Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز-ایرنا- مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: به عنوان یکی از اصلی ترین موانع در برابر جاری شدن سیل، سال 97 بیش از 628 طرح آبخیزداری در کشور اجرا شد و هم اینک نیز 6 طرح بزرگ آبخیزداری در دست اجراست.

به گزارش ایرنا بهمن افراسیابی، چهارشنبه در نشست خبری در شیراز افزود: تخریب در اراضی منابع طبیعی به 2 صورت انجام می شود، یکی آشکار و دیگری پنهان در روش اول متصرفان به عمد اراضی را اشغال می کنند و چرای بیش از حد دام در اراضی از روش های پنهان تخریب منابع طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، بیش از 84 میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی در کشور وجود دارد که از این اراضی 80 میلیون راس دام تغذیه می کنند.
افراسیابی در مورد روش های نگهداری و احیای منابع طبیعی، اظهار داشت: افزایش سطح پوشش گیاهی، مدیرت چرای دام در کنار سیاست های کنترلی کوچ عشایر از جمله برنامه هایی است که برای احیای منابع طبیعی در نظر گرفته شده و هم اینک در حال اجراست.
مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه حفاظت از عرصه های ملی، نخستین رسالت این سازمان است، گفت:در برنامه ششم توسعه برنامه های ویژه ای برای حفظ و نگهداری از منابع طبیعی و ملی در نظر گرفته شده که از جمله آنها می توان به برنامه حفاظت از منابع طبیعی زاگرس اشاره کرد.
افراسیابی افزود: در این برنامه ریزی ها مردم و انجمن های مردم نهاد نقش موثری در حفظ و تعادل بخشی منابع طبیعی دارند و جایگاه مردم در این زمینه به گونه ای است که بخشی از مراتع برای حفظ و نگهداری به آنها واگذار می شود.
وی ادامه داد: همچنین برای بیش از 419 هزار خانوار ساکن در حوزه منابع طبیعی سوخت جایگزین در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: برای حفظ منابع طبیعی و مشخص شدن حریم این منابع 60 میلیون هکتار حد نگاری (کاداستر) در کشور صورت گرفته و از سال 1374تاکنون نیز بیش از 20 هزار کیلومتر کمربند حفاطت منابع طبیعی ایجاد شده است.
کاداستر یا حدنگاری فهرست نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداری‌ که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد.

** 60 هزار هکتار جنگل کاری در سال 97 صورت گرفت
مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم در این نشست گفت: با هدف تعادل بخشی و احیای منابع طبیعی کشور در سال 97 بیش از 60 هزار هکتار جنگل کاری صورت گرفته است.
رضا افلاطونی افزود: یکی از برنامه هایی که این سازمان در سال 98 به دنبال اجرایی کردن آن است، تغییر نگرش حفاظت سنتی از منابع طبیعی به نگرش مکانیزه است، در این روش از ابزارهای نوین حفاطت همچون نقشه برداری های ماهواره ای استفاده خواهد شد.
وی، در مورد مقابله این سازمان با زمین خواران نیز بیان کرد: 2 نوع تخلف در تصرف اراضی منابع طبیعی در کشور وجود دارد نخست اینکه اگر فردی به صورت ناآگاهانه اقدام به تصرف اراضی کند بر اساس قانون جرمی مرتکب نشده و قانون تنها رای به بازپس گیری اراضی می دهد.
او افزود: اما اگر فرد یا افرادی به صورت عامدانه اقدام به تخریب و تصرف اراضی منابع طبیعی کنند نه تنها این سازمان با تمام توان با آنها مقابله خواهد کرد بلکه جرائم سنگینی نیز برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد.
افلاطونی ادامه داد: یکی از مواردی که می تواند روند بررسی بازپس گیری اراضی متصرف شده را متوقف کند، تعیین تکلیف مالکیت اراضی است از این رو در پرونده های قضایی تا زمانی که نوع مالکیت زمین مشخص نشود نمی توان برای متصرفان جرائمی در نظر گرفت.

** 3800 هکتار از اراضی ملی در فارس رفع تصرف شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس هم در این نشست خبری اظهار داشت: بیش از 3 هزار و 800 هکتار از اراضی منابع طبیعی این استان در سال 97 خلع ید و برای متصرفان این اراضی بیش از هشت هزار و 300 پرونده تشکیل شد.
مهرزاد بوستانی، یکی از مشکلات فراروی این اداره کل در برخی از شهرستان های فارس را عدم اجرای قوانین عنوان کرد و افزود: متجاوزان به حریم اراضی ملی، بیش از سه هزار و 150 هکتار را در اختیار دارند که امید است این اراضی پس از سپری شدن روند قانونی آن و بررسی مراجع قضایی به عرصه های منابع طبیعی باز گردد.
وی، همچنین در مورد کارگاه های غیر مجاز تهیه زغال در فارس بیان داشت: بیش از یک هزار و 200 واحد تولیدی در بخش سیمکان جهرم وجود دارد که این واحد ها هیچگونه مجوزی برای تهیه زغال از دستگاه های ذی ربط دریافت نکرده اند.
بوستانی گفت: یکی از دشواری های مقابله با کارگاه های غیر مجاز تولید زغال این است که این واحدها به صورت پنهانی و در پوشش منازل مسکونی فعالیت می کنند.
ع.پ /6118

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سازمان جنگل ها آبخيزداري اجراي طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۶۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه

حمید حسین‌پور رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرلنگه با اشاره به آبگیری ۱۵ میلیون مترمکعبی سازه‌ها گفت: طی این بارش‌ها بیش از ۹۴ سازه آبخیزداری و همچنین سد و بند‌های خاکی طرح غلام گردشی و تزریق مصنوعی چاه‌ها به میزان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری شد.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای کاهش خسارت بارندگی‌های سیل آسا باید به گونه‌ای باشد تا موجب افزایش پوشش گیاهی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و در نهایت افزایش تولید کشاورزی و امنیت غذایی شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بندرلنگه گفت: مجموعه فعالیت‌های آبخیزداری علاوه بر پیگیری اهدافی همچون حفاظت از عرصه‌های طبیعی، مهار سیل، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن سد‌ها و مخازن از رسوبات، مهار رواناب‌ها و پایدارسازی منابع آبی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها به عنوان مهم‌ترین نیاز کشاورزان، مرتعداران، دامداران و دیگر بهره‌برداران حوزه‌های آبخیز مدنظر قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری