Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@07:42:59 GMT

شوراها اسلامی ظرفیتی که جامعه از آن بهره نمی برد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۶۱۶۸

شوراها اسلامی ظرفیتی که جامعه از آن بهره نمی برد

اصفهان- ایرنا- شوراهای اسلامی به عنوان یک نهاد مدنی با گذشت سال ها فعالیت و برغم تاثیر گذاری در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها هنوز آنگونه که باید از ظرفیت آن بهره گرفته نشده است.

به گزارش ایرنا، شورا به معنای رایزنی و همفکری و یک اصطلاح اسلامی بر گرفته از قرآن و سنت پیامبر اسلام(ص) است، این واژه 2 بار در قرآن کریم به عنوان یک فعالیت قابل تحسین جمعی ذکر و اسم یکی از سوره های این کتاب آسمانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شوراهای اسلامی باید برای توسعه کشور در ابعاد مختلف تاثیرگذار و نقش آفرینی کنند اما به اعتقاد شماری از مسوولان امر این نهاد پس از گذشت سال ها از تاسیس آن هنوز نقش اساسی و کارکردی خود را پیدا نکرده و غریب مانده است.
اگر چه در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر لزوم وجود شوراهای مختلف تاکید شد اما تدوین ساز و کار اجرایی این نهاد تا دولت هفتم به تعویق افتاد تا اینکه اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در هفتم اسفند سال 1377 با استقبال خوب مردم در بیش از 40 هزار حوزه انتخاباتی برگزار شد.
شروع به کار شوراهای اسلامی از 9 اردیبهشت سال 1378 و همزمان با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبری بود و به همین مناسبت، این روز در تقویم کشورمان به روز شوراها نامگذاری شد.

*** شوراها به شورای شهرداری ها تبدیل شدند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان روز پنجشنبه در اجلاس مشترک اعضای شورای اسلامی استان و روسای شورای شهرستان و استان گفت: شوراهای شهر در بسیاری از موارد و کارکردهای خود تنها به شوراهای شهرداری تبدیل شده‌اند و در بخش های دیگر فعال نیستند و این موضوع را باید اصلاح کرد.
به گزارش ایرنا، حجت الله غلامی با بیان اینکه شورای شهرها از پشتوانه رای مردمی برخوردارند این بزرگترین امتیاز آنها برای خروج از حالت انفعال است، تصریح کرد: باید بیش از گذشته از مزیت شوراها بهره گرفت.
وی حضور اعضای شوراهای شهرها در جلسات شورای برنامه ریزی و اداری استان را مفید و کارساز دانست و ادامه داد: این امر به پشتوانه سازی و تبادل هرچه بیشتر اطلاعات برای نیل به توسعه و پیشرفت کمک می کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اضافه کرد: در فرمانداری ها باید محلی برای رئیس شورای شهرستان که پیش تر وجود نداشته و سبب کاهش ارتباطات شده است، در نظر گرفته شود تا بتوان بر اساس آن تبادل کاری را افزایش داد.

*** شوراها باید از حالت فعلی خود خارج شوند
رئیس شورای اسلامی استان اصفهان در اجلاس مشترک اعضای شورای اسلامی استان و روسای شورای شهرستان و استان اصفهان گفت: ما و شهرداری ها نباید به منابع دولتی چشم داشته باشیم و درآمد و هزینه باید بر مبنای مشارکت بیشتر با بخش خصوصی و ایجاد ظرفیت‌های قانونی باشد.
عبدالله کیانی با بیان اینکه ایجاد بسترهای مالی جدید ضروری است، افزود: بهره برداری درست از منابع مالی، توسعه خلاقیت و تقویت منابع مالی جدید می‌تواند تا حد زیادی مشکلات مالی شوراها را حل و فصل کند.
وی ادامه داد: فرش های قرمز باید برای بخش خصوصی پهن کرد و امورشهری روی زمین مانده را با سرمایه گذاران فعالان اقتصادی به سرانجام رساند.
رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با ذکر مثالی ادامه داد: فعالیت در شهرها مانند بندبازی بر روی یک طناب است که هم باید تعادل و هم سرعت حفظ شو و این اصل را باید تمامی ما پذیرا باشیم.
وی بر ضرورت مبارزه جدی با فساد، رانت خواری، رشوه خواری اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع وحدت و همدلی میان مردم و حکومت را افزایش خواهد داد و سبب اعتمادسازی خواهد شد.
کیانی با بیان اینکه کسب اعتماد مردم بدون صداقت، مسئولیت پذیری و شفافیت غیرممکن است، خاطر نشان کرد: این امر مستلزم همکاری بیشتر تمامی نهادها برای برخورد و مبارزه جدی با موارد یاد شده است.
رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تقویت جایگاه شوراها در قوانین کشور را خواستار شد و اظهارداشت: شوراها باید از حالت فعلی خود خارج شوند و بتوانند بسیاری از موارد مختلف مناطق را حل و فصل کند.
وی با بیان اینکه دولت در مسائل اقتصادی کلان و عبور از تحریم‌ها فعالیت می‌کند، ادامه داد: موضوعات کوچکتر اقتصادی باید با توانمندسازی نهادهای مردمی و مشارکت های فعالان خصوصی انجام شود.
کیانی ادامه داد: تعامل و رایزنی برای حل این مشکل و حل باقی مسائل شهرستان باید هدف و اولویت اصلی شوراها باشد.

*** لزوم بکارگیری شوراها در تمامی بخش ها
شهردار اصفهان در این نشست گفت: دعوت از مقامات حکومتی و سران برای حضور در جلسات شورا ها امری ضروری است و باید بیش از گذشته به آن توجه شود.
قدرت الله نوروزی با بیان اینکه قانون اساسی نگاه ویژه به شوراها دارد، اظهار داشت: متاسفانه از زمان آغاز کار شوراها تا الان تنها به وظیفه نظارتی آنها توجه کردند و البته جایی که نباید ماهیت سیاسی داشته باشد از کارکرد سیاسی برخوردار شد.
وی با بیان اینکه تمرکز قدرت فسادآور است، به ضرورت بهره گیری از شورای شهر اشاره کرد و افزود: قدرت با قدرت مهار می شود بنابراین تقسیم قدرت در تصمیم گیری و اجرا و اقدامات امری ضروری و مهم به شمار می رود.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شورای شهرها باید در تمامی موضوعات آموزشی، عمرانی، فرهنگی تصمیم ساز باشند و تصمیمات آنها نیز لازم است اجرا شود.
نوروزی به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت شهرستانها برای ارتقای استان اشاره و تصریح کرد: رشد و شکوفایی سایر مناطق در استان می تواند مثبت و در کلانشهر اصفهان موثر باشد و همچنین آبادانی استان های همجوار نقش توسعه برای کل منطقه دارد، بنابراین باید برای توسعه تمامی مناطق تلاش کرد.

*** برخی شوراها تجربه لازم را ندارند
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه گفت: شوراها و پارلمان‌های کشورهای غربی و اروپایی صدها سال قدمت دارند و متأسفانه قدمت لازم و تجربه در ایران به اندازه آنها نیست، لذا باید با کسب تجربه بیشتر، فعالیت فراگیرتر بتوان به صورت کارسازتر وارد میدان عمل شد.
فتح الله معین خاطرنشان کرد: تقویت شوراها از سوی نهادهای بالادستی و قانونگذار کشور نیز باید به عنوان یک اصل پذیرفته شود تا بتوان کارکرد مطلوب آن را در کشور پیاده کرد.

*** نگاه ابزاری به شورا باید برطرف شود
رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان در این نشست تصریح کرد: در طی سالها به شوراها نگاه ابزاری شده و شوراهای فرادستی تنها یک شکل ظاهری به خود گرفته است.
پورمحمد شریعتی نیا اضافه کرد: دیدگاه سلیقه ای و نامشخص بر بسیاری از قوانین و آیین نامه ها از جمله عوارض در کشور سایه انداخته و باید برای آن چاره ای اندیشید.
رئیس شورای شهر اسلامی دهاقان در این نشست گفت: شوراهای شهرستان را باید به عنوان یک عضو اساسی در تصمیم گیری و اقدامات پذیرفت تا در نتیجه آن پیشرفت و آبادانی است را شاهد بود.
عبدالحمید یزدانی، برخورداری از حداقل امکانات را نقطه ضعفی برای شوراها نامید و ادامه داد: باید برای این قضیه فکر کرد زیرا با حداقل امکانات برای برگزاری جلسات نیز با مشکلاتی روبه رو هستیم.
6020/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شورا و شهرداري شوراهاي استاني روز شوراها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۶۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه اقامتی بام ملایر؛ظرفیتی منحصر به فرد برای اسکان گردشگران

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: مراحل پایانی و تجهیز مجموعه اقامتی بام ملایر در حال انجام بوده و زیر ساخت‌های مجموعه تکمیل شده است و از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ آماده ارائه خدمات به مسافران و همشهریان است.

ابراهیم جلیلی در بازدید روز دوشنبه ۲۸ اسفندماه از این پروژه گردشگری، تفریحی و اقامتی افزود:  این مجموعه شامل هشت سوئیت با ظرفیت اقامت ۵۰ نفر است. که توسط شهرداری ملایر در ورودی مجموعه بام ملایر ساخته شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: برای نوروز ۱۴۰۳ دو مجموعه اقامتی به ظرفیت اقامت شهرستان اضافه شده است یکی مجموعه خانه مسافر بام ملایر و دیگری بوم‌گردی سالیز، با ظرفیت ۲۰ نفر و چهار سوئیت در روستای ازناو بوده که سرجمع مراکز اقامتی تحت پوشش این اداره به ۱۶ واحد شامل یک واحد هتل، یک واحد متل، یک واحد هتل آپارتمان، چهار واحد بوم‌گردی، دو  واحد مهمانپذیر و هفت واحد خانه مسافر با ظرفیت ۴۷۰ نفر در روز است.

جلیلی با بیان اینکه با ظرفیت اقامت سایر دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش و سالن‌های اسکان اضطراری حدود ۱۰۰۰ نفر ظرفیت اقامت روزانه را داریم، گفت: در مجموعه بام ملایر علاوه بر وجود دو رستوران سنتی ققنوس و کوروش، رستوان غار آکواریوم نیز در ایام نوروز متناسب با پروتکل‌های ماه رمضان و مطابق قانون و رعایت مسائل شرعی فعالیت دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجموعه اقامتی بام ملایر؛ظرفیتی منحصر به فرد برای اسکان گردشگران
  • ۱۴۰۳، سال به ثمر نشستن اقدامات شهرداری و سیاست‌های شورای اسلامی مشهد
  • پیش بینی بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای حریم تهران در سال ۱۴۰۳
  • سرانه مصرف انرژی اصفهانی‌ها از متوسط کشور پایین‌تر است
  • لزوم بهره برداری ۹ ایستگاه خط ۶ متروی تهران در سال آینده
  • ۱۰ ایستگاه از خط ۶ مترو در ۳۰ ماه اخیر به بهره‌برداری رسیده است
  • واقعه «۵ رمضان» در اصفهان ، پیشگام تمام حرکت‌های انقلابی در کشور است
  • وجود دانشجویان بین‌الملل فرصت ارتقای زیرساخت‌های بین المللی دانشگاه لرستان است
  • شهردار جدید بادرود منصوب شد
  • در نشست استاندار اصفهان با منتخبین مجلس دوازدهم چه گذشت؟