Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-19@05:14:36 GMT

جوسازی هوک علیه صادرات نفت ایران

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۶۱۹۵

جوسازی هوک علیه صادرات نفت ایران

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در راستای جوسازی روانی علیه ایران مدعی شد که بازار جهانی نفت آماده به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، چراکه این بازار برای ممانعت از اختلال در قیمت‌ها به خوبی تأمین شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه (امروز) در گفت‌وگو با خبرنگاران با ادعای اینکه روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت ایران از بازارهای جهانی حذف شده است، مدعی شد که اکنون تأمین کنندگان دیگری در بازار وجود دارند تا این تغییر را جبران کنند و قیمت‌ها را ثابت نگهدارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوک همچنین مدعی شد: تخمین ما این است که این درآمد از ماه مه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار کاهش داشته است.

دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و از ماه نوامبر سال گذشته تحریم‌های نفتی علیه ایران به اجرا گذاشته شد. با این حال واشنگتن برای هشت کشور اصلی خریدار نفت ایران، معافیت شش ماهه از این تحریم‌ها در نظر گرفت.

اما دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که این معافیت‌ها را دیگر تمدید نمی‌کند، بنابراین هیچ کشوری نمی‌تواند از ماه مه از ایران نفت خریداری کند.

بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه هستند. چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و به همین دلیل اعمال مجدد تحریم نفتی ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داد. این کشور همچنین اعلام کرد که به‌طور رسمی به واشنگتن به دلیل تمدید نکردن معافیت‌های نفتی ایران اعتراض کرده است.

برایان هوک در ادامه گفت که اطمینان دارد چین می‌تواند جایگزینی مناسب برای نفت ایران پیدا کند.

کره جنوبی دیگر کشوری است که به شدت وابسته به منابع نفتی ایران است چرا که صنایع پتروشیمی این کشور بر اساس میعانات گازی ایران طراحی شده‌اند که نوعی بسیار سبک از نفت خام است.

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت این کشور در همکاری تنگاتنگ و نزدیک با کره جنوبی است تا بتواند از صنایع پتروشیمی این کشور حمایت کند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: صادرات نفت برایان هوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۶۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر درآمد نفتی روسیه

اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان داد درآمد صادرات نفت روسیه در فوریه، به دلیل سخت گیری بیشتر آمریکا در اعمال تحریم‌ها و محتاط شدن مشتریان نفتی مسکو، کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، این آژانس مستقر در پاریس اعلام کرد روسیه در ماه میلادی گذشته، ۱۵.۶۹ میلیارد دلار از صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی درآمد کسب کرد که ۰.۹۵ درصد نسبت به ژانویه کاهش داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد هر چند صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در فوریه، ثابت ماند، اما حجم محموله‌های نفت خام این کشور، به ۴.۷۵ میلیون بشکه در روز در مقایسه با رکورد ۵ میلیون بشکه در روز در دسامبر، کاهش یافت.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش صادرات نفت روسیه، تا حدودی زیادی به دلیل خرید کمتر توسط هند بود که خرید نفت روسیه را در فوریه، ۴۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش داد. حجم کمتر صادرات نفت خام، با افزایش قیمت‌های صادرات محصول، تنها تا حدی جبران شد.

روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین، به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شده که مشتری بشکه‌های ارزان‌تر مسکو شده است. با این حال، در ماه‌های اخیر، آمریکا و متحدانش نظارت بر پایبندی جهانی به تحریم‌های انرژی خود علیه کرملین را تشدید کرده‌اند و اکنون پالایشگاه‌های هندی به دنبال خرید بیشتر از تولیدکنندگان رقیب مانند عربستان سعودی هستند.

احتیاط هند، باعث بلاتکلیفی نفتکش‌های حامل نفت سوکول روسیه در آب‌های سنگاپور و کره جنوبی شده است. حجم نفت سرگردان در اوج خود، به ۱۸ میلیون بشکه رسید، اما با خرید بخشی از محموله‌های نفت سوکول توسط پالایشگاه‌های چینی، تا حدودی کاسته شده است.

بارگیری نفت روسیه در فوریه به مقصد چین، به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید که مطابق با رکورد اخیر در نوامبر بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد رشد ماه به ماه ثبت شده، تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز بوده است و تحویل واقعی ممکن است بیشتر باشد، زیرا حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز از صادرات روسیه، هنوز مقصد مشخصی ندارد و ممکن است به دست خریداران چینی برسد.

دیگر خبرها

  • بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور امضا شد
  • پشت‌پرده هیاهوی غرب برای ارسال موشک‌های ایران به روسیه
  • پشت‌پرده هیاهوی غرب درباره ارسال موشک‌های ایران به روسیه
  • تمدید معافیت واردات طلا، پلاتین و نقره از پرداخت مالیات
  • تغییر درآمد نفتی روسیه
  • درآمد نفتی روسیه افت کرد
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران چیست؟
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران
  • ترامپ به «سیا» برای بی‌اعتبار کردن چین مجوز داد
  • بازی واشنگتن با معافیت تحریمی ایران