Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@12:39:33 GMT

احیای دریاچه نئور حرکت ماندگار محیط زیست است

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۶۰۶۱

احیای دریاچه نئور حرکت ماندگار محیط زیست است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، جواد زنجانی، فرماندار اردبیل در کارگاه یکروزه بکارگیری طرح‌های زیست بومی در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور و تحلیل دست‌اندرکاران این تالاب در اردبیل اظهار کرد: باید منابع مردمی، سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و دستگاه‌های متولی پیشنهادات جامع خود را برای مطالعه احیای دریاچه نئور هر چه سریعتر ارائه دهند تا این دریاچه در معرض خطر را نجات دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه حفظ تالاب‌ها و احیای آن‌ها در رعایت الگو‌های زیست محیطی فوق‌العاده مهم است، تصریح کرد: دریاچه نئور در سال‌های گذشته به دلیل مدیریت نامناسب از بین رفته که با تلاش مهندس خداپرست فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای احیا و حفظ آن آغاز شده که امیدواریم این فعالیت‌ها تداوم یافته و دریاچه نئور هر چه سریعتر به چرخه طبیعی حیات خود بازگردد.

فرماندار اردبیل با اشاره به اینکه احیای این دریاچه باید بیش از این‌ها مورد کنکاش قرار می‌گرفت، گفت: لازم است تا محیط زیست از تمام توان، انرژی و امکانات خود در راستای احیای این تالاب زیبا اقدام کند و اهداف زیست‌بومی و اکولوژی طبیعی آن در منطقه حفظ شود.

زنجانی با اشاره به اینکه محیط زیست باید مطالبه‌گرانه در این راستا وارد عمل شود، افزود: لازم است تا برنامه‌های تدارک دیده شده برای از بین بردن گونه‌های مهاجم ارائه شود و در کنار آن آلودگی‌های شیمیایی، فاضلاب‌ها، آلودگی محیط و... که حیات طبیعی دریاچه نئور را به خطر انداخته، بازگو شود.

وی به کارگیری اندیشه‌های نوین را در احیای دریاچه نئور مهم اعلام کرد و ادامه داد: باید این پایش‌ها، تجزیه‌ها و یافته‌های علمی سمن‌ها در همه کارگروه‌های تخصصی اعلام شود و با حضور مستمر اعضا بتوانیم در راستای احیای دریاچه نئور گامی فراتر از شعار برداریم.

فرماندار اردبیل تهدیدات حیات وحش را یادآور شد و بیان کرد: دریاچه نئور دارای زیست‌بوم بسیار عالی و فوق‌العاده است که انتظار داریم هر چه سریعتر با حضور مشاوران طرح راهکار‌های زیست‌بومی در تبیین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور ارائه شده و سپس در راستای احیای علمی آن گام برداشته شود.

زنجانی همچنین به وجود تالاب‌ها و دریاچه‌های متعدد مصنوعی در مناطق مختلف اردبیل اشاره کرد و گفت: دریاچه شورابیل که یکی از این دریاچه‌های طبیعی است نیز در سال‌های گذشته با تهدید و بحران جدی مواجه شده به طوریکه فاضلاب تمام شهرک‌های مجاور به این دریاچه ریخته شده و اکوسیستم طبیعی آن را به هم می‌زند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هر چند در زمان حضور بنده در شورای شهر این هشدار‌ها داده شده و کار‌های جزئی نیز انجام شد، اما این فعالیت‌ها جامع نبوده و نیاز است تا با احساس مطالبه‌گری و بدون ملاحظه در احیا، حفظ و نگهداری زیست‌بوم‌ها، محیط زیست، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وارد شویم.

فرماندار اردبیل با اشاره به اینکه نباید احیای محیط زیست و زیست‌بوم‌های ملی و محلی آغشته به سیاسی‌کاری شود، اظهار کرد: همه ما در مقابل محیط زیست مسئول هستیم و هر کوتاهی ما را طبیعت پاسخ خواهد داد چنانچه در جریان سیلاب اخیر نیز مشاهده کردیم دست قهر طبیعت از آستینش بیرون آمد و پاسخ همه بی‌مهری‌های بشر را در از بین بردن جنگل‌ها و اکوسیستم طبیعی با ویرانی‌های متعدد داد.

زنجانی تخریب و از بین بردن اکوسیستم گیاهی و جانوری را غیرمنطقی اعلام کرد و گفت: ما باید به صورت علمی و منطقی وارد عمل شده و با حذف تمام فعالیت‌هایی که به محیط زیست ما صدمه می‌زند، بتوانیم زیست‌بومی عاری از هرگونه آلودگی داشته باشیم.

وی افزود: متأسفانه صنایعی که امروز در دنیا منسوخ هستند را به کشور‌های جهان سوم روانه می‌کنند و ما نیز جزو این کشور‌ها هستیم که با پذیرش بسیاری از صنایع آلاینده با دست خود زیست‌بوم و اکوسیستم خود را به هم زده و حتی نمی‌توانیم یک گام اساسی در احیا و تصحیح آن برداریم.

زنجانی در ادامه بیان کرد: ما مخالف توسعه پایدار نیستیم، اما ضروری است همه جوانب توسعه مطالعه شده و برنامه‌های جامع خود را برای ایجاد صنایع به دور از آلاینده‌های زیست‌بومی ارائه دهیم.

وی طرح‌ها و برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی در راستای احیای دریاچه نئور را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: محیط زیست باید در از بین بردن شکاف نسلی در کمک به احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های طبیعی اقدام کند و با اعتمادسازی عمومی بتوانیم با کار کارشناسی طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارائه داده و در راستای این احیای مهم اقدام کنیم.

انتهای پیام/ح

احیای دریاچه نئور اردبیل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۶۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش کتابخوانی با محوریت حفظ آب در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   ‌خدیجه معصومی گفت: با رویکرد نشاط آفرینی و احیای دریاچه و همزمان با جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی دریاچه ارومیه، غرفه فرهنگی- ترویجی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، برگزار شد.

وی افزود: اجرای پویش کتابخوانی با محوریت حفظ منابع طبیعی آب در   احیای دریاچه ارومیه، نقاشی متری با موضوع دریاچه ارومیه، مسابقه خاطره‌نویسی خانواده‌ها با موضوع خاطرات مردم از دریاچه ارومیه، توزیع تراکت با محتواهای مرتبط به دریاچه ارومیه، صرفه‌جویی در مصرف آب و…، عضویت رایگان کتابخانه‌های عمومی، مسابقات فرهنگی همراه با اهدای جوایز و.... از برنامه‌های اجرا شده در این جشنواره بود.

معصومی ادامه داد: اولین جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی دریاچه ارومیه با شعار جشنواره طلایه داران شکوه ایران زمین، با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و همراه با اجرای برنامه‌های مختلف شامل رقابت ملی پوشان قایقرانی، موسیقی زنده سنتی، برنامه‌های آئینی و سنتی، غرفه های سوغات و غذاهای سنتی و محلی و … با رویکرد نشاط آفرینی و احیای دریاچه برگزار شد.

دیگر خبرها

  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها
  • اجرای پویش کتابخوانی با محوریت حفظ آب در آذربایجان غربی
  • بنای افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی در فارس را نداریم
  • تداوم فرونشست در اصفهان / احیای زاینده رود مانند دریاچه ارومیه مد نظر قرار گیرد
  • پربازدیدهای خبرگزاری صداوسیمای آذربایجان غربی
  • مشاهده دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال
  • «آق‌داغ» زیستگاه ایمن پلنگ ایرانی
  • ثبت تصاویر دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال