Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-18@05:01:59 GMT

برای زنده ماندن حاضری «حیوان» باشی؟!‎

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۷۹۳۲

برای زنده ماندن حاضری «حیوان» باشی؟!‎

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، بگذارید پرسشی صریح و سخت را بی‌تعارف از شما بپرسم، اگر بدانید خیلی زود قرار است بمیرید چه می‌کنید؟ احتمالاً نخستین پاسخ این است که سعی می‌کنیم از فرصتمان برای انجام کارهای خوب و محبت به خانواده خود استفاده کنیم.

این پاسخ سر راستی است اما واقعیت این است که به همین سادگی و راحتی نمی‌توان خود را در این موقعیت قرار و پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم «حیوان» محصول ۲۰۱۸ به کارگردانی آرماندو بو جونیور محصول مشترک اسپانیا و آرژانتین دست روی همین موضوع گذاشته است؛ فیلمی ‌با داستانی پرکشش و اندیشه‌ای که مخاطبان را حتی پس از پایان فیلم درگیر خود می‌کند. این فیلم در نخستین نمایش خود در قاره آسیا، در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و یکی از آثار تأثیرگذار جشنواره محسوب می‌شود.

«آنتونیو»، مدیر یک شرکت تولیدات گوشتی، زندگی خوب و برنامه‌ریزی شده‌ای دارد، همه چیز سرجایش است و او، همسر و سه فرزندش در رفاهی نسبی زندگی را به آرامی ‌پشت سر می‌گذارند اما تنش در داستان وقتی روی می‌دهد که او به یک بیماری سخت دچار می‌شود، کلیه‌هایش آسیب می‌بیند و دیالیز می‌شود. چاره کار این است که او به سیستم دولتی اعتماد کند و در صف دریافت‌کنندگان کلیه قرار بگیرد. یادمان باشد در کشوری که او زندگی می‌کند، خرید و فروش کلیه غیرقانونی است اما مرگ یکی از دوستان آنتونیو، او را وحشت‌زده می‌کند، او می‌فهمد که سیستم نوبت‌گیری و انتظار برای دریافت کلیه به صورت قانونی موجب خواهد شد زمان را از دست بدهد و هر روز بیشتر از روز قبل به مرگ نزدیک‌تر شود. وحشت از مرگ و تلاش برای زنده ماندن، او را اندک اندک دگرگون می‌کند. بنیاد خانواده مرفه و خوشبخت او دچار ویرانی می‌شود و آنتونیو که مردی پایبند به قانون و زندگی سالم اجتماعی بود، دست به کار غیرقانونی می‌زند چرا که از سیستم نا امید شده و می‌داند از این سیستم بروکراسی آبی گرم نمی‌شود.

در کنار این سیستم اجتماعی قانونی که نتیجه بروکراسی آن مرگ انسان‌ها را رقم می‌زند، یک سیستم غیرقانونی و تشکیلات بزرگ برای دور زدن قانون و قاچاق اعضای بدن وجود دارد که در آن اخلاق و انسانیت قربانی می‌شوند اما نتیجه مبادله‌ای که در آن صورت می‌گیرد، واقعی و نتیجه آن ملموس است. پول می‌دهید و زندگی را می‌خرید. اما اینکه این مبادله به چه قیمتی صورت می‌گیرد و زندگی بعد از این خرید و فروش چه معنایی می‌تواند داشته باشد، البته مسئله مهمی ‌است که فیلم «حیوان» بر روی آن دست می‌گذارد.

نیاز به زنده ماندن و گریختن از مرگ، غریزه‌ای است که در همه جانداران وجود دارد و انسان نیز از این غریزه بهره‌مند است. اما چیزی که انسان و حیوان را در این غریزه از هم متفاوت می‌کند این است که زندگی برای انسان با معنایی که از آن حاصل می‌شود، ارزشمند است. وقتی این ارزش معنوی از زندگی انسان گرفته شد، او تفاوتی چندانی با «حیوان» ندارد و حاضر است برای چنگ زدن به این زندگی، از همه چیز حتی از زن و فرزند نیز بگذرد و از این منظر نمایش این فیلم در جشنواره جهانی فجر، به دلیل ماهیت معنویت گرای آن جای خوشحالی دارد. جالب این است که نمایش این فیلم در جشنواره در روز بزرگداشت سعدی شیرازی، شاعر فارسی زبانی روی داد که قرن‌ها پیش گفته بود:

تن آدمی شریفست به جان آدمیت
نه لباس زیباست نشان آدمیت
اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی
چه میان نقش دیوار و میان آدمیت
خور و خواب و خشم و شهوت شغب است و جهل و ظلمت
حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت

آرش شفاهی
 

قدس آنلاین

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: آنتونیو حیوان مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۷۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ۳۴۰۰ مورد حیوان گزیدگی در کردستان

فرزام بیدارپور به شیوع بالاتر موارد حیوان گزیدگی در فصول تابستان و پاییز ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: احتمالا این افزایش به دلیل فعالیت مردم در بیرون از منزل و همچنین حضور حیوانات در چراگاه‌ها در فصول گرم سال باشد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ۳ هزار و ۴۳۶ مورد حیوان گزیدگی خبر داد و افزود: در این بین، تعداد موارد سگ گزیدگی بالاتر بوده و در تمامی موارد واکسن و در صورت نیاز سرم ضد هاری دریافت نموده‌اند.

وی با اشاره به بالابودن هزینه‌های مربوط به حیوان گزیدگی برای سیستم سلامت گفت: هزینه تزریق واکسن و سرم برای هر مورد حداقل ۵۰ میلیون ریال است که به صورت رایگان ارائه می‌شود.

بیدارپور ادامه داد: در سال گذشته تزریق واکسن و سرم تراپی مجموعا ۹۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال برای سیستم سلامت استان هزینه در بر داشته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: بهترین راه برای برخورد با این مشکل پیشگیری است به طوریکه هماهنگی‌های درون و برون بخشی، آموزش گروه‌های در معرض خطر، شناسایی موارد گزیدگی، پیگیری و درمان زود هنگام و واکسیناسیون به موقع حیوانات از جمله اقدامات پیشگیرانه است.

 واحد پیشگیری و مراقبت بیماری هاری و حیوان گزیدگی در شهرستان‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • ملکه‌ای که ۷ روز پس از غرق شدن، زنده شد
  • سگ‌ها عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد
  • عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد طی سال گذشته سگ‌ها بودند
  • فیلم/ عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟
  • ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ۳۴۰۰ مورد حیوان گزیدگی در کردستان
  • (ویدیو) عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟!
  • نجات یک قلاده راکون در ماهدشت
  • عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟!
  • وارادات واگن‌های چینی مترو به کجا رسید؟ | پشت پرده معطل ماندن این قرارداد مهم شهرداری مشخص شد