Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@06:54:03 GMT

وکيل فصيح مردم

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۹۹۵۶

وکيل فصيح مردم

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا-تسلط دقيق بر قانون اساسي و کلام فصيح در بيان اين تسلط، بهمن کشاورز حقوقدان سرشناس را به يکي از معتبرترين وکلا و فعالان عرصه سياسي و اجتماعي ايران بدل کرد. وکيلي که با سياست به معناي رايج آن ميانه اي نداشت اما براي صيانت از حقوق مردم، دست کمک خواهي هيچ فردي را پس نمي زد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، جامعه خبري و رسانه اي کشور صبح سه شنبه را در کنار خبرهاي تلخ تحريم؛ با خبر درگذشت يکي از برجسته ترين وکلاي ايران آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«بهمن کشاورز» وکيل پايه يک دادگستري، دانش آموخته حقوق از دانشگاه شهيد بهشتي و رييس پنج دوره اتحاديه سراسري کانون هاي وکلاي دادگستري بر اثر عارضه قلبي دار فاني را وداع گفت و جامعه حقوقي ايران يکي از کاربلدهاي خود را از دست داد.
وکيلي که يک سال پس از خرداد 76 در دادگاه جنجالي «غلامحسين کرباسچي» در مقام وکيل مدافع متهم کنارش نشست و به گفته خودش از همان زمان به چهره اي رسانه اي تبديل شد. وکيلي که پيشينه خانوادگي و عضويت پدرش در برخي گروه هاي فکري پيش از انقلاب هم نتوانست بر تاثيرگذاري وکالتش سايه اندازد.
کمتر روزنامه نگار و خبرنگار سياسي و اجتماعي را بتوان يافت که با کشاورز گفت وگويي منطقي و به دور از حاشيه هاي سياسي نداشته باشد و کمتر موضوع حقوقي را مي توان يافت که او با استناد به نص صريح قانون اساسي درباره آن اظهار نظر متقن نداشته باشد.
قلم دقيق و کلام صريح بهمن کشاورز براي رسانه ها در گيرودار رويدادهاي مختلف سياسي و اجتماعي، تکيه گاه مطمئني بود.
حقوقدان سرشناس ايراني تاليفاتي هم در زمينه حقوق دارد که از آن جمله مي توان متن محشاي قانون و آيين‌نامه «اصلاح قانون تشکيل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب» معروف به: قانون احياء دادسرا، کريم کشاورز، تدوين بهمن کشاورز، هنر دفاع در دادگاه‌ها استراتژي و تاکتيک: جلد اول: هنر دفاع در دادگاه جنايي، جلد دوم: هنر دفاع در دادگاه حقوقي (مدني)، مجموعه محشاي قانون تعزيرات مصوب 1375، با توضيح و تفسير مواد بر مبناي آراء وحدت رويه و شعب ديوان، يادداشت‌هاي محکمه، بررسي تحليلي قانون جديد روابط موجر و مستأجر مصوب 1376، فرهنگ حقوقي، اعتراض شخص ثالث در دادرسي‌هاي مدني، تحليل حقوقي قتل عمد با تأکيد بر رويه قضائي و دکترين اشاره کرد.
**پرونده هاي سياسي مهم بهمن کشاورز
همانطور که اشاره شد دادگاه دفاع از کرباسچي شهردار وقت تهران، نخستين ايستگاه رسانه اي شدن بهمن کشاورز بود. کرباسچي در نخستين روز کاري خود پس از تعطيلات نوروز 77 به جرم اختلاس در شهرداري بازداشت شد، واکنش ها به اين بازداشت از سوي چهره ها و مقامات سياسي گسترده بود به همان ميزان سطح اتهامات هم بالا. براي رفع اتهامات و ابهامات موجود در پرونده، کرباسچي و همفکرانش از ميان وکلاي کانون وکلا، بهمن کشاورز را ترجيح دادند. کرباسچي به گفته خود از مرحوم کشاورز درخواست وکالت کرده و او با همه اکراه آن را پذيرفته بود. اکراهي که از ترجيح او بر دوري از پرونده هاي سياسي حکايت مي کرد.
دادگاه کرباسچي اولين هايي را به نام خود ثبت کرد. به طور مثال شهردار وقت تهران نخستين مسوول عالي رتبه در جمهوري اسلامي بود که به صورت علني محاکمه مي شد و حتي مي توان گفت دادگاه او نخستين دادگاهي بود که جايگاه وکالت و وکيل را در اذهان عمومي ترسيم مي کرد و نماينده اين ترسيم هم مرحوم کشاورز بود.
موضوع صيانت از حقوق مردم گرچه مفهومي تاريخي بود و ريشه هاي آن دستکم در يک قرن اخير به مشروطه و عدالت خانه مورد نظر مشروطه خواهان باز مي گشت، اما دفاع از حقوق متهم و نه جرم و بزه، به ويژه در دهه هفتاد شمسي از ابداعات کانون وکلا و در راس آن مرحوم کشاورز بود.
گرچه دادگاه کرباسچي در نهايت به زيان او و با زنداني شدنش تمام شد اما دفاع به ياد ماندني مرحوم کشاورز از حق متهم، او را به حقوقداني قابل اعتماد و اعتنا تبديل کرد.
پرونده سياسي ديگري که کشاورز از آن به عنوان پرونده تلخ در دوران کاري خود ياد مي کرد، پرونده عبدالفتاح سلطاني، وکيل و همکار کشاورز بود. پرونده اي که کشاورز در کشاکش آن احساس ناتواني کرد اما از پيگيري پرونده دست نکشيد.
عبدالفتاح سلطاني وکيل پايه يک دادگستري بود که پس از انتخابات رياست جمهوري دهم در ايران بازداشت و محکوم شد.
**منش ومنطق متمايز وکالت
استقلال راي، دقت و تمرکز بي نظير، دوري از جهت گيري هاي معمول سياسي، قلم زدن و سخن گفتن مفهوم براي عامه مردم و شجاعت در دفاع از حقيقت، از ويژگي هاي بارز بهمن کشاورز بود. ويژگي هايي که از او حقوق داني مرجع براي رسانه ها و وکيلي قابل اعتماد براي مردم ساخته بود.
رياست 10 ساله او بر اتحاديه سراسري کانون‌هاي وکلاي دادگستري ايران و تلاش او براي باگرداندن استقلال اين نهاد و حمايت از وکلاي تحت پوشش اين اتحاديه از مهم ترين اقدامات او در رياست بر اتحاديه بود.
کشاورز استقلال قوه قضاييه را اصل اساسي در نظام هاي مردم سالار بر مي شمرد. وي در گفت و گوي در اسفند سال گذشته و به مناسبت انتخاب حجت الاسلام ابراهيم رئيسي به رياست قوه قضاييه، کرامت دستگاه قضا را در عملکرد غير سياسي آن برشمرده و گفته بود: «تماميت اين قوه و حفظ احترام و کرامت دستگاه قضا موکول به آن است که مطلقا غيرسياسي بوده و به نحوي عمل کند که به هيچ وجه شائبه حمايت از جناح، فرد و عقيده خاصي در آن وجود نداشته باشد.»
استقلال کانون وکلا هم از خطوط قرمز مرحوم کشاورز در طول دوران رياست بر کانون وکلا بود.
عمده دانشجويان، موکلان و اصحاب رسانه اي که با مرحوم کشاورز در ارتباط بودند بر ميزان بالاي دقت و اشراف او بر قوانين و ماده هاي قانون اساسي اذعان دارند. ماده و تبصره هاي قانون اساسي با وضوح خاصي در ذهن او حک شده بود و براي انتقال درست اين قوانين از ادبيات خاص و مشخصي استفاده مي کرد.
تا زماني که بر پايه قانون سخن مي گفت شبهه و ظني در کلام و قلمش وجود نداشت اما هر زمان برداشت خود از قانون و يا رويدادي را توصيف مي کرد بدون استثنا از اصطلاح «به گمان من» استفاده مي کرد و به اين ترتيب گمان خود را به قانون تسري نمي داد.
بهمن کشاورز از همان زماني که وکالت کرباسچي را بر عهده گرفت و حقوقدان رسانه هاي اصلاح طلب شد تا حدودي جهت گيري سياسي خود را آشکار ساخت اما رفتار و گفتار او و پرونده هايي که عهده دار وکالت آن ها بود نشان مي دهد دوري از سياست تا حد امکان را دستور کار خود داشت.
ارتباط گسترده مرحوم کشاورز با اصحاب رسانه، در رويدادهاي مختلف سياسي و اجتماعي و حتي فرهنگي و اقتصادي، خبررساني درست و تحليل قانوني از رويداد را تسهيل مي کرد و بسياري از شايعه ها و ابهامات را درباره آن رويداد برطرف مي ساخت. نقطه قوت قلم و کلام مرحوم کشاورز، ساده سازي قوانين و تبصره هاي پيچيده براي عامه مردم بود. سرمقاله روزنامه ها يا مصاحبه هاي خبرگزاري ها به قلم و سخن بهمن کشاورز به دليل سادگي و دقت بالا مي توانست مرجعي قابل اعتنا براي درک مواد و تبصره هاي قانون اساسي براي همه مردم باشد.
بهمن کشاورز در دفاع از حقوق مردم که مصرح قانون اساسي است، تلاش کرد فراوان کرد و شايد مهمترين دليل ماندگاري نام او در ذهن مردم همين باشد.
‌سيام**9402** 1336
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۹۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۸ درصدی پرونده‌های محاکم تجدیدنظر استان خوزستان

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: با کاهش ۲۳۴۵ پرونده در محاکم تجدیدنظر استان خوزستان طی سال گذشته، پرونده‌های این محاکم ۲۸ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان علی دهقانی امروز _شنبه یکم اردیبهشت_ در دیدار با قضات دادگاه تجدید نظر استان، اظهار کرد: پاسخ کوبنده دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان از اقتدار حاکمیت نظام جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی و منطقه دارد، این اقدام شجاعانه موجب شکستن هیمنه پوشالی رژیم سفاک صهیونیستی شد.

وی افزود: یکی از تکالیف اصلی و مهم دستگاه قضائی در سند تحول و تعالی قوه قضائیه که از ارکان مورد توجه نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات قضائی و تحقق عدالت قضائی است.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری یک استان، پیشانی اتقان آرا و سطح علمی مجموعه دادگستری آن است، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه قضات دادگاه تجدیدنظر، آرای صادره از سوی قضات این محاکم الگویی برای دادگاه‌های بدوی است.

دهقانی تصریح کرد: سال گذشته در محاکم تجدیدنظر استان و با توجه به افزایش ۱۹ درصدی ورودی و ۲۲ درصدی خروجی پرونده‌ها از شعب و کاهش موجودی ۲۳۴۵ پرونده، شاهد رشد قابل توجه عملکرد این محاکم بودیم.

وی اضافه کرد: مانده آخر دوره سال ۱۴۰۱، تعداد ۸۲۷۰ فقره پرونده بود و با وجود افزایش پرونده‌های وارده، این رقم در پایان سال گذشته به ۵۹۲۵ فقره رسید که افزایشی معادل ۲۸ درصد بوده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان اضافه کرد: در شعب کیفری یک استان که به موضوعات خاص و مهم می‌پردازد نیز عملکرد به همین شکل بوده است و موجودی پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد کاهش داشته است.

دهقانی نظارت بر شرایط ماهوی پرونده از سوی دادگاه‌های عالی را بسیار مهم برشمرد و افزود: محاکم تجدیدنظر نسبت به دادگاه‌های بدوی و محاکم کیفری یک نسبت به دادسرا، باید نقش نظارتی خود را تقویت کنند.

وی با تاکید بر پرهیز از اوقات نظارت طولانی، گفت: انتظار مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضائی این است که زمان رسیدگی در محاکم طولانی نشود و پرونده آن‌ها در زمان کوتاه‌تری تعیین تکلیف شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: طی دو سال گذشته شش شعبه به شعب تجدیدنظر استان اضافه شد که در روند کاهش موجودی تأثیر بسزایی داشت و امیدواریم با تأمین امکانات لازم، این اتفاق در سال جاری نیز تکرار شود.

دهقانی در ادامه با توصیه به قضات در خصوص رعایت حسن خلق و تکریم ارباب رجوع، تاکید کرد: عمل احسن مورد سفارش پیامبر اکرم (ص) با دو شرط تحقق می‌یابد که یکی رفتار بر پایه عقلانیت و به دور از احساس است و دومی عمل برای رضای خداوند و خشنودی حق است و قضاوت منصبی است که باید همواره بر این دو اصل استوار باشد.

کد خبر 746176

دیگر خبرها

  • تشریح ماجرای عفو مسعود رجوی توسط شاه
  • دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد
  • دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای منافقین فردا برگزار می‌شود
  • بازبینی ادواری همه خطوط تاکسیرانی 
  • رئیسی: موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است/ از همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضائی کشور عمل به وظایف محوله را مورد توجه قرار دهند/ انتظار متدینین و قانونمداران هم توجه به قانون و کرامت انسانی آحاد جامعه است
  • مدیران در چهارچوب قانون نسبت به رفع مشکلات اردبیل تلاش کنند
  • کاهش بی سابقه موجودی پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدید نظر ایلام
  • مرگ فردی که مقابل دادگاه ترامپ خودسوزی کرد
  • آقای وزیر ایران مال همه ایرانیان است نه گروهی اندک از خواص!
  • کاهش ۲۸ درصدی پرونده‌های محاکم تجدیدنظر استان خوزستان