Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@17:29:41 GMT

دنگ و فنگ روزگار فرصتی برای خندیدن به مشکلات

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۲۱۶۱

دنگ و فنگ روزگار فرصتی برای خندیدن به مشکلات

کارگردان در این سریال خواسته است تنها این را به مردم بگوید که به دنگ و فنگ های روزگار بخندند زیرا یک روزی روایت فیلم نامه ی همین سریال در زندگی بسته خواهد شد .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از «مهدیه سادات نقیبی» منتقد سینما و تلویزیون در نقد سریال «دنگ و فنگ روزگار » به کارگردانی جواد مزدآبادی در یادداشتی برای"تیتریک" نوشت: دنگ و فنگ روزگار یک سریال کمدی اجتماعی محور است که به مسائل اجتماعی آنگونه می پردازد که همه ی ما آن را تجربه کرده ایم ولی کارگردان با ظرافت و مهارت تمام سریال را با طنز پردازی آن گونه ادغام کرده است که مخاطب به مسائل پیش و پا افتاده ی زندگی و یا همان دنگ و فنگ های روزمره آن چنان می خندد که نه رنگ لودگی دارد و نه از سر رفع تکلیف می باشد چرا که هر فیلم کمدی اجتماعی محور علاوه بر نشان دادن این ظرافت های طنز پردازانه باید به مسائل اجتماعی خیلی دقیق تر و در واقع موشکافانه تر نگاه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 چالش و گره اصلی سریال از قسمتهای سه و چهار آغاز می شود کارگردان در ابتدا مخاطب را به خود جذب کرده و در قسمتهای نسبتا آغازین چالش فیلم را ایجاد کرده است و این ترفندهای نویسنده و کارگردانی می باشد که در بین روند اتفاقات جامعه مخاطب خود را به خوبی شناخته است .

 

دنگ و فنگ یک شاخه و پایه ی کلی دارد که شاخه اصلی یا همان ریشه داستان مسائل اجتماعی است و پایه ی آن ماجراهای طنز است که به آن رنگ و لعاب داده است ، داستان این سریال به ارتباط دو شخصیت اصلی و کمدی محور بر می گردد که روند و سیر قصه را بسیار جذاب کرده است و به روایت مشکلاتی اشاره می کند که دو شخصیت اصلی سعی دارند هیچ کسی از این مشکلات با خبر نشوند .

نویسنده و کارگردان سیر اتفاق افتادن این مشکلات را طنز آمیز روایت می کند ولی در اصل روایتی اجتماعی محور دارد و به همین دلیل مخاطب به خوبی با مسائل همزات پندای میکند و در 45 دقیقه ای که آن را نگاه می کند لذت می برد .

 همچنین قصه از آن چه که بسیار روشن است روایت خانواده هایی است که از شهرستان به تهران کوچ میکنند و مسائل و مشکلاتی که در زندگی شهرنشینی علی الخصوص تهران وجود دارد را بررسی می کند .

 تقریبا در همه ی سریال های کمدی اجتماعی محور،فیلم نامه در یک مسیر مشخص حرکت می کند و کم و بیش در یک سیر ماجراها و اتفاقات پیش می رود و مردم با دیالوگ های کمدی محور آشنایی دارند و تقریبا می توانند پیش بینی کنند که الان چه اتفاقی خواهد افتاد و یا کاراکتر چه میگوید اما تنها مسئله ای که دنگ و فنگ روزگار را با سایر سریال های طنز گونه متمایز می کند در تعداد لوکیشن ها و انتخاب بازیگرانی است که فیلم را برجسته تر و جذاب تر می کنند ، انتخاب لوکیشن ها بسیار تاثیر گذار است برای مخاطبی که همواره در شهر زندگی می کند و شاهد مشکلات و مسائلی است که هر روز قرار است آن ها را ببیند و از آن گذر کند و این اتفاق برای مخاطب دنگ و فنگ قابل لمس است و موقعیت هایی که کارگردان مخاطب را در آن قرار می دهد و هیچ اصراری برای خندیدن ندارد و میداند که مخاطب با اطمینان در این موقعیت ها قرار گرفته است و به آن خواهد خندید چراکه نسبت به آن آشنایی کامل دارد .

به قطعیت می توان گفت برای ساخت فیلم تعدد در لوکیشن ها بسیار سخت خواهد بود و هر چه تعداد لوکیشن ها کم باشد هم برای کارگردان و هم برای عوامل و بازیگران راحت تر خواهد بود اما سیر داستان و اپیزودهای فیلم نامه به گونه ای است که تفاوت بسیاری با سایر قصه ها دارد و برای یک سریال کمدی اجتماعی 70 لوکیشن تقریبا زیاد است.

 اما نکته ی بسیار مهم این قسمت این است که باز هم کارگردان به فکر برقراری ارتباط درست و صحیح بین مخاطب و کاراکتر  می باشد چرا که یک نفر در محیط بیرون روزانه حداقل 10 الی 15 لوکیشن ( مکان ) را عوض میکند به همین دلیل سختی کار میطلبد که به نحو احسنت و با موفقیت کامل انجام شود .

 شخصیت پردازی همانند تعداد لوکیشن ها بسیار جذاب ، زیبا انتخاب شده است از یک آدم ساده و بی آلایش گرفته تا فردی که نقش دورو بودن را بازی می کند ، دوست واقعی و مهربان و جدی و کمدی و ... را در همه ی  قسمتها خواهیم دید ، انتخاب این گونه شخصیت پردازی ها در یک سریال 45 دقیقه ای منطقی است و باید الزاما تعدد و تنوع را داشته باشیم زیرا مخاطب تلویزیون مردم هستند ، مردمی که از هر قشر و شخصیتی به نقد می پردازند و در صورت مثبت بودن هر چند شخصیت منفی میخواهند خود را شبیه به آن شخصیت مورد تاییدشان کنند پس کارگردان باید مهارت لازم را در پس انتخاب شخصیت ها ، با مردم و قشرهای مختلف جامعه آشنایی کامل را داشته باشد .

 با این روایت و با این تحلیل و بررسی شاید تنها از نگاه یک مخاطب به گوشه ای از این سریال بتوان گفت که دنگ و فنگ روزگار صرفا از آن جهت ساخته شده است که اولا مردم را بخنداند دوم این که به مسائل پیش و پا افتاده آن گونه نگاه کنند که در انتها هیچ غم و غصه ای بر دلها نماند چرا که همه ی این رویدادها و اتفاقات در دل زندگی هر کسی رخ خواهد داد و تنها چگونه نگاه کردن مهم است و این برداشت برای یک نتیجه ی کلی و رفع بسیاری از سوء تفاهمات می تواند کافی باشد و به عقیده ی من کارگردان خواسته است تنها این را به مردم بگوید که به دنگ و فنگ های روزگار بخندند زیرا یک روزی روایت فیلم نامه ی همین سریال در زندگی بسته خواهد شد .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۲۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شب فرهنگی بافق فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری

رستگاری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اجرای برنامه شب فرهنگی بافق گفت: در بازدید از اماکن تاریخی و تفرجگاه‌ها، معرفی فرهنگ اصیل یک شهرستان، بازی‌ها و غذا‌های محلی و سنتی، صورت می‌گیرد که این امر عاملی مهم در جذب گردشگران است. 
 
رستگاری بیان کرد: شهرستان بافق هم در این زمینه همواره خوش درخشیده و رویداد‌های خوب و متنوعی را برای جذب گردشگر در سطح شهرستان برگزار کرده است. 
 
ابوالحسینی معاون عمرانی استاندار یزد نیز در این آیین گفت: در شب فرهنگی شهرستان بافق از بزرگترین نوروزگاه شهرستان، نوروزگاه آبشار بافق، بازدید کردیم. 
 
او افزود: در این نوروزگاه برنامه‌های مختلفی از جمله آیین دوستی با اقوام ایرانی، جشنواره پخت غذا‌های سنتی، اجرای ورزش‌های باستانی، غرفه سفالگری و نقاشی برای کودکان و... اجرا می‌شود که اوقات خوشی را برای مسافران و گردشگران نوروزی رقم می‌زند. 
 
دهقان فرماندار بافق نیز با اشاره به بازدید‌های نوروزی گفت: تا ششم فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۵ هزار نفر از بنا‌های تاریخی و فرهنگی بافق بازدید کردند.
 
او  افزود: آمار بازدید از جاذبه‌های گردشگری و نوروزگاه‌های سطح شهرستان به ۹۵ هزار نفر رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • مدیرکل صداوسیمای کردستان چهره برتر سال معاونت استان‌ها شد
  • فرصتی طلایی که طارمی از دست داد
  • سفره‌هایی از جنس سادگی در مرقد شگفتی روزگار «محمدتقی بهلول»
  • سفره‌های از جنس سادگی در مرقد شگفتی روزگار «محمدتقی بهلول»
  • نگاهی متفاوت به قسمت چهاردهم «گناه فرشته» که بازتاب‌های بسیاری به همراه داشت
  • روز ملی هنرهای نمایشی فرصتی برای آسیب‌شناسی باشد
  • تعطیلات نوروزی در قبله تهران
  • تلفیقی موفق از ژانر جنگی و درامی عاشقانه در «آمرلی»
  • تئاتر، فرصتی تازه برای زندگی است
  • شب فرهنگی بافق فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری