Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمد دهقان که برای بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده و علل وقوع سیل، به این مناطق سفر کرده بود، در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس و حسن روحانی رئیس‌جمهور اعلام کرد: خطر وقوع سیل در اوایل بهمن ماه سال ۱۳۹۷ توسط مقامات امنیتی به صورت کتبی به مقامات ارشد دولتی از جمله وزارت نیرو هشدار داده شده بود، اما اقدامی برای جلوگیری از بروز سیل از سوی این مقامات انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی»

با توجه به بازدید اینجانب از بخشی از مناطق سیل‌زده استان خوزستان که به نمایندگی از سوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی انجام شد و با توجه به جلسات و گفتگوهایی که با مردم به ویژه برخی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز داشتم و نظر به گزارشاتی که تاکنون به اینجانب رسیده است، ضمن تشکر از زحمات مسئولان و کارکنان دولت که در مواجهه با سیل در استان‌های مختلف تلاش کرده‌اند و با سپاس فراوان از مردم و نیروهای جهادی که با انگیزه الهی به صورت شبانه‌روزی به مردم سیل‌زده در اقصی نقاط کشور خدمت کرده‌اند و با تقدیر از نقاط قوت و جلوه‌های ارزشمند خدمت‌رسانی به مردم، موارد ذیل را در سه بند جداگانه تقدیم می‌دارم:

الف) موارد مربوط به قبل از بروز سیل:

۱- وزارت نیرو در طول سنوات گذشته، وظیفه قانونی خود را در خصوص حفظ بستر و حریم رودخانه‌های استان انجام نداده است. ساخت‌وسازهای غیرقانونی در مسیر رودخانه‌های استان، صدور مجوز احداث ساختمان در عمق بستر رودخانه‌ها توسط برخی شهرداران و ساخت‌وسازهای بی‌رویه در حریم رودخانه‌ها، یکی از عوامل تشدید خسارت به مردم این استان شده است.

۲- بی‌توجهی به لایروبی سدها و رودخانه‌های کارون و کرخه و عدم لایروبی نهرها و کانال‌های مصنوعی و عدم ایجاد شبکه جمع‌آوری روان آب‌ها از سویی موجب کاهش ظرفیت سدها شده و از سوی دیگر، موجب کاهش ظرفیت رودخانه‌ها و کاهش سرعت عبور آب و بالا آمدن سطح آب و غرق شدن اراضی کشاورزی و منازل روستایی شده است که برنامه‌ریزی برای انجام این امور جهت پیشگیری از خسارت در موارد مشابه، ضروری به نظر می‌رسد.

۳- یکی از مهمترین مشکلات شهرها و روستاهای استان خوزستان به ویژه شهر بزرگ اهواز، عدم تخلیه روان آب‌ها و فاضلاب شهری است که اقدام جدی برای تخلیه فاضلاب و برنامه‌ریزی فوری برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌ها، امری ضروری به نظر می‌رسد.

۴- تکمیل سد نیمه‌تمام بختیاری که چند میلیارد مترمکعب آب را در خود جای می‌دهد، می‌تواند علاوه بر منافع مربوط به تأمین آب کشاورزی، در موارد مشابه به عنوان اقدامی احتیاطی، مانع بروز خسارت شود.

۵- مطابق اظهارات جمعی از کارشناسان و بر اساس برخی اطلاعات واصله، بروز پدیده ابر بارش و ابر سیل، حداقل از دی ماه سال ۱۳۹۷ برای کارشناسان محرز بوده است و مطابق اخبار واصله، خطر وقوع سیل در اوایل بهمن ماه سال ۱۳۹۷ توسط مقامات امنیتی به صورت کتبی به مقامات ارشد دولتی از جمله وزارت نیرو هشدار داده شده است لیکن وزارت نیرو تمهیدی جهت آمادگی برای مواجهه با سیل به عمل نیاورده است و حداقل اینکه نسبت به تخلیه سدها، اقدام به هنگام انجام نداده است.

ب) اشتباه مقامات دولتی در آستانه وقوع سیل:

همانگونه که بارها در رسانه‌ها اعلام شد، مقامات استانی بهترین راه برای مواجهه با سیل را اعلام مکرر به مردم شهرها و روستاها جهت تخلیه خانه و کاشانه خود می‌دانستند. اگر مردم به جای مقاومت در برابر سیلاب، به هشدار مقامات استانی مبنی بر تخلیه شهرها و روستاها عمل می‌کردند، امروز علاوه بر بی‌خانمانی، صدها هزار نفر از مردم شهرها و روستاهای خوزستان شاهد خسارات چند برابری ناشی از این سیل می‌بودیم.

متأسفانه دولت در مواجهه با سیل، ساده‌ترین راه را انتخاب کرد و با اعلام ضرورت تخلیه ۶ شهر و ۴۰۰ روستا، دستگاه‌های اداری را تعطیل و در مواقعی، مردم را در مواجهه با سیل تنها گذاشت، این در حالی بود که مردم با تهیه گونی و خاک که به سختی در شرایط سیل یافت می‌شد، با روحیه‌ای جهادی و مقاوم از ورود سیل به درون شهرها و روستاهای خود ممانعت کردند.

ج) جبران خسارت ناشی از سیل:

هر چند بحمدالله با مدیریت بحران و هشدارهای مسئولان ذیربط، تلفات جانی ناشی از سیل در خوزستان نداشته‌ایم، اما خسارت عظیم ناشی از سیل در این استان بیش از آن است که تاکنون توصیف شده است:

۱- درآمد اصلی مردم خوزستان ناشی از زراعت، کشاورزی و دامپروری است. متأسفانه اگر اراضی کشاورزی خوزستان به زیر آب رفته است و محصولات آنها که همه دارایی مردم است، تقریباً به صورت کامل از بین رفته است. بخشی از مردم در معرض سیلاب از بین رفته است و بخش اعظم دامی که مانده است، به دلیل نبود علوفه و خوراک در معرض آسیب قرار دارند.

از دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی انتظار می‌رود ضمن تأمین علوفه مورد نیاز احشام استان از محل ۵ درصد اعتبار مربوط به حوادث غیرمترقبه که حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان است، به صورت فوری درصدی از خسارات ناشی از سیل را به کشاورزان و دامداران این استان پرداخت کند.

۲- بخشی از منازل مردم روستاها به زیر آب رفته است و ده‌ها هزار نفر از مردم خوزستان در منازل اقوام خود یا در شرایط سخت و در هوای گرم و بدون برق و آب بهداشتی در چادرها زندگی می‌کنند چون احتمال می‌رود منازل روستاها به دلیل کندی تخلیه آب، تا چند ماه دیگر قابل استفاده نباشند. تأمین ژنراتورهای تولید برق برای روستاییانی که در چادر زندگی می‌کنند و تأمین آب بهداشتی برای آنها و احشام آنها، بهترین راه برای حفظ زندگی آنها و دام آنها است.

۳- هرچند با تشکیل ستادهای مردمی و حمایت مردم و دولت، غذای مردم سیل‌زده تا اندازه زیادی تاکنون تأمین شده است لیکن با توجه به اینکه به دلیل نابود شدن کشاورزی مردم، آثار سیل تا چندین ماه دیگر خود را به صورت جدی‌تری نشان خواهد داد، لازم است اولاً: مسئولان کشور حقایق را از طریق صدا و سیما به اطلاع ملت برسانند تا امکان جمع‌آوری کمک‌های مردمی جهت حمایت از مردم خوزستان بیش از گذشته فراهم شود. ثانیاً: ضروری است هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف کمک‌رسانی به وجود آید و با تقسیم مناطق سیل‌زده بین دستگاه‌های کمک‌رسان یا اخذ آمار و اطلاعات درست از اتلاف منابع جلوگیری به عمل آید.

۴- نحوه کمک‌رسانی به مردم به گونه‌ای است که خیل عظیم داوطلبان مردمی که برای کمک به سیل‌زدگان تحت پوشش بسیج و روحانیت به منطقه آمده‌اند، از امکانات لازم برخوردار نیستند و عوامل دولتی که امکانات اصلی را در اختیار دارند، عمدتاً به دلیل رفتارهای اداری و غیر جهادی اطلاعات میدانی و ملموس از وضعیت سیل‌زدگان نداشت و اکثراً در میان مردم حضور ندارند، بنابراین ضروری است امکانات و اعتبارات مربوط به سیل‌زدگان به نحوی با نظارت دولت در اختیار داوطلبانی که با روحیه جهادی در منطقه سازماندهی شده‌اند، قرار گیرد تا امکانات خدمت‌رسانی منظم به سیل‌زدگان فراهم شود.

محمد دهقان نماینده شهرستان‌های چناران، طرقبه و شاندیز

و نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی

کد خبر 4600216

منبع: مهر

کلیدواژه: مناطق سیل زده کشور محمد دهقان علی لاریجانی حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۶۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش شرکت برق منطقه‌ای خوزستان پس از هشدار وقوع سیلاب احتمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان ،علی اسدی با اشاره به ورود سامانه بارشی، هشدار سطح قرمز هواشناسی و هشدار‌های وزیر نیرو و ستاد مدیریت بحران سیلاب وزارت، تصریح کرد: این شرکت در آماده‌باش کامل قرار گرفت تا اقدامات لازم برای وقوع سیلاب‌های احتمالی پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران و نواحی بهره‌برداری ده‌گانه شرکت و بررسی سناریو‌های مختلف، افزود: تمامی مدیران شرکت برق منطقه‌ای خوزستان و نیروهای عملیاتی آماده‌باش و تا رفع خطر سیلاب در محل کار خود هستند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با اشاره به بازدید از پست برق شمال‌غرب اهواز و تاسیسات در معرض خطر سیلاب، تصریح کرد: باتوجه به تجربیات سیل سال ۹۸ در خوزستان و آسیب‌هایی که به شبکه برق وارد شد، تمامی نقاطی که در معرض خطر هستند شناسایی شده تا در صورت وقوع حادثه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات مقابله‌ای لازم صورت گیرد.

اسدی با بیان اینکه شرایط جوی به صورت لحظه‌ای در حال رصد است، تصریح کرد: تمامی اقدامات و تمهیدات لازم برای حفظ پایداری شبکه برق و کاهش آسیب‌ها به شبکه در صورت وقوع سیل اندیشیده شده و از مردم نیز درخواست می‌کنیم تا عادی شدن شرایط با صنعت برق همکاری لازم را داشته باشند.

شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مسئولیت انتقال برق در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد.

دیگر خبرها

  • حملات نیرو‌های ارتش افغانستان به پایگاه‌های نظامی پاکستان
  • آماده‌باش شرکت برق منطقه‌ای خوزستان پس از هشدار وقوع سیلاب احتمالی
  • آماده‌باش شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در پی هشدار وقوع سیل
  • عملکرد وزارت خارجه در جنگ غزه
  • اطلاعیه وزارت نیرو درباره احتمال بروز سیلاب در ۵ استان | حجم بارش ها در این استان بالاست
  • وزیر نیرو: ۵ استان کشور در معرض وقوع سیلاب است
  • اطلاعیه وزارت نیرو درباره احتمال بروز سیلاب
  • ۵ استان کشور در معرض وقوع سیلاب/ تشکیل ستاد مدیریت بحران
  • هشدار سیلاب در ۵ استان جنوب‌غربی کشور/ مسافران نوروزی احتیاط کنند
  • ۵ استان غرب و جنوب‌غربی کشور در معرض وقوع سیلاب