Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@18:59:21 GMT

چای یا قهوه کدام برای سلامتی مفیدتر است؟

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۹۳۸۱

 چای و قهوه پرطرفدارترین نوشیدنی‌های دنیا هستند. هر دوی آن‌ها مملوء از عناصری هستند که هر یک به تنهایی فوایدی برای بدن دارند، اما ترکیب خاص آن‌ها در چای و قهوه و فواید ویژه‌ی همین ترکیب‌ها است که چای و قهوه را به نوشیدنی‌هایی ویژه و پرفایده تبدیل کرده است. حالا سؤال اینجا است که چای بهتر است یا قهوه و کدام یک از این دو نوشیدنی پرطرفدار فایده‌ی بیشتری برای سلامتی ما دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه‌ی مطلب به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

قهوه چه فوایدی دارد؟

تحقیقات نشان داده بین مصرف قهوه و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های پارکینسون و دیابت نوع دو ارتباط وجود دارد.

علاوه بر این، به گفته‌ی محققان، مصرف این نوشیدنی ریسک ابتلا به بعضی سرطان‌ها از جمله سرطان مخاط رحم و سرطان پوست غیر ملانومی را کم می‌کند. تحقیق بر روی بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سراسر دنیا، دانشمندان را به این نتیجه رساند که نوشیدن قهوه باعث کاهش وقوع مرگ بر اثر عوامل مختلف شده بود. این مسأله حتی در مورد کسانی که روزانه هشت فنجان قهوه مصرف می‌کردند هم صدق می‌کرد.

اگر عادت دارید قهوه‌ی خود را همراه با شکر یا خامه بنوشید، باید بدانید که این کار می‌تواند همه‌ی فواید قهوه را از بین ببرد و آن را به نوشیدنی‌ای مضر تبدیل کند.

چای چه فوایدی دارد؟

چای‌های سیاه و سبز، چه کافئین دار باشند و چه بدون کافئین، حاوی عناصری هستند که فواید زیادی برای سلامتی ما دارند، از جمله کاهش ریسک ابتلا به سرطان، بیماری قلبی عروقی، پوکی استخوان و بیماری لثه.

این عناصر شامل انواع آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌ها می‌شوند، موادی که احتمالاً به کاهش فشار خون، کم شدن روند افت شناختی، کاهش ریسک وقوع سکته‌ی مغزی و بهبود روند کاهش وزن کمک می‌کنند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده کسانی که به طور منظم چای می‌نوشند، کمتر دچار التهابات بدنی می‌شوند که احتمالاً دلیل آن وجود ماده‌ای به نام اپی گالوکاتچین گالات در چای است. تحقیقات علمی ثابت کرده بین بروز التهاب و ابتلا به بسیاری از مشکلات و بیماری ها، از آرتروز گرفته تا بیماری قلبی، ارتباط وجود دارد. ماده‌ی اپی گالوکاتچین گالات همچنین می‌تواند ریسک شکل گیری پلاک در مغز را کم کند. نتایج تحقیقات علمی از وجود ارتباط میان این پلاک‌ها و ابتلا به بیماری آلزایمر حکایت دارد.

کدام بهتر است؟ چای یا قهوه؟

چای تنها به یک دلیل به قهوه برتری دارد که آن وجود آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های فراوان در چای است. البته قهوه هم از این مواد برخوردار است، اما در اغلب موارد، مقدار بیشتری از این مواد در چای وجود دارد.

چای و قهوه، هر دو فواید خودشان را دارند، اما چای به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول ها، از خواص ضد باکتری، ضد التهاب و ضد ویروس برخوردار است. علاوه بر این، هر یک از انواع چای، فواید منحصر به فرد خودشان را دارند.

البته اگر به کافئین حساسیت دارید، احتمالاً باید از مصرف هر دوی این نوشیدنی‌ها خودداری کنید. قهوه در مقایسه با چای، کافئین بیشتری دارد، یعنی در هر فنجان قهوه حدود ۹۲ میلی گرم کافئین وجود دارد، در حالی کافئین موجود در یک فنجان چای حداکثر ۵۰ میلی گرم است.

کافئین موجود در چای و قهوه ممکن است افراد حساس به این ماده را دچار مشکلاتی مثل لرزش بدن، افزایش اضطراب یا اختلال در خواب کند.

اما چه بهتر اگر از آن دست کسانی باشید که هم چای و هم قهوه می‌نوشند. تحقیقات نشان داده کسانی که هر دو نوشیدنی چای و قهوه را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که فقط قهوه می‌نوشند، خطر مرگ در آن‌ها کمتر است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: چای قهوه سرطان پوست مرگ شکر بیماری قلبی پوکی استخوان کاهش وزن مشکلات مغز ابتلا به بیماری ویروس خواب ابتلا به سرطان چای قهوه ویروس بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۹۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل دبی و تاثیرات آن بر سلامتی شهروندان + عکس

سیل دبی باعث بالا آمدن آب فاضلاب و همچنین ورود آب‌های آلوده به بنزین در سطح شهر شد و به همین علت، پزشکان هشدارهایی را در مورد خطرات سلامتی این سیل اعلام کردند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، به دستور ولیعهد دبی، رئیس شورای اجرایی شهر و کمیته عالی مدیریت بحران و بلایای دبی، تیم‌های میدانی از نهادهای مختلف دولتی در امارات به فعالیت شبانه روزی خود برای اطمینان از بازیابی کامل خدمات ادامه می‌دهند.

با جاری شدن سیل در امارات، پزشکان در مورد خطرات سلامتی ناشی از چنین رویدادهای آب‌وهوایی هشدار و نکات سلامتی را برای ساکنان مناطق سیل‌زده ارائه می‌دهند. آنها با اشاره به میزان آلاینده‌هایی که در سیلاب وجود دارند و به سلامت انسان آسیب می‌رسانند، به ساکنان مناطق، به‌ویژه کودکان توصیه کردند از تردد و بازی در آب‌های سطحی خودداری کنند.

سیلاب حاوی انواع مختلفی از زباله‌های خطرناک، میکروب‌ها و آلاینده‌هایی است که می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند عفونت، بثورات پوستی، بیماری‌های گوارشی و کزاز شود. ممکن است اشیا فیزیکی مانند چوب و زباله و حتی حیوانات مانند جوندگان و مارها در آب وجود داشته باشد. علاوه بر این، خطر برق‌گرفتگی به دلیل وجود خطوط برق در جریان آب سلامت مردم را تهدید کند.

پزشکان معتقدند وقوع سیلاب خطرات لپتوسپیروز و ملیوئیدوز (شبه مشمشه) را افزایش می‌دهد. لپتوسپیروز یک عفونت باکتریایی است که افراد می‌توانند از تماس با آب یا خاک آلوده به ادرار حیوانات آلوده به آن مبتلا شوند و علائمی شبیه بیماری آنفولانزا و حتی عوارض بسیار شدید ایجاد کند. ملیوئیدوزیس نیز یک عفونت باکتریایی است که توسط یک باکتری موجود در خاک و آب ایجاد می‌شود و معمولاً ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم از بیماری خفیف آنفولانزا تا ذات‌الریه شدید می‌شود.

خطرات راکد شدن آب

آب‌های راکد به بستری برای رشد پاتوژن‌های مختلف از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها تبدیل می‌شود که می‌توانند منجر به بیماری‌هایی مانند وبا، تب حصبه و هپاتیت A شوند. به‌علاوه امکان انتقال بیماری‌های مسری از طریق آب نیز می‌تواند سلامت ساکنان را به خطر بیندازد. همچنین پشه‌هایی که در آب‌های راکد تکثیر می‌شوند منجر به افزایش بیماری‌های مسری مانند تب دنگی و مالاریا می‌شود، هرچند حضور این پشه‌ها در منطقه امارات نادر است. تشدید آسم و واکنش‌های آلرژیک از دیگر بیماری‌هایی هستند که ممکن است به دلیل وجود هاگ‌های کپک پس از باران‌های شدید رخ دهد.

پیشنهادات حافظت از سلامتی در برابر سیل

اصلی‌ترین راه برای حفظ سلامتی، قرارنگرفتن در معرض سیلاب است، حتی اگر افراد باید وارد آب سیل شوند، بهتر است چکمه‌های لاستیکی، دستکش لاستیکی و عینک بپوشند و در صورت تماس با آب، در اسرع وقت محل تماس را با صابون و آب تمیز بشویند، همچنین لباس‌های آلوده باید با آب داغ و مواد شوینده شسته شوند. نکته قابل توجه مراقبت از زخم‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض آب سیل است. پزشکان بر ممانعت از حضور کودکان در مناطق سیلابی توصیه اکید دارند.

در صورت نشت بنزین از خودروهای غوطه‌ور در آب‌های سیل، مردم باید محتاط‌تر باشند و در صورت تماس با چنین مواد شیمیایی، دست‌ها و چشم‌ها را کاملاً بشویند و از روشن کردن سیگار یا هرگونه جرقه در نزدیک این مناطق خودداری کنند. برای مقابله با خطرات نیش پشه بهتر است از مواد دافع پشه استفاده شود، همچنین بهتر است مردم لباس‌های آستین بلند و شلوار بپوشند و از پشه‌بند برای محافظت در برابر نیش پشه استفاده کنند و هرچه سریع‌تر آب راکد اطراف خانه‌ها را تخلیه کنند. پزشکان از ساکنان خواستند دستورالعمل‌های مدیریت ساختمان و خدمات تأسیسات را در مورد هرگونه آلودگی احتمالی مخازن آب خود دنبال کنند چراکه آلوده شدن مخازن آب خانگی، خطرات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 746157

دیگر خبرها

  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • ۷ دلیل برای استفاده از سرکه سیب
  • ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص
  • ۷ دلیل استفاده از سرکه سیب | با این نوشیدنی موثر در کاهش وزن بیشتر آشنا شوید
  • آخرین وضعیت ترانه علیدوستی پس از خبر ابتلای وی به بیماری + عکس
  • ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص مبتلا شده است
  • ابتلای ترانه علیدوستی به بیماری سخت نامشخص؛ داستان چیست؟
  • ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟
  • سیل دبی و تاثیرات آن بر سلامتی شهروندان + عکس