Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- در پی اعدام هولناک 37 نفر توسط رژیم سعودی، دو سناتور برجسته حزب دموکرات امریکا امروز (پنج شنبه) خواهان تجدید نظر در روابط واشنگتن با ریاض شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «برنی سندرز» سناتور شناخته شده آمریکا و یکی از اعضای برجسته حزب دموکرات پس از اجرای احکام اعدام علیه 37 نفر از سوی رژیم سعودی گفت، آمریکا باید در ائتلاف خود با عربستان سعودی تجدید نظر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عربستان سه‌شنبه 37 تن از شهروندانش را که عمدتاً شیعه بودند به روشی وحشیانه گردن زد و طبق گزارش سازمان ملل متحد، دست‌کم سه تن از آنان زیر سن قانونی بودند.
سندرز در ادامه گفت، این اعدام‌های گسترده نشان می‌دهد که چقدر برای ایالات متحده ضروری است تا در روابطش با این رژیم خودکامه در عربستان سعودی تجدیدنظر کند. ایالات متحده باید نشان دهد سعودی‌ها چک سفید برای ادامه نقض‌های حقوق بشری و دیکته کردن سیاست خارجی به ما ندادند.
در کنار سندرز، «دایان فاینشتاین» دیگر سناتور حزب دموکرات آمریکا نیز در سخنانی اعتراضی علیه اقدام عربستان گفت، گزارش‌های اخیر ترس مرا افزایش می‌دهد. ما نمی‌توانیم از اعدام فزاینده چشم پوشی کنیم به‌ویژه که سؤالات زیادی درباره مشروع بودن محاکمه‌ها وجود دارد.
فاینشتاین پیش از این به دنبال قتل جمال خاشقجی خواستار بازنگری آمریکا در روابط خویش با عربستان شده بود.
با افزایش اعتراض کشورهای بین‌الملل و سازمان‌های جهانی نسبت به اعدام 37 نفر در عربستان، «آلن دانکن» معاون وزیر خارجه انگلیس ضمن انتقاد شدید از این اقدام سعودی‌ها آن را کاملاً غیرقابل قبول و منزجرکننده توصیف کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که به حفظ روابط دوستانه با سعودی‌ها، حتی پس از قتل جمال خاشقجی متعهد شده است، هنوز واکنشی نداشته است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالاتی درباره اعدام‌های مذکور گفت مایک پمپئو مسئله نگرانی از وضعیت حقوق بشری را «تک به تک» با رهبران سعودی به اشتراک می‌گذارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از دولت عربستان و تمامی دولت‌ها می‌خواهیم تا به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین احترام گذاشته و از آنها حراست کنند، از تضمین دادرسی عادلانه اطمینان حاصل کنند و شفافیت داشته باشند، بازداشت خودسرانه و فرا قانونی را متوقف کنند و آزادی مذاهب و عقاید اجرایی شود.
این سخنگو مستقیماً درباره این اعدام‌ها اظهارنظری نکرد اما گفت ایالات متحده مخالف اجرای اعدام برای افرادی است که در زمان بازداشت زیر سن قانونی بودند. دولت ترامپ، سعودی‌ها را شریکی با ارزش می‌داند که حجم بالایی از تسلیحات آن را خریداری می‌کند و دارای ذخایر نفتی مهم است و خصومتی خاص با ایران دارد. ایالات متحده تنها کشور غربی است که همچنان مجازات اعدام دارد.
وزارت کشور عربستان روز سه شنبه گذشته (3 اردیبهشت 1398) از اعدام 37 نفر از شهروندان این کشور با عنوان آنچه که اتهام تروریستی و ارتباط با تروریسم خواند، خبر داد.
اعدام‌های اخیر در شهرهای مکه، مدینه و ریاض و همچنین در استان عمدتاً سنی نشین و در استان شرقیه محل سکونت اکثریت اقلیت شیعه این کشور، انجام شده است.
طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال 2018 در عربستان سعودی 149 نفر اعدام شدند. عربستان سعودی تنها کشور در جهان است که احکام مرگ را با گردن زدن اجرا می‌کند.
فعالان شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنتی عربستان سعودی می‌گویند 32 نفر از اعدام شدگان، از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه هستند.
مردم شرق عربستان طی سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای العوامیه و قطیف تظاهرات کرده‌اند، اما هر بار با سرکوب شدیدتر نظامیان آل سعود مواجه شدند.
دولت سعودی هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل سعود را باهدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات سنگین و اعدام محکوم می‌کند. شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعیان عربستان یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال 1393 به اتهام انتقاد از آل سعود و اقدام علیه امنیت ملی این کشور اعدام شد.
آساق**9473**1859

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا عربستان اعدام گروهي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۳۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد!

آفتاب‌‌نیوز :

«ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جدیدترین اظهارنظر جنجالی خود با اشاره به کمبود فضای زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم به دلیل کثرت افراد زندانی و بازداشت شده، خواستار اجرای حکم اعدام برای مجرمان امنیتی شد.

به نوشته وبگاه القدس العربی، بن گویر افزود: «در صورت احیای قانون اعدام در اسرائیل، ما شاهد خلوت شدن فضای زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها خواهیم بود».

درخواست اعدام مجرمان امنیتی از آن رو حایز اهمیت است که رژیم صهیونیستی بسیاری از فلسطینیان را با همین اتهام در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های نامناسب نگهداری می‌کند. به گفته دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه، ارتش صهیونیستی از ابتدای جنگ بیش از ۵ هزار فلسطینی را بازداشت کرده است.

در این میان در حالی که زندان‌های رژیم صهیونیستی مملوء از اسرای فلسطینی است، کابینه نتانیاهو روز چهارشنبه اضافه شدن هزار سلول دیگر به زندان‌ها را تصویب کرد.

بن گویر پیش‌تر و همزمان با عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین در ۷ اکتبر دستور قطع برق و آب برای زندانیان فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی را داده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • وزیر صهیونیست خواستار اعدام اسرای فلسطینی شد
  • بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد!
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • اکسیوس : وزیر خارجه آمریکا تشدید تنش با تهران را به ضرر واشنگتن و تل آویو می داند/ بلینکن: همراهی اردن و عربستان با ما در دفاع از اسرائیل نشانه خوبی برای آینده است
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • اتاق بازرگانی تجدید نظر درباره تعطیلی روز پنجشنبه را خواستار شد