Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@18:48:09 GMT

صادرات نفت در گرو اراده ایران/ بی نظمی در نمایشگاه کتاب

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۰۰۹۱

صادرات نفت در گرو اراده ایران/ بی نظمی در نمایشگاه کتاب

سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران، واکنش مقام‌های ایران و ایالات‌متحده بر سر به صفر رساندن فروش نفت ایران، سخنان سرلشکر سلامی در مراسم تکریم و معارفه فرمانده سپاه، وضعیت نابسامان نخستین روز از نمایشگاه کتاب تهران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز پنجشنبه -پنجم اردیبهشت ماه- است.

به گزارش ایمنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز هفته کار و کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران صنایع مختلف، کار جهادی و بی‌وقفه را از شرایط مهم رونق تولید و تحقق راهبرد عزت آفرین اقتصاد مقاومتی خواندند و با تأکید بر لزوم رسیدگی به مسائلی همچون امنیت شغلی و مزد و احترام به کارگران افزودند: دشمن برای به زانو در آوردن ملت ایران بر فشار اقتصادی متمرکز شده است، اما بداند این ملت هیچگاه به زانو در نمی‌آید و ضمن استفاده از فرصت تحریم برای رشد و شکوفایی، دشمنی‌های آمریکا را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران صنایع اختصاص داد و در تیتر یک خود  به نقل از  رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت:«هرقدر اراده کنیم نفت را صادر می‌کنیم» این روزنامه آورده است: رهبر انقلاب اسلامی درباره تلاش امریکا برای مسدود کردن راه‌های صادرات نفت ایران افزودند: ملت فعال و مسئولان هوشیار ایران نشان داده‌اند اگر همت کنند همه بن‌بست‌ها را می‌شکنند و قطعاً این تلاش امریکایی‌ها هم به جایی نمی‌رسد و جمهوری اسلامی هر مقدار لازم داشته باشد و اراده کند، نفت صادر خواهد کرد.

ایشان با یادآوری یک نکته مهم خطاب به دشمنان ملت ایران تأکید کردند: بدانید دشمنی‌های شما بی‌پاسخ نخواهد ماند و ملت ایران، ملتی نیست که علیه او کار و توطئه کنند و او بنشیند و تماشا کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نکته‌ای دیگر در زمینه تشدید فشارهای نفتی امریکا گفتند: کاهش وابستگی به فروش نفت را قدر و نوعی فرصت می‌دانیم و از آن برای تکیه بیشتر بر توانایی‌های داخلی استفاده می‌کنیم.

  روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به وضعیت نابسامان نخستین روز از نمایشگاه کتاب پرداخت و در تیتر خود نوشت:«بی‌نظمی، بی‌توجهی و ادعاهای واهی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: شاید پررنگ‌ترین نکته در میان هر آنچه که در روز اول شاهد آن بودیم، قیمت‌های بسیار بالای کتاب‌ها باشد! قیمت‌هایی که گاهی آنقدر عجیب هستند که ترجیح بدهیم از خیر خریدن آن کتاب بگذریم. کافی است چند دقیقه‌ای مردم را تماشا کنید تا ببینید چند درصد از بازدیدکنندگان پس از پرسیدن قیمت، کتاب را سر جایش می‌گذارند و با چهره‌ای گرفته غرفه را ترک می‌کنند. این آش آنقدر شور است که کتاب شعری با قیمت ۲۰ هزار تومان در یکی از انتشارات مطرح به‌ فروش می‌رسد که حتی تعداد اشعارش به ۱۵ عدد هم نمی‌رسد! حال سوال این است که آیا با این قیمت‌ها کتاب هنوز هم می‌تواند جایی در سبد خرید خانواده‌ها داشته باشد؟ روز نخست نمایشگاه با کاستی‌های فراوان به‌پایان رسید، اما آیا نمایشگاهی که تنها ۱۰ روز ادامه دارد نباید از همان روز اول با تمام قدرت ظاهر شود؟

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به کاهش روند قیمت نفت در برآورد بانک جهانی اختصاص داد و در تیتر یک خود توضیح داد:«چشم‌انداز دو ساله بازارها» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: بانک جهانی جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز بازارهای کالا را تحت عنوان «شوک‌های‌ قیمت موادغذایی؛ کانال‌ها و پیامدها» منتشر کرد. بر این اساس، قیمت‌ عمده کالاها پس از روند نزولی سال گذشته، در فصل نخست ۲۰۱۹ روندی افزایشی یافت و به سطحی بالاتر از مقدار حداقلی فصل گذشته رسید. قیمت‌های انرژی البته در کانال‌های متفاوتی حرکت کرد؛ چون از یکسو «اوپک» با کاهش تولیدات خود منجر به افزایش قیمت طلای سیاه شد و از سوی دیگر رکوردزنی صادرات شیل آمریکا اثرات منفی بر قیمت‌های گاز طبیعی و به‌طور مستقیم زغال‌سنگ برجای گذاشت. درخصوص چشم‌انداز قیمت نفت که در ۲۰۱۸ میانگین بشکه‌ای ۶۸ دلاری را تجربه کرد، «بانک جهانی» ضمن در نظر گرفتن احتمال برداشته شدن معافیت نفت ایران از تحریم‌ها، پیش‌بینی کرده است در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب روی سطوح ۶۶ و ۶۵ دلاری بایستد. با توجه به آغاز ضعیف قیمت‌های انرژی در آغاز ۲۰۱۹، «بانک جهانی» پیش‌بینی کرده است میانگین این قیمت‌ها در سال‌جاری ۴/ ۵ درصد پایین‌تر از سطوح ۲۰۱۸ قرار گیرند؛ پیش‌بینی‌ای که نسبت به گزارش ماه اکتبر کاهشی بوده است. برای قیمت‌ کالاهای غیرانرژی نیز پیش‌بینی شده است پیش از اینکه در ۲۰۲۰ مسیری رو به بهبود یابد، در ۲۰۱۹ میانگینی کمتر از سطوح سال ۲۰۱۸ را تجربه کند.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به سخنان فرمانده کل سپاه در مراسم تکریم و معارفه فرمانده سپاه اختصاص داد و در عکس یک خود به نقل از سرلشکر حسین سلامی نوشت:«باید قلمرو اقتدارمان را از منطقه به جهان گسترش دهیم»سردار سلامی اظهار کرد: نیروهای هوافضای ما دل زمین را شکافتند و شهرهای موشکی را پدید آوردند و موشک‌های آنها با شکافتن دل آسمان بر سر دشمنان اسلام فرود آمدند. نیروی دریایی ما نیز دست متجاوزان آمریکایی را بست و شکوه یک امپراطوری را شکست. بسیج نیز زیبایی با مردم بودن را به ما چشاند و امروز سپاه در اوج محبوبیت و شکوه و اقتدار به راه خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه سپاه ریشه در عاشورا دارد، گفت: پاسداران ما همان روح و احساس را با خود به همراه آورده‌اند. حقیقت سپاه گوهر معنوی آن است که باید بتوانیم آن را در جان این نهاد زنده نگهداریم. سردار سلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: ما در گام دوم انقلاب باید حاکمیت اسلام را به تمدن تبدیل کنیم و سپاه باید ظرفیت نقش آفرینی در گام دوم انقلاب را در خود ایجاد کند. ما باید قلمرو اقتدارمان را از منطقه به جهان گسترش دهیم تا نقطه امنی برای دشمن در سراسر جهان وجود نداشته باشد.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به واکنش مقام‌های ایران و ایالات‌متحده بر سر به صفر رساندن فروش طلای سیاه ایران اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«سلاحی به‌ نام نفت » روزنامه همدلی در ادامه توضیح داد: لغو معافیت‌های خرید نفت ایران برای ۸ کشور توسط دولت آمریکا، کماکان در صدر خبرها و تحلیل‌های داخلی و جهانی قرار دارد. از سویی آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که این فشارها برای به میز مذاکره کشاندن جمهوری اسلامی ایران است و از سوی دیگر، برخی تحلیلگران می‌گویند که این تحریم‌ها جنبه بین‌المللی نداشته و چون از کانال شورای امنیت سازمان ملل عبور نکرده و قطعنامه‌ای برای آن صادر نشده، پس ظالمانه و یکجانبه است.

در یکجانبه بودن تحریم‌ها که شکی نیست و شاهد این مدعا اظهارات برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا است که گفته:«کشورها انتخاب کنند؛ آمریکا یا ایران». این جمله برایان هوک اذهان را به‌یاد سخنرانی «جورج بوش پسر» می‌اندازد که در اثنای شعله‌ور کردن آتش جنگ در عراق و افغانستان و خطاب به سایر کشورهای جهان گفت: «همه کشورها در همه منطقه‌ها اکنون یک تصمیم پیش رو دارند، یا با مایید یا با تروریست‌ها». این نوع دسته بندی مطلق در دوستی و دشمنی حکایت از همان روحیه یک جانبه نگری دارد که در جریان تندروی حزب جمهوری‌خواه آمریکا وجود داشته و همچنان ادامه دارد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آمریکا روزنامه مقام معظم رهبری نفت نمایشگاه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند براندازی نبود، کتاب هانتینگتون بود!

عضو شورای سردبیری روزنامه "صبح امروز" در دهه۷۰، توضیحاتی درباره مساله مطرح شده در خاطرات مرحوم هاشمی درباره اعتراف به براندازی به نقل از ابراهیم رئیسی منتشر کرد.

به گزارش هم‌میهن، متنی که علیرضا علوی‌تبار روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در اختیار ما قرار داد به این شرح است:

در خاطرات نقل شده از مرحوم هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۸۰/۱/۲۸ به نکته‌ای در مورد من (علیرضا علوی‌تبار) اشاره شده است. برای افزایش دقت و رفع سوء تفاهم توضیحی در مورد آن عرض می‌کنم.

در بازرسی نیرو‌های امنیتی از دفتر یکی از روزنامه‌ها خلاصه مکتوبی از کتاب هانتینگتون در مورد موج سوم گذار به دموکراسی و راه‌های مختلف آن که توسط من تهیه شده بود، به دست آن‌ها افتاده بود. آقای مرتضوی (قاضی! مشهور) آن را به عنوان سند یک برنامه براندازی مبنایی برای برخورد قرار داده بود. من که از طریق زنده یاد غلامعلی ریاحی (وکیلم) از این جریان مطلع شدم، بلافاصل با محبت و همیاری دوستان گرداننده نشریه عصر ما به چاپ کامل آن همراه با توضیح اقدام کردم.

مرتضوی پس مواجهه با چاپ آن زنده یاد ریاحی را به دفتر خود خوانده بود. قدری بدو بیراه نثار من و زنده یاد ریاحی کرده و پرونده مختومه شد. در جریان این اتفاق من نه بازجویی شدم و نه گفتگویی در مورد براندازی و لیبرال‌ها با من شد. متن خاطرات آقای رفسنجانی در این مورد مبهم و غیر دقیق است.

در خاطرات ۲۸بهمن ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی آمده: آقای [سیدابراهیم]رییسی، رییس سازمان بازرسی کل کشور آمد. گفت، سندی از آقای [علیرضا]علوی‌تبار، [سردبیر روزنامه صبح امروز]گرفته‌اند و اعترافات از ادله قصد براندازی لیبرال‌هاست و از ضعف آقای [علی]مبشری، [رییس دادگاه انقلاب تهران]، در اطلاع‌رسانی گفت.

دیگر خبرها

  • حضور پر رنگ ایران در نمایشگاه کتاب سارایوو
  • سفرای ایران از فرصت نمایشگاه کتاب تهران در توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنند
  • سند براندازی نبود، کتاب هانتینگتون بود!
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند