Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سهیلا محمدی: مشاغل خرد و خانگی شاید یکی از بهترین راهکارهای کاهش بیکاری محسوب شده و در واقع کلیدی طلایی برای بازکردن قفل اشتغال در شرایط فعلی کشور از نظر رکود اقتصادی و نرخ بالای بیکاری است.

این گونه مشاغل چون با کمترین میزان سرمایه گذاری همراه است، مورد استقبال بسیاری افراد از جمله بانوان قرار گرفته و در سال‌های اخیر زنان بسیاری با شناخت این مشاغل و سودآوری نسبتاً خوب آن به این عرصه روی آورده و برای خود کسب و کاری رقم زده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسرین آل بوعلی یکی از زنان سرپرست خانوار است که با تکیه برهمت و اراده خویش در خانه‌ای استیجاری در یکی از روستاهای بخش نشتا از توابع شهرستان تنکابن توانست گلخانه‌ای کوچک راه اندازی کرده و به پرورش نشاء صیفی جات منحصر به فرد چون ذرت و گوجه سیاه، لوبیاهای نودلی، سیب زمینی و گل کلم بنفش، گوجه فرنگی زرد و.. مشغول شود.

خودش به خبرنگار مهر می‌گوید: این نشاء ها برای نخستین بار در ایران تولید می‌شوند و اگر رواج پیدا کنند، کشاورزان می‌توانند در نوع کشت خویش بازنگری کرده و اینگونه صیفی جات با طعم و مزه منحصر به فرد را پرورش داده و الگوی کشت خود را تغییر دهند زیرا این صیفی جات به دلیل خاص بودنشان با استقبال بسیار خوبی روبرو بوده و بازار فروش داخلی و خارجی خوبی دارند.

بانو بوعلی افزود: ۵ سال پیش به واسطه علاقه ام به کاشت این گونه صیفی جات از تهران به بخش نشتا از توابع شهرستان تنکابن مهاجرت کرده و در خانه‌ی استیجاری این گلخانه کوچک را راه اندازی کردم، وقتی مزرعه کوچکم به محصول رسید متوجه شدم که میزان بار آوری نشاء ها به دلیل آب و هوای خوب شمال بسیار رضایت بخش بوده و حتی مزه آنها نیز خیلی بهتر از کشورهای محل کشتشان بود.

وقتی مزرعه کوچکم به محصول رسید متوجه شدم که میزان بار آوری نشاء ها به دلیل آب و هوای خوب شمال بسیار رضایت بخش بوده و حتی مزه آنها نیز خیلی بهتر از کشورهای محل کشتشان بود

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه تصمیم دارد، نخستین جشنواره نشاء صیفی جات را در روزهای آتی برگزار کند، اظهار داشت: پیش از این نیز جشنواره کاهو برگزار کردم که در آن به عرضه انواع کاهو ها، مانند کاهوی بنفش، مجعد، تیغ دار و.. پرداختم که هرکدام طعمی متفاوت داشته و دارای خواص دارویی زیادی بودند.

وی با بیان اینکه با برگزاری جشنواره نشاء تصمیم دارم بستر ی جدید برای کشاورزی نوین ایجاد کنم، تصریح کرد: چنانچه این کار گسترش پیدا کند، علاوه بر افزایش تقاضا و رونق بازار فروش و تقویت اقتصادی خانوارها، در ابعادی گسترده‌تر می‌توان با بهره گیری از رنگ‌ها و جاذبه‌های بسیار زیبا و دلفریب این محصولات مزرعه گردشگری راه اندازی کرده و بدین ترتیب انگیزه تولید را در بین کشاورزان و خانوارها افزایش داده و باعث شویم تا اراضی باارزش خانوارها تبدیل به ویلا و ساختمان نشده و در خدمت اقتصاد خانواده باشد.

بانو بوعلی خاطر نشان کرد: تصمیم دارم با آموزش دادن نحوه کاشت و داشت و برداشت این محصولات به خانوارها، در صورت حمایت مدیران این شهرستان، کانون پرورش این صیفی جات خاص را در این منطقه ایجاد کرده و با تولید انبوه آن زمینه صادراتشان را فراهم کنم.

وی عمده مشکلش را، در اختیار داشتن قطعه زمینی برای گسترش کارش می‌داند و می‌گوید: اگر زمینی مناسب و با اجاره بهای کم در اختیارم باشد، می‌توانم زنان بسیاری در این سودآوری شریک کنم.

بانوان کارآفرین روستایی حمایت می‌شوند

فرهاد سیاه مشته ای بخشدار نشتا درباره حمایت از بانوان کارآفرین به خبرنگار مهر گفت: ما در بخش نشتا، به دهیاران ابلاغ کردیم که بانوان کارآفرین روستاهای خود را شناسایی کرده و به بخشداری معرفی کنند.

وی افزود: بخشداری نشتا در جهت ایجاد انگیزه بین بانوان، یک نمایشگاه کوچک عرضه محصولات خانگی را برای این بانوان در روستای آلکله ایجاد کرد تا آنان بتوانند محصولات خویش را به فروش برسانند و البته پیگیر ایجاد مکان ثابت برای بازار فروش محصولات خانگی بانوان هستیم.

بخشدار نشتا ادامه داد: هر بانویی که بخواهد کارش را گسترش دهد، بخشداری اورا برای دریافت تسهیلات اشتغال به مراجع ذیصلاح معرفی می‌کند.

وی درباره تأمین زمین برای بانو آل بوعلی نیز گفت: دو قطعه زمین را برای گسترش کار این خانم کار آفرین معرفی کردیم اما به دلیل مناسب نبودن مکان مورد پذیرش وی قرار نگرفت و به همین منظور پیگیر هستم با بهره گیری از ظرفیت دهیاران بتوانیم برای این بانو قطعه زمینی را تهیه کنیم تا وی بتواند کارش را گسترش دهد.

بخشدار نشتا با بیان اینکه فعالیت‌های این چنینی در دل روستا در واقع یک ظرفیت است، افزود: معتقدم که باید به این کارهای خرد بها ی بیشتری داد، زیرا علی رغم سرمایه گذاری اندک، سودآوری خوبی به دلیل ارگانیک بودن محصولات داشته و سبب شکوفایی اقتصاد روستا می‌شود.

ابراهیم کاویانی رئیس جهاد کشاورزی تنکابن هم درباره حمایت از بانوان فعال در مشاغل خانگی گفت: اداره جهاد کشاورزی در زمینه اعطای مجوز و تسهیلات کم بهره از بانوانی که در خانه‌هایشان کار ایجاد کرده‌اند حمایت می‌کند.

وی افزود: افرادی که در خانه‌هایشان گلخانه دارند و یا محصولات کشاورزی تولید می‌کنند، اداره جهاد کشاورزی در تأمین سوخت، بذر و کود نیز به آنان کمک می‌کند.

بر این اساس می‌توان گفت که توجه به توانمندی زنان در ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق تولید ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و دقیقاً به همین دلیل بایستی متولیان امر با بهره گیری از سیاست‌های تشویقی، انگیزه را در میان بانوان کار آفرین افزایش دهند و با حمایت درست و اصولی از آنان، گامی ارزشمند در جهت تقویت اقتصاد خانوارها، ایجاد اشتغال و فراهم کردن زمینه برای تولید محصولات ارگانیک بردارند.

کد خبر 4599837

منبع: مهر

کلیدواژه: کارآفرینی فرمانداری تنکابن کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان ورزشکار حمایت می‌شوند/ افزایش کسب کرسی‌های بین‌المللی

مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در خصوص عملکرد معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۲ گفت: در سالی که گذشت، بانوان کشور ما عملکرد بسیار موفقیت‌آمیزی داشتند و به طور قطع می‌توان گفت در چند سال گذشته، زنان ورزش کشور بیشترین افتخارآفرینی را در میادین بین‌المللی در یک سال داشتند.

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: سال گذشته ۸۱۷ مدال کسب شده در مسابقات بین‌المللی داشتیم و این بهترین آمار کسب شده در یک سال در چند سال گذشته است. ما تمام قد از بانوان حمایت خواهیم داشت تا در ادامه بتوانند در جهت اهتزاز پرچم کشورمان تلاش موثر داشته باشند، در این زمینه از حمایت نمایندگان مجلس، وزارت ورزش و در کمیته ملی المپیک و پارالمپیک هم برخوردار هستیم.

وی در ادامه به اعزام بانوان ورزشکار در میادین بین‌المللی و میزبانی رویداد‌های بین‌المللی پرداخت و گفت: در سالی که گذشت، ما حدود ۴۵۱ اعزام به رویداد‌های خارجی داشتیم و همچنین میزبانی ۱۴۶ رویداد بین‌المللی را بر عهده گرفتیم. در سال ۱۴۰۲ تمرکز بیشتر معاونت، روی اعزام و افتخارآفرینی بیشتر بانوان ورزشکارمان بود که خدا را شکر این اتفاق رقم خورد و زنان ایران در مسابقات مختلف توانستند نتایج بسیار خوبی را رقم بزنند.

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در خصوص مربیان و داوران تربیت‌شده خانم و افزایش آن نسبت به سال گذشته گفت: در حال حاضر ما ۱۱۷۸۴۳ و ۲۱۷۶۳۸ داور و مربی تربیت شده داریم و در سالی که گذشت موفق شدیم حدود ۷ هزار داور و ۱۴ هزار مربی را به جمع مربیان و داوران زن تربیت‌شده کشور ملحق کنیم.

کاظمی‌پور همچنین در خصوص حفظ جایگاه و عضویت بانوان در مجامع بین‌المللی گفت: به حول قوه الهی تا اینجای کار ۱۱۲ کرسی ما را در مجامع بین‌المللی، زنان کشور تشکیل داده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته، به ۹ نفر افزایش پیدا کرده است. معاونت ورزش بانوان در این مدت تلاش کرد با شناسایی، حمایت و معرفی بانوان ورزشکار موفق و هویت‌آفرین مبتنی بر ارزش‌های ایرانی- اسلامی قدم موثری در مسیر توسعه ورزش قهرمانی و حضور بانوان ورزشکار در میادین بین‌المللی بردارد که خوشبختانه با اجرای برنامه‌ریزی‌ها شاهد افتخارآفرینی‌های متعدد در مسابقات و رویداد‌های مختلف بوده‌ایم و امیدوارم با تلاش ورزشکاران و مجموعه ورزش کشور، در سال آینده شاهد اتفاقات خیلی بهتر برای ورزش بانوان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی سایر حوزه ها

دیگر خبرها

  • ارومیه مهیای جشنواره ورزشی ، تفریحی و فرهنگی می شود
  • تحقق شعار سال و اجرای منویات مقام معظم رهبری، با حمایت از سرمایه‌گذاران امکان پذیر است
  • ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی یکی از برنامه‌های راهبردی لرستان است
  • دوهفته کارگردانان جشنواره کن جایزه جدید می‌دهد/تجلیل شانتال آکرمن
  • ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر
  • برپایی بازراچه نوروزی صنایع دستی در اردستان
  • معاون توسعه ورزش بانوان : تمام قد از بانوان ورزشکار حمایت می‌کنیم
  • بانوان ورزشکار حمایت می‌شوند/ افزایش کسب کرسی‌های بین‌المللی
  • قرائت ترجمه شعر شاعر لنجانی در تجمع بانوان در حمایت زنان غزه + فیلم
  • حمایت قاطع بانوان گرگانی از مردم فلسطین