Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@21:10:15 GMT

خنجر کشورهای اسلامی همسایه بر پشت ایران

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۳۰۱۹

خنجر کشورهای اسلامی همسایه بر پشت ایران

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما توافق کشورهای همسایه ایران برای جبران نفت کشورمان بعد از لغو معافیت نفتی آمریکا، حمایت ترکیه از ایران و توافق طالبان با آمریکا از مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

دربار سعودی؛ گرفتار اختلاف نظرها

یکی از منابع نزدیک به دفتر ولی‌عهد ابوظبی روز شنبه-۳۱ فروردین- از اختلاف نظر ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پرده برداشت و مدعی شد که این پدر و پسر در بسیاری از مسائل سیاسی با یکدیگر اختلاف دارند.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی به نقل از منابع اماراتی نوشت: ابوظبی ضمن تایید خبر اختلاف میان ملک سلمان و محمد بن سلمان، پادشاه و ولیعهد عربستان نگران است که این اختلافات بر روابط نزدیک امارات و عربستان نیز تاثیر بگذارد به خصوص اینکه در چهار سال اخیر محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان و محمدبن زاید، ولیعهد ابوظبی روابط فوق‌العاده‌ای با یکدیگر داشته‌اند.

این روزنامه لبنانی بر اساس یک گزارش محرمانه وزارت امور خارجه امارات با اشاره به اینکه از اکتبر سال گذشته ملک سلمان نقش بیش‌تر و مهم‌تری نسبت به پسرش محمد بن سلمان در انجام امور حکومتی ایفا کرده است، افزود: ملک سلمان از سیاست‌های پسرش در داخل و خارج ناراضی است زیرا محمد بن سلمان ترکیه را از یک کشور دوست به دشمن تبدیل کرده است، با اخوان المسلمین خصومت ایجاد کرده، با ایران نیز خصومتش را تشدیده کرده است و از سوی دیگر روابطی با اسرائیل ایجاد کرده است.

حضور اتباع ایرانی در کویت؛ مشروط به موافقت نخست وزیر این کشور

یک رسانه کویتی مدعی شد که صدور روادید برای شهروندان ایرانی و پنج کشور دیگر برای سفر به کویت تنها با موافقت وزیر کشور کویت انجام خواهد شد. روزنامه کویتی الانباء جمعه –یکم اردیبهشت ماه- مدعی شد وزارت خارجه این کشور دستوراتی به رؤسای امور اقامت تمام استان‌های کویت درباره عدم صدور مجوز سفر برای اتباع ۶ کشور اعم از عراق، سوریه، یمن، ایران و پاکستان، صادر کرده است.

دولت کویت در این ابلاغیه از ادارات اقامت استان‌های خود خواسته است که صدور روادید برای اتباع این ۶ کشور تنها پس از ارسال درخواست‌ها به دفتر خالد الجراح، معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور کویت و دریافت موافقت وی انجام دهند و در صورت عدم موافقت وزیر کشور صدور روادید لغو خواهد شد. بر اساس این گزارش، کارگران بنگلادشی که برای نخستین بار وارد کویت می‌شوند نیز مشمول قانون مذکور خواهند شد.

توافق طالبان با آمریکا

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان افغانستان روز دوشنبه-2 اردیبهشت- در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت، مذاکرات قبلی این گروه شبه‌نظامی با واشنگتن منجر به این شد که دو طرف بر خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان توافق کنند و دو طرف به دنبال تعیین جزئیات مربوط به این مساله هستند.سهیل شاهین این مصاحبه را از محل شهر دوحه پایتخت قطر، جایی که دفتر سیاسی طالبان در آن قرار داشته، انجام داد. او گفت: ما در آخرین دور مذاکراتمان با طرف آمریکایی با آن‌ها بر سر خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان توافق کردیم.

او در ادامه اظهار کرد: طالبان نیز در ازای این خروج متعهد شده نگذارد گروه‌های تروریستی از افغانستان به عنوان یک پناهگاه امن و یا برای اجرای حملات علیه کشورهای دیگر استفاده کنند. با این حال هنوز یک سری جزئیات باقی مانده که باید روی آن‌ها مذاکره شود و بحث درباره آن‌ها قرار است در دور بعدی مذاکرات ما صورت گرفته و موضوع اصلی دور بعدی، چارچوب زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان به همراه جزئیات دیگر است.

خنجر کشورهای اسلامی همسایه بر پشت ایران

بعد از اینکه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد معافیت هیچ یک از مشتریان نفتی ایران را تمدید نمی‌کند و خریداران نفت ایران با تحریم مواجه خواهند شد، عربستان، امارات و عراق برای افزایش عرضه نفت و جلوگیری از کمبود آن در بازارهای جهانی اعلام آمادگی کردند.

روز سه شنبه-3 اردیبهشت- آژانس بین‌المللی انرژی، که شرایط بازار نفت را زیر نظر دارد، گزارش کرد که کشورهای صادرکننده نفت ظرفیت لازم برای مقابله فوری با احتمال قطع کامل صادرات نفت ایران را دارند. براساس این گزارش، در حال حاضر، ظرفیت آماده به تولید اوپک به تنهایی به بالای سه میلیون بشکه می‌رسد که عمدتا در اختیار عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و کویت است. براساس این گزارش، تا کنون دولت‌های عربستان، امارات و عراق برای جبران کمبود در بازار نفت و جلوگیری از افزایش بهای این کالا اعلام آمادگی کرده‌اند. البته روز چهارشنبه، وزیر نفت سعودی گفت که در حال حاضر کشورش برنامه‌ای برای افزایش تولید در ماه مه ندارد زیرا شرایط بازار چنین تصمیمی را اقتضا نمی‌کند. وی گفت که تصمیم‌گیری در مورد سطح تولید برای ماه ژوئن در پایان ماه آینده اتخاذ خواهد شد.

ترکیه و بلژیک؛حامی ایران در برابر آمریکا

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه – سوم اردیبهشت- در کنفرانسی مشترک با دیدیه ریندرز، همتای بلژیکی خود گفت که تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی بر بسیاری از کشورها تأثیر خواهد گذاشت. وی همچنین افزود که تحت فشار گذاشتن سایر کشورها برای همراهی با تصمیمات خودسرانه یک کشور چندان درخور بالیدگی دیپلماتیک بین‌المللی نیست.

دیدیه ریندرز نیز با اشاره به این که با آمریکا بر سر این مسأله به گفت‌وگو خواهد پرداخت، اظهار کرد: کشورهای متعددی به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکلاتی مواجه شده‌اند. ما با چنین تصمیماتی مخالف هستیم.

لغو معافیت های نفتی از تحریم‌های ایران شامل عراق نمی شود

یک منبع نزدیک به دولت عراق اعلام کرد که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ۸ کشور از تحریم‌های ایران به هیچ وجه عراق را شامل نمی‌شود زیرا این تحریم‌ها تنها مختص به واردات نفت خام است.

یک منبع نزدیک به دولت عراق سه شنبه –سوم اردیبهشت ماه- گفت: تصمیم دیروز (دوشنبه) دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های نفتی ۸ کشور از تحریم‌های ایران به هیچ وجه عراق را شامل نمی‌شود زیرا این تحریم‌ها تنها مختص به واردات نفت خام است و عراق نفت خام را وارد نمی‌کند بلکه امسال جزو تولیدکنندگان اساسی بود.

وی افزود: این تصمیم آمریکا همچنین واردات مواد غذایی از ایران را شامل نمی‌شود زیرا تنها مربوط به واردات نفتی است. واشنگتن چند وقت پیش مهلت ۴۵ روزه برای وارد کردن گاز از ایران به عراق داده بود و اطمینان دادند که این مهلت افزایش نیز خواهد یافت، زیرا عراق برای فعال کردن نیروگاه‌های برق خود در این مدت از گاز ایران بی نیاز نیست و قطع این واردات خسارت ۴۰۰۰ مگا واتی از تولید براق برای عراق به دنبال خواهد داشت، فصل تابستان در راه است و این مساله به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

برگزاری هشتمین کنفرانس امنیتی مسکو

هشتمین کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو روز سه‌شنبه آغاز به کار کرد و برای سه روز ادامه دارد. این کنفرانس با حمایت وزارت دفاع روسیه و در هتل "ردیسون کالکشن" در مسکو برگزار می‌شود. کنفرانس امنیت بین‌المللی سال جاری میلادی برای بهبود سیستم‌های کنترل سلاح در نظر گرفته شده است. اوضاع امنیتی در خاورمیانه به ویژه سازش در سوریه در دستور کار این کنفرانس قرار دارد.در ضمن، این کنفرانس بر گسترش همکاری امنیتی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تمرکز دارد.

کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو رسماً روز چهارشنبه آغاز به کار کرد و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در افتتاحیه آن سخنرانی کرد. توماس گرمینگر، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا به همراه امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران و سانجای میترا، وزیر دفاع هندوستان در این کنفرانس حضور دارند.

امروز پنجشنبه نیز جلسات تکمیلی دیگری برقرار است که مربوط به دورنمای امنیتی منطقه در آسیا، آفریقا و آمریکا لاتین می‌شود. الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه نیز قرار است در مراسم اختتامیه سخنرانی داشته باشد.

کنفرانس امنیت بین‌الملل یک رویداد سالانه است که در آن وزرای دفاع، نمایندگان سازمان‌های بین المللی و غیردولتی و کارشناسان نظامی شرکت دارند. کنفرانس سال گذشته میلادی با حضور ۸۵۰ هیأت از ۹۵ کشور برگزار شد.

ریاض ۳۷ تن را با ادعای تروریسم اعدام کرد

وزارت کشور عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، حکم اعدام ۳۷ متهم به تلاش برای انجام اقدامات تروریستی اجرایی شد. برخی منابع خبری از شیعه بودن ۳۲ تن از اعدام‌شدگان خبر می‌دهند. به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان، در این بیانیه آمده است: ۳۷ شهروند سعودی به اتهام تشکیل هسته‌های تروریستی، اخلال در امنیت عمومی و ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای و ناامنی در کشور و آسیب زدن به صلح و امنیت اجتماعی اعدام شدند.

وزارت کشور عربستان اعلام کرد: این اعدام‌ها در مناطق ریاض، مکه مکرمه، مدینه منوره، القصیم، عسیر و منطقه الشرقیه صورت گرفته است. فعالان شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنتی عربستان سعودی می‌گویند، ۳۲ تن از اعدام‌شدگان، از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه هستند. حکم اعدام این افراد پس از تأیید دادگاه تجدیدنظر و دادگاه عالی صورت گرفت.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آمریکا اسرائیل ایران بلژیک پادشاه عربستان تحریم ترامپ ترکیه توییتر خاورمیانه عراق عربستان عربستان سعودی کویت محمد بن سلمان محمدجواد ظریف ملک سلمان نتانياهو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۳۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، عبدالهادی علی محمد نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان عراق با محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.   رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به سابقه و رابطه تاریخی و همجواری دو کشور، گفت: عراق از ظرفیت‌های بسیاری برای گسترش و توسعه مناسبات برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران از تعمیق همکاری‌ها با این کشور استقبال می‌کند.   وی با اشاره به مناسبات و تعاملات دو کشور در عرصه‌های گوناگون، ارتقاء سطح مراودات در بخش کشاورزی را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری‌ها بر شمرد و اظهار کرد: دیرینگی تعاملات دو کشور نیاز به تقویت و تعمیق مناسبات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کشاروزی دارد و گسترش مراودات دو جانبه و چند جانبه از سوی دو کشور حائز اهمیت است.   عسکری نقش دو کشور در تعاملات سیاسی و اقتصادی را برجسته و مهم بر شمرد و تقویت مجالس دو کشور در تحکیم همکاری‌های دوستانه را مورد تأکید قرار داد و گفت: همکاری‌های پارلمانی از مهمترین محور‌های مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران برای بسط و گسترش مناسبات با مجلس نمایندگان عراق است و گروه‌های دوستی پارلمانی ایفاگر این نقش مهم در ارتقاء سطح مناسبات پارلمانی دو کشور هستند.   وی افزود: مجلس شورای اسلامی از ارتقاء سطح همکاری‌ها در حوزه‌های کمیسیون‌های خاص و مشترک به ویژه کمسیون کشاورزی با مجلس نمایندگان عراق حمایت می‌کند و اهمیت خاصی برای تعاملات کشاورزی در زمینه کشت فراسرزمینی، آموزش و تعاملات متخصصین و محقیقن دو کشور قائل است.   نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تبادل تجارب متخصصین بخش کشاورزی و اعزام آنان به ایران و عراق بیان کرد: ضرورت دارد تا در راستای منافع مشترک نیرو‌های متخصص و زبده دو کشور در علوم مختلف به ویژه کشاورزی در جهت انتقال تجارب و علوم روز در این موضوع به دو کشور سفر کنند.   وی افزود: تلاش به موقع و تسریع در انتقال محصولات کشاورزی از مبداء ایران به بازار عراق ضرورتی است که گاه در مرز‌ها و گمرکات دو کشور با خللی مواجه است و موانعی در مسیر صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق ایجاد کرده است و پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان عراق برای رفع این مشکل، حائز اهمیت است.   رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های این کمیسیون در جهت تصمیم گیری و مشارکت پارلمان‌های دو کشور افزود: صادرات محصولات، تکنولوژی و فراورده‌های کشاورزی به افزایش تراز تجاری دو کشور منجر می‌شود.   عبدالهادی علی محمد، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان عراق نیز در ادامه این دیدار گفت: دو کشور مسلمان ایران و عراق از امکانات و ظرفیت‌های فراوانی برای تعمیق مناسبات برخوردارند که باید از این فرصت‌ها استفاده شود.   وی با بر شمردن اشتراکات دو کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف، افزود: بستر مناسب و خوبی در زمینه‌های مختلف به ویژه پارلمانی برای ارتقای مناسبات دو کشور ایجاد شده که می‌تواند در راستای منافع مردم دو کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.   نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نمایندگان عراق ضمن ابراز خرسندی از تعاملات موجود بین دو کشور به ویژه مناسبات کشاورزی نسبت به ارتقای روابط تجاری بین ایران و عراق، بر افزایش مراودات تجاری و همکاری‌های دو کشور برای ارتقاء سطح مناسبات تاکید کرد.   در پایان این دیدار نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عراق ضمن دعوت از رئیس کمیسیون کشاروزی مجلس شورای اسلامی به عراق، تقویت بیش از پیش همکاری‌های کشاورزی دو کشور را خواستار شد.

دیگر خبرها

  • وعده صادق خنجر امت اسلام بود/ هر اقدامی علیه ایران پاسخی شدید در پی دارد
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • کارشناس یمنی: «وعده صادق»، اسرائیل را به لاک دفاعی فرو برد