Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@20:40:21 GMT

نگاه پیامبر(ص) به دنیا چگونه بود؟

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۹۳۸۲

امیرالمومنین امام علی علیه السلام:

پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) دنیا را کوچک شمرد و در چشم دیگران آن را ناچیز جلوه داد. آن را خوار می‌شمرد و در نزد دیگران خوار و بی مقدار معرّفی فرمود. و می‌دانست که خداوند برای احترام به ارزش او دنیا را از او دور ساخت و آن را برای ناچیز بودنش به دیگران بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) از جان و دل به دنیا پشت کرد، و یاد آن را در دلش میراند. دوست می‌داشت که زینت‌های دنیا از چشم او دور نگهداشته شود، تا از آن لباس فاخری تهیّه نسازد، یا اقامت در آن را آرزو نکند، و برای تبلیغ احکامی که قطع کننده عذرهاست تلاش کرد، و امّت اسلامی را با هشدارهای لازم نصیحت کرد، و با بشارت‌ها مردم را به سوی بهشت فراخواند، و از آتش جهنّم پرهیز داد.

متن حدیث: 

قَدْ حَقَّرَ الدُّنْیَا وَ صَغَّرَهَا وَ أَهْوَنَ بِهَا وَ هَوَّنَهَا وَ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ زَوَاهَا عَنْهُ اخْتِیَاراً وَ بَسَطَهَا لِغَیْرِهِ احْتِقَاراً فَأَعْرَضَ عَنِ الدُّنْیَا بِقَلْبِهِ وَ أَمَاتَ ذِکْرَهَا عَنْ نَفْسِهِ وَ أَحَبَّ أَنْ تَغِیبَ زِینَتُهَا عَنْ عَیْنِهِ لِکَیْلَا یَتَّخِذَ مِنْهَا رِیَاشاً أَوْ یَرْجُوَ فِیهَا مَقَاماً بَلَّغَ عَنْ رَبِّهِ مُعْذِراً وَ نَصَحَ لِأُمَّتِهِ مُنْذِراً وَ دَعَا إِلَی الْجَنَّةِ مُبَشِّراً وَ خَوَّفَ مِنَ النَّارِ مُحَذِّراً.

"نهج البلاغه، خطبه ۱۰۹"

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: نهج البلاغه پیامبر ص دنیا و آخرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۹۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌های کردستان، به کام دیگران

به گفته آریا نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، ۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سد‌ها در اختیار استان‌های همجوار همچون کرمانشاه، آذربایجان غربی و زنجان قرار دارد.

وی درباره یکی از این سد‌ها با نام سد تالوار در شهرستان بیجار گفته بود: آب ذخیره شده این سد ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که آخرین تخصیص تا افق ۱۴۲۵ برای استان همدان، ۱۶ میلیون متر مکعب بود که متاسفانه در آخرین بازنگری‌ها به ۵۶ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

حال با این وضعیت که مدیریت آب‌های کردستان در دست این استان نیست و به زبان ساده به استان‌های دیگر همچون کرمانشاه، زنجان و آذربایجان غربی می‌رود، مسئولان کردستان چقدر پیگیر حق مردم این استان در تخصیص آب شده اند؟

این در حالی است که کشاورزان کردستانی برای تامین آب، ناگزیر به چاه زدن و استفاده از ذخایر آب زیر زمینی شده اند و در پی آن پدیده‌ای به اسم فرونشست زمین رخ داده که نمونه‌های وحشتناک آن در شهرستان‌های قروه و دهگلان دیده می‌شود.

مهمترین محصول تولیدی استان کردستان، گندم است که زندگی بخش بزرگی از کشاورزان این استان با آن گره خورده است، اما شاهدیم به دلیل نبود آب، بخش اعظم اراضی زیر کشت این محصول به صورت دیم است.

فریدون حامدی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ۶۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳) که به کشت گندم اختصاص پیدا کرده است، ۵۸۵ هزار هکتار آن کشت گندم دیم و تا ۴۱ هزار هکتار آبی است که اختصاص آب و آبی شدن مزارع می‌تواند تحولی در تولید این محصول در کردستان و کشور به وجود آورد.

حمیدی مدیرکل محیط زیست کردستان نیز از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی خواست، برای افزایش تخصیص حق آبه کردستانی از سد‌های خود استان، بیش از این‌ها تلاش کنند چرا که مشکل کم آبی می‌تواند منجر به بحران‌های زیست محیطی در استان شود.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با نام جهش تولید با مشارکت مردم، نامگذاری شده است، می‌طلبد مسئولان کشوری و استانی و نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، برای اختصاص حق آبه بیشتر از آب‌های استان به خود استان، همتی از خود نشان دهند و برای رونق اقتصادی این استان محروم گامی مهم و عملی بردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • انقلاب اسلامی بر دنیا تاثیر گذاشته است
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • هشدار چین به آمریکا: بدنام‌کردن دیگران، راه‌حل بحران اوکراین نیست
  • اینفوگرافیک| عملیات ایران علیه اسرائیل در یک نگاه
  • آب‌های کردستان، به کام دیگران
  • السودانی: اجازه نمی‌دهیم از خاک ما برای انجام عملیات علیه دیگران استفاده شود
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • چگونه نظر دیگران را عوض کنیم؟
  • اهمیت حلالیت طلبی برای ادای حج و عمره‌ای مقبول