Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@08:55:09 GMT

ایران بانوی اصفهان

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۹۲۷۰

ایران بانوی اصفهان

در میان کوچه پس کوچه های اصفهان زاده شد و با لهجه اصفهانی اخت گرفت نامش ایران است و به راستی که توانست مثال نامش باشد ایرانی که در تمام عمر تلاش کرد تا از زبان ایران محافظت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران کلباسی متولد سال ۱۳۱۸ در اصفهان است او زبان‌شناس ایرانی و استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلباسی در کنار همسر خود یدالله ثمره بیش از نیم قرن است که برای زبان شناسی ایران تلاش می کند و کتاب های زیادی در این زمینه تالیف کرده که می توان به گویش کردی مهاباد، فارسی اصفهانی، فارسی ایران و تاجیکستان، گویش کلاردشت (رودبارک) و گویش کلیمیان اصفهان اشاره کرد.

حال در میان اساتید اصفهان در هفته فرهنگی نصف جهان از این پیشکسوت زبان فارسی تقدیر شد مراسمی به پاس زحماتی که نه تنها برای حفظ و سیانت لهجه اصفهانی کشید بلکه برای تمامی فارسی زبانان تلاش خود را کرد تا این میراث ناملموس را حفظ کند.

در این مراسم که شامگاه چهارشنببه _۴ اردیبهشت ماه_ برگزار شد بطول علینژاد با بیان اینکه دکتر ایران کلباسی بیش از نیم قرن برای زبان شناسی ایران تلاش کرده است اظهار کرد: هر کشوری زبان های متفاوتی دارد و ایران نیز دارای زبان ها و لهجه های بسیاری است.

در نابودی لهجه ها مقصر هستیم

این استاد گروه زبان شناسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: با وجود گویش های متفاوت در کشور وظیفه داریم که در حفظ و سیانت آن ها کوشا باشیم اما متاسفانه امروز میبینیم که بسیاری از خانواده ها کودکان خود را مجبور می کنند که بدون لهجه صحبت کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه خودمان باعث از بین رفتن لهجه ها و تضعیف این سرمایه ملی می شویم گفت: همه ما وظیفه داریم که با تحقیق و مطالعه به تداوم این سرمایه ملی کمک کنیم و افرادی چون دکتر کلباسی که عمر خود را صرف ماندگاری گویش ها کرده اند شایسته تکریم هستند.

ایران کلباسی در این مراسم اظهار کرد: در این سال ها بیشتر تلاش علمی من صرف بررسی زبان، گویش و لهجه شده است مواردی که هر کس با آن روبرو می شود این سوال را مطرح می کند که تفاوت این سه حوزه چیست؟

این پیشکسوت زبان شناسی ادامه داد: در تعریف زبان باید بگویم که یک نظام قراردادی است که افراد یک جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند و می توانند با آن ارتباط کلامی برقرار کنند.

وی با بیان اینکه انواع متفاوت زبان لهجه نام دارد گفت: در گویش کلمات علاوه بر تفاوت های آوایی در علائم دستوری نیز تفاوت دارند به همین دلیل یک گیلکی با یک ترکی نمی توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

کلباسی با اشاره به کتاب گویش کلیمیان اصفهان ادامه داد: در سابقه مردم اصفهان نوشته شده که مردمان اصفهان نیز به زبان کلیمی صحبت می کردند و سپس زبان فارسی جای آن را گرفت در واقع زبان کلیمیان یک زبان ایرانی است.

این پیشکسوت زبان شناسی خاطرنشان کرد: اینکه اکنون می بینیم که زبان و لهجه مناطق مختلف با هم متفاوت است نیز به همین دلیل است که در ابتدا قالب اصلی سخن گفتن هر منطقه فرق می کرده است.

وی در ادامه صحبت های خود به ویژگی های لهجه اصفهانی اشاره کرد و بارزترین آن ها را برشمرد: یکی از ویژگی های لهجه اصفهانی آهنگ یا تُن آن است که با گوش دادن دقیق و یا دستگاه آزمایشگاه می توان این آهنگ را متوجه شد علاوه بر آن در لهجه اصفهانی تفاوت های صامت و مصوت بسیار دیده می شود و اصفهانی ها با تغییر جایگاه صامت ها و مصوت ها کلمات را می سازند.

مرگ زبان نابودی میراث فرهنگی است

همچنین حمشت الله انتخابی بابیان اینکه از حدود شش دهه اخیر با حضور رادیو و تلویزیون گویش ها و لهجه ها کمرنگ شد اظهار کرد: با اوج گرفتن عصر ارتباطات و البته حاکمیتی که تصور می کرد وحدت ملی یعنی داشتن یک زبان و لهجه واحد کم کم استفاده از لهجه ها و گویش ها به فضای تلویزیون و تنها برای طنز خلاصه شد.

این نویسنده ادامه داد: خاموش شدن لهجه ها تنها به کشور ما خلاصه نمی شود در سرتاسر جهان با حضور اینترنت و ماهواره شمار قابل توجهی از زبان های زنده دنیا خاموش شد به طوری که در سال ۱۹۸۵ سازمان یونسکو ابراز نگرانی کرد و در آغاز سال ۲۰۰۰ همین سازمان از قول زبان شناسان اعلام کرد که در جهان هر سال ده زبان از میان می رود.

وی افزود: سازمان یونسکو در آخرین آمار خود اعلام کرد که بیش از نیمی از زبان های دنیا در حال نابودی هستند و به طور متوسط در هر ۱۵ روز یک زبان در دنیا نابود میشود باید توجه داشت که مرگ یک زبان به معنی از بین رفتن میراث فرهنگی با ارزش و تمام وابستگی های ادبی، علمی و فرهنگی آن است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: زبان فارسی زبان و ادبیات هفته فرهنگی اصفهان همدلی برای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۹۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۵ بانوی ووشو کار سپاهانی در رقابت‌های جام جهانی

 بنابر روابط عمومی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، در بخش ساندا شهربانو منصوریان، سهیلا منصوریان، صدیقه دریایی و الهه منصوریان سرمربی و در بخش تالو زهرا کیانی از سپاهان حضور دارند.


رقابت‌های گزینشی جام جهانی ووشو تالو و ساندا از روز ۵ تا ۶ اردیبهشت ماه در شهر جیان یین برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳
  • رقابت ۶۴ هزار و ۷۱۹ داوطلب اصفهانی نوبت اول آزمون سراسری از فردا
  • رقابت ۶۴ هزار و ۷۱۹ داوطلب اصفهانی نوبت اول آزمون سراسری
  • برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت
  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم
  • حضور ۵ بانوی ووشو کار سپاهانی در رقابت‌های جام جهانی
  • پیشرفت ۸۰ درصدی پیاده‌روسازی خیابان آیت‌الله اشرفی اصفهانی
  • ناکامی اپوزیسیون در سفیدشویی از صهیونیست‌ها
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)