Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@21:37:22 GMT

آشنایی با ارکان «اکراه» در قرارداد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۹۶۰۲

اکراه باید به وسایل مادی خاص انجام پذیرد و مکرَه (اکراه‌شده) نسبت به جان یا مال یا آبروی خود تهدید شود و مجرد خوف از کسی، بدون آن که از طرف آن کس تهدیدی به عمل آمده باشد، اکراه محسوب نمی‌شود.رای اینکه اکراه از عیوب رضا به شمار برود، باید عنصر مادی و معنوی داشته باشد.   به گزارش «تابناک» اکراه باید به وسایل مادی خاص انجام پذیرد و مکرَه (اکراه‌شده) نسبت به جان یا مال یا آبروی خود تهدید شود و مجرد خوف از کسی، بدون آن که از طرف آن کس تهدیدی به عمل آمده باشد، اکراه محسوب نمی‌شود؛ بنابراین اگر حمید از خشم و نارضایتی سعید بیمناک باشد، بدون آن که سعید، جان و مال یا آبروی او را تهدید کرده باشد، و در اثر این وحشت به قراردادی تن بدهد که راضی به آن نیست، چنین معامله‌ای صحیح و نافذ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته باید توجه داشت که تهدید و اکراه ضمنی را نباید با خوف تنها اشتباه کرد. در خیلی از موارد، ستمگری که می‌خواهد کاری را به زور بر ناتوانی تحمیل کند، به طور مستقیم درباره سرانجام نافرمانی از دستور‌های خود او را تهدید نمی‌کند بلکه اعمالی را انجام می‌دهد که به طور ضمنی و غیرمستقیم مقصود خود را بفهماند و طرف را این‌گونه بیمناک و مضطرب سازد تا تن به معامله‌ای بدهد. در این حالت هم (یعنی در فرض اکراه ضمنی و غیر صریح) معامله اکراهی و غیرنافذ شمرده می‌شود.
همانطور که در بالاتر هم گفتیم، برای تحقق عنصر مادی اکراه، لازم نیست که تهدید از سوی شخص طرف معامله باشد بلکه حتی اگر شخص خارجی نیز بدون اطلاع و دستور طرف معامله اقدام به تهدیدِ طرف دیگر کند، این عقد نافذ نیست، زیرا در هر حال اراده مکرَه (اکراه‌شده) معلول است و تفاوت نمی‌کند که این عیب ناشی از اعمال طرف معامله یا شخصی غیر از او باشد.
تهدید در صورتی به رضایت فرد خلل می‌زند که نامشروع باشد. به همین دلیل است که قانونگذار در ماده ۲۰۷ قانون مدنی ملزم شدن شخص به انعقاد قرارداد را، در صورتی که این الزام ناشی از حکم مقامات صالحه قانونی باشد، اکراه محسوب نمی‌کند و معامله را صحیح می‌داند بنابراین با توجه به این ماده می‌توان نتیجه گرفت که در صورت وجود دو شرط زیر، اکراه خللی به صحت معامله وارد نمی‌کند:
نخست؛ زمانی که وسیله اکراه، امری مباح باشد یعنی مکرِه (اکراه‌کننده) حق اجرای تهدید را به حکم قانون داشته باشد. مثلا سعید که پولی را از حمید طلب دارد، او را تهدید کند که اگر پولم را ندهی به دادگاه مراجعه می‌کنم و درخواست صدور اجراییه می‌کنم. اگر حمید در نتیجه این تهدید پول سعید را بدهد معامله صحیح و نافذ است، زیرا سعید قانوناً حق مراجعه به دادگاه را داشته و وسیله تهدید او مباح بوده است.
دوم؛ هدف از اجرای وسایل قانونی (مثلاً همان مراجعه به دادگاه و درخواست صدور اجراییه) رسیدن به حق باشد و نه اخاذی و استفاده نامشروع؛ بنابراین در مثالی که بالا گفتیم سعید بدون اینکه پولی از حمید طلب داسته باشد او را به مراجعه به دادگاه و .. تهدید کند، در این فرض اگر حمید پولی را به سعید بدهد، معامله غیرنافذ محسوب می‌شود، زیرا هدف از اجرای وسایل قانونی اخاذی بوده و نه رسیدن به حق.
به گزارش مهداد، اکراه در صورتی موجب عدم نفوذ معامله است که فرد اکراه‌شده در نتیجه آن اکراه، تن به معامله بدهد. به عبارت دیگر باید بین ترس ناشی از تهدید و رضای به عقد رابطه سببیت وجود داشته باشد. (فرد در اثر ترس، به انعقاد معامله رضایت داده باشد.) یعنی احراز شود که مکرَه (اکراه‌شده) تنها به دلیل دفع خطری که او را تهدید می‌کند، حاضر به معامله کردن شده است و اگر این ترس وجود نداشت، او هم به انشای این عقد تن در نمی‌داد.
تهدید باید عادتاً قابل تحمل نباشد و مکَره (اکراه‌شده) به آسانی نتواند آن را دفع کند و همچنین به اعتقاد او (اکراه‌شده)، اکراه‌کننده قادر بر اجرای تهدید باشد. چنان که ماده ۲۰۵ قانون مدنی در این باره مقرر می‌کند «هرگاه شخصی که تهدید شده است، بداند که تهدید‌کننده نمی‌تواند تهدید خود را به موقع اجرا گذارد، یا خود شخص مزبور قادر باشد بدون مشقت، اکراه را از خود دفع کند و معامله را واقع نسازد، آن شخص مکرَه (اکراه‌شده) محسوب نمی‌شود.»
برای مثال اگر یک فرد لاغر، یک شخص هیکلی و چهارشانه را تهدید کند که اگر این معامله را منعقد نکنی تو را می‌کشم، در صورتی که شخص هیکلی تن به این معامله بدهد، معامله صحیح و نافذ است، زیرا او هم می‌توانست این تهدید را از خود دفع کند و معامله را واقع نسازد و هم اینکه تهدیدکننده اصلا قدرت اجرای تهدید خود را نداشت. همانطور که از مثال بالا مشخص است، برای تشخیص درجه تأثیر اکراه، دادرس باید تمام ویژگی‌ها و صفات مکرَه را ملاحظه کرده و سپس تعیین کند که آیا این تهدید از سوی این شخص، توانسته است رضایت تهدید‌شده را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر؛ بنابراین در مثال بالا اگر همان شخص لاغر، یک پیرزن فلج را که قادر به دفاع از خود نیست، تهدید کند که اگر معامله‌ای را منعقد نکند، او را می‌کشد، این تهدید شرایط لازم برای تأثیر گذاشتن و غیرنافذ کردن معامله را دارد.
ماده ۲۰۲ قانون مدنی نیز در همین زمینه مقرر می‌دارد: «اکراه به اعمالی حاصل می‌شود که مؤثر در هر شخص باشعوری بوده و او را نسبت به جان یا مال یا آبروی خود تهدید کند، به نحوی که عادتاً قابل تحمل نباشد. در مورد اعمال اکراه‌آمیز، سن و شخصیت، اخلاق و مرد یا زن بودن شخص باید در نظر گرفته‌شود.»
نکته دیگر این که برای مؤثر بودن اکراه، ضرورت ندارد که تهدید نسبت به مال یا جان یا آبروی طرف معامله باشد بلکه تهدید خویشان نزدیک او نیز برای معلول ساختن رضا کافی است. تشخیص درجه نزدیک برعهده عرف است و قاعده ثابتی ندارد یعنی باید دید کدام یک از خویشان مکرَه (اکراه‌شده) چنان به او نزدیک هستند که تهدید به جان و آبرویشان او را وادار به معامله می‌کند. این موضوع گاهی دوستان نزدیک و صمیمی مکرَه را نیز دربرمی‌گیرد.
ماده ۲۰۴ قانون مدنی نیز درصدد بیان این حکم است «تهدید طرف معامله در نفس یا جان یا آبروی اقوام نزدیک او، از قبیل: زوج و زوجه و آبا و اولاد، موجب اکراه است. در مورد این ماده، تشخیص نزدیکی درجه برای مؤثر بودن اکراه بسته به نظر عرف است.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: تابناک اکراه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۹۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با محصولات و نمایندگی ABB

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، احتمالاً شما هم با نمایندگی ABB در ایران مواجه شده باشید، کمپانی ABB یک شرکت چندملیتی سوئدی سوئیسی است که درزمینه فناوری‌های برق و اتوماسیون صنعتی فعالیت می‌کند. این کمپانی بیش از ۱۳۰ سال درزمینه طراحی و تولید تجهیزات برق صنعتی باکیفیت و پیشرفته تجربه دارد. درحال‌حاضر کمپانی ABB درزمینه ساخت سیستم‌های درایو، ربات‌ها، تجهیزات محافظتی و کنترلی از پیشروهای جهانی به‌شمار می‌رود؛ به همین علت تصمیم گرفته‌ایم در رابطه با محصولات این کمپانی و نقش آن‌ها در توسعه صنعت برق و اتوماسیون با شما صحبت کنیم.

پرفروش‌ترین‌ها از ABB

کمپانی ABB در صنعت برق، پیشینه‌ای طولانی دارد و درطی سال‌های فعالیتش در این صنعت همواره رویکردهای خود را برای استفاده از فناوری‌های پیشرفته به‌شکل کارآمدتر و پایدارتری تکامل داده است. برخی از محصولات و به‌نوعی اختراعات ساخته‌شده توسط شرکت ABB توانسته‌اند صنعت برق را در دنیا متحول کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به عرضه سیستم‌های دیجیتالی قدرت و اتوماسیون برای اولین‌بار اشاره کرد.

درحال‌حاضر هم دو نمونه از محصولات این کمپانی در ایران بسیار موردتوجه قرار گرفته‌اند که در نمایندگی ABB هم عرضه می‌شوند. این محصولات مواردی هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

کنتاکتور ABB

ازجمله محصولات پرکاربرد و حیاتی در صنعت برق و اتوماسیون که در کمپانی ABB آن را تولید می‌کنند، می‌توان به کنتاکتور اشاره کرد. کنتاکتورها در صنعت برق و اتوماسیون جایگاه ویژه‌ای دارند و اهمیت آن‌ها بر هر فردی که در این حوزه فعال باشد، پوشیده نیست.

به‌طورکلی کنتاکتورها به‌منظور مدیریت و کنترل بارهای الکتریکی در انواع مختلفی از تجهیزات و سیستم‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در رابطه با این‌که کنتاکتورهای تولیدشده در ABB چه مزایایی به‌نسبت کنتاکتورهای دیگر دارند، بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

طراحی و کیفیت بالای ساخت: یکی از مزایای کنتاکتورهایی که در نمایندگی ABB عرضه می‌شوند، استفاده از فناوری‌های پیشرفته و استانداردهای بین‌المللی در ساخت آن‌ها است. این کنتاکتورها به‌شکلی طراحی شده‌اند که عملکرد قابل اعتماد و باکیفیتی را ارائه دهند.

ظرفیت تحمل جریان: کنتاکتورهای ABB با ظرفیت‌های مختلفی ازنظر تحمل جریان تولید می‌شوند و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند که براساس نیازهای خود، مناسب‌ترین مدل را انتخاب نمایند.

ایمنی بالا: اقداماتی در کنتاکتورهای ABB انجام شده که ایمنی آن‌ها را افزایش می‌دهد. ازجمله این اقدامات می‌توان به ویژگی‌های حفاظتی و جریان متقابل اشاره کرد.

سازگاری با استانداردها: کنتاکتورهای ABB مطابق با استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که تجهیزات برقی شما با آن‌ها سازگاری کامل دارند.

امکانات اتصال: کنتاکتورهای ABB به‌شکل اتوماسیونی از قابلیت اتصال به سیستم‌های کنترلی مختلف برخوردارند؛ بدین‌دلیل هم می‌توانند کنترل و مانیتورینگ بهتری برای بارهای الکتریکی فراهم کنند.

باتوجه به اهمیت و نقش کنتاکتورها در سیستم‌های برقی، استفاده از کنتاکتورهای باکیفیت همچون کنتاکتور ABB می‌تواند به بهبود عملکرد و ایمنی سیستم‌های برقی کمک زیادی نماید.

اینورتر ABB

علاوه‌بر کنتاکتورها، یکی دیگر از محصولات ارزشمندی که در کمپانی ABB تولید می‌شود، اینورترها هستند. اینورترها نوعی تکنولوژی پیشرفته محسوب می‌شوند که به‌منظور کنترل و تنظیم سرعت موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طورکلی این تجهیزات ابزارهایی حیاتی در اتوماسیون صنعتی هستند و از کاربردهای مختلفی مانند تولید، انتقال و مصرف انرژی برخوردارند.

حال در پاسخ به این‌که چرا اینورتر ABB در ایران محبوبیت بسیاری دارد، باید گفت که ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، دلیلی برای این موضوع هستند.

کاربرد: اینورترهای موجود در نمایندگی ABB به‌منظور کنترل سرعت و جریان موتورهای الکتریکی با استفاده از تکنولوژی تبدیل فرکانس استفاده می‌شوند. اینورترهای ABB این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند که سرعت موتورها را تنظیم کرده و عملکرد آن‌ها را بهینه‌سازی کنند.

ویژگی‌های فنی: ویژگی‌های فنی متنوعی در اینورترهای ABB وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌ریزی قدرتمند، کنترل دقیق جریان و سرعت، سازگاری با استانداردهای بین‌المللی و قابلیت اتصال به سیستم‌های اتوماسیون صنعتی اشاره کرد.

کارآیی: معمولاً اینورترهای ABB در افزایش کارآیی ماشین‌آلات صنعتی، کاهش مصرف انرژی، افزایش عمر استفاده از تجهیزات الکتریکی و همچنین کاهش میزان لرزش و نویز بسیار تاثیرگذارند.

امکانات اتصال: همانند کنتاکتور ABB، اینورترهای ساخته‌شده توسط این کمپانی هم می‌توانند به شبکه‌های ارتباطی مختلفی متصل می‌شود. اینورترهای ABB این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا آن‌ها را به سیستم‌های کنترلی و مانیتورینگ دیگر هم وصل نمایند.

اینورتر ABB با ویژگی‌های فوق، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که عملکرد و کارایی سیستم‌های الکتریکی خود را بهبود بخشند و از انرژی به‌شکل بهینه‌ای استفاده کنند.

خرید از نمایندگی ABB

باتوجه به محبوبیت برند و کمپانی ABB احتمالاً دیده باشید که مراکز تجاری بسیاری به عرضه محصولات تولیدشده توسط ABB مشغول‌اند؛ با این حال خرید محصولات ABB از این مراکز به‌هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. درکل نمایندگی‌های رسمی ABB، مراکز معتبرتری برای خرید محصولات این برند هستند. تجربه خرید از نمایندگی ABB باتوجه به نظرات کاربران در فضای مجازی همواره تجربه‌ای بهتر بوده‌است؛ چراکه نمایندگی‌های فروش، محصولاتی اورجینال را با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت ممکن در اختیار شما قرار می‌دهند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6086198

دیگر خبرها

  • تاکید فدراسیون فوتبال: تماشای بازی‌ها نباید رایگان باشد
  • نبی: هیچ باشگاهی نباید رایگان بودن رقابت‌ها را اعلام کند
  • برگزاری دومین جلسه کارگروه نظارت و صیانت با حضور رئیس فدراسیون فوتبال
  • تعیین تیم های داوری لیگ برتر با تایید کارگروه صیانت
  • ارسال پیام بازدارندگی در وعده صادق/ طوفان الاقصی ارکان رژیم صهیونیستی را به چالش کشید
  • کارگران از ارکان اصلی جهش تولید هستند
  • آشنایی با محصولات و نمایندگی ABB
  • تیشه به ریشه آنها بزنید و تمام!
  • اسلام چطور این دختر مسیحی را متحول کرد؟ | ویدئو
  • آشنایی باشگاه‌های ورزشی با اصول باشگاه داری نوین