Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:31:15 GMT

سرمازدگی به 100 درصد باغات هسته دار خنداب خسارت زد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۰۳۴۹

سرمازدگی به 100 درصد باغات هسته دار خنداب خسارت زد

اراک - ایرنا - فرماندار شهرستان خنداب گفت: سرمازدگی به 100 درصد باغات هسته دار از جمله هلو، زرد آلو، آلبالو و گیلاس این شهرستان خسارت وارد کرد.

« عبدالرضا حاجی علی بیگی » روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تمامی درختان میوه هسته دار از جمله هلو، شلیل، زردآلو، آلبالو و گیلاس در اثر سرمای بامداد چهارشنبه دچار سرمازدگی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: درختان میوه دانه دار از جمله سیب، گلابی، تاکستان ها و باغات انگور نیز در اثر سرمای منفی پنج درجه دچار خسارت 70 درصدی شدند.
فرماندار شهرستان خنداب با یادآوری خسارت سرمازدگی به مزارع کلزا گفت: بر اساس برآوردهای اولیه انجام شده سرمازدگی به 80 درصد این مزارع خسارت وارد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: پایه درآمدی 90 درصد مردم شهرستان خنداب کشاورزی، باغداری و دامپروری است و با توجه به خسارات وارده در اثر بارندگی ها و جاری شدن سیلاب و با وجود اطلاع رسانی ها ضریب نفوذ بیمه محصولات کشاورزی به علت عدم اطمینان مردم شهرستان به جبران خسارت توسط بیمه محصولات کشاورزی، بار سنگین سرمازدگی و سیل بر دوش کشاورزان و باغداران خسارت دیده خواهد بود.
حاجی علی بیگی در ادامه اعلام کرد: مردم شهرستان خنداب به خصوص باغداران هشدارهای هواشناسی را بسیار جدی گرفتند و از هیچ تلاشی در 72 ساعت گذشته دریغ نکرده اند.
وی ادامه داد: با راه اندازی پویش های روشن کردن آتش و ایجاد دود و مه پاشی باغات سعی در مهار سرما داشتند که به علت برودت شدید دما این زحمات موثر واقع نشد.
فرماندار شهرستان خنداب میزان دقیق خسارات ناشی از سرمازدگی را منوط به بررسی کارشناسی در 24 ساعت آینده دانست.
وی در پایان از مسئولین ارشد استان به ویژه استاندارمرکزی و وزیر کشاورزی در جبران خسارت های وارد شده طلب استمداد کرد و خاطر نشان کرد: آسیب دیدگان سرمازدگی اخیر چشم امیدشان به کمک های مسئولان است.
پدیده سرمازدگی باغات شهرستان خنداب در سال گذسته نیز در سطح محدودتری نسبت به سال 98 رخ داد که در نهایت بند (خ) و امهال و استمهال تسهیلات کشاورزی تا سقف16میلیون اعمال شد.
شهرستان خنداب ازجمله قطب های مهم کشاورزی استان مرکزی با 70 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری جنوب غربی اراک واقع شده است.
55 هزار نفر جمعیت این شهرستان روستایی و 15 هزار نفر در شهر ساکن هستند.
1955/3075

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد فرمانداري خسارت سرمازدگي خنداب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

ایسنا/مازندران سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان بابل با اشاره به اینکه شهرستان بابل در بسیاری از حوزه‌های زیربنایی محروم است گفت: ۶۰ درصد روستاهای شهرستان بابل از نعمت گاز برخوردار نیستند.

علی پیرفلک چهارشنبه، ۵ اردیبهشت در جلسه شورای اداری شهرستان بابل اظهار کرد: طبق نگاه دولت سیزدهم باید تلاش مدیران ایثارگرانه و بی‌منت باشد، مدیران با روزمرگی و کارهای فرسایشی و یا از سرتکلیف سازمانی به اهداف مورد نظر نمی‌رسند.

وی افزود: برای اقدامات بزرگ و موثر باید همچون رزمندگان اسلام بود که در دوران دفاع مقدس اقدامی شبانه روزی بدون چشمداشت به امور مادی، با کم‌ترین حقوق بیشترین خدمات را ارائه دادند.

سرپرست فرمانداری ویژه بابل تصریح کرد: هیچ مدیری حق ندارد وابسته به حزب، جریان و تفکر سیاسی باشد بلکه تفکر مدیران باید رفع امورات مردم باشد.

پیرفلک یادآور شد: شهرستان بابل باوجود عملکرد درخشانی که در حوزه‌های مختلف در این نظام داشته است اما پیشرفت و توسعه مناسبی مطابق با خدمات ارزنده خود نداشته است.

وی ادامه داد: بسیاری از روستاهای بابل در حوزه زیربنایی محروم بوده و هنوز ۶۰ روستای شهرستان بابل از داشتن شبکه گاز محروم است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از روستاهای بابل فاقد آب شرب بهداشتی است، افزود: همچنین بسیاری از روستاهای دچار نوسان و ضعف ولتاژ برق هستند و تعدادی از روستاها از اینترنت برخوردار نیستند.

وی محور اقتصاد استان را فعالیت کشاورزی برشمرد و گفت: نقش مازندران در ارزآوری و تامین امنیت غذایی کشور برکسی پوشیده نیست، لذا ضروریست در تامین نیازهای حداقلی کشاورزان تلاش مضاعف شود.

پیرفلک با اشاره به اینکه شایسته نیست کشاورزان دغدغه و مشکل کود، سم و سوخت مورد نیاز کشاورزی داشته باشند، یادآور شد: لازم است در کمترین زمان ممکن این مشکلات مرتفع شود.

فرماندار بابل با اشاره به تنش آبی موجود در حوزه کشاورزی تصریح کرد: به بهانه ایجاد خطر برای حفره‌های زیرزمینی، کشاورزان را از اخذ پروانه چاه‌های کم عمق محروم نکنید بلکه با تشکیل کارگروه، پروانه حفر چاه صادر شود.

وی اظهار کرد: در ۲۵ فروردین سال گذشته ۴۵ متر مکعب دبی رودخانه در هراز بود که بین چند شهرستان بدون ایجاد مشکلی توزیع می‌شد اما این میزان به ۱۱ متر مکعب یعنی به یک چهارم کاهش یافت که تنش آبی را امسال شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه باید متولیان امر برای جبران تنش آبی منابع آبی جدید برای خود برنامه ریزی و طراحی کنند گفت: لایروبی آببندان‌ها، لاینینگ انهار، حفر چاه‌های عمیق کشاورزی و برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی از جمله این اقدامات است.

پیرفلک یادآور شد: با نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی ضمن مدیریت انرژی از قطعی برق واحدهای تولیدی جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت‌بندی در حوزه اعتبارات مورد توجه مدیران باشد و در اختیار فرمانداری قرار دهد، تصریح کرد: استفاده از اعتبارات شناور که شامل حوزه سفر ریاست جمهوری، ستاد بحران، اعتبارات بخش‌های کمیته برنامه ریزی استان در قالب تملک و دارایی، اعتبارات متوازن و سهم نمایندگان است رکن توجه مدیران دستگاه های اداری باشد و مدیر نمونه از نگاه ما مدیری است که در بخش اعتبارات شناور موفق عمل کرده باشد.

وی همچنین به استفاده از ظرفیت شهرستان در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و گردشگری تاکید کرد و گفت: اولویت بخش گردشگری حوزه بومگردی باشد .

پیرفلک تصریح کرد: در حوزه ساخت و سازغیر مجاز نیز اصل بر پیشگیری است، باید کارگروهی تشکیل و مشکلات مردم در حوزه منابع طبیعی و عرصه جنگلی حل شود.

وی گفت: کشاورزان و تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریاب خوبی نیستند این ما هستیم که باید بازار هدف برای فروش تضمینی این تولیدکنندگان را فراهم کنیم اما تاکنون در ایجاد بازار جامع سازمان یافته در شهرستان موفق نبودیم.

وی همچنین بر جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف برای توسعه شهرستان تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند
  • تیراندازی در خنداب برای عملیات تعقیب و گریز سارقان مسلح بوده است
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • صدور هشدار نارنجی برای بخش کشاورزی در استان سمنان
  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد