Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شيراز-ايرنا- مدير کل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري گفت: به عنوان يکي از اصلي ترين موانع در برابر جاري شدن سيل، سال 97 بيش از 628 طرح آبخيزداري در کشور اجرا شد و هم اينک نيز 6 طرح بزرگ آبخيزداري در دست اجراست.

به گزارش ايرنا بهمن افراسيابي، چهارشنبه در نشست خبري در شيراز افزود: تخريب در اراضي منابع طبيعي به 2 صورت انجام مي شود، يکي آشکار و ديگري پنهان در روش اول متصرفان به عمد اراضي را اشغال مي کنند و چراي بيش از حد دام در اراضي از روش هاي پنهان تخريب منابع طبيعي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي، بيش از 84 ميليون هکتار اراضي منابع طبيعي در کشور وجود دارد که از اين اراضي 80 ميليون راس دام تغذيه مي کنند.
افراسيابي در مورد روش هاي نگهداري و احياي منابع طبيعي، اظهار داشت: افزايش سطح پوشش گياهي، مديرت چراي دام در کنار سياست هاي کنترلي کوچ عشاير از جمله برنامه هايي است که براي احياي منابع طبيعي در نظر گرفته شده و هم اينک در حال اجراست.
مدير کل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري با بيان اينکه حفاظت از عرصه هاي ملي، نخستين رسالت اين سازمان است، گفت:در برنامه ششم توسعه برنامه هاي ويژه اي براي حفظ و نگهداري از منابع طبيعي و ملي در نظر گرفته شده که از جمله آنها مي توان به برنامه حفاظت از منابع طبيعي زاگرس اشاره کرد.
افراسيابي افزود: در اين برنامه ريزي ها مردم و انجمن هاي مردم نهاد نقش موثري در حفظ و تعادل بخشي منابع طبيعي دارند و جايگاه مردم در اين زمينه به گونه اي است که بخشي از مراتع براي حفظ و نگهداري به آنها واگذار مي شود.
وي ادامه داد: همچنين براي بيش از 419 هزار خانوار ساکن در حوزه منابع طبيعي سوخت جايگزين در نظر گرفته شده است.
اين مقام مسئول اضافه کرد: براي حفظ منابع طبيعي و مشخص شدن حريم اين منابع 60 ميليون هکتار حد نگاري (کاداستر) در کشور صورت گرفته و از سال 1374تاکنون نيز بيش از 20 هزار کيلومتر کمربند حفاطت منابع طبيعي ايجاد شده است.
کاداستر يا حدنگاري فهرست نقشه‌برداري ثبتي است، يعني نقشه‌برداري‌ که ارزش حقوقي داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهاي آن سند مالکيت صادر کرد.
** 60 هزار هکتار جنگل کاري در سال 97 صورت گرفت
مديرکل دفتر مرکزي حراست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور هم در اين نشست گفت: با هدف تعادل بخشي و احياي منابع طبيعي کشور در سال 97 بيش از 60 هزار هکتار جنگل کاري صورت گرفته است.
رضا افلاطوني افزود: يکي از برنامه هايي که اين سازمان در سال 98 به دنبال اجرايي کردن آن است، تغيير نگرش حفاظت سنتي از منابع طبيعي به نگرش مکانيزه است، در اين روش از ابزارهاي نوين حفاطت همچون نقشه برداري هاي ماهواره اي استفاده خواهد شد.
وي، در مورد مقابله اين سازمان با زمين خواران نيز بيان کرد: 2 نوع تخلف در تصرف اراضي منابع طبيعي در کشور وجود دارد نخست اينکه اگر فردي به صورت ناآگاهانه اقدام به تصرف اراضي کند بر اساس قانون جرمي مرتکب نشده و قانون تنها راي به بازپس گيري اراضي مي دهد.
او افزود: اما اگر فرد يا افرادي به صورت عامدانه اقدام به تخريب و تصرف اراضي منابع طبيعي کنند نه تنها اين سازمان با تمام توان با آنها مقابله خواهد کرد بلکه جرائم سنگيني نيز براي اين افراد در نظر گرفته خواهد شد.
افلاطوني ادامه داد: يکي از مواردي که مي تواند روند بررسي بازپس گيري اراضي متصرف شده را متوقف کند، تعيين تکليف مالکيت اراضي است از اين رو در پرونده هاي قضايي تا زماني که نوع مالکيت زمين مشخص نشود نمي توان براي متصرفان جرائمي در نظر گرفت.
** 3800 هکتار از اراضي ملي در فارس رفع تصرف شد
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان فارس هم در اين نشست خبري اظهار داشت: بيش از 3 هزار و 800 هکتار از اراضي منابع طبيعي اين استان در سال 97 خلع يد و براي متصرفان اين اراضي بيش از هشت هزار و 300 پرونده تشکيل شد.
مهرزاد بوستاني، يکي از مشکلات فراروي اين اداره کل در برخي از شهرستان هاي فارس را عدم اجراي قوانين عنوان کرد و افزود: متجاوزان به حريم اراضي ملي، بيش از سه هزار و 150 هکتار را در اختيار دارند که اميد است اين اراضي پس از سپري شدن روند قانوني آن و بررسي مراجع قضايي به عرصه هاي منابع طبيعي باز گردد.
وي، همچنين در مورد کارگاه هاي غير مجاز تهيه زغال در فارس بيان داشت: بيش از يک هزار و 200 واحد توليدي در بخش سيمکان جهرم وجود دارد که اين واحد ها هيچگونه مجوزي براي تهيه زغال از دستگاه هاي ذي ربط دريافت نکرده اند.
بوستاني گفت: يکي از دشواري هاي مقابله با کارگاه هاي غير مجاز توليد زغال اين است که اين واحدها به صورت پنهاني و در پوشش منازل مسکوني فعاليت مي کنند.
ع.پ /6118
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۶۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آتش بُر در روستای بیشه

لطفعلی بیرانوند در بازدید از عرصه‌های طبیعی این شهرستان اظهار کرد: طرح احداث آتش بُر در سپیددشت مسیر راه آهن تا تنگ هفت، روستای گازه، روستای بیشه، خان آباد، صیدنر، زالیاب و... از طریق شخم زدن مناطق جنگلی و شخم زدن در کنار درختان، مناطق حساس و... در حال اجرا است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در مسیر جاده‌ها یکی از عوامل حریق بی‌احتیاطی در پرت کردن فیلتر سیگار است، احداث این آتش‌بُرها از سرایت آتش‌سوزی به داخل مزارع کشاورزی و همچنین درختکاری‌ها و مناطق جنگلی جلوگیری می‌کند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم‌آباد با اشاره به اینکه جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابع طبیعی هستند و نقش اساسی در تأمین نیازمندی‌های انسان (اکسیژن، آب، مواد غذایی و دارو) دارند افزود: منابع طبیعی تجدیدشونده (جنگل‌ها و مراتع) در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه نقش مهمی دارد و باید بیش از پیش مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد.
بیرانوند تصریح کرد: از تمام همشهریان و طبیعت‌دوستان تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع با شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع نیرو‌های یگان حفاظت اداره منابع طبیعی استان لرستان را یاری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد