Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@20:22:13 GMT

افزایش ۱۷۵ درصدی بارش‌ها در ایران

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۵۱۰۱

افزایش ۱۷۵ درصدی بارش‌ها در ایران

وزیر نیرو گفت: از آغاز سال آبی جاری شاهد افزایش ۱۷۵ درصدی بارش‌ها در ایران هستیم.

به گزارش ایسنا-منطقه گیلان، رضا اردکانیان در حاشیه مراسم افتتاحیه سد لاستیکی باغبانان فومن گفت: امروز توفیق بزرگی نصیب شد تا به منظور آغاز عملیات اجرایی سد لاسک و افتتاح سد باغبانان فومن به گیلان سفر کنم.

وی افزود: با تدابیر اندیشیده شده از سوی مسئولین استانی و کشوری، گیلان در حیث تأمین منابع آبی مورد نیاز به شرایط مطلوبی خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردکانیان ادامه داد: در پنجاه سال گذشته متوسط بارش در کشور ۲۱۰ میلی متر بوده است، این در حالیست که در سال آبی جاری که از مهرماه سال ۹۷ تا کنون ۷ ماه گذشته است، ۳۱۵ میلی متر باران باریده است و این یعنی ۱۷۵ درصد بارش بیشتر.

اردکانیان افزود: سیلاب اخیر کشورمان بر اثر رخداد هر سه عامل به وقوع پیوست و خوشبختانه خدمات رسانی‌ها به گونه‌ای بود که کارنامه درخشانی از کشور به جای ماند.

وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه‌ریزی داریم تا سهم برکات را از نعمات الهی در کشورمان افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: گیلان یکی از استان‌های مهم کشور در تأمین امنیت غذایی کشور است و عدم سرمایه‌گذاری برای استفاده از این ثروت کفران نعمت است.

اردکانیان گفت: در گیلان ۵ میلیارد مترمکعب باران می بارد که ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب در استان استفاده می‌شود و مابقی به دریا می‌ریزد و هدر می‌رود.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که هنوز خیلی جای کار داریم و باید ظرفیت‌های استان را به طور مناسب مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد لاسک ادامه داد: تأمین آب شرب، حق آبه زیست محیطی، تأمین آب بخش کشاورزی و توسعه بخش گردشگری از دستاوردهای احداث سد است.

وی با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی گیلان وابسته به بخش کشاورزی است و اگر کشاورز کشاورزی نکند، زمین خود را خواهد فروخت و در زمین‌های حاصلخیز ویلاسازی خواهد شد، گفت: با رخداد چنین اتفاقاتی و گسترش ویلاسازی شاهد تخریب محیط زیست و منابع طبیعی خواهیم بود نه با سدسازی.

اردکانیان خاطرنشان کرد: باید خیلی هوشیار باشیم و هوشیارانه از محیط زیست حفاظت کنیم.

وی افزود: تأمین آب برای برنج‌کاران گیلان که جزو دو استان تولیدکننده کشور است از اولویت‌های کاری ما است و احداث سدها به خصوص سد لاستیکی از راهکارهای مهم مدیریت آب بخش کشاورزی این استان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گيلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۵۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۵ درصدی بارش‌های کشور با فعالیت سامانه اخیر

سخنگوی صنعت آب گفت: با ورود سامانه بارشی اخیر در نیمه جنوبی کشور و دریافت بارش‌های بسیار خوب، نسبت به سال گذشته، ۵ درصد رشد بارش را شاهد هستیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در نشستی خبری اظهار داشت: در بهمن‌ماه سال گذشته پیش‌بینی‌های بارشی تحقق نیافت و کشور با 50 درصد کاهش بارش مواجه شد؛ لذا این موضوع باعث تغییر در برنامه‌ریزی‌ها شد تا منابع حداقلی که از سه سال خشک متوالی در اختیار بود، به نحو بهینه استفاده شده و تمام بخش‌های مصرف در کشور با حداقل تنش رو به رو شود.

وی افزود: اما از اواخر اسفندماه سال گذشته تاکنون شاهد بارش‌‌های بسیار خوبی در کشور بوده‌ایم، به نحوی که چهار سامانه پربارش، مناطق مختلفی از کشور از جمله مناطق غرب، شمال، شمال شرق، جنوب و جنوب شرق را تحت‌الشعاع قرار داد که متوسط بارش کشور را بسیار بهبود بخشید.

قاسم‌زاده با بیان اینکه اکنون نسبت به وضعیت نرمال، تنها با 9 درصد کاهش بارش روبرو هستیم، عنوان کرد: تجربه خشکسالی در چهار سال اخیر باعث شد در مصرف منابع آبی نه تنها در برنامه‌ریزی‌ها دقت را افزایش دهیم بلکه با کمک اطلاع‌رسانی‌ها، جلب مشارکت مردم و آگاه‌سازی در خصوص آثار مثبت مدیریت مصرف به انجام رسید.

وی در خصوص آخرین وضعیت بارش در کشور خاطرنشان کرد: با ورود سامانه بارشی اخیر در نیمه جنوبی کشور و دریافت بارش‌های بسیار خوب، نسبت به سال گذشته، 5 درصد رشد بارش را شاهد هستیم.

سخنگوی صنعت آب کشور، میزان کاهش بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی و سمنان را حدود 30 درصد خواند و افزود: در این میان خراسان رضوی با توجه به بارش نامناسب در سال گذشته و کاهش چشمگیر و نزدیک به صفر ورودی سد دوستی، شرایط ویژه‌تری را سپری می‌کند.

قاسم‌زاده گفت: چهار استان آذربایجان شرقی و غربی، یزد و سیستان و بلوچستان در وضعیت بالای نرمال بارش قرار دارند و در مجموع 17 استان نرمال یا بالای نرمال و 14 استان شرایط زیر نرمال را تجربه می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت بارندگی در استان تهران نیز افزود: این استان علیرغم دریافت بارش‌های مناسب، همچنان 28 درصد کاهش دارد و از جمله مناطقی است که باید مدیریت مصرف در آن رقم بخورد.

قاسم‌زاده با ارائه آماری از بارندگی‌ها در فصول گذشته سال آبی جاری اظهار کرد: در حالی که باید در پاییز 33 درصد و در فصل زمستان 45 درصد از بارش کشور اتفاق می‌افتاد، شاهد 17 درصد کاهش بارش بودیم؛ اما در فصل بهار تاکنون، حدود 60 درصد افزایش بارش رخ داده است.

وی با بیان اینکه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه، کرخه، اترک و حوضه‌های شمالی وضعیت مثبتی نسبت به شرایط نرمال داراست، خاطرنشان کرد: وضعیت سایر حوضه‌ها از جمله کارون، سفیدرود، فلات مرکزی، زهره ـ جراحی و زاینده‌رود منفی است.

سخنگوی صنعت آب گفت: حوضه آبریز زاینده‌رود بیشترین کاهش بارش را در بین حوضه‌های آبریز کشور تجربه می‌کند که امید است با همدلی مردم و متولیان آب، عبور بدون تنشی در این حوضه آبریز داشته باشیم.

قاسم زاده با اشاره به آخرین وضعیت ذخایر پوشش برفی کشور عنوان کرد: حدود یک درصد از سطح کشور پوشیده از برف است که عمدتاً در ارتفاعات البرز، بخش‌هایی از شمال غرب کشور و بخش‌هایی در زاگرس است که حدود 5 میلیارد مترمکعب ذخیره برفی در این مناطق پیش بینی می‌شود.

وی در خصوص بارندگی‎های اخیر در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: وزارت نیرو به صورت ویژه به عنوان متولی مخازن و رودخانه‌ها، اقدام به برگزاری جلسات سیل کرد و با بررسی پیش‌بینی‌ها، اطلاع‌رسانی‌هایی در سطح شرکت‌های زیرمجموعه انجام و مقرر شد ستادهای بحران استان فعال شود.

قاسم زاده ادامه داد: در این استان به صورت ویژه مدیریت مخازن اتفاق افتاد به نحوی که با قرارگیری در سال‌های خشک و نگرانی برای منابع آبی با توجه به ماهیت متغیر استان در خصوص نوسان بارش در سال‌های آبی، تصمیم‌گیری در خصوص خالی کردن سدها یا ادامه ذخیره‌سازی صورت پذیرفت؛ بنابراین بخش زیادی از سدها خالی شد اما حجم زیاد بارش‌ها سدها را مجدد پر و سرریز کرد.

وی با تأکید بر اینکه سدها حجم قابل توجهی از سیلاب‌های بالا دست را مهار کرد، اظهار داشت: ورودی سدهای استان سیستان و بلوچستان حدود 700 میلیون مترمکعب است که عمدتاً در بلوچستان جنوبی متمرکز بوده و در هرمزگان نیز ورودی‌ها در حدود 135 میلیون مترمکعب بوده است.

قاسم‌زاده حداکثر نقطه بارش در مناطق جنوبی کشور را حدود 300 میلیمتر خواند و گفت: این میزان حدود 2 تا 3 برابر متوسط کل سال آبی این ایستگاه است که در یک بارش 48 ساعته رخ داده است؛ طبیعتاً این میزان بارش رواناب‌هایی ایجاد می‌کند که از ظرفیت ایمن رودخانه‌ها فراتر می‌رود و منجر به آبگرفتگی خواهد شد.

وی گفت: در همین زمان، فعالیت سامانه بارشی در کشورهای عمان و امارات نیز وجود داشت و این کشورها نیز در حدود 309 و 330 میلیمتر بارش دریافت کردند، اما در ایران بیشترین شدت بارش رقم خورد که باعث پیک‌های حداکثری سیلاب بوده است که با مدیریت انجام شده در سیل اخیر سیستان، گزارشی از فوتی ناشی از سیل دریافت نشد.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اینکه در سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان، 615 روستا دچار قطعی آب شد، افزود: تاکنون 527 روستا رفع قطعی اتفاق افتاده و سایر روستاها نیز به دلیل تخریب بسیاری از راه‌ها همچنان با قطعی آب مواجه هستند؛ در این استان به طور متوسط حدود 56 میلیمتر بارندگی رخ داده که بیش از 50 درصد سال آبی خود را در 48 ساعت دریافت کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است
  • افزایش ۶۷ درصدی شناسایی انشعاب غیرمجاز آب در گیلان
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها
  • رشد ۵ درصدی بارش‌های کشور با فعالیت سامانه اخیر
  • کمبود بارش‌ها ۱۵ درصدی شد
  • کسب رتبه نخست فارس در حوزه کشفیات صید و شکار / افزایش ۹ درصدی کشفیات محیط زیست