود: پربازدیدترین برنامه افطار طی چهار سال اخیر برنامه «زندگی پس از زندگی» بوده است، اما امسال برنامه «محفل» به «زندگی پس از زندگی» رسید. هر دو برنامه بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید داشتند. برنامه‌های «پناه» و «هلال» در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در بین برنامه‌های سال تحویل برنامه‌های سال نو، «شب عیدی» و «ایران دوست‌داشتنی» به ترتیب پرمخاطب بوده‌اند.

خورشیدی تاکید کرد: در میان برنامه‌های سرگرمی مهمانی، «مردان آهنین»، «شب خوش»، «پاورقی» و «معرکه» به ترتیب بیشترین مخاطب را داشتند. در حوزه سریال‌ها بر اساس تعداد مخاطب محاسبه شده در هر قسمت «نون‌خ ۵»، «زیرخاکی»، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» و «جومونگ۳» در تلوبیون پربیننده بودند.

محسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در ادامه مراسم با یادآوری این‌که نظرسنجی برنامه‌های صداوسیما را به صورت تلفنی و درب منازل انجام می‌دهیم بیان کرد: سریال‌ها هر دو هفته یک بار و برنامه‌های شاخص هر ماه یک بار نظرسنجی می‌شوند.

وی افزود: در آخرین نظرسنجی که داشتیم کلیت مخاطب صداوسیما ۶۶ درصد است. البته این نظرسنجی در تهران و مراکز استان‌ها انجام شده و میزان مخاطب در شهرستان‌ها و روستا‌ها بیشتر است. این آمار در شهرستان‌ها حدود ۷۰ درصد و در روستا‌ها ۷۸ درصد است. این اعداد در عصر اینترنت چیزی شبیه معجزه است. میزان مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی آمریکا مشخص است و به ندرت به ده درصد می‌رسد. پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی انگلستان ۱۸ درصد مخاطب داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ادامه داد: بخشی از مخاطبان ما در بستر فضای مجازی دنبال می‌کنند. وقتی درباره میزان مخاطب صحبت می‌کنید باید مخاطب برودکست را هم لحاظ کنیم.

وی تاکید کرد: در بین سریال‌ها نون‌خ ۴۱ و نیم درصد، زیرخاکی ۲۴.۹ درصد، هفت سر اژد‌ها ۲۲.۵ درصد و رستگاری ۱۵.۵ درصد مخاطب داشته‌اند. سریال نون. خ نسبت به پارسال ۱۰ درصد رشد مخاطب داشته است. همچنین در برنامه‌های شب قدر ۲ تا ۳ درصد ریزش مخاطب نسبت به سال قبل داشتیم. از این ریزش استقبال می‌کنیم، چون نشان می‌دهد مردم در مراسم مساجد شرکت کرده‌اند.

شاکری‌نژاد با اشاره به میزان مخاطبان برنامه‌های افطار گفت: محفل با ۲۷.۹ درصد پرمخاطب‌ترین برنامه بوده و زندگی پس از زندگی ۲۷.۱ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. این دو برنامه رکورد سال قبل را شکسته اند. سال قبل مخاطب زندگی پس از زندگی ۲۶ درصد و مخاطب محفل ۱۹ درصد بود. پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سحر هم، برنامه‌های شبکه‌های استانی، ماه خدا و ماه من بوده‌اند.

دیگر خبرها

  • پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون/ از «محفل» تا «زیرخاکی»
  • معرفی موسسات ازدواج در برنامه «بیا وسط»
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» از شبکه دو سیما
  • برنامه «محفل» و «سال‌نو» شبکه سه در صدر توجه مردم/ افزایش ۲۵-۲۰ درصدی کاربران تلوبیون در ایام نوروز و ماه رمضان + فیلم
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما
  • خبر‌های رسانه بیست و نهم فروردین
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • «زندگی پس از زندگی» و «محفل» در صدر پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون/ vod ها نرخ برنامه‌سازی را افزایش داده‌اند
  • پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز