Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:32:02 GMT

ایجاد منطقه گردشگری در دریاچه نمک قم توجیه اقتصادی ندارد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۳۴۰۰

ایجاد منطقه گردشگری در دریاچه نمک قم توجیه اقتصادی ندارد

قم- ایرنا- نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری در بخش گردشگری دریاچه نمک قم توجیه اقتصادی ندارد و هدررفت بیت المال است.

به گزارش ایرنا، احمد امیرآبادی فراهانی روز پنجشنبه در نخستین جلسه اقتصاد مقاومتی قم، افزود: بر اساس مطالعات کارشناسی صورت گرفته در دریاچه نمک، قم بهترین استان برای استحصال نمک از این دریاچه می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: از سوی دیگر، شهر آران و بیدگل کاشان گزینه مناسبی برای توسعه گردشگری در این منطقه است و اگر اعتباری برای توسعه گردشگری در دریاچه نمک از سوی قم هزینه شود و نتیجه بخش نباشد، هدررفت بیت المال است.
وی در عین حال تصریح کرد: در صورتی که مطالعات دیگری بر روی این منطقه صورت گیرد و این امر نشان دهد که اجرای طرح های گردشگری از طرف قم در دریاچه نمک توجیه اقتصادی دارد، موافق انجام آن هستیم.
امیرآبادی با تاکید بر این که طرح های سرمایه گذاری باید یک ساله و اشتغال زا باشد، گفت: از ظرفیت های بخش خصوصی برای توسعه سرمایه گذاری استفاده کنیم و در این زمینه واقع بین باشیم تا به اهداف از پیش تعیین شده برسیم.
وی همچنین گفت: مشکلات فرودگاه قم در حال پیگیری است و امیدوارکننده می باشد.

* مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم نیز در این جلسه گفت: در سال های گذشته راه دسترسی به دریاچه نمک در استان مطرح و اعتبارات مختصری نیز برای ایجاد آن هزینه شده است.
سید مهدی طباطبایی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده اگر راه دسترسی از قم به دریاچه نمک ایجاد شود، این منطقه مناسبت ترین منطقه گردشگری خواهد بود.
وی اضافه کرد: راه دسترسی از روستای کاج تا دریاچه نمک کمتر از 60 کیلومتر می باشد که کمتر از 10 کیلومتر آن نیاز به راه سازی دارد و 50 کیلومتر فقط نیازمند زیرسازی است.
به گفته وی، در سال های گذشته این طرح با اعتبار 600 میلیون ریال در حال انجام بود، ولی جابه جایی هایی باعث مشکلاتی در روند کار شد.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است.
این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم با حضور اعضای ستاد در سالن جلسه های امام جواد(ع) استانداری برگزار و طرح های راهبردی برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفت.
/2085/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جلسه اقتصاد مقاومتي نماينده قم در مجلس درياچه نمك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۳۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبارات زیرساخت‌های گردشگری استان اردبیل محدود است

حسن محمدی ادیب از اجرای ۹۱ طرح گردشگری سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دراستان اردبیل خبر داد و گفت: محدودیت اعتبارات ایجاد زیرساخت‌های گردشگری باعث کندی اجرای طرح‌های زیرساختی در این بخش شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه آماده هرگونه همکاری برای تسریع در اجرای پروژه گردشگری پل معلق ازناو خلخال آماده هستیم افزود: حداقل اعتبارات پیش بینی شده برای ایجاد زیرساختهای این طرح بزرگ ۲۰۰ میلیارد ریال است.

او اظهار داشت: در حالی که کل اعتبارات ایجاد زیرساختهای گردشگری در استان برای کمک به ۹۱ طرح در حال اجرای گردشگری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است، تامین ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های طرح پل معلق خلخال بدون کمک گرفتن از سایر منابع اعتباری ملی امکان‌پذیر نیست.

محمدی ادیب افزود: در حالی که سرمایه‌گذاران همه ۹۱ طرح گردشگری استان منتظر مساعدت‌های دولتی و اداره کل میراث فرهنگی هستند، اساس توزیع اعتبارات ایجاد زیرساخت‌های گردشگری بر مبنای پیشرفت فازهای پیش بینی شده در طرح‌های گردشگری است.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای طرح پل معلق خلخال و تاخیر بیش از اندازه در ساخت آن گفت: در حالی که پروژه احداث پل معلق سرعین بسیار دیرتر از پل معلق خلخال آغاز شده ولی با تلاش سرمایه گذار این پروژه با ۷۰ درصد پیشرفت در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود این طرح تا خرداد ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

او تصریح کرد: ما متعهد به رفع موانع سرمایه‌گذاری از مقابل سرمایه‌گذاران طرح‌های گردشگری هستیم، در عین حال انتظار از سرمایه‌گذاران این طرح‌ها نیز اجرا و تکمیل طرح بر اساس برنامه زمانبندی شده با استفاده از حداکثر توان مالی خود و پرهیز از تاخیر در زمان اجرای پروژه است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور
  • دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟
  • ۲ دانشکده جدید در استان کرمانشاه ایجاد می‌شود
  • ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه دریاچه تار دماوند
  • سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان می‌شود
  • گشت و کنترل شبانه روزی در منطقه حفاظت شده گدار
  • محدود بودن اعتبارات زیرساخت‌های گردشگری استان اردبیل
  • تحلیل پروژه شاهان دریاچه چیتگر
  • اعتبارات زیرساخت‌های گردشگری استان اردبیل محدود است
  • آسیب دریاچه نمک کانون گردوغبار در منطقه را فعال می‌کند