Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- وزیر دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح با محکوم کردن اقدام ترامپ در تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ذره‌ای برای رفتار‌های غیرقانونی و فاقد اصول و قواعد بین‌المللی ترامپ ارزش و اعتبار قائل نیستیم. گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ امیر سرتیپ امیر حاتمی در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو، با وزیر دفاع صربستان دیدار و پیرامون مسائل منطقه و دوجانبه گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح ایران در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به ارتقاء سطح مناسبات دو‌جانبه، متناسب با ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور، گشایش دفتر وابستگی نظامی این کشور در تهران را زمینه‌ساز توسعه بیش از پیش همکاری‌های دفاعی و امنیتی بین ایران و صربستان توصیف کرد.
امیر سرتیپ حاتمی در بخش دیگری از با انتقاد شدید از اعلام مواضع خصمانه و کینه‌توزانه آمریکایی‌ها در تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: این مواضع غیراصولی آمریکایی‌ها در شرایطی اتخاذ می‌شود که جمهوری اسلامی ایران خود قربانی تروریسم است و تاکنون حدود ۲۰ هزار نفر از مردم مظلوم و بی‌گناه در اثر حادثه‌های تروریستی به دست جنایتکاران بین‌المللی شهید شده‌اند.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی پیشرو، انقلابی و در خط مقدم مقابله با تروریسم منطقه‌ای دانست و تاکید کرد: آمریکایی‌ها سعی دارند با تضعیف این سازمان قدرتمند و ضداستکباری مواضع جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و در مقابله با گروهک‌های تکفیری ـ. صهیونیستی تضعیف و خدشه‌دار سازند.
وی با محکوم کردن این اقدام ترامپ خاطرنشان کرد: هر چند جمهوری اسلامی ذره‌ای برای این رفتار‌های غیرقانونی و فاقد اصول و قواعد بین‌المللی ارزش و اعتبار قائل نیست، ولی معتقدیم که آمریکایی‌ها در شرایطی که در استیصال قرار گرفته‌اند با برخورد‌های دوگانه و متضاد در عرصه بین‌المللی و جهانی در پی ناامن‌سازی و بی‌ثباتی منطقه‌اند.
وزیر دفاع صربستان نیز در این دیدار با تشکر از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در بازگشایی دفتر وابستگی نظامی سفارت صربستان در ایران اظهار داشت: در حاضر حاضر از روابط دوجانبه خوبی با جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستیم.
الکساندر ولین با انتقاد از دخالت برخی کشور‌ها در ارتباطات میان کشور‌های دوست اظهار داشت: برخی کشور‌ها به خود اجازه می‌دهند با رویکرد دخالت‌جویانه و ظالمانه در روابط سایر کشور‌ها دخالت کنند.
وی تاکید کرد: صربستان با توجه به علائق و منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد و اجازه نخواهد داد هیچ کشوری در سیاست‌های راهبردی‌اش دخالت کند و براین اساس از روابط خوب و تنگاتنگی با جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستیم.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: وزیر دفاع صربستان مسائل دو جانبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۵۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ایران در مثلث طلایی

در طول ریاست ایران (نیروی دریایی ارتش) بر اجلاس «آیونز» که شامل همه کشور‌های دارای منافع در اقیانوس هند است، اثرگذاری جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه‌ای در عرصه دریا افزایش یافت که یکی از نتایج آن، برگزاری رزمایش‌های مشترک چندجانبه با کشور‌های قدرتمند دریایی در منطقه و جهان است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل دارا بودن تجهیزات مهم و گسترده دریایی، با تفکیک وظایف از نیروی دریایی سپاه، مسؤولیت مستقیم حضور در آب‌های دوردست و انجام ماموریت‌های طولانی و بین‌المللی را برعهده دارد که نمونه بارز آن، اعزام ناوگروه‌های متعدد به آب‌های بین‌المللی و نقاط مختلف جهان به شکل مستمر است که ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی با ثبت رکورد بی‌سابقه سفر به دور کره زمین طی ۸ ماه، مصداق روشن و عملی آن بود.

جمهوری اسلامی ایران برای تبدیل شدن نیروی دریایی ارتش به یک نیروی راهبردی و اثرگذار در سطح جهانی، با هدف حراست از منافع کشورمان در عرصه دریاها، یک برنامه‌ریزی مدون و طولانی را در دستور کار نیرو‌های مسلح قرار داد که برخی مصادیق آن، طراحی و ساخت تجهیزات جدید، افزایش قدرت رزم شناور‌های سطحی و زیرسطحی و برطرف کردن نیاز‌ها در جهت دستیابی به این هدف است و در این میان رزمایش‌های مشترک با دیگر کشور‌ها و افزایش همکاری با آنها در عرصه دریا یک هدف‌گذاری مهم و راهبردی محسوب می‌شود.

 رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ با شعار «با هم برای برقراری صلح و امنیت» در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومترمربع، با پیام صلح و دوستی برگزار شد که در آن علاوه بر یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یگان‌های شناوری کشور‌های چین و روسیه، ناظرانی از کشور‌های دیگر هم حضور داشتند.

در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناوشکن‌های «جماران»، «دنا»، «بایندر»، ناو‌های «گناوه»، «زره»، «سیرجان» و شناور‌هایی از نیروی دریایی سپاه پاسداران شامل ناو «شهید حاج‌قاسم سلیمانی»، ناو «ابومهدی مهندس»، ناو «شهید محمودی» و «تندر» و یگان‌های شناوری فدراسیون روسیه شامل رزمناو موشکی گارد «واریاگ»، ناو بزرگ ضد زیردریایی «مارشال شاپوشنیکف» به همراه یک ناوچه، ۲ کشتی جنگی و یک کشتی تدارکاتی نیروی دریایی چین و همچنین شناور‌ها و بالگرد‌هایی از ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی شرکت کردند که نسبت به سال‌های گذشته تعداد بیشتری را شامل می‌شد.

هدف از برگزاری این رزمایش - همان‌طور که در بالاتر هم اشاره شد - تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چندجانبه میان ۳ کشور (ایران، چین و روسیه) و نشان دادن حسن‌نیت و توانایی این کشور‌ها در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است و برای این منظور، تمرینات تاکتیکی متنوع از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده بود که انجام شد.

اهمیت دریا و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه بر کسی پوشیده نیست. حجم زیادی از تبادلات تجاری کشور‌ها از طریق دریا انجام می‌شود و کشور‌های دارای سواحل طولانی و مهم (نظیر ایران) علاوه بر دارا بودن ظرفیت بالا در بهره‌وری از این منافع، نقش موثری نیز در امنیت خطوط مواصلاتی آن دارند.

از این رو، یکی از اهداف این رزمایش می‌تواند کمک به تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی باشد.

از دیگر نکات مهم در این رزمایش، اهمیت منطقه برگزاری آن است.

شمال اقیانوس هند با قرار گرفتن در میان ۳ تنگه راهبردی - از ۵ تنگه راهبردی دنیا - در ادبیات دریایی جهان به «مثلث طلایی» مشهور است که تنگه هرمز در شمال، تنگه مالاکا در شرق و تنگه باب‌المندب در غرب آن واقع شده و حجم زیادی از تبادلات دریایی جهان از آن می‌گذرد.

در طول سال‌های گذشته، به دلیل بروز برخی بی‌ثباتی‌ها در برخی کشور‌های این منطقه، خطوط مواصلاتی در نقاطی از دریا‌های مهم و راهبردی نظیر تنگه باب‌المندب، خلیج عدن و دریای سرخ دستخوش ناامنی شد و پدیده دزدان دریایی نیز بر خطرات آن افزود.

به منظور مقابله با این ناامنی‌ها، کشور‌های زیادی وارد صحنه شدند که جمهوری اسلامی ایران یکی از آنها بود؛ با این تفاوت که عمده کشور‌ها تحت یک ائتلاف به رهبری آمریکا عمل کردند، اما کشور‌هایی نظیر ایران، روسیه و چین به شکل مستقل در این منطقه حضور داشتند و کشورمان بخوبی توانست از عهده برقراری امنیت برای کشتی‌های تجاری ایران و در کنار آن، دیگر کشور‌ها برآید.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • رسانه‌ها باقلم خود عزت و اقتدار ایران اسلامی رابه رخ دشمنان بکشند
  • رایزنی سفیر جدید ایران در نیجر با وزیر امور خارجه
  • در دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با وزیر دفاع سوریه چه گذشت؟
  • دیدار سفیر ایران در یک کشور حساس آفریقایی با وزیر خارجه/ توضیح علی تیزتک به امیرعبداللهیان در مورد برنامه هایش
  • رادارهای ایران قابلیت شناسایی هر نوع ریز پرنده را دارند
  • کشف دستگاه‌های لیزر و زیبایی قاچاق به ارزش ۸ میلیارد تومان
  • حضور نظامی آمریکا در سوریه اشغال گرایانه، غیرقانونی و غیر موجه است
  • امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید بحران در منطقه هستند
  • ترامپ به «سیا» برای بی‌اعتبار کردن چین مجوز داد
  • نقش ایران در مثلث طلایی