Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- به رغم برخی تلاشها برای کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، به گفته منابع خبری رسمی، این کشور همچنان قطب تولید مواد مخدر جهان است و تحلیلگران بر این باورند که فساد، فقر و حضور آمریکا و گروه های تروریستی مانع از توقف تولید مواد در افغانستان خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان به نقل از نشریه فارن افرز، توافق صلح با طالبان ممکن است قریب الوقوع باشد اما افغانستان هنوز هم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر در جهان است و با وقوع احتمالی صلح ، مشکل تولید مواد مخدر در افغانستان به زودی حل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افغانستان از سال 1992 به عنوان بزرگترین تولید کننده تریاک (گیاه خشخاش) در جهان شناخته می‌شود. میزان کشت و تولید فصلی خشخاش در بین سال‌های 2004 تا 2007 (سال‌های حضور نیروهای آمریکایی و ناتو) به بیشترین میزان خودش در مقایسه با سال های حکومت طالبان رسید. در سال 2007 زمین‌هایی که برای تولید خشخاش در افغانستان به کار می ‌رفت از میزان زمین‌هایی که برای پرورش کوکائین در آمریکای جنوبی مورد استفاده قرار می‌گرفت، بیشتر بود. تولید مواد مخدر در این کشور، از زمان جنگ افغانستان رو به افزایش گذاشته ‌است و امروز در بالاترین سطح خود در طول تاریخ این کشور است.

به نوشته «متیو رید» تحلیلگر نشریه فارن افرز، سال گذشته میلادی تولیدات مواد مخدر افغانستان با رشد 87 درصدی به بیش از 9 هزار تن رسید که در مقایسه با سال 2016 و 2017 افزایش چشم گیری داشته است.

گزارش ها حاکی از این است که این صنعت نیمی از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می دهد و تقریبا 85 درصد از تریاک جهان را تامین می کند. کاشت تریاک بیشتر در شهرهای جنوبی افغانستان مانند هلمند و ننگرهار صورت می گیرد؛ این تجارت میلیارد دلاری، افغانستان را به قطب تولید تریاک جهان تبدیل کرده است.

به هر حال وقوع سال‌ها جنگ و درگیری در افغانستان، ناامنی، نابودی زیرساخت‌های اقتصادی و عدم بازسازی و توسعه اقتصادی جامعه افغانستان، سبب شده‌است تا افغانستان در ردیف بزرگترین کشورهای تولیدکننده تریاک در جهان قرار گیرد.

علاوه بر این، نظرسنجی ها نشان می‌دهد که بی‌ثباتی سیاسی، فساد اداری، بیکاری، نبود امکانات آموزشی کافی برای اشتغال به فعالیت های بهتر، کمبود خدمات مالی و فروش کشاورزان افغان از دلایل اجتماعی و اقتصادی افزایش مواد مخدر در این کشور است.

از جمله دلایل مهم افزایش تولیدات مواد مخدر در افغانستان، پولساز بودن این صنعت برای آمریکا و گروه های تروریستی نظیر طالبان است؛ سود حاصل از تجارت مواد مخدر 65 درصد از درآمد طالبان و دیگر گروه های تروریستی افغانستان را تامین می کند.

روابط القاعده با زمین های کشت خشخاش تحت مالکیت طالبان کاملا مبتنی بر مستندات است. شبکه حقانی (گروه شبه‌نظامی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان) که یکی از تهدیدات بزرگ ناتو در افغانستان محسوب می شود نیز بودجه خود را از طریق مالیات های تجارت تریاک تامین می کند.
دیگر بازیگران منطقه ای نظیر حزب 'تحریک- طالبان' پاکستان نیز توسط صدور اجازه عبور محموله های مواد مخدر از قلمرو آنها، میلیاردها دلار درآمد کسب می کنند.

روزنامه انگلیسی دیلی استار در گزارشی خبری افشاء کرد که تمام مراحل تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان طی دهه 1980 میلادی زیر نظر سازمان اطلاعات خارجه آمریکا موسوم به سیا انجام می شد.

به دنبال کشته شدن بسیاری از جوانان امریکایی به علت مصرف بیش از اندازه هروئین به تازگی تحقیقاتی توسط روزنامه دیلی استار صورت گرفته که نشان می دهد سرچشمه تولید و توزیع بسیاری از مواد مخدر در کشور آمریکا به دست سازمان اطلاعات خارجی این کشور صورت می گیرد.

علاوه بر این به دنبال کشته شدن «کورت کابین» خواننده معروف آمریکایی، نویسنده «جان پوتاش» در مقاله ای عنوان کرد که بسیاری از خوانندگان آمریکایی به علت تبلیغ ایدئولوژی های چپ گرای خود به شدت تحت نظارت سازمان سیا قرار داشتند.

جان پوتاش همچنین افشا می کند که در دهه 1980 سازمان سیا آمریکا بعد از قاچاق مواد مخدر از افغانستان آن را به داخل کشور وارد کرده و سپس خود میان خوانندگان و چهره های مشهور توزیع می کرد.

جان استاکول نیروی سابق سازمان سیا نیز در گفت و گو با دیلی استار افشا می کند که سازمان اطلاعات آمریکا بخش عمده مواد مخدر افغانستان را به بیرون قاچاق کرد و در حقیقت تجارت هروئین به دست نیروهای این سازمان هدایت می شود.

جان استاکول در ادامه می افزاید، در دهه 1980 تا اوایل دهه 1990 تمام هروئین مصرفی آمریکا توسط سازمان سیا در افغانستان تامین شده و سپس به امریکا منتقل می شدند.

جان استاکول همچنین می گوید، گلبدین حکمتیار رئیس سابق حزب اسلامی افغانستان برای مقابله با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمان ورود ارتش سرخ به افغانستان بیش از 600 میلیون دلار از امریکا پول دریافت کرده است.

به گفته استاکول، حکمتیار همچنین نقش عمده ای در روند تولید مواد مخدر در منطقه داشته است ، زیرا وی برای تامین هزینه عملیات جنگی خود در افغانستان نیازمند بودجه مالی بود که با همکاری سازمان سیا از طریق قاچاق مواد مخدر این بودجه تامین می شده است.

به نوشته فارن افرز، پایان جنگ با طالبان به معنی حل معضل مواد مخدر در افغانستان نخواهد بود. ساده لوحانه است که باور کنیم طالبان، با تحمل زیان های قابل توجه در میدان نبرد و حملات گسترده علیه فرماندهان ارشد این گروه که باعث تضعیف طالبان شده است، بتواند دیگر گروه های تروریستی را از زمین های کشت خشخاش دور نگاه دارد و ضعف طالبان گروه های تروریستی جدیدی را به این مناطق خواهد کشاند.

علاوه بر گروه های تروریستی، فساد سیاسی در میان مقامات دولتی، جنگ سالاران و گروه های شورشی از دیگر عوامل تشدید تولیدات مواد مخدر حتی پس از صلح با طالبان خواهد بود.

اما موضوع این است که مسئله تروریسم افغانستان را نمی توان تولیدات تریاک این کشور جدا دانست. یک توافقنامه صلح پایدار نمی تواند این مسئله را حل کند؛ هر گونه مذاکرات ایالات متحده با طالبان در آینده باید شامل یک راهکار چند جانبه برای مبارزه با مواد مخدر در دراز مدت باشد که در مسائل سیاسی و اقتصادی افغانستان ریشه دوانده باشد.

در زمینه های اقتصادی، سازمان های بین المللی باید برای کمک به مشارکت و ادغام افغانستان در بازار قانونی جهانی تلاش کنند، کاهش فقر و افزایش فروش دیگر محصولات کشاورزی باعث کاهش تولیدات مواد مخدر خواهد شد.
یک راهکار پایدار به تدریج تولیدات کشاورزی افغانستان را به محصولات تولیدی جایگزین با ارزش بالا مثل برنج و شیر تبدیل می کند.

همچنین باید از پروژه های زیربنایی بزرگی که موقعیت جغرافیایی افغانستان را در ارتباط با مسیرهای تجاری جهانی بهبود می بخشد گسترش داد، مانند خط لوله ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند موسوم به 'تاپی' که قرار است گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان و پاکستان به شبه قاره هند منتقل کند.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان تولید مواد مخدر گروه های تروریستی پاکستان و هند قاره موقعیت جغرافیایی گاز ترکمنستان محصولات تولیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۹۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت جهانی داعش

نشریه نیوزویک در مقاله ای نوشت: با معطوف شدن توجه جهان به جنگ جاری در نوار غزه، گروه تروریستی داعش به طور پیوسته عملیات‌های خود را در سراسر قاره‌ها افزایش داده و زمینه را برای احیای آشوب جهانی فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشریه نیوزویک در مقاله‌ای نوشته است که با توجه به معطوف شدن بخش عمده توجه جهان به جنایات رژیم اسرائیل در غزه، داعش دامنه فعالیت‌های خود را در قاره‌های مختلف افزایش داده است. این تهدید پنهان روز جمعه ۲۲ مارس با برعهده گرفتن مسئولیت قتل‌عام کنسرتی در تالار شهر کروکوس در خارج از مسکو را به عهده گرفت. این مرگبارترین حادثه تروریستی در خاک روسیه از زمان بحران گروگان‌گیری تئاتر مسکو در سال ۲۰۰۲ بود. کارشناسان و مقامات دولتی هشدار می‌دهند که عملیات بعدی می‌تواند تقریباً هر کسی از جمله شهروندان آمریکایی را هدف قرار دهد.

نیوزویک در ادامه نوشته است که تنها یک روز قبل از حمله تروریستی، ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) به قانونگذاران در کنگره گفت که «داعش خراسان توانایی و اراده حمله به منافع ایالات متحده و غرب در خارج از کشور را در کمتر از شش ماه بدون هیچ هشداری دارا است». سفارتخانه آمریکا در مسکو نیز در اوایل ماه مارس قبل از انتخابات ریاست جمهوری روسیه، به شهروندان خود هشدار داده بود که از شرکت در رویدادهای شلوغ از جمله کنسرت‌ها خودداری کنند. ریشه‌های تلاش برای احیای مجدد داعش مدتی است که سرش را بالا آورده است.

این نشریه درباره این فعالیت‌های منطقه‌ای داعش خراسان (ISIS-K یا ISKP) به‌ویژه در کشور اصلی خود در افغانستان نوشته است که علی‌رغم تلاش‌های ایران، پاکستان و طالبان، این گروه از افغانستان برای انجام حملات در داخل و علیه همسایگان به ویژه ایران و پاکستان استفاده می‌کند. این تروریست‌ها همچنین شروع به گسترش عملیات خود در خارج از منطقه خاورمیانه کرده‌اند و روسیه، آلمان، ترکیه و تاجیکستان اخیراً توطئه‌های ادعایی داعش خراسان را خنثی کردند.

امیره جدون، استاد دانشگاه کلمسون کارولینای جنوبی در حوزه مسائل ضد تروریسم به نیوزویک گفته است: «جهش اخیر در فعالیت داعش خراسان در منطقه یک تحول یک شبه نیست، بلکه چیزی است که داعش خراسان از چند سال پیش با یک رویکرد چند وجهی برنامه‌ریزی کرده است.»

از فرانسه تا چین و فراتر از آن

به گفته نیوزویک، داعش هرگز در جاه‌طلبی‌های بین‌المللی خود خجالتی نبوده است، اما شاخه خراسان آن به صورت ویژه در ابراز آمادگی‌اش برای گسترش کارزار خود پر سر و صدا بوده است. این گروه در مقاله‌ای در جلد این ماه مجله «صدای خراسان» داعش ادعا کرده که «قلمرو اسلام هرگز محدود به افغانستان نیست، بلکه بسیار گسترده‌تر است» و شامل «آفریقا، ترکستان شرقی، تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان، چچن و داغستان و ترکیه تا اندلس و کشورهای خاورمیانه، پاکستان، افغانستان، هند و خیلی کشورهای دیگر می‌شود».

در ادامه مقاله‌ی داعش مرزهای خلافت خودخوانده آنها در جنوب فرانسه را ترسیم شده است. مرز دیگری بین اندونزی و استرالیا؛ و یک مرز سوم هم بین همسایگان روسیه با اکثریت ترک و مسلمان در آسیای مرکزی که مدتهاست با جدایی‌طلبی اسلام‌گرا مبارزه می‌کنند. منطقه سین‌کیانگ چین نیز در امان نبوده و داعش خراسان به دنبال برافروختن مجدد شورش اویغورها در حمایت از تشکیل «ترکستان شرقی» مستقل و اسلامی است.

نیوزویک همچنین اشاره کرده که مقاله روی جلد این نسخه از نشریه داعش خراسان، مربوط به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. جایی که این گروه در اواخر ژانویه ادعای حمله مرگبار به کلیسای کاتولیک رومی در استانبول را به عهده گرفت. در نسخه قبلی رهبر معظم انقلاب ایران روی جلد مجله بود، جایی که داعش خراسان مسئولیت مرگبارترین حمله در تاریخ ۴۵ ساله ایران را در شهر کرمان بر عهده گرفت.

داعش خراسان در محتوایش به طیف وسیعی از دشمنان خود از جمله دونالد ترامپ و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، شیء جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و همچنین رهبران حماس و به‌ویژه طالبان حمله کرده است. در خصوص طالبان آنها به دنبال تضعیف مشروعیت و جذب نیروی انسانی هستند.

گورستان امپراتوری‌ها

بر اساس گزارش نیوزویک، در حالی که افغانستان ممکن است تنها محدوده فعالیت داعش خراسان نباشد، به نظر می‌رسد که پایگاه عملیات آنها است. این گروه یک دهه پیش برای اولین بار در این کشور جنگ زده به سرعت رشد یافت و با هر سه بازیگر فعال در افغانستان (طالبان، دولت افغانستان، و ارتش آمریکا) درگیر بود. زمانی که پایگاه‌های اصلی داعش در عراق و سوریه به لطف کارزارهای جداگانه‌ای توسط نیروهای محلی با حمایت ایران، روسیه و ایالات متحده در حال سقوط بود، این گروه مشغول ایجاد زمینه‌های انتقال و تمرکز بر افغانستان شد.

افغانستان به دلیل تاریخچه شکست‌هایی که بر قدرت‌های مهاجم مانند امپراتوری بریتانیا، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده تحمیل کرده است، از دیرباز به عنوان «قبرستان امپراتوری‌ها» شناخته می‌شود. زمانی که ارتش ایالات متحده از اشغال دو دهه‌ای خود در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ عقب نشینی کرد، این کار را با تضمین ادامه مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش انجام داد. اما طالبان که اکنون حاکم است، علی‌رغم یک کارزار فعال ضد تروریسم، قادر به مهار این تهدید در حال گسترش نبوده است.

نشریه نیوزویک یادآوری کرده که داعش خراسان نیروهای آمریکایی را با انجام یک بمب‌گذاری انتحاری در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل بدرقه کرد که منجر به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و حدود ۱۷۰ غیرنظامی افغان شد. این گروه به سرعت بسیج شد تا از قابلیت مانور جدید خود برای پیشبرد مأموریتی استفاده کند که بر خلاف طالبان، بسیار فراتر از مرزهای افغانستان است.

جدون در این خصوص به نیوزویک گفت: «به دنبال تسلط طالبان، داعش خراسان استراتژی جاه‌طلبانه خود را برای بین‌المللی کردن دستور کار خود فعال کرد که به نظر می‌رسد مستقیماً در میان مخاطبان در سراسر آسیای جنوبی و مرکزی و همچنین افراد دورتر طنین‌انداز شده است. این استراتژی با کارزار تبلیغاتی چندزبانه‌اش، داعش خراسان را به‌عنوان دشمن اصلی منطقه‌ای و جهانی رژیم‌های سرکوبگر معرفی می‌کند.»

کالین کلارک، محقق ارشد مرکز سوفان واقع در نیویورک، به نیوزویک گفت: «اکنون که ایالات متحده در این کشور حضور ندارد، طالبان تنها نیروی ضد تروریسم است که تلاش می‌کند داعش خراسان را در افغانستان مهار کند. در حال حاضر، طالبان زیر بار اداره کل کشور غرق شده است. طالبان یک نیروی شورشی مؤثر بود؛ آنها به عنوان یک نیروی ضد شورش بسیار کمتر مؤثر هستند.»

کلارک همچنین هشدار داد که داعش خراسان یک «تهدید مهم» است و حملات و توطئه‌های آن از خاورمیانه تا اروپا نشان می‌دهد که این گروه «در کنار توانایی‌های در حال افزایش‌اش، هنوز قصد ادامه حملات را دارد.»

کرملین و کاخ سفید به عنوان اهداف احتمالی

نیوزویک درباره پیچیدگی روابط بین واشنگتن و مسکو با گروه‌های اسلام‌گرا پیچیده نوشته است که تاریخ آن به آخرین اقدامات جنگ سرد برمی‌گردد. هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۹ به دنبال نجات یکی از اقمارش در افغانستان از طریق مداخله مستقیم نظامی بود، ایالات متحده به حمایت از ائتلاف گسترده‌ای از شورشیان اقدام کرد که در نهایت پس از یک دهه پیروز شدند و اتحاد جماهیر شوروی دو سال بعد از آن فروپاشید.

پس از آن، این مجاهدین وارد جنگ داخلی شدند که منجر به ظهور طالبان و القاعده شد. پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که توسط رهبر القاعده و کهنه سرباز جنگ افغانستان و شوروی اسامه بن لادن سازماندهی شد، ایالات متحده طولانی‌ترین جنگ خود را علیه افغانستان آغاز کرد، جایی که طالبان به القاعده پناه داده بود. پوتین که هنوز در نیمه نخستین دوره ریاست جمهوری خود بود، اولین رهبر خارجی بود که به کاخ سفید به خاطر این حمله تروریستی به خاک آمریکا تسلیت گفت.

با این حال، برخلاف ایالات متحده، جنگ روسیه علیه اسلام‌گرایان افراطی همیشه نزدیک‌تر به مرزهای خود بوده است. در طول سه دهه گذشته، روسیه دو جنگ علیه جدایی‌طلبان چچنی در قلمرو خود انجام داد و به دنبال حمایت از جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی در سرکوب فعالیت‌های جهادی در آسیای مرکزی بوده است.

به گفته نیوزویک، با توجه ظهور شبه‌نظامیان اسلام‌گرا پس از مداخلات نظامی آمریکا در عراق و لیبی، مسکو مداخله نظامی بی‌سابقه‌ای را در حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در بحبوحه گسترش داعش در سال ۲۰۱۵ انجام داد. نیروهای آمریکایی و روسی هر دو برای حمایت از اهداف متضاد در سوریه باقی مانده‌اند. مسکو همچنین حضورش را در سایر مناطق نبرد با داعش مانند آفریقا افزایش داده است.

این نشریه متذکر شده که با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک روسیه، جمعیت مسلمان زیاد آن و درگیری بین ایدئولوژی اسلام‌گرای افراطی داعش و گرایش‌های سنتی مسیحی ارتدوکس روسی پوتین، جهادی‌ها مدت‌هاست که مسکو را مورد توجه خود قرار داده‌اند.

لوکاس وبر، یکی از بنیان‌گذاران شبکه تحقیقاتی میلیتنت وایر، به نیوزویک گفت: «روسیه از روزهای اولیه تشکیل داعش، دشمن اصلی آنها بوده است. در سال ۲۰۱۴، ابوبکر البغدادی، خلیفه سابق، روسیه را به عنوان دشمن اصلی در کنار ایالات متحده معرفی کرد. روسیه از طریق مداخله نظامی خود در سوریه و سراسر آفریقا، روابطش با طالبان و چندین سیاست دیگر توجه داعش را به خود جلب کرده است. مسکو به عنوان یک مرکز قدرت برای آنچه داعش آن را "شرق صلیبی" می‌نامد تلقی می‌شود.»

دشمنی که دور از دسترس است

نشریه نیوزویک در بخش پایانی مقاله خود نوشته است که در حالی که انتظار می‌رود روسیه پاسخی قاطعانه‌ای به حمله تروریست‌ها به مسکو بدهد، ضربه زدن به ریشه‌های داعش چالشی دشوار است.

وبر در این خصوص به نیوزویک گفته است: «آنچه واضح است این است که داعش قصد و توانایی‌های خود را برای اجرای عملیات خارجی در مقیاس قابل توجهی حفظ می‌کند. سقوط آخرین بقایای خلافت ارضی در سال ۲۰۱۹ در واقع یک شکست بزرگ بود، اما این سازمان صبور است و توانایی انجام حملات و تحریک حامیان خود را به خشونت حفظ می‌کند.»

افتخار فردوس، سردبیر Khorasan Diary و استاد مهمان در دانشگاه قائد اعظم در پاکستان، به نیوزویک گفت که یکی از مخرب‌ترین ویژگی‌های داعش این است که «بسته به تعدادی عوامل مانند شرایط محلی یا تحت تأثیر روندهای جهانی، دوره‌های بیش فعالی یا نیمه خواب زمستانی اتخاذ می‌کند.»

فردوس افزود: «یکی از مزایای اصلی که داعش خراسان حفظ کرده است، توانایی آشکار آن در ایجاد شبکه در کشورهای مختلف از طریق افراد متعلق به جوامع قومی مختلف است. این امر هم در سطح سازمانی قابل مشاهده است، با حملاتی که در سوریه برنامه‌ریزی شده، در افغانستان تمرین می‌شود، و در ایران یا ترکیه انجام می‌شود. آنها همچنین در سطح پایگاه پشتیبانی فردی، با ایجاد پیوندهای غیررسمی با وابستگان خود در کشورها ارتباطات را برای سفر و جمع‌آوری اطلاعات حفظ می‌کنند.»

فردوس معتقد است که این عامل فراملی بودن داعش خراسان، مقابله با آن را برای کشورها دشوار ساخته است.

به گفته نیوزویک، حتی خطرناک‌تر از آن، اثرات ثانویه فعالیت‌های داعش خراسان در منطقه است. فعالیت‌های این گروه توانسته است موجی از بی‌اعتمادی بین افغانستان، پاکستان، ایران و تاجیکستان ایجاد کند که باعث افزایش تنش میان آنها شده زیرا هر کدام معتقد است دیگری به تروریست‌ها پناه داده است.

فردوس همچنین به نیوزویک گفته است که با شبکه‌های مالی پیچیده، کارزار تبلیغاتی فعال در همه قاره‌ها و طیف گسترده‌ای از اهداف، شاید بزرگترین دارایی این گروه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و توانایی آن برای بهره‌برداری از تحولات محلی است، برخلاف سایر گروه‌های شبه‌نظامی که دارای دستورالعمل‌های دقیق هستند».

فردوس در پایان به نیوزویک گفته است که: «دولت‌های آمریکا و غربی ظرفیت محدودی برای مقابله با داعش خراسان دارند و مقابله مستقیم با داعش خراسان در مناطق اصلی وجودش با توجه به سناریوی سیاسی منطقه‌ای کنونی بسیار بعید است. بی‌اعتمادی متقابل بین کشورهای همسایه، امکان انجام همکاری‌های امنیتی یکپارچه و واقعی – فراتر از رصد فعالیت‌های داعش خراسان در میدان– بین ایالات متحده و دولت‌های منطقه را به نحو مؤثری دشوار می‌کند».

کد خبر 739119

دیگر خبرها

  • طالبان: برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند
  • حمله تروریستی کروکوس را محکوم می‌کنیم
  • ممنوعیت کشت خشخاش بعد از یک سال از فرمان طالبان
  • نروژ: داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است
  • وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را «منبع ترور» خواند
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • طالبان حمله به شهروندان چینی در پاکستان را محکوم کرد
  • یک سال از فرمان طالبان درباره ممنوعیت کشت خشخاش می‌گذرد/ ۷ کیلوگرم گوجه ۳۰ سنت، هر کیلوگرم تریاک حدود ۳۶۰ دلار
  • بازگشت جهانی داعش
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.