Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – منابع خبری روز چهارشنبه گزارش دادند که دادستانی فرانسه درباره افشای اسناد اطلاعاتی این کشور مبنی بر استفاده از سلاح های فرانسوی در جنگ یمن تحقیقاتی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستانی پاریس با شکایت وزارت ارتش فرانسه، تحقیق خود را در مورد درز اسناد اطلاعاتی نظامی این کشور در رسانه های داخلی را از 13 دسامبر گذشته آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این گزارش، اداره کل امنیت داخلی فرانسه مسئول اجرای تحقیق در این زمینه است.
این گزارش می افزاید، سه روزنامه نگار از سوی دادستانی پاریس احضار شدند و قرار است ماه آینده از دو نفر از آن ها بازجویی شود.
در صورتی که اتهام های نسبت داده شده به این خبرنگاران احراز شود، هریک از آن ها به پنج سال زندان و پرداخت جریمه معادل 75 هزار یورو محکوم خواهند شد.
خبرنگاران احضار شده در مجله «دیسکلوز» و «رادیو فرانس» فعالیت می کنند.
هفته گذشته مجله «دیسکلوز» گزارش داده بود یادداشت منتشر شده از سوی اداره اطلاعات نظامی فرانسه نشان می دهد برخلاف ادعاهای مقام های این کشور، سلاح های ساخت فرانسه در جنگ یمن مورد استفاده قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، اداره اطلاعات نظامی فرانسه یادداشتی در اکتبر 2018 به دولت این کشور ارسال کرده که حاکی است تسلیحات فرانسوی از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در خاک یمن استفاده شده است.
این در حالی است که مقامهای فرانسه در اظهارات رسمی خود مدعی هستند که سلاح های ساخت این کشور که در اختیار عربستان سعودی و امارات متحده عربی است تنها کاربرد دفاعی داشته و در خاک یمن مورد استفاده قرار نمی گیرد.
بنابر گزارش مجله دیسکلوز، این یادداشت که با عنوان «مردمی که با بمب ها تهدید می شوند» از سوی اداره اطلاعات نظامی فرانسه برای دولت این کشور ارسال شده است، می افزاید: 436 هزار و 370 نفر ممکن است هدف احتمالی گلوله های توپخانه قرار بگیرند که برخی از این توپخانه ها ساخت فرانسه است.
پیشتر شماری از سازمانهای غیردولتی فرانسه از دولت این کشور خواسته بودند تا فروش سلاح به عربستان سعودی را فورا متوقف کند.
برخی از کشورهای غربی از جمله آلمان پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی اعلام کرده بودند که به دلیل وجود برخی شواهد مبنی بر دست داشتن مقامهای سعودی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این ماجرا از فروش سلاح به عربستان خودداری خواهند کرد.
عربستان از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا،حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.
تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بیگناه و ویرانی زیرساختهای این کشور شده است.
شبک**9365** 1723

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي فرانسه جنگ يمن عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۹۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاهای اسرائیل درباره آنروا در گزارشی مستقل رد شد

یک تحقیق مستقل از آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا  به ریاست «کاترین کولنا» وزیر خارجه سابق فرانسه، ادعاهای اسرائیل درباره این نهاد را رد کرد.

به گزارش مشرق از مقر سازمان ملل در نیویورک، نتایج تحقیق مستقل از آنروا که امروز دوشنبه به وقت محلی اعلام شد، نشان دهنده "بی طرفی» این نهاد بین المللی است و می گوید که اسرائیل مدرکی برای ادعاهای خود در مورد برخی از کارکنان این آژانس ارائه نکرده است.

این گزارش می افزاید: آنروا همچنان "غیر قابل جایگزین و اجتناب ناپذیر" است.

این گروه تحقیق در پی ادعاهایی که اسرائیل در ژانویه مبنی بر احتمال مشارکت ۱۲ کارمند آنروا در حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ مطرح کرد، ایجاد شد. در هفته های بعد، بسیاری از کشورهای حامی مالی آنروا حدود ۴۵۰ میلیون دلار کمک های خود به این سازمان را تعلیق یا متوقف کردند.

از آن زمان بسیاری از این کشورها از جمله سوئد، کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا، فرانسه و غیره کمک های مالی را از سر گرفته اند, اما کشورهایی چون آمریکا و انگلیس این کار را نکرده اند. کنگره آمریکا ماه گذشته قانونی را تصویب کرد که از کمک مالی آمریکا به آنروا تا مارس ۲۰۲۵ جلوگیری می کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا گفت که توقف این کمک ها به ارگان اصلی کمک‌رسانی در غزه در حالی صورت می‌گیرد که ماه‌ها عملیات نظامی اسرائیل این منطقه را به یک "جهنم بشردوستانه تبدیل کرده است"، و ۲.۳ میلیون نفر آن به غذا، آب و خدمات پزشکی و سرپناه نیاز مبرم پیدا کرده اند.

تیم مستقل سازمان ملل وظیفه ارزیابی «بی طرفی کامل آنروا » را دارد. دبیرکل سازمان ملل این گروه را ایجاد کرد.

این تحقیق می گوید که «مسائل مربوط به بی‌طرفی آنروا همچنان ادامه دارد.» در مثال این بی طرفی، به مواردی از اشتراک‌گذاری پست‌های سیاسی مغرضانه کارکنان در رسانه‌های اجتماعی و استفاده از تعداد کمی از کتاب‌های درسی با «محتوای مشکل‌ساز» در برخی از مدارس آنروا اشاره شده است.

«کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه و رئیس این هیات تحقیق روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: باید بازرسی های بیشتری از کار آنروا توسط سازمان ملل انجام شود. کار آنروا باید محافظت و مورد احترام قرار گیرد.

او تصریح کرد: محتوای برنامه های درسی ارائه شده در مدارس آنروا باید مورد بازنگری قرار گیرد، به ویژه بخش هایی که خواستار خشونت هستند.

رئیس هیات تحقیق مستقل از آنروا ادامه داد: توصیه های موجود در بررسی ما برای اصلاح قانون کار آنروا که به سال ۱۹۹۰ بازمی گردد بسیار مهم است. اجرای توصیه های مندرج در گزارش ما به تقویت کار آنروا کمک می کند.

دیگر خبرها

  • نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ادعاهای اسرائیل درباره آنروا در گزارشی مستقل رد شد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟