Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@13:08:37 GMT

اجازه برداشت شورابه صنعتی از دریاچه نمک قم داده نمی شود

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۰۵۵۰

اجازه برداشت شورابه صنعتی از دریاچه نمک قم داده نمی شود

قم- ایرنا - مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریاچه نمک قم دارای شرایط حساس و شکننده ای است و اجازه برداشت شورابه های صنعتی از این تالاب ارزشمند به روش تبخیری را نمی دهیم.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قم، مسعود باقرزاده کریمی در گفت و گویی بیان با اشاره به وضعیت و شرایط حساس و شکننده دریاچه نمک قم، از دست اندازی به منابع آبی این دریاچه به ویژه رودخانه شور با هر بهانه ای انتقاد کرد و افزود: با توجه به شرایط حساس و وجود کانون های گرد و غبار در این منطقه، اجازه برداشت شورابه های صنعتی از این تالاب ارزشمند به روش تبخیری که باعث اتلاف آب می شود را نمی دهیم و سازمان در این راستا از روش های مداربسته حمایت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است.
این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
وی همچنین در جریان بازدید از تالاب های استان در سخنانی اظهار داشت: تالاب ها هرچند کوچک یا بزرگ باشند، نقش و جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی در بهبود و تنظیم شرایط اکولوژیکی مناطق برعهده دارند.
وی با بیان اینکه حقابه تالاب ها باید درکل حوضه آبریز به صورت یک مجموعه واحد در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: اگر حقابه زیست محیطی تالاب ها و رودخانه ها در کل حوضه آبخیز و آبریز به صورت صحیح مدیریت شود، مشکلات و چالش های زیست محیطی در عرصه تالاب ها را به شکل امروزی شاهد نخواهیم بود.
باقرزاده کریمی بر ضرورت تأمین حقابه های زیست محیطی تالاب های استان قم تأکید کرد و گفت: تالاب های قم در مرکز کشور دارای جایگاه مؤثر و منحصر بفردی هستند که کم توجهی به آنها ممکن است آسیب های جدی برای مراکز جمعیتی و زیست بوم منطقه به دنبال داشته باشد.
تالاب های قم با وسعت حدود 100 هزار هکتار، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته های بزرگ پرندگان مهاجر است تا اثبات کند که زیبایی قم تنها در کویر خلاصه نمی شود.
تالاب های مره، شکار ممنوع حوض سلطان، بهشت معصومه، دریاچه نمک، غدیر و گنبد نمکی جزو تالاب های قم به شمار می آید.
7405/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست درياچه نمك قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: یک واحد مرغداری متخلف که ۱۷ گونی لاشه مرغ تلف شده را در تالاب انزلی تخلیه کرده بود، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شد. حمزه عشوری با اشاره به گزارش‌های مردمی مبنی بر رها شدن لاشه‌های مرغ تلف شده در تالاب انزلی محدوده رودخانه سیاه درویشان شهرستان صومعه سرا اضافه کرد: کارشناسان و محیط بانان حفاظت محیط زیست به همراه کارشناسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی با دریافت اطلاعات از تلفات مرغداری‌های حاشیه تالاب به موقع اقدام کردند. وی گفت: این مرغداری ۱۷ گونی لاشه مرغ‌های تلف شده را مخفیانه در رودخانه سیاه درویشان تخلیه کرده که در نهایت لاشه مرغ‌های مرده، از تالاب بین المللی انزلی سر درآورده بود.  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: بعد از مستندسازی و تشکیل پرونده قضایی، محیط بانان، مرغ‌های تلف شده را جمع آوری و بصورت اصولی امحا کردند.  عشوری تصریح کرد: هر گونه تهدید علیه بهداشت عمومی و تخریب محیط زیست تخلف است و با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده