Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@07:22:37 GMT

رویارویی نامتعارف آمریکا و ایران

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۰۲۲۸

رویارویی نامتعارف آمریکا و ایران

تهران- ایرنا- ریشه‌ای‌ترین دلیل را برای پاسخ به اینکه چرا رویارویی ایران و آمریکا نامتعارف است، باید در تفاوت وقوع انقلاب اسلامی با ماهیتی کاملا متفاوت با تمامی انقلاب‌های قبل و بعد از آن دانست. زمانی که ارودگاه غرب به رهبری آمریکا وجه همت خود را در مقابله اردوگاه شرق به رهبری چین و به‌ویژه اتحاد جماهیر شوروی گذاشته بود، انقلاب اسلامی در ایران جوانه زد و به‌سرعت به درختی تنومند تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم بهروز پورسینا تحلیلگر، آورده است: آمریکا که ناگهان به خود آمده بود، در اقدامی نامتعارف، سفارت خود در ایران پس از انقلاب را به اردوگاهی عملیاتی تبدیل کرد؛ در مقابله‌ای نامتعارف نیز، سفارت آمریکا به‌دست دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد و مسیر رسمی رویارویی‌های نامتعارف را برای هر دو کشور آمریکا و ایران، از همان زمان گشود. این گشوده‌شدن تقابل نامتعارف، هرگز به عنوان جایگزینی برای گزینه مقابله متعارف نبوده است، ولی به دلایل عدیده، تقابل غیرمتعارف نقش گزینه غالب را ایفا کرده است. این فلش‌بک -شگردی سینمایی است که در آن، موضوع زمان حاضر شده، به نمایش حوادث گذشته داستان پرداخته می‌شود- می‌تواند پرداختن به موضوع مورد نظر یادداشت، یعنی تهدید به تمدید‌نکردن معافیت چند کشور اعلام‌شده برای خرید نفت خام از ایران از سوی آمریکا با هدف رساندن میزان صادرات نفت خام ایران به صفر را آسان‌تر کند. با آنکه آمریکا گزینه تقابل نامتعارف را از همان سال 1358 در دستور کار خود قرار داده است، این گزینه از زمان روی‌کار‌آمدن ترامپ وزن و شدت بیشتری یافت. گستره گزینه تقابل نامتعارف تا آنجا است که در آن هم از حمله سایبری بد‌افزار استاکس‌نت در بخش‌هایی از بدنه صنعت هسته‌ای ایران می‌توان یاد کرد و هم از احتمال انجام آزمایش‌هایی با فناوری‌های نوین مخرب اقلیمی و آب‌و‌هوایی مانند هارپ علیه اقلیم و سرزمین ایران.

حمله هوایی به هواپیمای مسافربری و زدن سکوهای نفتی بی‌دفاع ایران در پهنه خلیج‌فارس را برای یادآوری انگاره مطروحه در این یادداشت می‌توان درنظر آورد. زمانی که ارتش بعثی صدام، با حمایت‌های نامحسوس نامتعارف آمریکا حملات همه‌جانبه نظامی خود را به تأسیسات نفتی خارک و کشتی‌های نفت‌کش حامل نفت خام ایران آغاز کرد، به‌ناگاه سایر کشتی‌های دیگر حامل نفت خام که از خلیج‌فارس عبور می‌کرد در معرض برخورد به مین‌های سرگردان و موشک‌های هوا به دریا قرار گرفتند که از آن دوران، یعنی سال‌های 1981 تا 1988 در تاریخ، به جنگ نفت‌کش‌ها یاد می‌شود. فارغ از جایگاه این تهدید آمریکا، راه‌های مقابله متعارف و نامتعارف با این تهدید جدی و خطرناک آمریکا کاملا در دسترس ایران قرار دارد. بهره‌مندی از یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های دریایی نفت‌کش، تعاملات گسترده با ترکیه، عراق و چین و هزار راه رفته و نرفته، دست ایران را برای مقابله با این تهدید خطرناک آمریکا کاملا باز گذاشته است. رفتارهای کینه‌توزانه اخیر آمریکا علیه مردم ایران، خواه‌ناخواه ظرفیت تغییر قواعد بازی را فراهم می‌آورد. یکی از نتایج این تغییر قواعد بازی، تقویت عوامل بنیادین ناامنی در مهم‌ترین منطقه نفتی جهان، یعنی تنگه هرمز است.

بهتر است مقامات مسئول و غیرمسئول در رسانه‌ای جمعی از هرگونه تهدید صریح به بستن تنگه هرمز در شرایط فعلی اجتناب کنند؛ زیرا به‌هیچ‌وجه نیازی به اعلام این تهدید به صورت رسمی نیست. در‌عین‌حال با اعلام تهدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران، به این دلیل که قطعا برای تأمین نیازهای اولیه مردم، دشواری‌های جدی جدیدی به وجود خواهد آمد، این هشدار باید به همه طرف‌ها داده شود که مسئولیت هرگونه ناامنی در مهم‌ترین منطقه نفتی جهان مستقیما متوجه آمریکا و دولتمردان این کشور خواهد بود. طرح شکایت‌های فوری در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، جوامع و نهادهای حمایت از حقوق بشر و دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه و سایر اقدامات مقتضی در چارچوب سیاست‌های مقابله متعارف نیز راهگشا است.

منبع: روزنامه شرق، 1398.2.5
گروه اطلاع رسانی**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزنامه شرق آمريكا ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنیامین نتانیاهو: با تحریم گردان اسرائیلی مقابله می‌کنیم

رسانه‌ها از خشم سران اسرائیلی از تحریم‌های احتمالی واشنگتن علیه گردان «نیتسح یهودا» وابسته به ارتش اسرائیل خبر دادند.

به گزارش ایلنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که با تحریم‌هایی که علیه هر واحد نظامی اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر اعمال شود، مقابله خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، منابع آمریکایی گزارش دادند که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ممکن است تحریم‌هایی را علیه یک یگان نظامی افراطی اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری اعلام کند.

رسانه‌های اسرائیلی شنبه گذشته گزارش دادند که تحریم‌های مورد انتظار شامل حذف این یگان نظامی از دریافت کمک‌های نظامی آمریکا به ارتش اسرائیل یا مشارکت آن در آموزش مشترک با ارتش آمریکا می‌شود.

پیش از این، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه گردان «نیتسح یهودا» وابسته به ارتش اسرائیل خشم سران اسرائیل را برانگیخته است و عده‌ای آن را عبور از خطوط قرمز توصیف کرده‌اند.

«ایتامر بن گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل در این باره گفت که تصمیم آمریکا برای تحریم گردان نیتسح یهودا خطرناک است و از خطوط قرمز عبور می‌کند.

«بنی گانتز»، وزیر کابینه جنگ اسرائیل نیز گفت که اعمال تحریم‌های آمریکا علیه یک یگان ارتش یک اقدام خطرناکی است و من برای جلوگیری از این تصمیم گیری تلاش خواهم کرد.

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز در این باره گفت که اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ارتش اسرائیل جنون مطلق و تلاشی برای تحمیل کشور فلسطین بر ماست..

دیگر خبرها

  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • چرا چین یک تهدید برای آمریکا به شمار می‌آید؟ + فیلم
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها
  • جمهوری اسلامی آمادگی مقابله با هرگونه تهدید از جانب رژیم صهیونیستی را دارد
  • بنیامین نتانیاهو: با تحریم گردان اسرائیلی مقابله می‌کنیم
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین با چاشنی هشدار و تهدید/ واشنگتن نگران رابطه تسلیحاتی پکن و مسکو است