Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته جاری روزهای پر تردد و خبری را دستگاه قضا سپری کرد. در این هفته در سه نوبت به پرونده مدیرعامل شرکت پتروشیمی رسیدگی شد و در انتهای هفته نیز رییس دستگاه قضا سفری به استان قم داشت تا با مراجع تقلید دیدار کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی قضایی خبرگزاری شبستان، هفته جاری روزهای پر تردد و خبری را دستگاه قضا سپری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این هفته در سه نوبت به پرونده مدیرعامل شرکت پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار گرفت و در انتهای هفته نیز رییس دستگاه قضا با سفر به استان قم دیدارهایی را با مراجع عظام تقلید داشت. همچنین در این هفته نشست خبری سخنگوی جدید دستگاه قضا نیز برگزار شد.

گزیده ای از اخبار این هفته دستگاه قضا را در زیر می خوانید:

هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر این پرونده امروز (چهارشنبه چهارم اردیبهشت ماه) در شعبه سوم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مسعودی مقام به ریاست «اسدالله مسعودی مقام» برگزار شد.

بنابراین گزارش، در جلسه امروز نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده به ارائه دفاعیات خود پرداخت. «علیرضا علائی رحمانی» فرزند قاسم پس از اعلام قاضی پرونده در جایگاه قرار گرفت و در ابتدا با رد مشارکت خود در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو از طریق فروش محصولات پتروشیمی گفته که اعتقاد دارم عملا اخلالی صورت نگرفته است تا اسم فردی را در دادگاه مطرح کنم.

 

همچنین در این جلسه وکیل مدافع متهم به دفاع از موکلش پرداخت و نماینده دادستان و نماینده شرکت ملی پتروشیمی نیز توضیحات خود را در خصوص مسائل مطرح در پرونده ارائه کردند.

 

همزمان با اذان ظهر، قاضی مسعودی مقام ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت: با توجه به علنی بودن محاکمات ما می‌توانیم جلسات محاکمه را در شعبه خود نیز برگزار کنیم اما ممکن است برخی سوء تعبیرها مطرح شود اما چون شعب دیگر هم جلسه دارند تاریخ بعدی جلسه را به ساعت ۹ صبح روز دوشنبه، ۹ اردیبهشت‌ماه موکول می‌کنیم و در هفته بعد ادامه جلسات را خواهیم داشت.

 

بنابراین گزارش در جلسه ششم رسیدگی به این پرونده دیروز (سه شنبه سوم اردیبهشت) برگزار شد 2 نفر از متهمان و وکلای آنها اظهارات و دفاعیات خود را مطرح کردند. همچنین نماینده دادستان و نماینده حقوقی شرکت پتروشیمی نیز توضیحاتی را در خصوص اظهارات متهمان بیان کردند.

 

این گزارش می افزاید: اولین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده 15 اسفند ماه سال گذشته برگزار شد که در آن اسامی متهمان و اتهامات آنها اعلام و نماینده دادستان کیفرخواست پرونده را که مشتمل بر ۷۰۰ صفحه بود قرائت کرد به دنبال ان دومین جلسه 18 اسفند سال گذشته برگزار شد و این جلسه پایان رسیدگی به این پرونده در سال 97 بود. چهارشنبه 21 فروردین ماه سومین نوبت رسیدگی به این پرونده برگزار شد که در آن «رضا حمزه‌لو»، متهم ردیف اول این پرونده و وکیل مدافعش به ارائه دفاعیات پرداختند. 24 فروردین ماه چهارمین جلسه رسیدگی به این پرونده برگزار شد که در آن متهم ردیف اول درباره نحوه مشارکتش با خانم شیخ الاسلام به ارائه توضیحاتی پرداخت. جلسه پنجم رسیدگی به این پرونده نیز (دوم اردیبهشت) برگزار شد.

 

یادآور می شود: عباس صمیمی، عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ایران، مصطفی طهرانی صفا و علیرضا علائی رحمانی از اعضای هیأت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی، محسن احمدیان بازنشسته پتروشیمی، مرجان شیخ الاسلامی آل آقا، مدیر عامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت، سید امین قرشی سروستانی و سام حامد ساعدیان از متهمان این پرونده هستند.

 

سید علیرضا حسینی، مدیر عامل شرکت پتروشیمی شانگهای، علی اشرف ریاحی، معصومه دری مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی دفتر دبی، ابوالفضل ملکی شمس آبادی تولید کننده نایلون و نایلکس، سعید خیری‌زاده، مدیر مالی سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و محمدحسین شیرعلی از دیگر متهمان این پرونده به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور متهم هستند. اتهام این افراد اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال نامشروع از طریق ارز حاصل از صادرات به حساب‌های شخصی این افراد اعلام شده است و ۳ نفر از متهمان این پرونده در خارج از کشور هستند.

«غلامحسین اسماعیلی» در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال 98 با تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت امام زمان (عج) ضمن تشکر از ریاست قوه قضاییه برای انتصاب اش گفت: از اعتماد ریاست قوه قضاییه تشکر می کنم که موجبات دیدار و مصاحبت با اصحاب رسانه را فراهم کرد.

 

سخنگوی دستگاه قضا از انتصاب رییس دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: با توجه به اصل صد و شصت و دوم قانون اساسی انتخاب ریاست دیوان عالی کشور بر اساس مشورت رییس قوه قضاییه با قضات عالی کشور است و از آنجایی که آقای کریمی به افتخار بازنشستگی نایل شدند، ریاست دستگاه قضا در دو نشست طولانی با تمام قضات مشورت لازم را انجام داده و بر اساس این مشورت با قضات حجت الاسلام مرتضوی مقدم که از قضات باتجربه و روحانیون فاضل هستند را به ریاست دیوان عالی کشور منصوب کردند.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد تجارب ریاست جدید دیوان عالی کشور گفت: حجت الاسلام مرتضوی مقدم از تجارب مدیر کلی در استان ها، معاونت اول دادستانی در کارنامه مدیریتی خود برخوردار است و بیش از 30 سال سابقه قضاوت و مقبولیت در جمع قضات را در پیشینه کاری خود دارد که به عنوان رییس جدید دیوان عالی کشور منصوب شده است. سایر انتصابات در دستگاه قضایی نیز در طول زمان از سوی دستگاه قضا به اطلاع مردم می رسد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل کارنامه قضایی برای قضات در دادسرای قضات خبر داد و گفت: این کارنامه می تواند ویژگی کارآمدی و کیفیت کار قضات را در دستگاه قضا نشان دهد و بر اساس این کارنامه شش هزار و 409 نفر از همکاران قضایی که دارای شرایط مندرج در این کارنامه هستند در فروردین و اردیبهشت ماه مورد تقدیر قرار گرفتند که این تقدیر به پاس عملکرد مطلوب آنها در سال 1397 است. 

 

وی با اشاره به عفو رهبر انقلاب در 22 بهمن سال 97 خاطرنشان کرد: به موجب این عفو قریب به 100 هزار نفر از زندانیان مشمول عفو رهبری قرار گرفتند و حدود 60 هزار نفر از آنها از زندان آزاد شده اند و 40 هزار نفر دیگر نیز محکومیت حبس آنها با تخفیف و تقلیل مواجه شد و دوران محکومیت آنها کاهش یافت که این عنایت از ناحیه نظام و اثبات سلامت نظام اسلامی دارد.

 

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به رسیدگی به پرونده های اخلال در نظام اقتصادی در شعب ویژه دستگاه قضا گفت: این پرونده ها بدون هیچ اغماضی مورد رسیدگی قرار گرفته و همچنان روند رسیدگی به این پرونده ها ادامه دارد. در حد فاصل آخرین جلسه حجت الاسلام اژه ای تا امروز بیش از 80 نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی، پولی و بانکی، ارزی و ارزاق عمومی محکوم شدند و احکام قطعی آنها صادر و در مرحله اجرا قرار دارد.

 

وی به برخی از اسامی این اخلالگران اشاره کرد و گفت: قربانعلی فرخزاد از جمله این محکومان است که به مشارکت در نظام ارزی و قاچاق عمده شبکه ارزی محکوم شده و بر اساس این محکومیت به 20 سال حبس، پرداخت جزای نقدی و ضبط ارزهای مشکوک محکوم شده است. علیرضا آمری برکی 30 سال حبس با جزای نقدی، جلیل مکی شش سال حبس، سید محمود صفار هفت سال حبس محکوم شدند که در شعب دیگر توسلی، کاظمی، بخشایش هر کدام به 20 سال حبس و جزای نقدی و مجازات شلاق محروم شدند که بیانگر عزم و اراده جدی دستگاه قضا در برخورد با مفسدان و اخلالگران در اقتصاد کشور است.

 

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی ما حکایت از آن دارد که سلامت و اقتدار دستگاه قضا همان گونه که در سال های مشابه در مورد جرایم خشن اقتدار دستگاه قضا را در دستور کار قرار دادیم و موجب کاهش جرایم خشن شد، این نوع از برخوردها نیز موجب بازدارندگی و کاهش جرایم اقتصادی است.

 

در خبرگزاری شبستان بیشتر بخوانید: انتصاب رییس جدید دیوان عالی کشور/ اعتمادسازی؛ محوری ترین بخش تحول قضایی

 

بنابراین گزارش، پایان هفته خبری دستگاه قضا سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به قم و دیدار وی با مراجع تقلید بود. آیت الله رییسی پس از زیارت حرم حضرت معصومه (س) به بیت چند تن از مراجع عظام تقلید رفت و با آنان دیدار و گفتگو کرد.

نکات مورد تاکید آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس قوه قضاییه

 آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار مواردی را مورد تاکید قرار داد که گزیده آن را در زیر می خوانید:

- دستگاه قضا آبروی نظام است. عدالت مطلوب، خودش را در دستگاه قضا نشان می‌دهد، بنابراین آبروی نظام بستگی به دستگاه قضا دارد.

 

- یکی از مشکلات طول زمان است و زمان طولانی می‌شود که گاهی ممکن است بعضی از شکایت صرف نظر کنند و نباید کار به اینجا برسد که به دلیل طولانی شدن زمان اشخاصی را ببنیم که از شکایت صرف نظر کنند. باید زمان‌های رسیدگی کاهش یابد و البته تمام این تاخیر‌ها به دلیل کثرت پرونده‌ها و قوانین است که باید تشریفات اضافی حذف شود.

 

- جزیی از تشکیلات قضایی مربوط به مسئله وکالت‌ها است که اگر اصلاح نشود به دستگاه قضا لطمه می‌زند که باید یک کارگروه بنشینند و نقاط ضعف را پیدا کنند و از قضات سئوال کنند که وکلا از چه شگرد‌هایی استفاده می‌کنند که باعث تاخیر در پرونده‌ها می‌شوند و راه‌ها را بر آن‌ها بست.

 

- در مورد مسئله مهریه احتیاج است که قانون به مجلس ببرید. امیدواریم در زمان ریاست شما بر قوه قضاییه یک تحول همه جانبه رخ دهد، چون شما مرد تحول هستید.

 

آیت الله رییسی نیز در این دیدار مباحثی را طرح کرد که گزیده آن را در زیر می خوانید:                                                                                                                                                         

 

- شرایط موجود شرایط خاصی است، هم نگاه نخبگان به دستگاه قضایی نگاهی است که قابل توجه است و هم نگاه مردم و انتظاراتی که از این دستگاه دارند، قابل توجه است.

 

- رسیدگی سریع که دقت را هم از بین نبرد، از نکات محوری برنامه این دوره ماست. امیدواریم که بتوانیم دقت و سرعت را کنار هم حفظ کنیم.

 

- در نظر داریم آراء را با حذف نام افراد، بیشتر در منظر حقوقدانان و طلاب قرار دهیم و این موضوع به اتقان آرا کمک می‌کند و علاوه بر این در فرآیند دادرسی هم مراحلی برای اینکه حق اصحاب دعوا تضییع نشود، وجود دارد که از این جنبه نیز کمک زیادی در جهت اتقان آرا می‌شود؛ ولی این اقدامات نباید از سرعت کار بکاهد.

 

- نسبت به موضوع مهریه آماری در رابطه با پرونده‌ها اخذ کرده‌ام و موضوع دنبال و به زودی اقداماتی  در این زمینه انجام می‌شود.

 

نکات مورد تاکید آیت الله شبیری زنجانی در دیدار رییس قوه قضاییه

مباحثی که از سوی آیت الله شبیری زنجانی در این دیدار بیان شد به شرح زیر است:

- اخلاق و تقوا در انتخاب قضات باید خیلی مورد توجه قرار گیرد و بر آن تاکید شود، تا مردم اعتماد کنند.

 

- برخورد فردی که در مسند قضا است با مردم، خیلی مهم است.

 

- انشاءالله آنچه مطلوب شرع و عرف و عقل است، به طور کامل عملی شود.

 

آیت الله رییسی نیز در این دیدار مباحثی را طرح کرد که گزیده آن را در زیر می خوانید:                                                                                                                                                         

 

- می‌توان کاری کرد که بخش قابل توجهی از قضات، مجتهدین باشند. در وصیت نامه امام خمینی (ره) آمده است که حوزه‌های علمیه باید مرکز تامین قاضی برای قوه قضاییه باشند و در حال حاضر در دستگاه قضایی افرادی حضور دارند، ولی به میزان مورد نیاز نیست، لذا یکی از نکات مورد اشاره بنده آن است که به حوزویان تاکید بفرمایید که به قوه قضاییه بیایند.

 

-  ما قضات را از دانشگاه‌ها و حوزه جذب می‌کنیم و به نظر بنده برای تامین کادر لازم برای دستگاه قضایی به ویژه در بخش‌های بالایی مثل قضات دیوان عالی کشور، روسای کل در استان‌ها و قضات تجدیدنظر که کار‌های مهم دست آن‌ها است هرچه از افاضل ملا و متقی با روحیه انقلابی استفاده شود، دل آدم محکم‌تر است.

 

نکات مورد تاکید آیت الله نوری همدانی در دیدار رییس قوه قضاییه

آیت الله نوری همدانی در دیدار با رییس دستگاه قضا با بیان اینکه امید داریم مشکلات بسیاری در نتیجه اقدامات شما حل شود، گفت: مسئله قضاوت در اسلام مورد تاکید قرار گرفته است. همیشه در جامعه افرادی هستند که نمی‌گذارد احقاق حق و ابطال باطل صورت گیرد لذا قوه قضاییه یک پناهگاهی برای مردم است.

 

نکات مورد تاکید این مرجع تقلید در این دیدار به شرح زیر است:

- مطابق فرمان امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر کسانی باید برای امر قضاوت انتخاب شوند که پرحوصله و صبور باشند و دلایل فراوانی سعی کنند به دست آوردند و از مراجعات مردم خسته نشوند و قاطع‌ترین افراد در اجرای حکم باشد.

 

- یکی از مشکلات مربوط به پرونده‌ها است، نباید هزاران پرونده داشته باشیم و طولانی بودن زمان رسیدگی‌ها ضرر دارد و انتظار است که با سرعت انجام گیرد.

 

- باید زمینه به گونه‌ای باشد که اصلا جرم صورت نگیرد و اگر قبلا زمینه سازی می‌شد که تخلفی صورت نمی‌گرفت مراجعات و پرونده و گرفتاری زیاد نمی‌شد.

 

آیت الله رییسی نیز در این دیدار مباحثی را طرح کرد که گزیده آن را در زیر می خوانید:                                                                                                                                                    

     

- نگاه مردم به دستگاه قضایی باید متحول شده و اعتماد آن‌ها افزون شود. همواره از دیدگاه‌های انقلابی و نگاه‌های زمان شناسانه شما بهره‌مند بوده‌ایم.

 

- تمام دغدغه ما این است که اطاله دادرسی با عنایت خداوند و همکاری همکاران رفع شود و روند رسیدگی‌ها، روند بدون تاخیر باشد.

 

- پیشگیری از وقوع جرم اصل مهمی است که قانون اساسی بر آن تاکید کرده و هم از جمله وظایف قوه قضاییه است، ولی همه دستگاه‌های اداری در کشور ماموریت پیشگیری دارند و باید دستگاه‌های اقتصادی و اداری به گونه‌ای برنامه ریزی داشته باشند که ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی کاهش یابد.

 

نکات مورد تاکید آیت الله جوادی آملی در دیدار رییس قوه قضاییه

آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به آیاتی از  قرآن کریم، تصریح کرد: ما وظیفه داریم مراقب باشیم که به بیراهه نرویم. ما از بابت انقلاب و نظام هیچ نگرانی نداریم. همه مشکلات از خود ماست و مادامی که دست خود را نبندیم وبه بیراهه نرویم، خداوندمتعال، نظام و کشور را حفظ خواهد کرد.

 

گزیده ای از نکات مطرح این مرجع تقلید در این دیدار به شرح زیر است:

 

- از ابتدای انقلاب و تشکیل دستگاه قضایی، گفته شد که دستگاه قضای اسلامی را دو اصل «قانون آزاد» و «قاضی آزاده» حفظ می‌کند.

 

- بازنگری در برخی قوانین لازم است. در کتاب دَین در مباحث فقه ما آمده است که باید دیون شخص ورشکسته بی تقصیر را حاکم اسلامی بپردازد، حالا اگر منابعی برای این منظور وجود ندارد لااقل سازوکاری فراهم شود که چنین شخصی به زندان نیفتد.

 

- دو کار اصلی باید در رابطه با دستگاه قضا صورت بگیرد؛ اول اینکه هم صدا و سیما، هم خود دستگاه قضا و هم حوزه و دانشگاه، باید مردم را با قانون آشنا کنند و فرهنگ عمومی مردم را در حوزه قضا افزایش دهند. بسیاری از پرونده‌های قضایی در اثر ناآگاهی مردم از مباحث قانونی است، لذا بایستی تربیت عمومی و بالا بردن سطح فرهنگ مردم در این زمینه در دستور کار جدی قرار بگیرد. از سوء استفاده دربرخی از خلاء های قانونی جلوگیری شود.

 

- دومین مطلب مهم این است که برخی علم را می آموزند برای گناه کردن! هیچ پرونده ای از پرونده های سنگین اختلاس و یا دیگر جرائم نیست که بدون کمک گرفتن از برخی وکلا که خلاء های قانون را می شناسند رخ داده باشد. وظیفه قوه قضاییه این است که این افراد را سر جایشان بنشاند و از طرف دیگر جلوی این سوء استفاده ها از خلاء های قانونی را بگیرد. در دستگاه قضا، قاضی و وکیل خوب کم نیست اما یک غده بدخیم در یک گوشه از بدن برای کل بدن مشکل ایجاد می کند، لذا باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضایی را آلوده نکنند.

 

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به حضور ایشان در دستگاه قضایی در سال‌های اول انقلاب تصریح کرد: خمیرمایه کار قضا، علم و اجتهاد است و ما از این جهت برای علم‌افزایی دستگاه قضایی به رابطه عمیق و دائمی با حوزه ها و مرجعیت نیاز داریم.

 

رئیس قوه قضائیه همچنین برای پیگیری مشکلاتی که مردم با مراجعه به مراجع عالیقدر مطرح می‌کنند، اعلام آمادگی کرد.

 

نکات مورد تاکید آیت الله سبحانی در دیدار رییس قوه قضاییه

آیت الله سبحانی در دیدار رئیس قوه قضائیه با قدردانی از آیت الله رئیسی بابت پذیرش این مسئولیت تصریح کرد: مسئله جریمه دیرکرد بازپرداخت وام‌ها و همچنین زندانی شدن مردان بابت مهریه، از جمله مسائلی است که در مراجعات مردم به صورت مکرر مطرح می‌شود و لازم است در این زمینه اقدام عاجل صورت گیرد.

 

این مرجع تقلید افزود: کثرت پرونده‌های قضایی نیز موجب کاهش معنویت در جامعه می‌شود و لازم است این معضل نیز به شکلی مدبرانه برطرف شود.

 

آیت‌الله رئیسی در دیدار با آیت‌الله سبحانی نیز جایگاه قضاوت را بسیار خطیر و ایفای این مسئولیت را در گرو توسل به حضرت حق تعالی و ائمه معصومین (ع) دانست و اظهار کرد: با وجود همه تلاش‌هایی که در طول ۴۰ سال گذشته صورت گرفته است، همچنان کار برای انجام دادن و راه برای طی کردن بسیار است.

 

رئیس قوه قضاییه همچنین بهره‌مندی هرچه بیشتر قضات از محضر مراجع برای حل مسائل و مشکلات فقهی خود در امور قضایی را مورد تاکید قرار داد.

 

نکات مورد تاکید آیت الله علوی گرگانی در دیدار رییس قوه قضاییه

آیت‌الله علوی گرگانی با تبریک به رئیس قوه قضاییه، نظر رهبر معظم انقلاب برای این انتصاب را صائب و شایسته توصیف کرد و گفت: ان‌شاءالله افرادی را که حضرتعالی در مناصب مختلف دستگاه قضایی منصوب می‌کنید از تهذیب نفس برخوردار باشند و در این زمینه کلیه ضوابط الهی را در نظر داشته باشید.

 

این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت برخورد با دانه‌درشت‌ها، مسئله کثرت زندانیان مهریه و همچنین حق‌الوکاله‌های گزاف و بی‌مبنا را از جمله مشکلات مردم دانست.

 

آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید ، قوه قضاییه بتواندبا ایجاد یک رابطه متفاوت با حوزه‌ها و مراجع،  برنامه تحول قضایی را به بهترین شکل اجرا کند.

 

نکات مورد تاکید آیت الله یزدی در دیدار رییس قوه قضاییه

آیت‌الله یزدی نیز با ابراز خرسندی از انتصاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه و آرزوی توفیق برای مسئولان قضایی اظهار کرد: بخش زیادی از اعتبار حاکمیت به ثبات قوه قضاییه به معنای استقلال این دستگاه و اتکا به قوانین و احکام الهی است. اعتبار قوه قضاییه نیز به قضات آن و اعتبار قضات نیز به دانش، تجربه، تعهد، تلاش، اتکا به خدا و اعتقاد به معاد است.

 

وی با بیان خاطراتی از دوران ریاست خود بر دستگاه قضایی بر ضرورت صراحت، قاطعیت، اتکا به خدا، عدم اجازه دخالت در امور و عدم هراس از ارباب قدرت و ثروت از سوی رئیس قوه قضاییه تاکید کرد.

 

آیت‌الله رئیسی در دیدار با آیت‌الله یزدی نیز این فقیه عالیقدر را در جایگاه هدایت و راهبری خود در امور فقهی و قضایی دانست و تصریح کرد: اخلاص و دلدادگی حضرتعالی به خداوند، نظام جمهوری اسلامی و ولایت همواره برای بنده تاثیرگذار و الهام‌بخش بوده است.

 

رئیس قوه قضاییه افزود: عمیقاً معتقد به شعار «ما می‌توانیم» هستم و اعتقاد دارم که امروز با اتکال به خدا و اعتماد به نیروی انسانی جوان، متعهد و کارآمد می‌توانیم از تمام گردنه‌های دشوار عبور کنیم و در مواردی که آسیب‌هایی به اعتماد مردم وارد شده است به اعتمادسازی بپردازیم.

 

رئیس دستگاه قضا پس از زیارت مسجد جمکران، قم را به مقصد تهران ترک کرد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد خسارت سیل سپاه مسجد مقدس جمکران جشن نیمه شعبان اردبیل قوه قضائیه رییسی اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۲۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه حج بسیار سنگین است/بدلیل گرانی عده ای از استطاعت خارج شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه و رییس سازمان حج و زیارت، مشکلات حج را زیاد ولی قابل حل دانسته و بیان کرد: حج سفر بسیار پربرکتی است اما متاسفانه سال به سال مشکل تر می‌شود، که لازم است با تدبیر، آن را برطرف کرد.

وی یکی از مشکلات را طولانی شدن سفر حج عنوان و افزود: طولانی شدن سفر حج تا چهل روز و یا بیشتر باعث بروز مشکلاتی می‌شود که باید به آن توجه کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر کاهش هزینه‌های حج ابراز کرد: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده و این مسأله باعث شده تا کسانی که سالیان درازی در نوبت بوده اند، اکنون به علت گرانی متأسفانه از استطاعت خارج شده و نتوانند به حج مشرف شوند.

وی فلسفه حضور بعثه های مراجع در حج را خدمت رسانی به حجاج دانسته و اظهار کرد: چنانچه بعثه های مراجع نباشند، حاجیان در مناسک حج دچار مشکل می‌شوند، لذا شایسته است زمینه حضور آنان تسهیل شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر انتخاب روحانیون آموزش دیده برای کاروان‌ها تاکید کرد: روحانیون کاروان‌ها وظیفه راهنمایی و آموزش معارف و مناسک حج را بر عهده دارند و باید برای این امر توانا باشند و حجاج را به درستی راهنمایی کنند.

گفتنی است در ابتدای این دیدار نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت، گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حج ۱۴۰۳ ارائه کرد.

کد خبر 6081917

دیگر خبرها

  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است
  • آیت‌الله اعرافی: به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود
  • هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است
  • لزوم توجه جدی به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری
  • دیدار رییسی با آیت الله شاهچراغی در سمنان/ظرفیت‌های استان مطرح شد
  • آیت‌الله سبحانی: منابع مادی مثل نفت صرف هزینه‌های جاری نشود
  • هزینه حج بسیار سنگین است/بدلیل گرانی عده ای از استطاعت خارج شدند
  • دستگیری سارق زورگیر در تبریز
  • آیت‌الله نوری همدانی: در مقابل دشمن متحد و همراه رهبر باشید
  • کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در خرامه