Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریک رهبری به تیم کشتی آزاد، عقب نشینی آمریکا از تحریم های ایران، تشریح محورهای رایزنی ظریف با دبیرکل سازمان ملل، سختی های آمریکا در تحریم ایران از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، تبریک رهبری به تیم کشتی آزاد، عقب نشینی آمریکا از تحریم های ایران، تشریح محورهای رایزنی ظریف با دبیرکل سازمان ملل، سختی های آمریکا در تحریم ایران از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توطئه امریکا موجب محبوبیت سپاه پاسداران در دل مردم شد

امیر سرتیپ «محمد محمودی» در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد اتحاد ارتش و سپاه گفت: شهید قرنی اولین شهید ترور پس از انقلاب اسلامی محسوب می شود. وی اولین رییس ستاد ارتش بود که از سوی امام خمینی (ره) منصوب شد و اولین شهید بعد از پیروزی انقلاب اسلام نیز محسوب می شود.

 

معاون اجرایی ارتش با اشاره به فتنه جدید آمریکا مبنی بر تروریست خواندن سپاه پاسداران اظهار کرد: این امر فتنه جدیدی است که امریکا در منطقه اجرا کرد که با خواست خدا و همدلی نیروهای مسلح، ارتش و سپاه نیز خنثی شد.

 

امیر محمودی تصریح کرد: امریکا قصد داشت با تروریست خواندن سپاه  به عنوان یک نهاد انقلابی میان ارتش و سپاه و ارکان نیروهای مسلح شکاف ایجاد کند که این امر با حجمه ی مردم به طرفداری از نیروهای مسلح و با حضوری که در خیابانها ایجاد کردند خنثی شد و توطئه امریکا محکوم شد.

 

عربستان فاقد قانون اساسی مدون/اقدامات ضد حقوق عربستان ریشه در ساختار نظام سیاسی این کشور دارد

«حسن عابدینی» شب گذشته (چهارشنبه چهارم اردیبهشت) در بخش خبری ساعت 21 شبکه خبر سیما درباره اقدامات اخیر عربستان در اعدام 31 فعال مدنی در این کشور به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: «اقدام‌های فاقد وجاهت قانونی و ضد حقوق بشری رژیم قبیله‌ای سعودی، ریشه در ساختار نظام سیاسی این رژیم دارد. عربستان سعودی قانون اساسی مدرن و نظام پارلمانی ندارد و همه اعضای مجلس مشورتی آن هم توسط پادشاه منصوب می شوند و هنوز بسیاری از امور، توسط فرمان پادشاهی اداره می شود.»

 

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه عربستان سعودی در 87 سال گذشته توسط یک پدر و 6 پسر بلافصلش در حال اداره شدن است، گفت: «این کشور حقوق زنان و احزاب ندارد و تا مدتی پیش، بانوان در عربستان سعودی شناسنامه نداشتند. این رژیم با صندوق رای بیگانه است و چیزی به عنوان انتخابات در این رژیم وجود ندارد.»

 

وی با بیان اینکه از ابتدای سال میلادی جدید تاکنون یعنی در چهار ماه گذشته شمار قتل عام های رژیم سعودی که در قالب مجازات اعدام انجام شده حدود 104 نفر بوده است، گفت: «باید این موضوع را ناشی از ساختار رژیم سعودی به ویژه روی کار آمدن بن سلمان بدانیم.»

 

تبادل زندانیان میان ایران و ‌آمریکا چقدر جدی است؟

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در نشستی به میزبانی «انجمن جامعه آسیا» در نیویورک با اشاره به اینکه ایران پیش از این هم با آمریکا تبادل زندانی داشته است، گفت: «آنچه که من می‌توانم به عنوان وزیر خارجه انجام دهم، این است که این پیشنهاد را علنا روی میز مذاکرات بگذارم. بیایید آنها را تبادل کنیم. تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در آمریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به آمریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل آمریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است.»

 

وی افزود: «بسیار خب، بیایید هیچ بحثی در این باره نداشته باشیم و به تبادل زندانیان اقدام کنیم. من آمادگی دارم تا این کار را انجام دهم و اختیار انجام این کار را نیز دارم. ما شش ماه پیش به دولت آمریکا اطلاع دادیم که آمادگی این کار را داریم و هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. اگر آنها هر چیزی به جز این به شما بگویند، دروغ گفته‌اند.»

 

در واکنش به این اظهارات ظریف، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این مورد به پایگاه «المانیتور» گفته است: «رژیم ایران می‌تواند جدیت خود در خصوص مسائل کنسولی را با آزاد کردن فوری اشخاص بی‌گناه آمریکایی نشان دهد. این مسائل کنسولی، آن عده از ایرانی‌هایی که به دلیل نقض کیفری قوانین تحریمی آمریکا بازداشت یا محکوم شده‌اند را نیز شامل می‌شود.» وی ادامه داد: «ما از ایران می‌خواهیم همه اشخاص آمریکایی که به طرز غیرمنصفانه بازداشت یا مفقود شده‌اند از جمله ژیو وانگ، رابرت لوینسون، سیامک نمازی، نزار زاکا و دیگران را آزاد کنند.»

 

ظریف محورهای رایزنی خود با دبیرکل سازمان ملل را تشریح کرد

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان بعد از دیدار با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در نیویورک در حاشیه شرکت در نشست روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و صلح برای دیپلماسی در جمع خبرنگاران در ارتباط با محور اصلی رایزنی‌های‌اش با این مقام عالی رتبه سازمان ملل اظهار کرد: ‌در این دیدار با آقای دبیرکل در مورد تمام موضوعات دوجانبه در منطقه رایزنی و گفت و گو کردیم و فرصتی بود که مروری داشته باشیم بر تمام موضوعاتی که در حال حاضر از نظر ما سازمان ملل با آن مواجه است نه فقط منطقه ما.

 

بر اساس اعلام رسانه‌ها در این دیدار ظریف و دبیر کل سازمان ملل در مورد آخرین تحولات لیبی، سوریه، یمن، شمال آفریقا و دیگر مسائل منطقه رایزنی و گفت و گو کردند.

 

عقب نشینی آمریکا از تحریم های ایران

آمریکا پس از اعلام تحریم های سخت علیه ایران با واکنش تند جهانی مواجه شد. از سویی دیگر نیز سختی هایی برای این کشور از نظر اقتصادی ایجاد شده که در نهایت مجبور شده تا در تحریم هایش عقب نیشینی داشته باشد.

 

بنابراین گزارش، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با اشاره به نگرانی از آثار حذف نفت ایران از بازار جهانی، نوشت دولت آمریکا در حال بررسی ساز و کاری است که می‌تواند به معافیت فروش بخشی از نفت ایران از تحریم‌ها از طریق پیش‌خرید محموله‌ها منجر شود.

 

طبق ترجمه باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد چهارشنبه به نقل از منابع مطلع نوشت یکی از سناریوهای مورد بررسی در دولت آمریکا این است که به کشورهای واردکننده نفت از ایران اجازه داده شود تا پیش از ۱۲ اردیبهشت برای محموله‌های آینده واردات نفت ایران سفارش‌گذاری کرده و پول این سفارش‌ها را پرداخت کنند. پس از آن دولت آمریکا با صدور معافیت‌هایی، اجازه انتقال و پالایش این محموله‌های نفتی در آینده را صادر می‌کند.

 

وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد احتمال ادامه واردات نفت ایران پس از انقضای معافیت‌های کنونی خودداری کرده است. هرچند دولت آمریکا اعلام کرده برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تلاش می‌کند، اما به نوشته آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی مسئول پرونده ایران این احتمال را که برخی از واردکنندگان فرصت بیشتری برای کاهش میزان واردات خود از ایران دریافت کنند، رد نکرده‌اند.

 

سختی های آمریکا در تحریم ایران

آمریکا ادعا دارد که تحریم ها و سختی ها علیه ایران را افزایش می دهد که ایران را از سیاست هایش عقب براند اما این ها در حالی است که واشنگتن خود از این تحریم ها متضرر می شود.

 

در همین رابطه، یک روزنامه انگلیسی در تحلیلی روز چهارشنبه به نقد سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و به ویژه، اقدام دولت او در لغو معافیت‌های مشتری‌های نفت ایران از تحریم‌ها پرداخته است. 

 

طبق ترجمه فارس، روزنامه «گاردین» درباره لغو این معافیت‌ها نوشته ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید نشان داده نمی‌توان از او انتظار داشت میان سیاست‌های راهبردی و اقتصادی‌اش انتظار هماهنگی داشت. این رسانه، تصریح کرده البته فقدان این انسجام، برای خرید نفت ایران توسط مشتری‌های این کشور پدیده‌ای خوب به شمار می‌رود.

 

در این گزارش به قلم «لری الیوت» آمده است، تهدید جلوگیری از حضور ایران در بازار نفت بر قیمت نفت اثر گذاشت و باعث شد تا بهای نفت به حدود  ۷۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد که در سال جاری سابقه نداشته است. بالا رفتن بهای سوخت، هزینه‌های فعالیت‌های بازرگانی را افزایش می‌دهد و بر قدرت مصرف‌کننده‌ها تاثیر دارد که به معنای رشد ضعیف‌تر خواهد بود و اگر تولید‌کننده دیگری کاهش نفت در بازار را جبران نکند، امکان انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را به شدت زیر سوال می‌برد.

 

کاخ‌سفید روی عربستان سعودی برای تامین کاهش تولید نفت حساب کرده است اما هیچ تضمینی نیست که این کشور بدون شواهد محکم مبنی بر اینکه تولید ایران واقعا آسیب دیده است، اینکار را انجام دهد.

 

گاردین در ادامه افزود: بهای نفت احتمالا در هفته‌های پیش رو به بشکه‌ای ۸۰ دلار می‌رسد که این موضوع می‌تواند خواست ترامپ برای اعمال فشار به ایران را هم با تردیدهایی مواجه کند.

 

رهبر انقلاب قهرمانی تیم کشتی آزاد در مسابقات آسیا را تبریک گفتند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا را تبریک گفتند.

 

متن پیام به این شرح است:

بسمه تعالی

جوانان عزیز کشتی‌گیر قهرمانی‌تان در آسیا مبارک. ان‌شاءالله سربلند باشید./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان جشن نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران کانون های مساجد خسارت سیل استان بوشهر سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۵۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیاهو برای هیچ؛ آمریکا گردان اسرائیلی را تحریم نمی‌کند

طبق گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، آمریکا پس از فشار اسرائیل از تصمیم خود برای اعمال تحریم علیه گردان «نتزاه یهودا» عقب نشینی کرد.

به گزارش مشرق، با گذشت چند روز از جنجال‌ها درباره برنامه آمریکا برای تحریم یک گردان ارتش رژیم صهیونیستی، دو مقام اسرائیلی گفتند که این کار منتفی شد.

این دو مقام به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفتند که آمریکا گردان نتزاه یهودا را تحریم نخواهد کرد. به گفته آنها، پس از فشار همه طیف‌های سیاسی در اسرائیل، آمریکا تصمیم گرفته که این گردان را تحریم نکند.

پیش‌از این، وبگاه «آکسیوس» به نقل از سه منبع آمریکایی آگاه گزارش کرد که وزیر خارجه آنتونی بلینکن ظرف چند روز آینده، تحریم‌هایی را علیه این گردان «به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری» اعلام می‌کند.

به دنبال انتشار این خبر، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین رهبر اپوزیسیون این رژیم یائیر لاپید به صورت جداگانه با این اقدام احتمالی مخالفت کردند.

طبق قانون ۱۹۹۷ به نوشته «پاتریک لیهی»، ارسال کمک‌های خارجی آمریکا و برنامه‌های آموزشی وزارت دفاع ایالات متحده در اختیار یگان‌های امنیتی،‌نظامی و پلیسی که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند، قرار نمی‌گیرد.

نتزاه یهودا بعنوان یک یگان ویژه از سربازان افراطی یهودی تشکیل شد که همگی اعضای آن را مردان تشکیل می‌دهند. نظامیان این گردان علیه غیرنظامیان فلسطینی درکرانه باختری مرتکب خشونت می‌شوند.

نتانیاهو گفته بود که با چنین تصمیمی مبارزه خواهد کرد و لاپید اعمال تحریم آمریکا علیه این گردان را «اشتباه» خواند و گفت که این رژیم «باید اقدام و آن را لغو کند».

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • چشم کاروان ایران در المپیک به عملکرد گوش شکسته‌ها
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • هیاهو برای هیچ؛ آمریکا گردان اسرائیلی را تحریم نمی‌کند
  • مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مقام معظم رهبری در دیدار کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد
  • خبر خوش برای کشتی آزاد ایران
  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • آیا در مورد حادثه اصفهان بین ایران و آمریکا پیامی منتقل شد؟
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود