Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-19@16:13:42 GMT

اختلاف بر سر استیضاح رئیس جمهور آمریکا

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۶۸۶۹

اختلاف بر سر استیضاح رئیس جمهور آمریکا

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، سه نامزد آینده انتخابات ۲۰۲۰ از حزب دموکرات، روز دوشنبه و در واکنش به گزارش رابرت مولر، پیرامون دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از پاسخ دادن به پرسش خبرنگاران درباره احتمال استیضاح ترامپ طفره رفتند.

 

از سوی دیگر کامالا هریس، سناتور کالیفرنیا گفت کنگره باید «به سوی استیضاح گام بردارد» اما همزمان گفت معتقد است این تلاش «احتمالا ناکام خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

فقط الیزابت وارن، سناتور ماساچوست بود که آشکارا خواستار تلاش کنگره برای برکنار کردن ترامپ شد. وی گفت: «اگر هر انسان دیگری در این کشور کارهایی را کرده بود که در گزارش مولر ثبت شده، آن فرد قطعا دستگیر و زندانی می‌شد.»

 

گزارشی مولر که روز سه‌شنبه منتشر شد، تلاش ترامپ را برای توقف بررسی مداخله روسیه در انتخابات آمریکا نشان می‌دهد اما نتیجه نمی‌گیرد که جرمی روی داده است.

 

به این ترتیب نتیجه گیری از گزارش بر عهده کنگره گذاشته شده است.

 

از آنجا که اکثریت سنای آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان است، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات به همراه شماری دیگر از رهبران این حزب چندان موافق نیستند که ترامپ پیش از انتخابات ۲۰۲۰ استیضاح شود.

 

از سوی دیگر برنی ساندرز، سناتور ورمونت اعلام کرد اگر بحث‌های سال آینده سنا همه درباره «ترامپ و مولر» باشد،‌ آن وقت حرفی از «دغدغه شهروندان عادی» نخواهد بود و این «به نفع ترامپ» تمام خواهد شد.

 

استیضاح رئیس جمهور در ایالات متحده تنها با رأی اکثریت مجلس نمایندگان ممکن است و در این صورت سنای آمریکا موظف است با تشکیل جلسه ای استیضاح را برگزار نماید. آخرین نمونه این امر استیضاح پر جنجال بیل کلینتون بود که وی توانست به ریاست جمهوری‌اش ادامه دهد.

 

گزارش نهایی مولر روز پنجشنبه ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل) منتشر شد. مولر نزدیک به دو سال (۲۲ ماه) درباره تماس‌های میان تیم انتخاباتی ترامپ و روس‌ها تحقیق کرد.

 

یکی از قسمت‌های گزارش مولر که از همان ابتدا نظر بسیاری رسانه‌ها را خود جلب کرد، نقل قولی است از دونالد ترامپ که بعد از مطلع شدن درباره آغاز تحقیقات رابرت مولر بیان کرده است.

 

چنانکه در گزارش آمده، زمانی که در ماه مارس سال ۲۰۱۷ اعلام شده که رابرت مولر به شکل مستقل این تحقیقات را آغاز می‌کند، ترامپ به کلی وحشت‌زده شده و از بیان موضوع هم خودداری نکرده است.

 

به نوشته این گزارش، وقتی جف سشنز، وزیر دادگستری وقت به دونالد ترامپ خبر داده که رابرت مولر (رئیس اسبق اف‌بی‌آی) برای این کار انتخاب شده، او در پاسخ گفته است: "اوه خدای من. این وحشتناکه. این پایان ریاست جمهوری منه." او در ادامه دستکم دوبار از عباراتی نامناسب برای توصیف وضعیت خودش استفاده کرده است.

 

یکی دیگر از بخش‌های مهم گزارش مولر، جزئیات مکالمه دونالد ترامپ با دونالد مک‌گن، وکیل و مشاور حقوقی کاخ سفید است که اندکی بعد از آغاز به کار مولر رخ داده است. در این مکالمه، دونالد ترامپ به مک‌گن دستور داده که مولر را برکنار کند.

 

بعد از اینکه رسانه‌ها در ابتدای سال ۲۰۱۸ خبر دادند که دونالد ترامپ به دنبال اخراج رابرت مولر است، یکی از وکلای ترامپ با مک‌گن تماس گرفته و از او خواسته تا به شکل علنی این خبر را تکذیب کند. مک‌گن از طریق وکیلش این درخواست را رد کرده است.

 

در گزارش مولر علاوه بر اینکه پرسش اتهام "ممانعت برای اجرای عدالت" بی‌پاسخ گذاشته شده، به ۱۰ مورد اشاره شده که همگی در این ارتباط، بررسی شده‌اند.

 

برخی از این موارد بر افکار عمومی پوشیده نیست و موضوعاتی مثل اخراج جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی، به شکل علنی بارها در رسانه‌ها مطرح شده است.

 

یکی دیگر از موارد که این اتهام مطرح است، بیانیه مطبوعاتی دروغی است که دونالد ترامپ در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ برای پسرش نوشته است. پسر ترامپ در آن زمان به دلیل دیدار با روسها با پرسش‌های رسانه‌ها روبه‌رو بود. ماموران روس به ستاد ترامپ قول داده بودند که اسنادی از "خرابکاری" هیلاری کلینتون در اختیارشان بگذارند.

 

ترامپ در آن زمان و قبل از اینکه ای‌میل‌های رد و بدل شده بین پسرش و مامور روس علنی شود، در بیانیه مطبوعاتی پسرش دست برده و همه اطلاعات را درباره اینکه در این جلسه قرار بوده اطلاعاتی از فعالیت‌های هیلاری کلینتون در اختیار او قرار گیرد، خط زده است. در عوض در این بیانیه آمد که پسر ترامپ قرار بوده درباره مساله فرزندخواندگی کودکان روس در آمریکا صحبت کند.

 

این بخش از گزارش رابرت مولر یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که منتقدین ترامپ از آن به عنوان شاهدی بر لزوم تحقیقات بیشتر کنگره اسم می‌برند. در واقع همین حالا نیز در کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان که در کنترل دموکراتهاست، تحقیقاتی در همین زمینه در جریان است.

 

در گزارش تاکید شده که امکان احضار رئیس‌جمهور در زمانی که هنوز قدرت را در دست دارد، وجود ندارد. اما در آن آمده که کنگره می‌تواند از طریق استیضاح، مساله را بررسی کند و درباره نتیجه نهایی، تصمیم‌گیری کند.

 

در پی انتشار گزارش خلاصه‌شده رابرت مولر، ترامپ احساس می‌کند که کاملا از زیر بار اتهام‌های تبانی احتمالی با روسیه به‌طور کامل رهایی یافته است. اما دموکرات‌ها برخلاف او معتقدند که گزارش مولر رفتار "ناصادقانه" و "غیراخلاقی" رئیس جمهور را تایید می‌کند.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: دونالد ترامپ دموکرات ها آمریکا روسیه استیضاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۶۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور رئیس جمهور در بین مردم شاهرود

دریافت 35 MB

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس جمهور ایران اسلامی عصر پنجشنبه با مردم شاهرود دیدار کرد.

وی در این دیدار با مسئله مهم آب و همچنین رفع مشکلات مردم اشاره کرد. گزارش علی شهسوار برای مهر استان سمنان را ملاحظه می‌کنید.

کد خبر 6082106

دیگر خبرها

  • صحبت‌های مردم استان سمنان با رئیس جمهور
  • حضور رئیس جمهور در بین مردم شاهرود
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • بایدن: تهران می‌خواهد اسرائیل را برای همیشه نابود کند
  • بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • بایدن : ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • بایدن: اسرائیل قدرتمندترین شریک ما در منطقه است
  • واکنش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به احتمال استیضاح «مراد صحرایی»