Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: با توجه به بارندگي هاي اخير و رطوبت بالا و نيز پيش بيني هاي هواشناسي در خصوص بارش ها در روزهاي آينده کشاورزان اين استان مزارع غلات را عليه قارچ ها سمپاشي کنند.

عبدالله يوسفي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: ضروري است کشاورزان نسبت به مبارزه شيميايي با بيماري هاي زنگ زرد، سفيدک سطحي و لکه خرمايي در مزارع گندم اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: با توجه به رطوبت موجود در مزارع گندم توصيه مي شود با استفاده از قارچکش مناسب در دو مرحله قبل از گلدهي و به فاصله 10 تا 15 روز سمپاشي انجام شود.
وي با بيان اينکه در سال زراعي امسال انتظار توليد 330 هزار تن گندم داريم گفت: در پاييز 47 هزار هکتار گندم آبي و 99 هزار هکتار گندم ديم و 40 هزار هکتار جو آبي و ديم کشت شد.
رئيس سازمان جهادکشاورزي خراسان شمالي با بيان اينکه هم اکنون وضعيت کشتزارهاي ديم استان بسيار مناسب است گفت: مزارع ديم از رطوبت کافي برخوردار شده اند.
وي اظهار داشت: امسال پيش بيني مي شود 250 تا 290 هزار تن گندم مازاد بر نياز از کشاورزان اين استان خريداري شود.
يوسفي افزود: پارسال از کشتزارهاي گندم استان 150 هزار تن گندم و 45 هزار تن جو برداشت شده بود.
وي اظهار داشت: انتظار مي رود امسال افزون بر 100 هزار تن جو نيز برداشت شود.
يوسفي افزود: سمپاشي تاکستان ها با سموم اکسي کلرور مس براي کنترل بيماري سفيدک داخلي انگور انجام شود.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: به منظور اطمينان از کنترل سفيدک داخلي انگور و با توجه به رطوبت فراوان باغ ها و محيط، توصيه مي شود قبل از گل دو مرحله اقدام به سمپاشي شود.
يوسفي اظهار داشت: مبارزه مکانيکي وجين علف هاي هرز پهن برگ کلزا در مناطق سرد در مزارع آلوده چون سبب کاهش عملکرد مي شود صورت پذيرد.
وي افزود: براي کنترل بيماري هاي شايع بر روي ساير درختان ميوه مانند لب شتري هلو، غربالي هسته داران، آتشک درختان دانه دار، آنتراکنوز گردو مبارزه شيميايي انجام شود.
وي گفت: با توجه به شرايط رطوبتي سال جاري و احتمال فعاليت ملخ از تمامي دامداران و کشاورزان در صورت مشاهده اولين دستجات پوره هاي اوليه ملخ به مراکز جهاد کشاورزي اطلاع رساني کنند.
وي افزود: با توجه به فعاليت گرده افشان ها مانند زنبور عسل در مزارع کلزا لازم است مبارزه شيميايي براي کانون کوبي شته مومي از حاشيه مزارع و يا به صورت لکه اي و از سموم کم خطري مانند پريمور در غروب آفتاب استفاده شود.
يوسفي گفت: علف هاي هرز سبب کاهش عملکرد گندم و جو شده، لذا ضروري است کشاورزان ديم کار در مناطق سرد اقدام کنند.
وي افزود: رعايت تنوع در سموم مصرفي علفکش ها در گندم جهت جلوگيري از مقاوم شدن علف هاي هرز به سموم اهميت داده شود.
خراسان شمالي با جمعيت بيش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزي دارد که از اين سطح 300 هزار هکتار کشتزاز و مابقي باغ است و بيش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزي در اين حوزه فعاليت مي کنند.
3007/ 6042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۹۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان

به گزارش جام جم آنلاین همدان، رحمان ایرانپور از مبارزه علیه سن غلات از ابتدای سال بدون وقفه خبر داد و اظهار کرد: حدودا ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی از ابتدای سال تاکنون مورد رصد و پایش قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سن غلات از مهمترين آفات گندم و جو است افزود: اين آفت با تغذيه از گندم و جو در مراحل مختلف رويشی موجب كاهش عملكرد به عبارتی خسارت كمی و از بين بردن خاصيت نانوايی و خسارت كيفی می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان يادآور شد: سن‌های مادر پس از ترک محل‌های زمستان گذرانی به طرف مزارع سبز غلات پرواز کرده و  از شیره ساقه و برگ های جوان و سبز گندم تغذیه می‌کنند از این رو، خسارت در این مرحله کم و به جمعیت و تراکم حشره بستگی دارد اما چنانچه تعداد حشره در حد نرم مبارزه باشد مبارزه شیمیایی ضرورت پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۲۸ هزار و ۳۱۵ هکتار مبارزه با سن مادر در شهرستان همدان انجام شده است اضافه کرد: مبارزه علیه علف‌های هرز نیز در سطح ۱۴ هزار و ۴۰۰ هکتار در مزارع غلات صورت گرفته است.

ایرانپور در ادامه خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳  حدود ۴۳ هزار هکتار از اراضی زیر پوشش مبارزه با سن غلات قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه علف‌های هرز رقیب گیاهان زراعی در جذب آب و عناصر غذایی به شمار می‌روند گفت: تاثیر علف‌های هرز در کاهش عملکرد محصولات زراعی قابل توجه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان در پایان اقدام به موقع بهره‌برداران در این حوزه را موثر دانست و بیان کرد: اقدام مناسب، این مانع بزرگ تولید را کنترل می‌کند از همین رو آگاهی کشاورزان در شناسایی عوامل موثر در کاهش عملکرد محصول و مبارزه جهت کنترل عوامل خسارت‌زا، در حفظ کیفی و کمی محصول تاثیر بسزایی دارد.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین