Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:09:48 GMT

نخست وزیر اسپانیا: با راست ها ائتلاف نمی کنیم

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۷۳۳۳

نخست وزیر اسپانیا: با راست ها ائتلاف نمی کنیم

تهران- ایرنا- انتخابات زودهنگام در اسپانیا در حالی برگزار می شود که بر اساس آمارها چپ گرایان در این انتخابات دست بالا را دارند. نخست وزیر این کشور اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات به هیچ وجه با احزاب راست ائتلاف نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا تصمیم گرفته که در هفته پیش رو در روز 28 آوریل/ 8 اردیبهشت انتخاباتی زود هنگام برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات زود هنگام به این دلیل برگزار می شود که احزاب منطقۀ کاتالونیا در رای گیری به بودجه پیشنهادی دولت رای منفی دادند. این چهارمین انتخابات عمومی در اسپانیا در کمتر از هشت سال اخیر است.
سانچز که کمتر از یک سال از عمر دولتش می‌گذرد، روز جمعه در تلویزیون اسپانیا اعلام کرد: «ما بدون بودجه نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم. دولت دو راه بیشتر پیش‌رو ندارد؛ یا بدون بودجه و بدون انجام دادن کاری به راه خود ادامه دهد و یا اینکه از اسپانیایی‌ها بخواهد تا نظرشان را بگویند. من دومین راه را انتخاب کرده‌ام زیرا اسپانیا باید به پیش برود.»
نظر سنجی ها نشان می دهد که سوسیالیست‌های اسپانیا از مقبولیت عمومی بیشتری برخوردارند آنها در دو نظرسنجی توانستند 28.8 تا 30.3 درصد آراء را کسب کنند.
بر اساس نتایج نظرسنجی روزنامه ال‌ پائیس سوسیالیست‌های پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا 129 کرسی از مجموع 350 کرسی پارلمانی را به دست خواهند آورد و اگر با حزب پودموس که اصلی‌ترین متحد آنهاست، ائتلاف کنند در مجموع 162 کرسی به دست می‌آورند که از 176 کرسی برای کسب اکثریت کمتر است.
ائتلافی از احزاب دست راستی شامل حزب مردم (PP) و سیودادانوس و وکس، می‌توانند 44.4 درصد رای معادل 156 کرسی کسب کنند که 20 کرسی کمتر از اکثریت است.
با این حال نخست وزیر اسپانیا ائتلاف با حزب راست میانه «مردم» برای تشکیل دولت را رد کرده است. سانچز در مناظره ای تلویزیونی گفت: با حزبی که اعتقاد به حزب سوسیالیست ندارد پیمانی نخواهم بست و ائتلاف نمی کنم.
سانچز در جریان مناظره نهایی تلویزیونی تاکید کرد که هدفش کسب آرای کافی برای رهبری کابینه با اعضای سوسیالیست و مستقل است.
فقط هشت ماه از عمر نخست‌وزیری سانچز 46 ساله می‌گذرد و او در حالی به ادارۀ کشور اسپانیا مشغول است که در انتخابات پیشین هم حزبی‌هایش تنها توانسته‌اند 84 کرسی از 350 کرسی کنگره را از آن خود کنند.
پس از بحران اقتصادی طولانی مدت و بحران پناهجویان در اروپا، احزاب و جنبش های راست گرای افراطی در سرتا سر قاره سبز گسترش یافته است و راست گرایان توانسته اند کنترل دولت را در بسیاری از کشور های اروپایی به دست بگیرند.
احزاب راست افراطی اروپا برای رسیدن به اهداف خود از موج بیگانه‌هراسی و نژاد پرستی بسیار آگاهانه بهره می‌برند. آنها با استفاده از آزادی بیان برنامه بیگانه هراسانه و نژادپرستانه خود را پیش می‌برند. تعصب و گرایش به خشونت به عنوان راه حل معضلات اجتماعی پررنگ‌تر شده است. تا حدی که سیاست‌مداران حزب سبزها در آلمان خواستار اتحاد احزاب دموکرات برای مقابله با راست‌گرایی در آلمان و اروپا شدند.
از این منظر اسپانیا جزو معدود کشورهایی است که احزاب چپ گرا همچنان در آن قدرت دارند.
9229

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اسپانيا انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۷۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود

لیست ۱۶ نفره شورای ائتلاف برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، اوایل هفته آتی منتشر می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) در جلسه‌‌ای اخیری که داشت درباره نحوه ورود به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران به جمع بندی رسید.

توضیحات عضو جبهه پایداری درباره ائتلاف با شانا

 

بر پایه این خبر، از بین 32 نفری که به دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران راه‌ یافته‌اند، 13 نفر در لیست اولیه شانا حضور داشتند؛ شورای ائتلاف تصمیم گرفته است برای دور دوم، یک لیست 16 نفره برای تهران ارائه کند.

برابر پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، برخی کاندیدا رایزنی‌های با شورای ائتلاف داشتند تا به عنوان سه عضو جدید به لیست شورای ائتلاف اضافه شوند که گفته می‌شود تاکنون درباره دو نفر آنها تصمیم نهایی گرفته شده است. لیست 16 نفره شورای ائتلاف که 13 نفر آن مشخص است اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد.

به گزارش تسنیم، در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، 16 نماینده دیگر تهران مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخست وزیر اسپانیا در فکر کناره گیری از قدرت
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • نخست وزیر اسپانیا به دلیل پرونده فساد مالی همسرش در آستانه استعفا قرار گرفت
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • وزیر خارجه ایرلند: ۱۰۰ درصد مردم غزه در معرض گرسنگی و قحطی هستند
  • پیش‌بینی نخست‌وزیر مجارستان: جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد
  • نخست وزیر پشت ژاوی در آمد!