Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-25@15:43:15 GMT

قارچ‌های سمی، تهدیدی برای زندگی در فضا +تصاویر

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۰۲۹۵

قارچ‌های سمی، تهدیدی برای زندگی در فضا +تصاویر

میکروارگانیسم‌های به ظاهر بی‌خطر زمین که با مصرف دارو بیماری‌های ایجاد می‌شوند، ممکن است خطری جدی برای فضانوردان باشند.

به گزارش شریان نیوز،کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند قارچ‌های میکروسکوپی کوچکی که در ایستگاه فضایی بین المللی رشد کرده اند، می‌توانند تهدیدی جدی برای فضانوردان باشند.

  اولین بار تحقیق درباره احتمال آسیب فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی به دلیل وجود میکروارگانیسم‌ها در فضا در مجله Astrobiology در ۱۱ آپریل سال جاری میلادی منتشر شد و پس از آن دانشمندان به تحقیق‌های بیشتر درباره اثر‌های قارچ‌ها بر سلامت انسان‌ها پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 
یکی از اصلی‌ترین خطر‌هایی که فضانوردان را تهدید می‌کند، آلودگی خون با مایکوتوکسین هاست. این ترکیب‌های قارچی می‌توانند انسان‌ها را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار دهند.   روی زمین انواع باکتری‌ها و قارچ‌های تک سلولی وجود دارند که این قارچ‌ها همراه با فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شده اند و در آینده درصورت سفر انسان به سایر سیاره‌ها و انجام سفر‌های طولانی مدت فضایی این میکروارگانیسم‌ها همراه انسان وارد سفینه‌های فضایی خواهند شد.   به گفته محققان استرس طولانی در زمان سفر‌های فضایی می‌تواند سبب آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن فضانوردان شود و به این ترتیب قارچ‌ها سبب ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌های خطرناک و حتی مرگبار شوند.  
کارشناسان با نمونه برداری از قارچ‌های موجود در ایستگاه فضایی بین المللی برخی از آن‌ها مانند Aspergillus flavus و Alternaria را شناسایی کرده اند.   این قارچ هابا ایجاد ترکیب‌های سرطان زا و ایجاد افسردگی می‌توانند زمینه ساز ابتلای انسان به ویژه فضانوردان در فضای پراسترس ایستگاه فضایی بین المللی به انواع بیماری‌ها شوند.   کارشناسان تیم تحقیقاتی اعتقاد دارند با توجه به سفر‌های طولانی مدت فضایی در سال‌های نه چندان دور به ویژه سفر به سیاره مریخ شناسایی عامل‌های بیماری زا برای فضانوردان از جمله باکتری و قارچ‌های تک سلولی خطرناک بسیار ضروری است و باید آزمایشگاه‌هایی ویژه درون سفینه‌های فضایی طراحی شود، زیرا در زمان سفر‌های طولانی مدت فضایی امکان ارسال نمونه به زمین برای بررسی آزمایشگاهی امکان پذیر نخواهد بود.   کارشناسان اعلام کرده اند هنوز به درستی نمی‌توان تخمین زد سفر‌های طولانی مدت فضایی رشد قارچ‌های تک سلولی و باکتری‌ها درون سفینه‌های فضایی چه اثری بر سلامت فضانوردان و ادامه ماموریت آن‌ها خواهد داشت.   امکان دارد سفر در فضا سبب رشد بیش از اندازه قارچ‌ها و آسیب دیدن شدید فضانوردان شود.   محققان همچنین در نظر دارند راهکار‌هایی برای جلوگیری از انتقال قارچ و انواع باکتری‌ها از راه فضانوردان به ایستگاه فضایی و سفینه‌های فضایی نسل آینده پیدا کنند تا محیط ایستگاه بیش از این آلوده نشود.   کارشناسان در نظر دارند روش‌های نظارتی جدیدی برای بررسی سلامت فضانوردان و ایزوله کردن آن‌ها پیش از سفربه فضا در نظر بگیرند. برچسب هافضاییمیکروسکوپی

منبع: شریان

کلیدواژه: فضایی میکروسکوپی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بیماری‌های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است

ودود اسحق زاده در نشست ساماندهی ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی در اردبیل گفت: یکی از آسیب‌های جدی در جامعه رشد بیماری‌های غیرواگیر همچون فشار خون و چاقی است.

رییس هیات ورزش های همگانی استان اردبیل با تاکید بر اینکه توسعه ورزش همگانی میان اقشار مختلف در جلوگیری از آن نقش دارد، افزود: به منظور گسترش سلامتی، نشاط و شادابی جسم به دنبال ایجاد بسترهای مناسب ورزشی در محلات و بوستان ها با تقویت ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی هستیم.

او متولی بسترسازی ورزش همگانی را شهرداری اعلام کرد و گفت: در کنار شهرداری تامین مربی ایستگاه ها با هیات ورزش های همگانی است که تلاش می کنیم تا با انتخاب مربیان در این ایستگاه ها نشاط و شادابی را به بوستان ها بیاوریم.

اسحق زاده اهداف ورزش های همگانی را یادآور شد و تصریح کرد: حفظ سلامت روحی و جسمی جامعه، ایجاد نشاط عمومی و شادابی جامعه و فراهم کردن فرصت تفریحات سالم برای همه از جمله این اهداف است.

رییس هیات ورزش های همگانی استان اردبیل بیان کرد: به زودی دوره مربیگری ورزش روزانه نیز برگزار خواهد شد و با حضور این مربیان در ایستگاه ها و با انجام صحیح حرکات ورزشی از آسیب دیدگی شرکت کنندگان جلوگیری خواهیم کرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ۳ فضانورد چینی به سمت ایستگاه فضایی چین رفتند
  • ۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی می‌روند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی شان می شوند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  • رشد بیماری‌های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است
  • انواع مرغ ماهی خوار در ایران + بررسی خصوصیات آن ها