Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-28@18:01:17 GMT

تصویر متفاوت بانوی هلندی در حسینه قاجاری یزد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۹۰۸۳

به گزارش ایلنا، ۵۵ اثر تاریخی این بافت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. بافت تاریخی ندوشن نیز به شماره ثبتی ۱۱۵۹۳ در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد.

مسجد جامع ندوشن دارای کتیبه‌های گچبری شده مزین به سوره جمعه و یک در چوبی قدیمی است. منبر چوبی آن نفیس‌ترین اثر ارزشمندی است که در این مسجد نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام این منبر از چوب گردو ساخته شده و دارای تزئینات گره چینی، منبت و معرق است.

آیاتی از قرآن با خط کوفی نیز بر پله‌ها و سرلوحه آن نقش بسته است. در دو سوی این منبر آیاتی از سوره‌های جمعه، آل عمران، بقره با خط کوفی و حروف برجسته نقش شده است. سر لوحه این منبر با طرح محراب تزئین شده و نقوش اسلیمی در اطراف آن به صورت منبت کاری به چشم می‌خورد. قدیمی‌ترین اثر تاریخ‌دار ندوشن همین منبر چوبی مسجد جامع است که مربوط به قرن ششم هجری است.

مناره مسجد جامع نیز از حیث معماری سنتی بسیار ارزشمند و دارای نمای آجری است و در قسمت انتهای گلدسته آن آجر لعابدار به کار رفته است. حسینیه سفلی ندوشن نیز متصل به ایوان تابستانی مسجد است و با نمای آجری ساخته شده است.

حسینیه سفلی ندوشن به شکل هندسی هشت گوش ساخته شده و دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی است. اندرونی که به آن حسینیه توئی گفته می‌شود، مسقف است اما بیرونی که به آن حسینیه دری گفته می شود روباز است.

بر اساس منابع محلی، این حسینیه مربوط به دوره قاجار است و در ندوشن، محله پایین واقع شده است. این اثر در ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۴۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای این حسینه حدود سال‌های ۱۲۸۲ تا ۱۲۸۵ بنا به در خواست بزرگان شهر توسط مرحوم حاج ابوالهادی ندوشنی یکی از معماران برجسته عصر قاجاریه طراحی و احداث شده است.

چمدان

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران قرآن مسجد جامع یزد هلندی قاجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۹۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌مراسم شب‌های قدر در حسینیه «ثارالله» خرم‌آباد برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم شب‌های قدر در حسینیه ثارالله سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

در این راستا شب‌های دهم، دوازدهم و چهاردهم فروردین‌ماه این مراسم رأس ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه تا ۲ بامداد در این حسینیه برگزار خواهد شد.

سخنرانان این مراسم حجت‌الاسلام «درویشی» و حجت‌الاسلام «تیموری» هستند، همچنین مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت در این مراسم مداحی خواهند داشت.

بنابراین گزارش، سرویس ایاب‌وذهاب برای حضور عموم مردم در این مراسم در نظر گرفته شده است.

کد خبر 6064212

دیگر خبرها

  • انتقاد یک فعال رسانه‌ای اصولگرا به زاکانی/ ۶ مسجد و حسینیه در اطراف پارک قیطریه/ شهرداری با بسیج دانشجویی+ نقشه منطقه
  • ‌مراسم شب‌های قدر در حسینیه «ثارالله» خرم‌آباد برگزار می‌شود
  • (عکس) یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش روی پای دختر هلندی!
  • (عکس) تاج عمارت قاجاری «امین‌لشکر» فروریخت
  • (عکس) امضای جهانبخش بر روی پای دختر هلندی!
  • تاج عمارت «امین‌لشکر» ریخت
  • عکس| بازسازی عکس تاریخی مثلث هلندی میلان
  • طنین کلام الله وحی در مساجد و حسینیه‌های میبد
  • افتتاح حسینیه خیرساز در شهرستان مهر
  • (عکس) بازسازی عکس تاریخی مثلث هلندی میلان