Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور وابسته به موسسه تحقيقات علوم شيلاتي ايران اعلام کرد: افزايش حجم ورودي آب و کاهش شوري منجر به بهبود شرايط درياچه اروميه و منجر به احياي آبزياني همچون «آرتميا»، «فيتوپلانگتون ها» و «جلبک دوناليلا» شده است.

«علي نکويي فرد» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: در پي بارش هاي اخير ارتفاع درياچه اروميه نسبت به مهرماه سال 97 يک متر و 20 سانتي متر و نسب به مدت مشابه ارديبهشت ماه سال قبل 75 سانتي متر افزايش يافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اين که وسعت درياچه به دو هزار و 944 هزار کيلومتر مربع رسيده است، اظهار داشت: در واقع نسبت به مدت مشابه سال گذشته 668 کيلومتر مربع افزايش پيدا کرده است.
به گفته وي، حجم آب درياچه به سه ميليارد و 920 ميليون مترمکعب رسيده درحالي که پيش از اين حجم درياچه يک ميليارد و 990 ميليون مترمکعب بود و به طور تقريبي 1.5 تا 2 برابر افزايش حجم را نشان مي دهد.
اقدامات ستاد احياي درياچه اروميه براي لايروبي رودخانه ها، تغيير الگوي کشت و مکانيزاسيون مزارع، در افزايش ورودي آب درياچه اروميه تاثيري مثبت داشته است.
** مشاهده نخستين ناپلي آرتميا پس از سالها
رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور تصريح کرد: در نمونه گيري هاي اواخر اسفندماه سال 97 براي نخستين بار پس از سالها نخستين سيست آرتميا (تخم) و ناپلي آرتميا (نوزاد ) مشاهده شد که به تازگي نمونه هاي بلوغ يافته آن نيز در درياچه اروميه ديده شده است.
وي يکي از علت هاي توليد آرتميا را کاهش يک سومي شوري آب درياچه اروميه دانست و گفت: پيش از اين درياچه اروميه داراي 420 گرم شوري در يک ليتر آب بود که با بارش هاي اخير ميزان شوري در مناطق مختلف بين 120 تا 150 گرم در ليتر شده است که شرايط محيطي حاکم بر درياچه اروميه نشان مي دهد که چرخه جديد زندگي در اين درياچه در حال شکل گيري است.
وي اضافه کرد: همچنين با افزايش غذا براي آرتميا، شرايط براي توليد و تکثير حتي در دماي پايين آب فراهم شده است؛ به طوري که آرتميا در دماي بين 17 تا 27 درجه سانتي گراد و شوري بين 120 تا 150 گرم در ليتر تکثير پيدا مي کند اما اخيرا آرتميا در دماي 13 درجه سانتي گراد نيز رشد مي کند.
رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور، گفت: در ماه هاي اخير ميزان جلبک دوناليلا و ساير فيتوپلانگتون هاي درياچه رشد چشمگيري پيدا کرده است، به طوري که در فروردين ماه سال 97، ميزان جلبک دوناليلاي دو هزار و 450 عدد در ليتر بود اما در مدت مشابه امسال اين رقم بالغ بر 14.5 ميليون عدد در هر ليتر رسيده است.
به گفته وي، اکنون ما توان برداشت سالانه يک هزار تن آرتميا را داريم منتهي با توجه به شرايط فيزيولوژيکي درياچه و شرايط زيست محيطي برنامه اي براي برداشت نداريم.
رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور، براين باور است که آرتميا که غذاي پرندگان مهاجر، پلکان ها، ماهيان خاوياري ، ماهيان سردآبي و گرمابي است در شرايط خوب نسل زنده زايي مي کند اما در شرايط بد تخم ريزي انجام مي د هد.
** آرتمياي اورميانا منحصر به فرد درياچه اروميه
نکويي فرد گفت: اکنون درياچه يوتا امريکا بزرگترين درياچه نکمي با بزگترين منبع آرتميا در دنيا به شمار مي رود که داراي آرتمياي فرانسيس کانا است که سالانه 2000 تن توليد و صادر مي شود.
به گفته وي، البته آرتمياي پرورشي نيز مربوط به کشورهاي ويتنام و تايلند است.
وي تصريح کرد: درياچه اروميه ايران داراي آرتمياي اورميانا قبل از خشکيدگي دومين درياچه نمکي پس از درياچه يوتاي امريکا بود که ما تلاش داريم بقاي درياچه و جاندارانش را حفظ کنيم.
** آرتميا امسال شناسنامه دار مي شود
رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور افزود: در بهمن ماه سال 97 بانک ژن ارتميا در مرکز تحقيقاتي آرتمياي کشور وابسته به موسسه تحقيقات علوم شيلاتي در کنار درياچه راه اندازي شد که نمونه هاي 17 منطقه داراي آرتمياي کشور و بيش از 42 منقطه جهان را جمع آوري و نگهداري مي کند.
به گفته وي، اين بانک ژن آرتميا بعد از بانک ژن دانشگاه گنت بلژيک دومين بانک ژن در دنيا به شمار مي رود.
نکويي فرد گفت: امسال بحث تعيين هويت ژنتيکي، صدور شناسنامه ژنتيکي و کدبندي آرتمياي ايران را در اولويت قرار داده ايم.
به گزارش ايرنا، آرتميا با نام علمي (Artemia) جانداري است سخت‌پوست که در آب‌هاي شور زندگي مي‌کند، پيش از اين درياچه اروميه ايران، يکي از غني‌ترين منابع آرتميا در جهان شمرده مي‌شد. آرتميا در صنايع پرورش ميگو و ماهي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در دنيا سالانه بيش از دو هزار تن سيست آرتميا معامله مي‌شود به خصوص از خود آرتميا يا سيست آن در تغذيه مراحل نوزادي ماهيان، سخت پوستان و نرم‌تنان سود مي‌برند.
طبق گزارش ها، قيمت هر کيلو آرتميا در بازارهاي جهاني با توجه به کيفيت آن حدود 120 تا 200 دلار است.
اقتصام**9186**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۲۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوب دریاچه ارومیه عیدانه ای به مسافران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، بازدید از دریاچه ارومیه در ظهر نیمه‌ابری یک روز بهاری و وزش بادی که بزرگترین پهنه آبی آذربایجان‌غربی را مواج کرده است.

و گردشگرانی از شهرهای دور و نزدیک که حال دلشان به وضعیت این روزهای دریاچه ارومیه گره خورده است.

دبیرکارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه حجم این دریاچه تاکنون به ۱.۷ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است افزود: رهاسازی آب از سدهای سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی ‌و کردستان در افزایش آب دریاچه ارومیه تأثیرگذار بوده است.

محمدصادق معتمدیان اضافه کرد:احیای دریاچه ارومیه سالهاست به دغدغه‌ای زیست محیطی تبدیل شده که با اجرای برنامه‌های بلندمدت و مشارکت مردم در مدیریت منابع و مصارف آب می‌توان به تحقق این مهم امیدوار بود.

با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی برافزایش بارش‌ها در فروردین و اردیبهشت امسال از یک سو و طرحهای در حال اجرای ستاد احیای دریاچه ارومیه از سوی دیگر، انتظار می‌رود سطح آب نگین فیروزه‌ای آذربایجان‌غربی در ماه‌های آینده بیشتر از این هم شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چهره جدید دریاچه ارومیه پس از ۵ سال نابودی و خشکی! | فیلـم
  • حجم عظیم آب در دریاچه ارومیه؛ جان گرفت!
  • تدوین برنامه یک‌ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یکساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • افزایش ۱.۶ میلیارد متر مکعبی حجم آب دریاچه ارومیه
  • حجم آب دریاچه ارومیه ۱.۶ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرد
  • حال خوب دریاچه ارومیه عیدانه ای به مسافران
  • رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه
  • نمایی از هوای مه آلود جاده موران به گرمی در یک روز بهاری + فیلم