Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا روز دوشنبه بار دیگر با اعتماد به نفسی کاذب اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران تمدید نمی شود اما آسوشیتدپرس حالا از یک عقب نشینی دیگر کاخ سفید خبر داده و نوشته که واشنگتن در حال بررسی صدور دوره تازه ای از معافیت هاست.

به گزارش پنجشنبه ایرنا، مقامها، مشاوران کنگره و مشاوران غیردولتی مطلع از موضوع که خواستند نامشان فاش نشود، گفته اند یکی از سناریوهای در حال بررسی در دولت آمریکا این است که به خریداران نفت ایران اجازه داده شود تا پیش از دوم ماه می (12 اردیبهشت) سفارش محموله های تحویل در آینده را ثبت کرده و پول آن را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن، آمریکا برای حمل و نقل و پالایش نفت ایران معافیت صادر خواهد کرد.
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته که هدف آن کاهش صادرات نفت ایران به صفر است. اما مقامهای آمریکا مسئول در سیاستگذاری مربوط به ایران این احتمال را رد نکرده اند که شاید به واردکنندگان زمان بیشتری داده شود تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند. وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره احتمال اینکه واردات نفت ایران بدون تحریم شدن ادامه یابد، امتناع کرد.
طرح های ضدایرانی آمریکا با سیلی از مخالفت ها و انتقادها مواجه شده است. از همین رو، واشنگتن مجبور شد که هشت مشتری پروپاقرص نفت ایران را از تحریم های خود معاف کند. هر چند واشنگتن گفته که از دوم ماه می این معافیت ها تمدید نمی شود اما خریداران نفت همچنان برای وارد کردن نفت از ایران رایزنی کرده و یا به شدت به آمریکا اعتراض کرده اند.
ترامپ و پمپئو مدعی شده اند که عربستان و امارات نیاز خریداران نفت ایران را تامین می کنند. حتی گفته می شود که آمریکا خود نیز برای جبران بخشی از کمبود نفت در بازار تلاش خواهد کرد. تارنمای بلومبرگ با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسیده که توان آمریکا برای جبران کاهش نفت ایران در بازار با محدودیت های ذاتی روبروست.
نفت کُندانسه یا سبک میادین «ایگل فورد» آمریکا در ایالت تگزاس شبیه نفت سبک ایران است، البته کمی سنگین تر از نفت سبک «پارس جنوبی» ایران. اما سطح تولید آن با نفت ایران برابری نمی کند. ایگل فورد تنها 150 هزار بشکه در روز تولید می کند و طبق آمار سال 2017، تولید روزانه نفت سبک ایران ششصد هزار بشکه بوده است. «سندی فیلدن» تحلیلگر شرکت خدمات مالی در ایالت ایلینوی آمریکا اظهار داشت که این جایگزینی «یر به یر» نخواهد بود و «مشتریان چندان مطمئن نخواهند بود.»
ترامپ از یک سو به دنبال جایگزین کردن نفت ایران و ونزوئلاست و از سوی دیگر در پی پایین نگه داشتن بهای بنزین در داخل کشور؛ دو هدفی که تبعات تحریم ها آنها را ناکام می کند. همزمان با اعلام روز دوشنبه آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت ها بهای جهانی نفت افزایش یافت و ترس از افزایش قیمت بنزین در آینده نزدیک آمریکا را فرا گرفت.
«ویلیام آرنولد» استاد مدیریت انرژی در دانشگاه رایس آمریکا در یادداشتی در تارنمای هیل هشدار داد: بازگشت تحریم ها علیه ایران خلاف اهداف نفتی ترامپ عمل می کند. آمریکا با تحریم نفت ایران و ونزوئلا باعث افزایش بهای نفت خام و نهایتا بنزین (در داخل آمریکا) می شود. این تحریم ها بر ثبات بازار نفت فشار وارد کرده و از سوی دیگر عملیات های پالایش نفت ونزوئلا در آمریکا پالایشگاه ها را با مشکل مواجه می کند.
آرنولد که از مدیران سابق شرکت نفتی رویال داچ شل است، در ادامه نوشت: سوال های کلیدی این است که واردکنندگان نفت ایران چگونه به این تحریم ها واکنش نشان می دهند، کدام کشورهای صادرکننده کاهش سهم ایران را در آینده نزدیک جبران می کنند و تبعات غیرمنتظره این اقدام آمریکا چه خواهد بود؟
تاکنون چین با قاطعیت برخورد کرده و گفته که تجارت با ایران امری مشروع بوده از مدتهای طولانی جریان داشته است. این رویکرد یادآور تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و لیبی در سال 1996 است. در آن زمان، بخش اصلی واکنش ها در میان متحدان اروپایی آمریکا دیده شد. با خروج آمریکا از برجام این زخم های کهنه دوباره سر باز کرد. اقداماتی نظیر این تصمیم آمریکا تبعات ناخواسته ای دارد. یکی از احتمالات این است که آمریکا و اوپک گرفتار روندی شوند در آن برای تامین هر گونه کم و کاستی در بازار نفت به تقلا بیافتند.
هند نیز از اقدام آمریکا ناخرسند است. بسیاری از رسانه های این کشور نسبت به عدم تمدید معافیت روی خوش نشان نداده اند و نسبت به آینده نگران شده اند. روزنامه «ایژین ایج» نوشت: هند برای جبران کاهش نفت مورد نیاز خود بعد از اعمال تحریم های آمریکا به تقلا افتاده است.
پالایشگاه های نفت هند در کوتاه مدت باید برای پالایش نفت خام غیرایرانی تنظیم شوند. این تحریم ها در بدترین زمان ممکن برای نارندرا مودی نخست وزیر هند اعمال می شود زیرا او با دوره انتخاباتی روبروست و نمی تواند در چنین شرایط پراضطراری مساله انرژی را در اولویت قرار داده و نسبت به تامین کافی انرژی وعده قاطعی بدهد.
ناتوانی آمریکا در جبران کاهش نفت ایران و ونزوئلا و خشم خریداران نفت از تحریم های واشنگتن، ایالات متحده را در معرض خطری وجودی قرار داده است. «فارن پالیسی» در یادداشتی با این تیتر که «ترامپ با مجازات ایران، آمریکا را تضعیف می کند» هشدار داد: یکجانبه گرایی غیرعادی آمریکا بنیان قدرت مالی این کشور در سطح جهانی را دچار تزلزل کرده است.
«هنری فارل» و «آبراهام نیومن» دو استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا در این یادداشت با اشاره به تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران نوشتند: این تحریم ها می تواند تبعات گسترده ای برای بازارهای جهانی نفت داشته باشد. این مساله تبعات بزرگتری نیز برای آمریکا خواهد داشت. یکجانبه گرایان دولت ترامپ، هواداران آنها در کنگره و گروه های لابی گر ضدایرانی مانند بنیاد دفاع از دموکراسی ها تصور می کنند که می توانند از تحریم ها به عنوان براندازی در ایران استفاده کنند. اما اشتباه می کند.
تلاش های آمریکا برای افزایش تحریم ها که بیش از پیش از روی استیصال انجام گرفته است احتمالا نتیجه معکوس خواهد داشت و ایران را مصمم تر خواهد کرد و متحدان و رقبای آمریکا را ترغیب می کند تا از نظام مالی جهانی که تحت سلطه آمریکاست، دوری گزینند.
تحریم های یکجانبه گرایانه دولت آمریکا ناشی از یک اشتباه اساسی درباره ماهیت قدرت مالی این کشور است. نفوذ آمریکا محصول مستقیم توان نظامی یا حتی اقتصاد داخلی بزرگ آن نیست بلکه محصول فرعی ویژگی های خاص جهانی شدن است یعنی نظام شبکه هایی که امکان تجارت و مبادله های مالی جهانی را فراهم می کند.
نظام تسویه مالی با دلار و سامانه پیام رسان سوئیفت از عناصر کلیدی این شبکه ها هستند. اگر آمریکا به مسیر فعلی خود ادامه دهد ممکن است که با پیامدهای متفاوتی مواجه شود و شرکت ها و کشورها به جای کم کردن تماس با بازیگرانی که تحریم شده اند، تماس با این نظام مالی جهانی تحت کنترل آمریکا را کاهش داده و راه خاص خود در پیش بگیرند. به مرور زمان، این راه ها ممکن است به یک نظام موثر و جایگزین برای نظام مالی تحت کنترل آمریکا تبدیل شود.
شبک**9423**1708

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا نظام مالي جهاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۹۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، «مصدق ملک» وزیر نفت پاکستان در یک برنامه تلویزیونی در شبکه خبری «جیو نیوز» در باره تحولات مربوط به پروژه خط انتقال گاز «آی پی» گفت: پاکستان نه تنها علاقه‌مند به این طرح است بلکه باید بگوییم که گاز ایران نیاز ماست.
وی درباره اقدام دولت این کشور برای دریافت معافیت تحریمی برای انجام این طرح اظهار داشت: همانگونه که عراق، هند و آذربایجان با بهره گیری از معافیت تحریمی نیاز‌های انرژی خود را تامین می‌کنند، پاکستان نیز می‌خواهد از این امتیاز برای تکمیل پروژه خط انتقال گاز «آی پی» و دریافت گاز از ایران استفاده کند.
وزیر نفت پاکستان افزود: برای تکمیل این طرح در زمینه مبادله ارز با ایران، اتصال زیرساخت‌های گازی ایران به پاکستان و چند مورد دیگر احتمال تحریم شدن پاکستان وجود دارد از این رو برای تکمیل این طرح بدون تاثیرپذیری از تحریم‌ها با طرف ایرانی در تماس هستیم.
وی با بیان اینکه دولت اسلام آباد با آمریکا نیز در این باره تماس برقرار کرده است، گفت: ما همچنان به این طرح و سرمایه گذاری برای واردات گاز از ایران متعهد بوده و علاقه مند هستیم.
گفتنی است درحالیکه دولت موقت پاکستان در بهمن ماه امسال پس از ۱۴ سال احداث خط لوله انتقال گاز «آی پی» از نقطه صفر مرزی با ایران تا شهر گوادر این کشور به طول ۸۱ کیلومتر را تصویب کرده است، دولت جدید این کشور به نخست وزیری «شهباز شریف» همچنان نگران تحریم‌های آمریکا در خصوص این طرح است.
این سخنان وزیر نفت پاکستان درحالی منتشر می‌شود که آمریکا در ادامه سنگ اندازی‌های خود در روابط ایران و پاکستان، شب گذشته طی اظهاراتی توسط سخنگوی وزارت امور خارجه خود اعلام کرد: همکاری دولت اسلام آباد با ایران در پروژه گازی می‌تواند این کشور را دچار تحریم کند.

 

 

دیگر خبرها

  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • آمریکا: از ادامه اجرای خط لوله انتقال گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم
  • پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز امروز ماست
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • آمریکا: از ادامه خط لوله گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم می‌کند
  • پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم‌ می‌کند
  • وزیر نفت پاکستان : قاطعانه دنبال دریافت معافیت تحریمی ایران از آمریکا هستیم
  • اسلام‌آباد: قاطعانه دنبال دریافت معافیت تحریمی ایران از آمریکا هستیم