Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@22:03:30 GMT

خصوصی‌سازی‌های فعلی سرمایه‌بری است نه سرمایه‌گذاری

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۰۴۴۱

خصوصی‌سازی‌های فعلی سرمایه‌بری است نه سرمایه‌گذاری

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا مصری بامداد امروز در برنامه «ثریا» شبکه یک سیما با موضوع خصوصی‌سازی اظهار داشت: نمایندگان مجلس تذکرهای مختلفی را با مکاتبات فراوان انجام داده‌اند و حتی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم آن را مطرح کرده‌ایم ولی کاملاً بی‌نتیجه بوده است.

وی با بیان اینکه ستاد مذکور در مورد تخلفات دولت قبل مصر بر انجام جلسات و دستورات بود، اما در مورد تخلفات صورت گرفته در این دولت تمایل چندانی ندارد و اصولاً دولت نمی‌پذیرد و مصمم نیست که اگر فسادی در بدنه خودش شکل گرفته است آن‌را اصلاح کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان مطالبی در مورد واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه پرداخت و گفت: به طور مثال یکی از نمونه‌های این واگذاری‌ها پالایشگاه نفت کرمانشاه است که در سال ۹۰ و در دولت قبل واگذار شده بود.

مصری افزود: دولت با ملغی کردن این واگذاری که در سال ۹۰ با قیمت ۱,۸۰۰ میلیارد تومان صورت گرفته بود مجدداً تصمیم به واگذاری آن گرفت و پالایشگاهی که به بانک‌ها به جای طلبشان از دولت واگذار شده بود و سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان سود می‌داد را در عرض یکسال از روی کار آمدن دولت و با فرمول جدید تأمین خوراک آن را به زیان رساند.

وی با اشاره به مکاتبات بسیار زیادی که در این زمینه انجام شده اشاره کرد و بیان داشت: با تمام مخالفت‌ها سازمان خصوصی‌سازی بدون احراز اهلیت در پیشنهاد واگذاری کلاً خریدار را از گزینه اهلیت معاف کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: مهم‌تر از همه پالایشگاه ۱۸۰۰ میلیاردی را در نهایت با ۱۷۰ میلیارد تومان و با ۱۰ درصد نقد (با وجود اینکه قبلاً صددرصد نقدی واگذار شده بود) و یکسال تنفس واگذار کرد.

مصری تصریح کرد: مسئول ستاد انتخاباتی ریاست جمهور در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سال ۹۶ در گفتگو با خبرگزاری دولت از دستور رئیس جمهور برای متوقف شدن این واگذاری خبر داد که هیچگاه این وعده عملی نشد.

وی گفت: ۸ نماینده کرمانشاه خواستار تجدیدنظر و در نهایت تحقیق و تفحص از پالایشگاه و روند واگذاری آن شدیم که در نهایت کمیسیون انرژی مجلس در بررسی اولیه اعلام کرد که اختلافات فاحشی در قیمت گذاری زمین و ساختمان‌های قدیمی و جدیدالاحداث پالایشگاه مشهود است.

به گفته این نماینده مجلس، در این گزارش اعلام شده بود که پالایشگاه تنها بیش از ۲ هزار میلیارد تومان زمین دارد، عدم ارزیابی صحیح و واقعی عرصه و اعیان و اموال، چندین کیلو طلا و اورانیوم و ۱۰۰ تن کاتالیست در انبار بوده که ارزیابی نشده است، عدم ارزیابی ۱۳۰۰ قلم کالا که به صورت یک قلم و یکجا مورد ارزیابی قرار گرفته است و در نهایت گزارش مذکور بر تضییع بیت‌المال در این واگذاری تصریح داشته است.

مصری ادامه داد: در نهایت با واگذاری پرونده از کمیسیون انرژی به کمیسیون اقتصادی و انتخاب اعضای هیأت تحقیق و تفحص با تغییر در افراد انتخاب شده که غیرقانونی هم بود می‌خواستند نتیجه تحقیق و تفحص آنچه آنها می‌خواهند شود.

وی با انتقاد از نوع ارتباط وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: ما اینگونه برداشت می‌کنیم که ای رابطه برعکس شده و وزارت اقتصاد زیرمجموعه سازمان خصوصی‌سازی شده است.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس افزود: در حال حاضر هیچ سازمان مشخصی برای ارزیابی واگذاری‌ها و میزان توسعه آنها وجود ندارد.

مصری با بیان اینکه تاراج به غیر از واگذاری است، گفت: سرمایه‌گذاری هم اصولاً با سرمایه‌بری متفاوت است و این خصوصی‌سازی‌ها نوعی سرمایه‌بری است، چرا فکر می‌کنیم باید به هر قیمتی آنها را واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: ما تصمیم گرفتیم به جای تحقیق و تفحص از شرکت‌های واگذار شده این بار از خود سازمان خصوصی‌سازی تحقیق و تفحص کنیم که با وجود ممنوع‌الخروج شدن ریاست این سازمان اما هنوز از حمایت رئیس جمهور برخوردار است.

مصری در ادامه از رویکرد تعاملی رئیس جمهور در قبال نمایندگان مجلس هم انتقاد کرد و گفت: ۶ سال است که ما به عنوان نمایندگان مردم نتوانسته‌ایم با رئیس جمهور چند دقیقه صحبت کنیم چون اصولاً برای این کار وقت ندارند در حالی که سایر رؤسای جمهور در اولین و کمترین فرصت ممکن ما را پذیرا بودند.

کد خبر 4599832

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه ثریا کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عبدالرضا مصری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر امور اقتصاد و دارایی: پرسپولیس به کنسرسیومی از بانک ها واگذار شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بعد از ناکامی تلاش سه دولت گذشته، دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به کنسرسیومی از بانک‌ها و پتروشیمی‌ها در دولت سیزدهم واگذار شد.

به گزارش سایت سازمان خصوصی سازی، دکتر سید احسان خاندوزی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، اظهار داشت: امروز ۸۵ درصد سهام دو باشگاه پر طرفدار و مردمی پرسپولیس و استقلال در فرابورس به بخش غیر دولتی واگذار شد.

وی افزود: دولت سیزدهم زمانی بر سر کار آمد که این دو باشگاه دچار محرومیت‌هایی شده بودند. در سال ۱۴۰۰ ستادی به عنوان ستاد واگذاری بین وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی سازی و سازمان بورسی تشکیل شد و در اسفند ماه همان سال اولین گام برداشته شد؛ این در حالی بود که سه دولت قبل در این زمینه ناکام بودند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در دولت سیزدهم بورسی شدن دو باشگاه از محل افزایش سرمایه بدون حق‌تقدم انجام و در سال ۱۴۰۱ تلاش شد تا از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرایند مالکیت این دو باشگاه حل و فصل شود که از سوی بخش تعاونی و خصوصی اقبال نشد.

دکترخاندوزی با بیان اینکه تلاش دولت سیزدهم اصلاح اقتصادی و مالی است، گفت: تلاش دولت بر این بود تا مساله اتحاد مالکیت و بحث مدیریت و انضباط مالی را بتواند حل و فصل کند.

وی ابراز داشت: همزمان مساله جریمه آسیایی، فرصت اصلاح اقتصادی و مالی و مدیریت این دو باشگاه را فراهم کرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به برگزاری مزایده گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ تلاش شد تا از طریق کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و صنایع پتروشیمی این مساله حل و فصل شود که این اتفاق امروز در فرابورس محقق شد. طبق اطلاعاتی که در فرابورس قرار دادند ارزش نهایی سهام این دو باشگاه اعلام و با ارزش ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پرسپولیس و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای استقلال نهایی شد.

دکترخاندوزی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۱۰ درصد معامله باید به عنوان نقدی و ۹۰ درصد اقساطی صورت می‌گرفت، امروز بخش نقدی قطعی شد و اقساط طی مهلت‌های ۶ ماهه توسط کنسرسیوم‌های بانکی و پتروشیمی پرداخت می‌شود.

واگذاری مالکیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی طی مراسمی در روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه، انجام می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خاندوزی: ۱۰ میلیون فرصت فساد، از طریق درگاه ملی مجوزها خشکانده شد سخنگوی اقتصادی دولت : ۵۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ های دولت گذشته را پرداخت کردیم

دیگر خبرها

  • راه خصوصی‌ سازی ایران‌ خودرو و سایپا باز می‌ شود؟
  • قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال
  • وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
  • وزیر امور اقتصاد و دارایی: پرسپولیس به کنسرسیومی از بانک ها واگذار شد
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • چرا در زمان خودتان لوکوموتیوی واگذار نکردید/ با کدام عملکردتان برای راه آهن نسخه می پیچید؟
  • استخراج معدن نفرایت کابل واگذار شد
  • سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیاردی بخش خصوصی در بناهای تاریخی
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش واردات کالا و تخصیص ارز باید تغییر کند
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش و تخصیص ارز باید تغییر کند