Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@07:34:42 GMT

برج‌هایی به بلندای تاریخ

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۱۲۷۷

برج‌هایی به بلندای تاریخ

دهاقان_گذشتگان با هوشیاری و درایت و اصول مهندسی چنان بناهایی ساخته‌ و از خود به یادگار گذاشته‌اند که با گذشت ایام همچنان پا برجا مانده و حتی مخروبه‌های آنها نیز در برابر بلایای طبیعی مقاوم بوده و آسیبی ندیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، خاک از دیرباز ارزشمندترین عنصری است که انسان‌ها روز به روز ارزش‌های آن را بیش از پیش دریافته‌اند از زمانی که خداوند انسان را با خاک آفرید آدمی هم با هنر آفرینی خود توانسته است با این عنصر یادگارانی بنا کند که با گذشت بیش از هزاران سال همچنان پابرجا بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت پل‌ها، سدها، قلعه‌ها، کومه و آشیانه و برج‌های کبوتر که از هنر معماران قدیم الایام بوده، امروز در هر نقطه از کشور نماد یادگاران گذشتگان است که قدمت تاریخ را به گردشگران و جهانیان اثبات می کند.

در زمان‌های قدیم به خصوص در دوره سلسله قاجاریه، دانشمندان پی به ارزش طلایی خاک کشور بردند و از آن در جای جای کشور برای بنا نهادن برج‌هایی استفاده شد که همچنان بر پیکر ممالک استوار است هرچند که بر اثر برداشت‌های بی‌رویه خاک، حفاری‌های غیرمجاز در اطراف برج‌ها انجام شده و خرابی‌های برای این بناها ایجاد کرده، اما نماهای داخلی آن در برابر حوادث و بلایای طبیعی نیز همچنان مقاوم است.

برج‌های کبوتری که به عنوان مکانی برای نگه داشتن کبوتر و آذوقه پرندگان از آن استفاده می‌شده، اما امروز با وجود اینکه این برج‌ها کاربری گذشته را ندارد، اما هنر هنرمندان را به نمایش گذاشته و برای بسیاری از گردشگران جذابیت‌های خاصی دارد.

برج های کبوتری در معرض نابودی

مرتضی طیاری، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان در این باره می‌گوید: برج‌های کبوترخانه در شهرستان بناهایی با مقطع دایره‌ای و چهار ضلعی هستند که در آنها تعدادی به صورت چند قلو نیز دیده می‌شود البته بیشتر آثار باقیمانده سالم مانده‌اند و مخروبه‌های آنها نیز اندک است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰ برج کبوترخانه در این شهرستان می‌افزاید: این بناها محل اسکان، تولید و پرورش کبوترهای اهلی و وحشی بوده و مالکان نیز بیشتر از فضولات بسیار غنی آنها که هر یک گرم از فضولات 40 سانتیمتر از خاک را تغذیه می‌کند برای استفاده به عنوان کود در مزارع و گاهی از گوشت کبوترها که خواص دارویی هم دارد نیز استفاده می‌کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان با بیان اینکه برج های کبوترخانه بر اثر بی‌توجهی افراد سودجو در معرض خطر قرار گرفته‌اند، تصریح می‌کند: در حال حاضر مطالعات کارشناسی برای ثبت دو برج کبوترخانه در روستاهای محمودآباد و قمبوان بررسی شده تا به ثبت آثار تاریخی ملی اضافه شود.

طیاری با اشاره به مرمت چند برج کبوترخانه توسط بخش خصوصی در شهرستان، خاطرنشان می‌کند: باتوجه به برخورداری این ساختمان‌ها از معماری زیبای بومی، مرمت، حفاظت و احیای آن‌ها برای آیندگان پیگیری جدی‌تری می‌طلبد.

وی با اشاره به قدمت تاریخی این بناها می‌گوید: برج‌های کبوترخانه متعلق به دوره صفویه و بعد از آن است و دارای ابعاد نسبتا بزرگ به ارتفاع حداکثر ۱۲ متر هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان، اظهار می‌کند: برج‌های کبوترخانه در زمان‌های گذشته گنجایش پرورش بیش از یک هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده کبوتر را داشته و از نظر شکل هندسی، معماری داخلی، سقف، نمای خارجی و... به روش مهندسی کاملا قوی ساخته شده و همچنان در برابر بسیاری از حوادث مقاومت بسیار بالایی دارند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بافت تاریخی برج کبوتر خاک دهاقان ميراث فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۱۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از مردی که به تاریخ شفاهی رادیو مشهور است

به گزارش قدس آنلاین، در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند پژواک که پیمان طالبی اجرای آن را برعهده داشت از محمد قربانی، پیشکسوت رادیو که به تاریخ شفاهی رادیو شهره است، تقدیر شد.

قربانی از دهه ۴۰ راهی رادیو شد و با ۵۱ سال فعالیت در رادیو از مردان بزرگ در این عرصه به شمار می رود.

امروز چهارمین روز از اردیبهشت ماه رادیو در ایران به ۸۴ سالگی پا گذاشت.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ / فیلم
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • علی خطیر: بعد از قهرمانی استقلال در آسیا، امروز بزرگترین روز در تاریخ باشگاه است! / فیلم
  • چشمک ستاره دوم به آبی‌ها
  • ضبط و معدوم‌سازی ۷۰۰ کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان
  • تجلیل از مردی که به تاریخ شفاهی رادیو مشهور است
  • داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم
  • امحای بیش از چهار تن مواد غذایی تاریخ گذشته در گلپایگان
  • وعده صادق مبدأ امنیت شد
  • ۳ اردیبهشت بزرگداشت شیخ بهایی + بیوگرافی و آثار