Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدعلی ضیا مجری و تهیه کننده «فرمول یک» شب گذشته میزبان محمدرضا علیمردانی بازیگر، خواننده و دوبلور بود که درباره صداپیشگی به جای غلامرضا تختی، مافیا در دوبله، فروش نرفتن فیلم تختی به خاطر مافیای سینما، علت عدم حضور در «پایتخت ۵»، انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت، همکاری با مهران مدیری سخن گفت و با نوید محمدزاده شوخی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیمردانی در گفتگو با ضیا درباره آغاز کارش با دوبله زیرزمینی اظهار کرد: آنها داخل سازمان پیشکسوتان کارهایشان را انجام می‌دادند، ما هم برای ویدئو رسانه‌ها کار می‌کردیم، نمی‌دانستیم به مجوز نیاز داریم و خودمان ممیزی‌ها را رعایت می‌کردیم. تا اینکه اعتراضاتی پیش آمد و گفتند این‌ها زیرزمینی هستند و ما هم مراتب قانونی را پیگیری کردیم. 

وی افزود علی رغم پیش بینی، آنها اما از ما استقبال کردند و گفتند شما خیلی خوب هستید و خانواده‌های ما کار شما را دنبال می‌کنند، راه دارد و بیایید قانونی شوید؛ این مسیر وزارت کار و وزارت ارشاد است. ما تا سال‌ها بعد که قانونی بودیم به ما زیرزمینی می‌گفتند، ولی ما چیزی نمی‌گفتیم.

مدیر دوبلاژ مولف دوم یک اثر است

وی درباره استفاده از لهجه‌ها در دوبله آثار سینمایی توضیح داد: ما هر جایی از لهجه استفاده نمی‌کردیم. مدیر دوبلاژ مولف دوم و موظف است امانتدار کارگردان باشد.اگر بنا است در کشور دیگری دوبله شود مدیر دوبلاژ باید آن اثر را با فرهنگ و زبان خودش تطبیق دهد. ما موظف هستیم جایی که کارگردان از لهجه به خصوصی از زبان خود استفاده کرده، ما هم از لهجه‌های بانمکی استفاده کنیم که منظور منتقل شود.

این بازیگر افزود: به مرور این موضوع به یک سبک تبدیل شد و هرکس می خواست کار را بانمک کند سراغ لهجه می‌رفت. این تقصیر ما نبود و ما بنیان غلطی نگذاشته بودیم، نگاهمان هم درست بود و بی تحصیلات و تجربه سراغ این کار نیامده بودیم.

علیمردانی درباره اینکه خیلی از دوبلور‌های فعلی را او وارد کار کرده، گفت: اصطلاح آوردن درست نیست. سر کلاس هم خیلی‌ها می‌گویند ما به شما مدیون هستیم، اما من می‌گویم شما سر کلاس من آمدید و من موظف هستم هرچه می‌دانم به شما درس بدهم. افراد دیگری هم، هم دوره شما بودند، آن‌ها حالا کجا هستند؟ پس معلوم است شما آموخته‌های مرا دریافته‌اید و روی خودتان کار کرده‌اید تا به اینجا رسیده اید.

دوبله مافیا ندارد و ما خدا را داریم

این دوبلور در پاسخ به این سوال ضیا که آیا همچنان ما بهترین دوبله دنیا را داریم، گفت: بعد از موج نویی که اتفاق افتاد و کار رقابتی شد، همچنین واحد دوبلاژ هم به جوان‌ها عرصه داد، دوباره بهترین شدیم. من نمی‌پذیرم که در دوبله مافیا وجود دارد، بعضی‌ها می‌توانند کار‌ها را انحصاری انجام بدهند، ولی ما خدایی داریم که سمیع و بصیر است و اگر شما زحمت بکشید راه را برایتان باز می‌کند.

وی ادامه داد:ترجیح دادم نه به فرش قرمز «غلامرضا تختی» بروم نه مصاحبه‌ای کنم نه در پیجم چیزی بگویم چرا که دوست نداشتم مردم با ذهنیت اینکه صدای تختی را شخص دیگری گفته به دیدن فیلم بروند.

علیمردانی در پاسخ به ضیا که می‌گفت برای اولین بار در برنامه «فرمول یک» این موضوع را مطرح می‌کنیم که شما به جای آقا تختی در فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» حرف زده اید، اظهار کرد: من به آقای ملکان تهیه کننده محترم فیلم و دوست خوبم گفتم من ترجیح می‌دهم در مراسم فرش قرمز حاضر نشوم، مصاحبه‌ای نکنم و در پیچم هم اگر پستی درباره فیلم می‌گذارم نگویم که من صداپیشه تختی هستم. او به هر حال قهرمان ملی مردم است و دوست نداشتم مخاطب با این ذهنیت برود که صدایی که از آقا تختی می‌شنود برای کسی دیگر است تا او را بپذیرد.

علیمردانی در پاسخ به اینکه چرا «غلامرضا تختی» نفروخته، تصریح کرد:«غلامرضا تختی» به دلیل مافیای سینما فروخته نشد، اما فیلمی ماندگار است. وقتی به یک فیلم سالن‌ها و سانس‌های خوبی داده نمی‌شود، یعنی برخی زورشان می‌رسد و یک کار‌هایی می‌کنند. مگر می‌شود فیلم آقاتختی نفروشد؟ این فیلم فاخری شده است و چند دهه بعد به آن می‌بالیم. در سینمای ایران در آن دوران چنین فیلم‌هایی از جمله غلامرضا تختی ساخته شد.

وی ادامه داد:خیلی از فیلم‌ها فروخته می‌شود چرا که به آن‌ها احتیاج است، چون مردم به شادی و تفریح نیاز دارند اما فراموش می شوند چرا که فیلم‌هایی نیستند که بعد‌ها به آن‌ها افتخار کنیم، بلکه از آن‌ها به عنوان فیلم‌هایی یاد می‌کنیم که در زمان خود موفق بوده اند و تاریخ مصرفشان تمام شده است، اما فیلمی مثل تختی ماندگار است و تاریخ مصرف ندارد.

چون بازیگران تختی فن بیان نمی‌دانستند به جایشان حرف زدم

این گوینده ادامه داد: بازیگران این فیلم در دو دوره سنی که من صحبت کردم، ورزشکار بودند و بازیگر نبودند. آنقدر هم فرصت نبوده که کلاس بیان بگذرانند، اهل شهر‌های دیگر هم بودند و لهجه داشتند، با این نیت کار را ساختند که مجدد روی آن صداگذاری فارسی داشته باشیم، آقای ملکان هم قابل دانستند و با من صحبت کردند، آقای توکلی هم توافق داشتند. من اتود کوچکی روی چند سکانس زدم و فرستادم که با واکنش مثبت روبرو شد و آن‌ها گفتند تختی ما مشخص شد من هم با کمال میل و افتخار و وسواس کار را انجام دادم و خداراشکر راضی بودند. حرف زدن به جای تختی افتخاری برای من بود و من هم کوچکم و آقا تختی هم همیشه می‌گفت من کوچک همه هستم.

هرگز با محسن تنابنده دعوایم نشده و او رفیق قدیمی من است

وقتی ساخت «پایتخت ۵» قطعی شد برای کار دیگری تعهد داشتم و بهرام افشاری وارد خانواده معمولی شد.

وی در پاسخ به این سوال ضیا که آیا با محسن تنابنده دعوایی داشته که دیگر در پایتخت نبوده، تاکید کرد: هرگز. محسن تنابنده از اوایل دهه ۷۰ رفیق من است از دانشگاه با هم بودیم. واقعا کسی چنین شایعه‌ای را درست کرده؟ همین حالا به محسن زنگ بزنید. ما رفیق قدیمی هم هستیم و من سختی کشیدن‌های او را دیده ام. دو سال بین ساخت فصل چهارم و پنجم وقفه افتاد تا اینکه محسن به من گفت مثل اینکه ما توافق نمی‌کنیم، تو برو و به تعهدهایت برس. تا اینکه کمی بعد محسن به من زنگ زد و گفت مشکل حل شده و کار ساخته می‌شود. اما من دیگر برای کار دیگری توافق کرده بودم و محسن هم گفت دیگر تقصیر خودمان شد و کار آنقدر بالا و پایین شد که تو و هدایت هاشمی را از دست دادیم. کلی هم برایت متن نوشته ایم و می‌خواهیم به ترکیه برویم و حیف است. که در نهایت بهرام افشاری را آوردند که خیلی هم موفق بود.

انتقاد گوینده «دیرین دیرین» به شعر‌های بی محتوای کودکی

علیمردانی در پاسخ به سوال دیگر ضیا درباره تحلیل شعر اتل متل توتوله توضیح داد: مرحوم آقای علی معلم برای جشن حافظ به من گفت: محمدرضا جان کاری به این شکلی می‌خواهم، من هم یک خط برایش گفتم. گفت همین خوب است. این از زاویه‌ای بود که کسی به آن نپرداخته بود. اتفاقا مدت‌ها بود فکرم مشغول شده بود که این شعر ها چیست به بچه هایمان یاد می‌دهیم. یکی از این اشعار بی معنی کودکانه این است که دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده! شما منتظرید که از شما بپرسند شما دستمال مرا ندیده ای؟ اما بعد می‌پرسد: سواد داری؟! آخر به سواد من چکار داری؟ در ادامه می‌گوید نچ نچ! دوباره می‌پرسد: بی سوادی؟! ادامه اش که عالی و شاهکار است! امیدوارم توجه کنیم کار‌های قشنگ‌تر و معنادارتر به بچه هایمان یاد بدهیم.

آلبوم جدیدی با ۱۳ قطعه منتشر می‌کنم و به فکر برگزاری کنسرت هستم

وی درباره کار خوانندگی و انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت بیان کرد: آلبوم جدیدی با ۱۳ قطعه دارم که مراحل پایانی را طی می‌کند. برای برگزاری کنسرت هم جدی هستم. آهنگ شش و هشت و مبتذل در کارم نیست، اما ترک‌هایی مثل «جان من وجان تو» را داریم.

علیمردانی گفت: برای اینکه روال درست و حرفه‌ای را طی کنیم احتیاج داریم آلبوم به مخاطب ارائه کنیم. من تعدادی تک ترک منتشر کردم و به این نتیجه رسیدیم که تجمیع آن‌ها و قطعه‌های شنیده نشده می‌تواند یک آلبوم باشد.

دلم می‌خواهد کار‌های جدی بازی کنم یا در طنز موقعیت باشم

این بازیگر در پاسخ به این سوال ضیا که آیا مایل است بیشتر نقش جدی بازی کند و اگر مهران مدیری به او پیشنهاد بدهد می‌پذیرد یا خیر، گفت: در این مقطع دلم می‌خواهد کار‌های جدی بازی کنم. طنز هم اگر پیشنهاد شود دوست دارم طنز موقعیت باشد.

وی با بیان اینکه کار‌های عطاران به شدت شیرین است،گفت: آقای مدیری محبت داشتند و دو دفعه شرمنده شان شدم و زمانمان به هم نخورده است. یک بار سر فصل دوم «قهوه تلخ» رفتم و بار دیگر برای فیلم سینمایی او و آخرین بار هم برای سریال «هیولا» که باز هم شرمنده شدم. مسئولیت روی سرم ریخته و نظارتی بر دوبله‌ها دارم و دیرین دیرین و پندانه هم هست.

ماشین خاص و گران قیمتی ندارم

علیمردانی در پاسخ به اینکه با درآمدهایش غیر از برج سازی چه می‌کند، افزود: من برجی ندارم؛ پول‌ها خرج زندگی می‌شود. ماشین خاص و گران قیمتی ندارم البته ماشینم ارزان هم نیست.

در ادامه سکانس «بذارید برم من» پایتخت با بازی محسن تنابنده بدون صدا پخش شد و علیمردانی فی البداهه گویندگی آن را انجام داد.

همچنین قرار شد علیمردانی برای سکانسی از «متری شش و نیم» هم این کار را انجام بدهد که در این خصوص گفت: چقدر دوست دارم این فیلم را ببینم، اما هنوز نتوانستم و کار خیلی خوبی دارد.

نوید محمدزاده عزیز می‌دانم که جنبه داری با تو شوخی کنیم

وی در ادامه خطاب به بازیگر نقش اصلی این فیلم اظهار کرد: نوید محمدزاده عزیز این‌ها مرا گیر انداختند! می‌خواستی اینقدر خوب بازی نکنی که اینقدر مطرح شوی و بخواهیم با سکانسی که بازی کردی شوخی کنیم! می‌دانم که جنبه اش را داری.

ورود عروسک‌های جدید به «خندوانه» در فقدان جناب خان عجله‌ای شد و نقشه ما سوخت

علیمردانی در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به اینکه چرا عروسک‌های جدید خندوانه که او صداپیشگی را برعهده داشت، به ثمر نرسیدند، گفت: این عروسک‌ها تئاتری بودند و نقشه دیگری برای آن‌ها داشتیم. قرار بود ورودشان یکی یکی باشد، اما کار عجله‌ای شد. چون در عید قرار بود دیده شوند چهار تا را با هم آوردند و نقشه‌ای که برایشان کشیده بودیم سوخت و دیگر ادامه ندادیم.

۵۰ درصد بازخورد‌ها نسبت به عروسک‌های جدید خوب بود

این بازیگر در پاسخ به اینکه آیا بازخورد‌های منفی باعث این اتفاق شد، ادامه داد: اتفاقا بازخورد مثبت داشتیم. وقتی عروسک‌هایی برای بار اول دیده می‌شوند و ۵۰ درصد بازخورد مثبت داری یعنی کار خوب است. اما به عید خوردیم و گفتند حیف است بگذارید در فقدان جناب خان همه عروسک‌ها با هم بیایند و کار سوخت. اما در همان قسمت‌ها پیمان معادی که سر «خندوانه» آمد گفت: حتما عروسک‌ها باشند و دوست داشت با عروسک‌ها ارتباط بگیرد. عروسک‌ها هم در قسمت حضور او بودند و نتیجه کار هم خیلی بامزه شد.

جناب خان محبوب دل همه است

وی یادآور شد: جناب خان محبوب دل همه و موفق و دوست داشتنی است. محمد بحرانی و مهدی برقعی عالی هستند.

ایده آل‌ترین حالت بازیگر در همه جای دنیا این است که خوانندگی و نوازندگی و صداپیشگی بداند

علیمردانی در پایان در پاسخ به این سوال ضیا که آیا تعدد هنرهایش به فعالیت‌های او لطمه نمی‌زند، گفت: این هنر‌ها به محمدرضا علیمردانی لطمه نزده بلکه زندگی کردن و خدمت کردن یاد داده و انگیزه داده است. چرا لطمه بزند؟ هرکسی توانایی دارد باید انجام بدهد و نباید کوتاهی کند. من طبق چیزی که در تئاتر و بازیگری از اوایل دهه ۷۰ خواندم و یاد گرفتم متوجه شدم ایده آل‌ترین حالت برای بازیگر در همه جای دنیا این است که خوانندگی و نوازندگی هم بلد باشد، صداپیشگی هم بداند. این‌ها جزو ابزار کار یک بازیگر است و منافاتی با هم ندارند.

گفتنی است «فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیا شنبه تا چهارشنبه هر روز حوالی ساعت ۱۸ از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مهران مدیری پیشکسوتان وزارت ارشاد فرش فیلم سینمایی سینمای ایران شادی خانواده پایتخت ترکیه معلم شعر بازی برج تئاتر فرمول یک علی ضيا محمدرضا علیمردانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۲۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل و تحویل ۶ بیمارستان و ۳ ورزشگاه در ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، علی نبیان مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی درباره برنامه‌های پیش روی سازمان را در سال جدید با توجه به تأکید رئیس جمهور در پیام تبریک سال نو مبنی بر تکمیل و تحویل پروژه‌های نیمه‌تمام، اظهار کرد: در سال جاری سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی در نظر دارد تا پروژه‌هایی را که از سال‌های گذشته آغاز شده است را با تأمین اعتبار موردنیاز از منابع مالی تعیین شده از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور، تکمیل کرده و به بهره برداری برساند.

‌معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برنامه امسال سازمان تکمیل و تحویل ۶ بیمارستان با یک‌هزار و ۲۷۸ تخت و ۳ ورزشگاه با ظرفیت ۲۵ هزار نفر است.

وی اضافه کرد: تکمیل بیمارستان ۲۶۰ تختی کرج، بیمارستان ۴۰۰ تختی رشت، بیمارستان ۳۴۱ تختی ساری، بیمارستان ۱۹۷ تختی شوشتر، بخش الحاقی بیمارستان تالش با ۴۰ تخت در بخش قلب، بخش الحاقی بیمارستان لنگرود با ۴۰ تخت اورژانس، دیالیز و شیمی‌درمانی، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم‌آباد، ورزشگاه ۵ هزار نفری بروجرد و ورزشگاه ۵ هزار نفری بناب از دیگر پروژه‌هایی است که کار آنها در سنوات گذشته آغاز شده و در مراحل پایانی تکمیل است که با تأمین اعتبار موردنیاز از منابع مالی تعیین شده از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور، قابل تحویل و بهره‌برداری در سال جاری هستند.

نبیان گفت: همچنین فاز دوم توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه (س) شامل صحن و شبستان‌ها نیز در برنامه تحویل و بهره برداری در سال جاری است.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی اظهار کرد: سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲، تعداد ۵ بیمارستان با ظرفیت ۹۷۱ تخت را تکمیل کرد و تحویل بهره‌بردار آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داد.

کد خبر 6062759

دیگر خبرها

  • (ویدیو) تعریف و تمجید از مهران مدیری روی آنتن صداوسیما
  • بازگشت مهران مدیری و جناب‌خان به تلویزیون | رامبد جوان از تلویزیون خداحافظی کرد؟
  • «گینس» محسن تنابنده در میان فیلم‌های امروز تلویزیون
  • رئالیتی شوی بعدی مهران مدیری لو رفت
  • ماجرای جالب آشنایی و ازدواج امیرعلی نبویان و همسرش (فیلم)
  • شوخی‌های دوپهلوی مهران مدیری و یوسف تیموری
  • تکمیل و تحویل ۶ بیمارستان و ۳ ورزشگاه در ۱۴۰۳
  • "گل یا پوچ" رئالیتی شوی بعدی مهران مدیری
  • "گل یا پوچ" ریالیتی شوی بعدی مهران مدیری
  • (ویدئو) خنده‌دارترین بخش قسمت چهارم برنامه اسکار مهران مدیری؛ برگهایم کو!